Miksi olet tapakristitty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24301029:
mä taidan olla vähemmän kuin tapakristitty, mut kuulun kirkkoon ja maksan veroja sen takia et lapseni käyttävät ko laitoksen palveluja..kerhoja ja leirejä siis.

Haluat siis vaan hyödyt ja kuitenkin ärsyttää kun Jumalasta puhutaan?

Mulla oli aikoinaan syynä se, että jos olisin eronnut kirkosta, myös lapseni olisi automaattisesti eronnut kirkosta. Pojan isä taas ei moista olisi hyväksynyt enkä viitsinyt alkaa siitä asiasta exän kanssa tappelemaan. Mä en kammoa kirkkoa millään tavalla eikä kirkkoon kuuluminen aiheuttanut mulle mitään ahdistusta. Kun laki muuttui, erosin kirkosta. Ja kun poikani täytti 18, hänkin erosi kirkosta.

[QUOTE="vieras";24301037]Haluat siis vaan hyödyt ja kuitenkin ärsyttää kun Jumalasta puhutaan?[/QUOTE]

ei, vaan maksan niitä verjoa sen takia et palveluita käytetään.ja käsitit muutenkin väärin, MÄ en ole siellä kerhoissa vaan lapseni, joka taas on eri ihminen kuin minä ja ajattelee ihan omilla aivoillaan..

Pyrin siihen, etten olisi millään tavalla tapakristitty. En kuulu kirkkoon, koska vanhempani eivät kuuluneet, eikä minua ole sinne kastettu. Olen käynyt 14 vuotiaana kasteella helluntaiseurakunnassa, koska itse halusin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24301074:
eikö tuossa ole joku ikäraja? siis lapsilla joiden vanhemmat eroaa kirkosta..vai onko se muuttunut?

Ei tietääkseni ole. Erosin noin 6-8 vuotta sitten ja silloin lapset jäivät seurakunnan jäseniksi, kun erosin vain itse.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24301059:
ei, vaan maksan niitä verjoa sen takia et palveluita käytetään.ja käsitit muutenkin väärin, MÄ en ole siellä kerhoissa vaan lapseni, joka taas on eri ihminen kuin minä ja ajattelee ihan omilla aivoillaan..

Eli olet kysynyt lapselta haluaako käydä seurakunnan kerhossa? Kuinka pieni lapsi osaa ajatella " omilla aivoillaan " uskontoasioita ja tehdä niistä päätöksiä?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24301060:
Pyrin siihen, etten olisi millään tavalla tapakristitty. En kuulu kirkkoon, koska vanhempani eivät kuuluneet, eikä minua ole sinne kastettu. Olen käynyt 14 vuotiaana kasteella helluntaiseurakunnassa, koska itse halusin.

Tää oli rehellinen vastaus uskovaiselta ihmiseltä, ja noinhan se menee. Ei uskovaisuus ole mikään autuaaksi tekevä voima ja pysyvä olotila, vaan päinvastoin. Töitä se vaatii..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24301077:
Laki muuttui muutamia vuosi sitten.

okei, mä joskus sitä mietin, mut sit olis noi lapsetkin lähteneet ja en oo sit sen kummemmin asiaa pohtinut..mulle nyt kuitenkin se on aikalailla sama vaikka kuuluisinkin kirkkoon.
kuulun mä moneen muuhunkin ryhmään vaikken aina niin välittäis..esim ihmiskuntaan..:xmas:

[QUOTE="vieras";24301081]Eli olet kysynyt lapselta haluaako käydä seurakunnan kerhossa? Kuinka pieni lapsi osaa ajatella " omilla aivoillaan " uskontoasioita ja tehdä niistä päätöksiä?[/QUOTE]

ihan itse toi tyttö sinne lähti, alakouluikäisenä, ja nyt 14v osaa kyllä itse päättää jo haluaako vai ei..tosin koulun uskontotuntien takia olis halunnut erota kirkosta, mut kun tajusi et sitten ei enää vois tuolla kerhotoiminnassa olla mukana niin unohti koko jutun.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24301096:
okei, mä joskus sitä mietin, mut sit olis noi lapsetkin lähteneet ja en oo sit sen kummemmin asiaa pohtinut..mulle nyt kuitenkin se on aikalailla sama vaikka kuuluisinkin kirkkoon.
kuulun mä moneen muuhunkin ryhmään vaikken aina niin välittäis..esim ihmiskuntaan..:xmas:

Ihmiset ajattelee niin erilailla. Itse taas en halua kuulua instituutioon, mihin en usko

[QUOTE="vieras";24301081]Eli olet kysynyt lapselta haluaako käydä seurakunnan kerhossa? Kuinka pieni lapsi osaa ajatella " omilla aivoillaan " uskontoasioita ja tehdä niistä päätöksiä?[/QUOTE]

Suomessa ei ole mitään vaaraa, mutta jos joku hurahtaa niin se on hänen asiansa. Oma äitini on vanhoilla päivillä pikkuisen hurahtanut, se on ihan hänen asiansa.

Ei noissa lapsia aivopestä.

[QUOTE="vieras";24301095]Tää oli rehellinen vastaus uskovaiselta ihmiseltä, ja noinhan se menee. Ei uskovaisuus ole mikään autuaaksi tekevä voima ja pysyvä olotila, vaan päinvastoin. Töitä se vaatii..[/QUOTE]

Töitä? Jeesushan sen työn teki ristillä aikanaan. En nyt ihan tajua mitä tuo tarkoittaa. Kilvoittelua ehkä?

Minä olin tapakristitty ennenkuin tajusin mitä vahinkoa maltillisetkin uskonnon tunnustajat välillisesti aiheuttavat. Luulin aiemmin, ettei siitä mitään haittaakaan olisi. Sinä päivänä kun rupesin oikeasti asiaa tarkemmin ajattelemaan, erosin kirkosta.

Jumalaan uskominen elämän alkuvaiheillakin oli vähän niin ja näin, vaikka ahkeraanhan tuota jeesustorttua yritetään lapsien päähän iskostaa. Hyvin elävästi on jäänyt mieleen papin pahastus pyhäkoulussa kun ilmoitin etten usko Jumalaan :D Varhaiskypsä mukula.

[QUOTE="Vieras";24301192]Töitä? Jeesushan sen työn teki ristillä aikanaan. En nyt ihan tajua mitä tuo tarkoittaa. Kilvoittelua ehkä?[/QUOTE]
Ah, tämä menee suoraan uskonnollista logiikkaa -ketjun jatkoksi: "Et saa tehdä syntiä, vaikka se onkin jo hyvitetty".

Minä olin tapakristitty ennenkuin tajusin mitä vahinkoa maltillisetkin uskonnon tunnustajat välillisesti aiheuttavat. Luulin aiemmin, ettei siitä mitään haittaakaan olisi. Sinä päivänä kun rupesin oikeasti asiaa tarkemmin ajattelemaan, erosin kirkosta.

Jumalaan uskominen elämän alkuvaiheillakin oli vähän niin ja näin, vaikka ahkeraanhan tuota jeesustorttua yritetään lapsien päähän iskostaa. Hyvin elävästi on jäänyt mieleen papin pahastus pyhäkoulussa kun ilmoitin etten usko Jumalaan :D Varhaiskypsä mukula.

Oletko siis niin heikko, että pelkkä kirkossa käynti saa sut aivopestyksi?

Yhteistyössä