Miksi nykyään vanhemmat antavat lastensa sinutella itseään kuin vertaisiaan?

  • Viestiketjun aloittaja 14 lapsen äiti ov
  • Ensimmäinen viesti
Ap:n lapsiraukat! Eivät opi pitämään puoliaan, kun koko ajan hokevat "Kyllä äiti kulta, kyllä isä kulta, ihan niinkuin te haluatte." Jäävät raukat muiden jalkoihin, sääliksi käy. Ei sovi nykyaikaan tuollainen kasvatus!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lapsilla saa ja kuuluu olla oma mielipide! Niiiin toivon että tää on vaan huono provo!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap ov:
Neljäs käsky kuuluu näin: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi". Koska Raamattukin käskee lasten kunnioittamaan vanhempiaan, niin lasten kuuluu teititellä aikuisia, myös vanhempiaan eikä lapsi saa siksi myöskään kiukutella tai olla tottelematta aikuisten käskyjä, koska aikuisten sana on lapselle laki!
Se on yks hailee mitä siinä kirjassa sanotaan. Kasvata sä omat lapsesi niin kuin haluat. Me muut kasvatamme miten me haluamme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 14 lapsen äiti ov:
Meillä ainakin on opetettu lapsille heti alusta lähtien, että hyviin tapoihin kuuluu, että nuoremmat ihmiset teitittelevät vanhempia ihmisiä ja erityisen tärkeää on, että lapset teitittelevät aikuisia, myös vanhempiaan. Sillä tavalla he osoittavat kunnioitusta aikuisia kohtaan. Eivät lapset saa kuvitella olevansa samanvertaisia aikuisten kanssa, vaan heidän täytyy ymmärtää se, että aikuiset ovat korkeamassa asemassa kuin lapset. Siksi meillä lapset teitittelevät meitä vanhempia ja heidän kuuluu aina totetta meitä vanhempia ja käyttäytyä meitä kohtaan hyvin. Lapsille kuuluu opettaa, että kun aikuinen määrää jotain, niin lapsen on toteltava, vaikka käsky tai kielto olisikin lapsen mielestä epäoikeudenmukainen. Tuntuu kamalalta nähdä, kuinka lapset kiukuttelevat vanhemmilleen esim. kaupassa, eivät tottele näitä eivätkä osoita kunnioitusta aikusia kohtaan käyttäytymällä hyvin. Erityisen kamalta tuntuu nähdä, kuinka lapset komentelevat vanhempiaan esim. ruokapöydässä huutamalla mm. "leipää" tai "maitoo", jolloin aikuinen antaa lapselle heti leipää tai maitoa. Meillä lapset käyttäytyvät ruokapöydässäkin kiltisti, odottavat aina vuoroaan puhua ja pyytävät kiltisti meiltä vanhemmilta haluamiaan asioita esim. sanomalla "Äiti, olisitteko te niin hyvä ja antaisitte minulle vähän maitoa" tai "Isäkulta, olkaa te niin kiltti ja antakaa minulle vähän leipää".
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :snotty:
Ilta parani sittenkin *putos*
 
Keittiönoita
Mua niin harmittaa, etten aikoinaan tajunnut omaa auktoriteettiäni. Nyt, kun lapseni ovat jo aikuisia, olisi ollut hienoa olla iso työhuone, jossa mahonkinen työpöytä. Istuisin mukavassa nojatuolissa pöytäni takana, ehkä hieman ärsyyntyneenä laskisin kahvikupin pöydän reunalle, kun oven takaa kuuluisi koputus. Oven takana olisi lapseni parhaimpiinsa pukeutuneena, niiaisi tai kumasrtaisi ja kysyisi, olisikö äidillä hetki aikaa. Kun vihdoin vastaisin myöntävästi, lapseni kysyisi, saako tänään hengittää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mua niin harmittaa, etten aikoinaan tajunnut omaa auktoriteettiäni. Nyt, kun lapseni ovat jo aikuisia, olisi ollut hienoa olla iso työhuone, jossa mahonkinen työpöytä. Istuisin mukavassa nojatuolissa pöytäni takana, ehkä hieman ärsyyntyneenä laskisin kahvikupin pöydän reunalle, kun oven takaa kuuluisi koputus. Oven takana olisi lapseni parhaimpiinsa pukeutuneena, niiaisi tai kumasrtaisi ja kysyisi, olisikö äidillä hetki aikaa. Kun vihdoin vastaisin myöntävästi, lapseni kysyisi, saako tänään hengittää.
:D:D:D
 
Nii-in!
Lasten pitää myös olla kiitolliset siitä, että Vanhemmat ovat antaneet heille elämän lahjan. Olemalla joka päivä nöyriä ja palvelevaisia sekä vanhemmilleen alamaisia kaikessa, mitä tekevät.
Meillä lapset tämän lisäksi päivittäin erityisesti kiittävät meitä, Äitiä ja Isää, siitä että saavat ruokaa ja saavat asua sisätiloissa. Tämä tapahtuu joko kumartamalla tai niiaamalla (sukupuolesta riippuen) ja tuomalla Meille kukkia ja ruokaa Meitä varten erityisesti pystytetylle alttarille.
Se on olohuoneemme nurkassa.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Nii-in!:
Lasten pitää myös olla kiitolliset siitä, että Vanhemmat ovat antaneet heille elämän lahjan. Olemalla joka päivä nöyriä ja palvelevaisia sekä vanhemmilleen alamaisia kaikessa, mitä tekevät.
Meillä lapset tämän lisäksi päivittäin erityisesti kiittävät meitä, Äitiä ja Isää, siitä että saavat ruokaa ja saavat asua sisätiloissa. Tämä tapahtuu joko kumartamalla tai niiaamalla (sukupuolesta riippuen) ja tuomalla Meille kukkia ja ruokaa Meitä varten erityisesti pystytetylle alttarille.
Se on olohuoneemme nurkassa.
:LOL: :LOL: :LOL:

Kyllä oli hauska provo!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja 14 lapsen äiti ov:
Meillä lapset käyttäytyvät ruokapöydässäkin kiltisti, odottavat aina vuoroaan puhua ja pyytävät kiltisti meiltä vanhemmilta haluamiaan asioita esim. sanomalla "Äiti, olisitteko te niin hyvä ja antaisitte minulle vähän maitoa" tai "Isäkulta, olkaa te niin kiltti ja antakaa minulle vähän leipää".
Tikahdun täällä :LOL:
:D Ihan huippu lopetus

:LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mua niin harmittaa, etten aikoinaan tajunnut omaa auktoriteettiäni. Nyt, kun lapseni ovat jo aikuisia, olisi ollut hienoa olla iso työhuone, jossa mahonkinen työpöytä. Istuisin mukavassa nojatuolissa pöytäni takana, ehkä hieman ärsyyntyneenä laskisin kahvikupin pöydän reunalle, kun oven takaa kuuluisi koputus. Oven takana olisi lapseni parhaimpiinsa pukeutuneena, niiaisi tai kumasrtaisi ja kysyisi, olisikö äidillä hetki aikaa. Kun vihdoin vastaisin myöntävästi, lapseni kysyisi, saako tänään hengittää.
:LOL: :LOL: :LOL:
 
ov
Kun lapsilla on meille vanhemmille asiaa, niin heidän kuuluu tulla meidän luoksemme ja odottaa hiljaa kunnes annamme heille luvan puhua. Sitten lapsen pitää sukupuolen mukaan joko niiata tai kumartaa ja sanoa asiansa, esim. "Äiti, annatteko te minulle luvan mennä vessaan". Kun sitten vastaan myöntävästi ja annan lapselle luvan mennä vessaan, niin lapsen täytyy joko niiata tai kumartaa ja kiittää kauniisti luvasta. Vessassa käynnin jälkeen lapsen täytyy myös tulla luokseni, joko niiata tai kumartaa ja kiittää siitä, että hän sai käydä vessassa. Meillä lasten täytyy pyytää lupa kaikkeen, esim. vessassa käymiseen, leikkimiseen, sohvalla istumiseen, television katsomiseen jms.
 
diu
Alkuperäinen kirjoittaja ap ov:
Neljäs käsky kuuluu näin: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi". Koska Raamattukin käskee lasten kunnioittamaan vanhempiaan, niin lasten kuuluu teititellä aikuisia, myös vanhempiaan eikä lapsi saa siksi myöskään kiukutella tai olla tottelematta aikuisten käskyjä, koska aikuisten sana on lapselle laki!
Teitittely ei ole yhtä kuin kunnioittaminen. Kunnioittaminen on sovittujen sääntöjen noudattamista ja normaalisti hyvinä käytöstapoina pidettyjen asioiden harjoittaminen.

Toki voit olla eri mieltä, siitä vaan. Ei haittaa minua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuosi on 2010, ei 1810, Porvoossa tosin vuosisatakin voi olla eri kuin muualla
Äitini teititteli aina omaa äitiään, vaikka heillä hyvin lämpimät välit olivatkin.
ja äiti ei ole syntynyt 1810 vaan 1940-luvulla.

provohan tämä silti :LOL:
 
Jo sie opetat lapset teitittelemään, niin opeta herrantähden tekemään se oikein. Tuo esimerkki on ihan järkyttävä :LOL: :LOL: :LOL: (no joo, teknisesti ehkä oikein, mutta jokseenkin tönkköä). Voisiko sitä kunnioitusta osoittaa muuten kuin teitittelemällä?

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että rajat on oltava ja niitä on lapsen noudatettava. Ja tapoja kuuluu myös opettaa. Meillä lapsi (4 v.) osaa pyytää, että saisinko leipää. Komentamalla (huutamalla) ja kiukuttelemalla hän ei saa tahtoaan läpi, koska se ei kuulu hyviin tapoihin sen enempää ruokapöydässä kuin muuallakaan.

Muoks. Vaikka aikuiset määrää meillä, silti en katso olevani ihmisenä sen korkea-arvoisempi kuin lapsenikaan. Jokainen ihminen on arvokas ja samanarvoinen, ja kaikkien mielipiteet tulee ottaa huomioon. Siksi en kannata ap:n esittämän kaltaista despotismia.
 
Noh
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuosi on 2010, ei 1810, Porvoossa tosin vuosisatakin voi olla eri kuin muualla
Äitini teititteli aina omaa äitiään, vaikka heillä hyvin lämpimät välit olivatkin.
ja äiti ei ole syntynyt 1810 vaan 1940-luvulla.

provohan tämä silti :LOL:
Me emme asu Porvoossa, vaan Trollhättanissa.
Täällä asuu paljonkin Troll- sukuani.
 
Hm
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Niin ja jatkoa.. kotihoidossa oli vanhus, joka eli jossain vuosisadan alussa ja esim. iltapalaa tarjottaessa sanoi:laittaa tuohon ja näytti päytää. Olin siis piikalikka.
En tekis noin vahvaa päätelmää, ellei asiakas muuten ollut komenteleva. Kyllähän tuota sananmuotoa voi käyttää esim. jos puhuu ihmiselle joka on "puolituttu", eli ihan ei kehtaa sinutella mutta teitittelykin tuntuisi liian viralliselta. Ja kyllähän hoitajan kuuluu toimia kuten asukas omassa kodissaan sanoo jos ei tämä ihan hulluja pyydä.
 
JONSERED Karhunkantaja
Hei... Stasi teititteli Pikku-Myytäkin pari vuotiaana. Ja teitittelee yhä luontevasti kauemmin eläneitä ihmisiä, kaikki muksuni tekevät niin. Minäkin teitittelen tuntemattomia aikuisia ja äijääni. :saint: :D
Eivätkä nuo epelit huutele "anna sitä!" tai "anna tätä!", vaan pyytävät "antaisitko".

En ole kyllä vaatinut, että minua ja äijää pitää teititellä... Ehkä pitäisi :saint: Jos sillä saa tottelevaisia lapsia. :saint: :whistle:
 

Yhteistyössä