Miksi normaalia alhaisempaan lämpöön ei reagoida mitenkään?

  • Viestiketjun aloittaja "Plaah"
  • Ensimmäinen viesti
"Plaah"
Mulle ei aina välttämättä nouse kuume vaan lämpö laskee ja olo on kyllä yhtä kurja kuin kuumeessa jos ei kurjempikin. Terkkarit ja lääkärit ohittaa tuon olankohautuksella. Pitäisi ilmeisesti olla se kuume, että olisi oikeasti ja kunnolla kipeä! Onneksi olen silti saanut todistuksen alhaisemmasta lämmöstä huolimatta.

Ärsyttää vain tuo asenne, aivan kuin ei olisi edes kipeä. No kyllä on kipeä jos lämpö laskee asteen alemmaksi! Ei tarvitse olla paljoakaan laskua kun olo menee jo kurjaksi.

Yleisestikin tuntuu olevan joillakin ajatuksena, että pitää olla kuumetta että voi olla sairaslomalla. Tauti mikä tahansa niin kuumetta pitää olla, muuten on terve. Ei haittaa vaikka ripulit tulee housuun, jos kuumetta ei ole niin töihin vain.
 
"vieras"
Ei se alhainen lämpötila mitään lentua aiheuta, tsiisus! Lopeta siitä jaarittelu, kuulostat vaan tyhmältä. Lentsu voi olla ilman kuumettakin ja jos olo on niin surkea ettei töihin kykene,niin kyllä ne kirjoittaa sen saikkulapun ilman sitä kuumettakin. Ainakin meillä on kirjoitettu.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"a p"
[QUOTE="vieras";29207015]Ei se alhainen lämpötila mitään lentua aiheuta, tsiisus! Lopeta siitä jaarittelu, kuulostat vaan tyhmältä. Lentsu voi olla ilman kuumettakin ja jos olo on niin surkea ettei töihin kykene,niin kyllä ne kirjoittaa sen saikkulapun ilman sitä kuumettakin. Ainakin meillä on kirjoitettu.[/QUOTE]

No minkä mä sille voin, että monesti viime vuosien aikana flunssan yhteydessä lämpö laskee! :stick: Itse kuulostat todella tyhmältä kun et käsitä mitä kirjoitin.
 
"hoitsu"
Lääketiede ei tunne alilämpöä. Älkää siis viitsikö jankuttaa siitä. 35 astetta on vielä normaali ruumiinlämpö joskin aiheutuu yleensä huonosta mittauksesta.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";29207062]No minkä mä sille voin, että monesti viime vuosien aikana flunssan yhteydessä lämpö laskee! :stick: Itse kuulostat todella tyhmältä kun et käsitä mitä kirjoitin.[/QUOTE]

Miksi sinä edes mietit jotain "alilämpöä", kun se ei tarkoita mitään?? Hypotermiaa sulla tuskin kuitenkaan on? :D
 
tk-lekuri
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29207437:
oon huomannut, että jotenkin tk:ssa ei mene jakeluun sana alilämpö, katsovat kuin kummitusta, kun sellaista menet valittamaan
Koska sellaista termiä ei lääketiede tunne :D Hypotermia on sitten asia erikseen, mutta harvapa siitä kärsii.
 
  • Tykkää
Reactions: nuusa
oireet
[QUOTE="vieras";29207418]Miksi sinä edes mietit jotain "alilämpöä", kun se ei tarkoita mitään?? Hypotermiaa sulla tuskin kuitenkaan on? :D[/QUOTE]

Jännä kuitenkin, että itselläni laskee toisinaan flunssassa lämpö 35,4 kieppeille, normaalilämpö 36,2 säännöllisillä mittauksilla todettuna. Kun laskee melkein asteella, olo on kamala. Päässä humisee, paleltaa ja vetämätön olo.

Ihan sama, jos lääketiede pitää 35 vielä normaalina yleisesti, kun minulle se ei ole. Samoin kun lämpö ylittää 37 on jo kuumeinen olo, silmät kiiltää, paleltaa, päässä humisee ja sekin on joidenkin lääkäreiden mukaan normaali ruumiinlämpö yleisesti. Vaan ei minulle.

Olen ihmetellyt samaa kuin ap, miksei alilämpöä huomioida sairauden oireena.
 
tämän vuokis
Alilämpö
Lääkärikirja Duodecim
28.5.2012
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki
Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37º C, mutta se voi vaihdella 35,8–37,8 asteeseen. Lämpö vaihtelee eri vuorokaudenaikoina noin 0,5º. Se on alimmillaan aikaisin aamulla ja korkeimmillaan iltapäivällä klo 16–18 tienoilla. Naisilla kehon lämpö vaihtelee noin 0,5º kuukautiskierron mukaan, korkeimmillaan lämpö on kuukautiskierron keskivaiheella, kun munasolu irtoaa.

Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan.

Jos lämpö on tavallista matalampi, yleensä syynä ovat mittausolosuhteet. Kainalolämpö on 0,6º alhaisempi kuin tarkempi peräsuolesta tai suusta mitattu lämpötila. Ero voi olla suurempi, jos kainalo on hikinen tai mittari ei laihuuden tai muun syyn vuoksi ole tiiviisti kainalossa.

Alilämpö ei kuulu minkään sairauden oireisiin. Vaikka tavallista alhaisempi lämpötila olisi todettu moitteettomalla mittauksella, terveeksi itsensä tuntevan ihmisen ei pelkästään sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet.

Lisää tietoa aiheesta ks. «Hypotermia (ruumiinlämmön lasku)»1.
 
"piipii"
Tätä ihmetelly myös. Se aste alemmas aiheuttaa ihan hirveen surkeen olon. Siitä sitten kun nostaa kuumeen ni olo on ku elämä hymyilis ja ilman mittaria ei ees tietäs olevansa 38 asteen kuumeessa.
 
[QUOTE="piipii";29207454]Tätä ihmetelly myös. Se aste alemmas aiheuttaa ihan hirveen surkeen olon. Siitä sitten kun nostaa kuumeen ni olo on ku elämä hymyilis ja ilman mittaria ei ees tietäs olevansa 38 asteen kuumeessa.[/QUOTE]

Miksi et pue lämpimämmin päälle kun lämpö on matala?
Kuka tahansa saa lämpönsä alas kun on liian vähissä vaatteissa kehoa matalammassa lämpötilassa, ja asia korjaantuu pukemalla
 
tk-hoitsu
Joskus tk:Ssa yksi nainen kysyi kuinka alas lämmön uskaltaa päästää... Miten se oli selvinnyt aikuisikään asti?

Teki mieli sanoa että mene aurinkoisen kiven päälle makaamaan niin kuin muutkin vaihtolämpöiset.
 
heijoo
Täällä sama ongelma, kuume harvoin nousee ja jos lämpö 35 paikkeilla, kaamea olo. Ei paljon auta vaikka laittais vaatetta paljon päälle ja kuinka yrittäisi pysyä lämpimänä.
 
Mun normaali lämpötila on 34,5-35,5. Jos on 37 niin olen sängynpohjalla tekemässä kuolemaa :D
Ei misää enää edes kuumetta mitata jos on flunssa niin sitten pitää jäädä kotiin sairastaa. Taitaa lämpö nousta vain noissa viirusperäsissä taudeissa.
 
"viola"
[QUOTE="Plaah";29206997]Mulle ei aina välttämättä nouse kuume vaan lämpö laskee ja olo on kyllä yhtä kurja kuin kuumeessa jos ei kurjempikin. Terkkarit ja lääkärit ohittaa tuon olankohautuksella. Pitäisi ilmeisesti olla se kuume, että olisi oikeasti ja kunnolla kipeä! Onneksi olen silti saanut todistuksen alhaisemmasta lämmöstä huolimatta.

Ärsyttää vain tuo asenne, aivan kuin ei olisi edes kipeä. No kyllä on kipeä jos lämpö laskee asteen alemmaksi! Ei tarvitse olla paljoakaan laskua kun olo menee jo kurjaksi.

Yleisestikin tuntuu olevan joillakin ajatuksena, että pitää olla kuumetta että voi olla sairaslomalla. Tauti mikä tahansa niin kuumetta pitää olla, muuten on terve. Ei haittaa vaikka ripulit tulee housuun, jos kuumetta ei ole niin töihin vain.[/QUOTE]

Mistä mittaat kuumeen? Monesti flunssassa ääreisverenkierto heikentyy, jalat ja kädet, iho menevät viileiksi, jolloin kainalosta mitattu lämpö laskee. Peräsuolesta mitattuna (ja oikealla tavalla myös korvasta) lämpö on yleensä kuitenkin ihan normaali.
 
ljdo
Mun normaali lämpö on 35-35.5, joskus laskee 34,9 ja silloin on kipeä olo. Jos lämpö nousee tasan 37, niin olen todella todella kipeä! Tärisen kuumehorkassa peiton alla. Tämä on todettu säännöllisillä mittauksilla ja usealla eri mittarilla, jottavpystyin lukemaan pois viallusen mittarin.
Siskollani on täysin sama juttu kuin minulla.
 
lääkäri
Miksi normaalia alhaisempaan lämpöön ei reagoida mitenkään?
Siksi, kun siihen ei tarvitse reagoida mitenkään. Ihon lämpötila varsinkin vaihtelee. Ei kerro mitään oleellista. Jos liittyy flunssaan niin liittyy, sama kun sanoisi flunssan yhteydessä että tulee limaa nenästä.
 
ottaa pattiin
Siksi että alilämpö on vain huomionhakuisten ihmisten tapa päästä valittamaan kun mitään lääketieteellistä vaivaa ei ole. Siksi.
meehän tietämätön aasi siitä horisemasta muualle. itsellä noin kerran pari vuodessa sairaana ja on niin kuumeinen ja kumma olo ja sit mittari näyttää alle 35.5, niin ihan
varmastihan mä vaa turhaan vauhkoan ja koitan keksiä syitä olla menemättä töihin.

nimim. 10 vuotta sitten lääkärissä käynyt.
 

Yhteistyössä