Tätä kysymystä pohdin jälleen kerran. Itse olen äiti pian 1.5 -vuotiaalle lapselle ja aika ajoin väsyn henkisesti. Odotuksesta asti elämämme on ollut normaalia lapsiperheen arkea enkä ole kaiken jaksava superäiti vaikka muiden muassa toivoin tietysti olevani. Odotusajan olin sairaslomalla n. puolivälistä asti ja synnytyksestä toipuminen oli vaikeaa pahojen repeytymien takia joista aukesivat tikit ennen aikojaan. Imetys ei onnistunut ja masennuin pahasti, lapsella oli koliikki. Joskus (huom, välttelen todella valittamista muille) avauduin jollekin tuttavalleni, sukulaiselleni, ystävälleni että alapäähän sattuu (siis synnytyksen jälkeen) enkä pystynyt kävelemään, oloni oli aivan kaamea ja sain vastaukseksi vain että "itsepähän tiesit mitä teit kun lapsen hankit" tai "olisit tyytyväinen että saat lapsia" yms mitkä tottakai osittain allekirjoitan. Kun kerroin jollekin masennuksestani ja lapsen koliikista mikä monesti sai minutkin itkun partaalle, sain vastaukseksi jotain tämän kaltaista "Turhaan valitat, menisit lapsen kanssa johonkin tuulettumaan niin huolet haihtuu" "Olis kannattanut meittiä ennenkuni levitit haarasi tuon ikäisenä". Kun pyysin apua ystäviltä tai lapseni kummeilta, he vastailivat samoin. Olin pitkään todella masentunut ja yksinäinen ja voin sanoa että väsynytkin. Ja välillä olen vieäkin, kyllä voin sen ihan reilusti myöntää että välillä vaan olen niin väsynyt. Tarvitsisimme miehen kanssa omaa aikaa ja lomaa välillä lapsestakin suoraan sanottuna vaikka hän maailman ihanin onkin ja rakastamme häntä! Kuitenkin, joka kerta kun yritän avata sydäntäni ja kertoa jollekin miten väsynyt olen niin minulle sanotaan aina, että mun olisi pitänyt miettiä mitä tein kun lapsen hankin. Että oma syysi kun teit lapsen nuorena. Tiedän senkin mutta samalla ihmettelen kun aina puhutaan että äidin pitäisi pyytää rohkeasti apua jos tuntuu että voimavarat loppuvat. Minkä ikäinen äiti saa apua pyytää? Miksei nuori äiti saa myöntää ääneen ajoittaista väsymystään? Miksi nuoren äidin pitää jaksaa väsymättä?
Anteeksi vuodatus rakkaat palstalaiset :ashamed: :ashamed: Väsyttää vaan ja masentaa jälleen, tuntuu että tarvitsen vain lomaa edes vaikka tunniksi.. :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Anteeksi vuodatus rakkaat palstalaiset :ashamed: :ashamed: Väsyttää vaan ja masentaa jälleen, tuntuu että tarvitsen vain lomaa edes vaikka tunniksi.. :ashamed: :ashamed: :ashamed: