Miksi nykyään syntyy niin isoja vauvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minavaaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä olisin ollut huolissani jos meille olisi tullut alle 3 kiloisia vauvoja kun ollaan molemmat vanhemmat niin isoja... Tosin olin minäkin syntyessäni täysiaikaisena vain 2600g ja 44cm, ja silti musta tuli tämmönen järkäle... Mutta siis..

Toinen lapsistani oli syntyessään melkein 4,5 kg ja ei kyllä ollut mitenkään yhteydessä painooni. Olin raskauden alussa normaalipainoinen ja raskausaikanakin kiloja tuli vain 10. Esikoinen taas painoi syntyessään 3,5 kg ja silloin olin raskauden alussa lievästi ylipainoinen ja painokin nousi raskausaikana 14 kg.

Mä olen syntynyt 70-luvulla, painoin 3,3 kg. Sisarukseni ovat syntyneet 70- ja 80-luvun lopussa ja painoivat kaikki yli 4 kg.

Oma esikoiseni painoi 3,7 kg vaikka voin pahoin koko raskausajan enkä kyennyt syömään juuri mitään. Kuopus painoi yli 4 kg, söin ihan normaalisti koko raskausajan eikä mistään raskausdiabeteksestä ollut kyse. Enkä ole mitenkään erityisen isokokoinen, 162 cm ja 57 kg.

Kaverit on saaneet pikkaisen reilu 3 kiloisia lapsia, vaikka ovatkin isompia kuin mä. Osalla on ollut pahoinvointia, joka vaikuttanut syömiseen, osa syönyt ihan tavallisesti ja mässäillytkin. Eli olisiko kuitenkin perimästä johtuvaa, tuleeko isoja lapsia.

Mulla on 3 lasta. Pienin on ollut 3860g ja isoin 4650g. En ole ollut ylipainoinen enkä herkuttelija. Mutta olen itsekin ollut yli 4 kg ja lasten isä lähes 5 kg, Pitkiä nuo ovat nytkin aikuisuuden kynnyksellä mutta hoikkia. Eikä ollut diabetestä.

Mulla on kolme raskautta ja kahden ensimmäisen alkaessa oma paino oli kyllä ihan normaali, olen hieman keskimittaista pitempi ja suvussani on isoja (pitkiä) ihmisiä. Tytöt painoivat 4 kiloa kumpikin ja olivat yli 50-senttisiä. POikaa odottaessa lähtöpainokin oli jo hieman korkeampi ja pojalla oli painoa yli 4,5 kiloa ja pituuttakin 55 cm.
Ravitsemuksesta varmaan johtuu vauvojen koon kasvaminen. Ja keskipituus on tosiaan noussut huomattavasti!

Mulla lapset 4kg (rv 37 syntyi) ja yli 5kg (rv 40). Ekassa painoa tuli 12kg, tokassa alle 10kg; olen itse normaalipainoinen, alle 160 senttinen. rd tutkittiin eikä ollut. Katsoin vielä syömisiäni, kun pelkäsin isoa lasta, kukaan ei ottanut tätä tosissaan ja kuinka kävikään.

Mieluusti mulle olisi sopinut enemmänkin tarkkailua ja vahtimista ja koen kyllä kamalan syyllistävinä toisinaan osan keskusteluista, vaikka tiedänkin kuinka asiat tosiaan ovat.
Silti pidän hyvänä asiana sen, että nämäkin asiat tiedostetaan..

"Yli 4000 g painavien vastasyntyneiden osuudet ovat vähentyneet kahdenkymmenen vuoden aikana runsaat kolme prosenttiyksikköä ollen 16,4 prosenttia vuonna 2008. Tämä Suomen kehityssuunta on toinen kuin muissa Pohjoismaissa."

mielenkiintoista luettavaa! Lisään vielä omaan tilanteeseen, että mä lihoin raskausaikana 20kg(olin ennen raskautta alipainoinen) ja lapset painoivat syntyessään 3150g ja pikkusisko 3230g.

Lapsen syntymäpainoon yksi vahvasti vaikuttava tekijä on äidin oma syntymäpaino. Lisäksi, kuten joku totesikin, ylipainoisille syntyy usein raskausviikkoihin nähden pienikokoisia vauvoja, koska on kaikenmaailman ongelmaa (istukan toimintahäiriöitä, raskausmyrkytystä jne).

Itselläni (olen normaalipainoinen) esikoinen oli yli 4 kg syntyessään, herkuttelin ja laiskottelin raskauden loppuajasta todella reippaasti. Kuopus oli sitten hieman päälle 3 kg, olin tiukalla dieetillä ja liikuin paljon.