Miksi oletetaan, että lapsi on mielenvikainen/epäkehittynyt/huono ihminen, jos äiti on nuori?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti92;24852813:
Tiedän, että vanhemmilla ihmisillä on enemmän elämänkokemusta ja muutenkin kokemusta, en minä pidä ikää esteenä, se nyt oli vain esimerkki.. Ja joskus vain kiehuu yli tämä nuorien äitien haukkuminen..
Ja tämä leikkipuisto asia on toinen.. Minä menen sinne nuorena äitinä (saatan näyttää vieläkin nuoremmalta kun olen) ja kukaan äiti siellä ei edes puhu minulle, minua vain kytätään arvostelevilla katseilla. Joskus jos yritän keskustelua avata, minua kohdellaan kun lasta.
TIEDÄN tunteen! Ite sain esikon 17v ja rakastin puistoissa käymistä (ensimmäisen kaksi kuukautta) kunnes mun luo tultiin sanomaan että painu kersa kersas kanssa sinne kerrostaloyksiöös kasvamaan ja anna toi kersa pois kun susta ei oo siihen... Koskaan en astunu puistoon enää, mutta sanoin kyllä vanhalle tädille muutaman valitun sanan. (asuttiin omakotitalossa ja tää nainen tiesi sen kyllä, asuihan se melkein naapurissa.)

Ennakko asenne nuoria äitejä kohtaan on ihan liian tiukka. Se, että meillä ei ole elämänkokemusta, ei tosiaan tarkoita sitä ettei nuoret voi olla hyviä äitejä.

Niin ja mitä tulee Parviaisen Saanaan, niin siinä on sellainen nuori äiti, joka ei mun mielestä tosiaan ole valmis äidiksi. Mutta se nyt varmaan on tullut jo selväksi... Jos ajatellaan, että tuon "naisen" pitäisi olla esimerkkinä myös muille nuorille äideille, koska julkisuudessa pyörii, niin en ihmettele että nuorilla äideillä on sellainen maine kun on.

Ihmiset kun tuntuu olevan sellaisia, että jos YKSI ihminen tekee vaikka nyt julkisuudessa väärin ja huonosti äitinä ym. niin se koko ihmistyyppi (tässä tapauksessa nuoret äidit) ovat kaikki huonoja äitejä ja kelvottomia huolehtimaan lapsistaan.

Jaa, sekava selitys, mutta varmasti joku tajus. :D
 
Naiset hoi! Älkää nyt tappelemaan alkako mielipiteistä! :) Tupakoitsioita on varmasti joka paikassa, "paremmissa" asuinpaikoissa, lähiöissä ym. Kyllähän rikkaatkin ihmiset polttavat, eivätkä rikkaat varmasti asu lähiössä. Antakaa ihmisten tupakoida missä ja miten haluavat. Heidän omia lapsiaan ym. ne ovat jotka siitä kärsivät, ei teidän...
 
[QUOTE="vieras";24853131]No nyt mä tajusin, sä olet provo.. :) :D
Eilen luin pari kommenttiasi, enkä päässyt oikein selville oletko lintu vai kala (eli tyhmä vai provo) mutta tässä keskustelussa se on kyllä ihan selvää.[/QUOTE]

Olen tyhmä ja provo...tai sitten puhun kärjistetysti. Uusi ilmiö sulle nuorelle äidille...*huokaus*
 
"Joanna"
No sehän on nähty. Menet puistoon meikattuna ja hiukset laitettuna ja sen lisäksi olet nuori niin varmasti saat näitä katseita ja suoriakin kommentteja. Vaikka olisit käyttänyt ulkonäköösi aamulla sen viisi minuuttia. Olen itsekin saanut nuorempana kuulla saman "keskittyisit enemmän lapseesi ja vähemmän tuohon meikkaamiseen".. Eipä siitä kannata välittää. Itse tiedät olevasi hyvä äiti ja se on pääasia. Onhan toki näitä poikkeuksia, Parviaisen Saanaa sun muuta ja varmasti lisäävät ennakkoluuloja nuoria äitejä kohtaan.
Menepä sinne puistoon ilman meikkiä ja tukka ponnarilla ja mahdollisimman iloisen ja tyytyväisen näköisenä juttelemaan kaikille ja katso mitä tapahtuu.
 
häh
[QUOTE="Joanna";24853236]No sehän on nähty. Menet puistoon meikattuna ja hiukset laitettuna ja sen lisäksi olet nuori niin varmasti saat näitä katseita ja suoriakin kommentteja. Vaikka olisit käyttänyt ulkonäköösi aamulla sen viisi minuuttia. Olen itsekin saanut nuorempana kuulla saman "keskittyisit enemmän lapseesi ja vähemmän tuohon meikkaamiseen".. Eipä siitä kannata välittää. Itse tiedät olevasi hyvä äiti ja se on pääasia. Onhan toki näitä poikkeuksia, Parviaisen Saanaa sun muuta ja varmasti lisäävät ennakkoluuloja nuoria äitejä kohtaan.
Menepä sinne puistoon ilman meikkiä ja tukka ponnarilla ja mahdollisimman iloisen ja tyytyväisen näköisenä juttelemaan kaikille ja katso mitä tapahtuu.[/QUOTE]

Miksi joku lopettaisi ulkonäöstä huolenpitämisen jonkun räjähtäneen kateellisen mamman takia?! :D Ei todellakaan, on ihailtavaa kun joku laittautuu :)
 
[QUOTE="eee";24853275]Kyllä tuo polttaminen jo heti antaa nuoresta äidistä kyseenalaisen kuvan ja vahvistaa niitä taustalla olevia ennakkoluuloja.[/QUOTE]

Mä taas ajattelen sen olevan tekosyy vihata, inhota, halveksia ja kritisoida nuorempia äitejä. Kyllä ne vanhemmatkin polttaa, eihän se ikä tee siitä mitenkään hyväksyttävämpää?
 
Meery
[QUOTE="eee";24853275]Kyllä tuo polttaminen jo heti antaa nuoresta äidistä kyseenalaisen kuvan ja vahvistaa niitä taustalla olevia ennakkoluuloja.[/QUOTE]

entäs jos kyseessä on vanhempi äiti?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24853233:
Olen tyhmä ja provo...tai sitten puhun kärjistetysti. Uusi ilmiö sulle nuorelle äidille...*huokaus*
Tuo "kärjistetysti- puhuminen" on joillekin vain lupa suoltaa sontaa, ja kun ei pysty sanojensa takana seisomaan voi omistaa "kärjistetyn puhetavan". Nice. :)

Nimim. Palstan mukaan parhaassa lisääntymisiässä oleva. *pus*
 
[QUOTE="Helen";24853265]Mikä sulla sitten on nuoria äitejä vastaan?[/QUOTE]

On vai?
Mulla on vastaan ainoastaan niitä nuoria äitejä jotka hankkivat lapsen olematta kypsiä siihen vastuuseen mitä lapsi tuo tullessaan. Ja sama koskee niitä vanhempia äitejä.
Mulla ei ole mitään niitä äitejä vastaan jotka jaksavat hoitaa lapsensa ja ymmärtävät lapsen edun tulevan ensimmäisenä.
 
[QUOTE="vieras";24853309]Tuo "kärjistetysti- puhuminen" on joillekin vain lupa suoltaa sontaa, ja kun ei pysty sanojensa takana seisomaan voi omistaa "kärjistetyn puhetavan". Nice. :)

Nimim. Palstan mukaan parhaassa lisääntymisiässä oleva. *pus*[/QUOTE]

Jos tupakoinnista puhuminen on mielestäsi sonnan suoltamista, niin fine.
Jos mun kärjiostävä puhetapani ärsyttää ihmisiä, niin minkäs teet. Siellä oikeassa elämässä onneksi ihmiset ymmärtävät puheeni, toisin kun täällä.
 
Tietääkseni kukaan ei olettanut mun lapseni olevan muita huonompi tai vähemmän kehittyneempi sen vuoksi, että olin nuori äiti.
Minua on kyllä haukuttu selän takana ja kerran päin naamaakin. Tuntemattomia vanhempia naisia.

Mutta, ihan samaa shittiä se on vielä näin kolmikymppisenäkin. Tässä iässä se ei vaan enää kiinnosta, mitä joku muu miettii.
 
"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti92;24853111:
Olen yrittänyt jutella muille, enkä ole kertonut elämänkertaani kättelyssä tai ollenkaan, mutta joskus yksi äiti sanoi minulle suoraan, että "keskittyisit vähän vähemmän ulkonäköösi ja enemmän muihin asioihin" Tiedä sitten mitä tuolla tarkoitti. Sillä silloin olin vain meikannut, hiukset ponnarilla, kollarit ja takki. Lapsi oli silloin sylissäni, että ei voinut siitäkään johtua, joten tiedä sitten?
Teki mieli kysyä, että on tainnut mennä hiekkaa vaginaan, mutta en sitten viitsinyt ja poistuin paikalta.
Jaa... Noh tuskin se heti kättelyn jälkeen tuon sanoi vaan keskustelu on jotenkin johtanut tuohon toteamukseen. Puhuitte ehkä ulonäöstä huolehtimisesta tms. Hän varmaan koki että ulkonäkö on sinulle keskeinen asia ja ajatteli että voisit mieluummin äitinä keskittyä johonkin äitiyteen liittyvää.

Niin tai näin, tarkoitan että et voi vain syytellä muita siitä huonosta kohtelusta. Sinua kohdellaan juuri niin hyvin kuin sinä itse kohtelet muita... siis jos toinen osapuoli on fiksu.
 
ärtyisä olento
Mun täytyy myöntää, että äidin nuori ikä on mulle ainakin selkeästi negatiivinen asia. Aina tulee ensimmäisenä mieleen että joko se lapsen isä on joku useita vuosia vanhempi törkeä hyväksikäyttäjä, tai sitten saman ikäinen poika joka on häipynyt kuvioista jo aikoja sitten, ja tämä kyseinen äiti on yh. Toinen ajatus on, että nuorena lapsen saaneella on tuskin mitään koulutusta tai työpaikkaa, vaan on muuttanut suunnilleen lapsuuden kodista ja vanhempien ylläpidosta kaupungin vuokrakämppään ja sossun + kelan asiakkaaksi. Lisäksi ajattelen, että todennäköisesti lapsi on ollut vahinko, mutta ei ole jostain syystä tehnyt aborttia. Melkein pahempi on kyllä jos lapsi on ollut suunniteltu, ja ikää alle 18, tms.

Jokseenkin negatiivistä siis omassa päänupissa. Mutta tietysti kaikki ihmiset ovat yksilöitä, ja riippuu paljon siitä millainen persoona on kyseessä. Jos nuori äiti ei ulkoisesti näytä lapselliselta, ja lapsen isä on normaali ihminen, niin en usko että perhe automaattisesti saa mitään ikäviä katseita.
 
werr
Mä sain esikoisen nuorena äitinä, mutta olin 22v, valmistunut juuri sairaanhoitajaksi ja työpaikka oli odottamassa. Mies muutaman vuoden vanhempi ja hänelläkin työpaikka. Ei kannata heti leimata, jos näkee äidin olevan nuori. Niin, ja kumpikaan ei muuten poltettu, eikä ryypätty.
 
Mä en tajua sitä, miksi nuoriäiti tulee jankkaamaan palstalle ja kysymään mielipiteitä, miksi hän on olevinaan huono äiti ikänsä takia? Miksi se ikä on niin suuri kriteeri kertomaan, oletko hyvä äiti vai et. Eiköhän se ole ihan tapauskohtaista, iästä riippumaton.

Itse sain esikoiseni täytettyäni 18v. Nyt parin viikon päästä 21v ja kolmas lapsi tulossa. Tiedän olevani paras mahdollinen äiti lapsilleni, eikä minun tarvitse tulla kyselemään keneltäkään missään, että miksi kuvittelet minun olevan huono/hyvä äiti, koska ikää on sen ja sen verran.
 
"mamma"
Tietyssä mielessä minullakin on negatiivisia ajatuksia nuorista äideistä mutta se perustuu tilastoihin. Jos yli 40v:llä on suuri riski saada vammainen lapsi niin yhtälailla alle 20v:llä on sama riski. Liian nuoren "naisen" keho ei ole vielä valmis raskauteen ja kromosomivikoja on suhteessa paljon nuorten äitien raskauksissa. Aikoinani tutustuin tähänkin ikävään asiaan kun eräs nuori äiti, silloin 19v, sai tiedon että lapsella on 18-trisomia. Se tarkoittaa vakavaa kehtysvammaa eikä nämä lapset ikinä elä kauaa. Se oli kova juttu ja se todettiin vasta rv 36 joten melkein jo odotteli synnytystä... :(
 

Yhteistyössä