Miksi niitä viisaudenhampaita leikellään?

  • Viestiketjun aloittaja h
  • Ensimmäinen viesti
h
Ymmärrän poistot jos ovat reikiintyneitä tai niin huonossa asennossa että ei voi harjata niiden takaa tai jos niiden alla on jotain paiseita.

Mutta lähes poikkeuksetta tuntuu että kavereille ja itsellekin ehdotetaan viisaudenhampaan poistoja ns. turhaan. Mullekin sanottiin että pitää nyppästä pois ja kun kysyin että miksi onko reikiä tai muuta ongelmaa niin sanottiin vaan että "voi tulla."

Ai voi tulla :) Ystävälle taas sanottiin jo 10-vuotta sitten että kaikki neljä heti veks mutta suussa ovat edelleen eikä ongelmaa.
 
yt
Mulle hammaslääkäri sanoi, että viisurit kannattais poistaa, kun ne ovat ilmeisesti hauraampia eli niihin tulee herkästi reikiä ja sitä kautta sitten ongelmia. Mulla poistettiin heti parikymppisenä ilman sen ihmeempiä selityksiä tai vaivoja. YTHS:n hammaslääkäri moisia silloin tarinoi.
 
Ihminenhän ei vissin oikeastaan enää tarvi niitä viisureita, ne on ylimääräsiä. Aikoinaan ihmisellä on ollu kaheksan viisaudenhammasta joista on sitte neljä jo jääny pois kehityksen aikana... Mulle hammaslääkäri siis selitti näin. Ihmiset syö nykyään niin hienoa ruokaa ettei niillä hampailla tee mittään, siksi ne niin useilla ei mahu edes suuhun.
Mut jos ei ne aiheuta ongelmia niin mikäpä siinä, saa kai ne olla. Jos on helposti reikiintyvät hampaat, kärsii hammaskivestä tms niin varokeinona ne varmaan suositellaan poistettavaksi.
 
En ole kuullut juurikaan koskaan enää että niitä väkipakolla poistetaan.
Jos mahtuu tulemaan/olemaan ja pysyvät ehjinä saavat ne siellä olla.
Ei mullakaan ole poistettu kuin yksi.Ja kolme tuolla suussa edelleen.
 
4 X viisaampi
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Ymmärrän poistot jos ovat reikiintyneitä tai niin huonossa asennossa että ei voi harjata niiden takaa tai jos niiden alla on jotain paiseita.

Mutta lähes poikkeuksetta tuntuu että kavereille ja itsellekin ehdotetaan viisaudenhampaan poistoja ns. turhaan. Mullekin sanottiin että pitää nyppästä pois ja kun kysyin että miksi onko reikiä tai muuta ongelmaa niin sanottiin vaan että "voi tulla."

Ai voi tulla :) Ystävälle taas sanottiin jo 10-vuotta sitten että kaikki neljä heti veks mutta suussa ovat edelleen eikä ongelmaa.
Kai ne saa siitä jotakin kiksejä kun repii toisilta hampaita irti:( Minäkin kävin aikoinaan eräällä hammaslääkärillä jota kovin vaivasi minun viisurini,oli jatkuvasti ehdottamassa uutta aikaa jotta vedetään ne pois :(
Ja kyse ei siis mistään yksityisestä hammaslääkäristä :(
 
hmm
Mulla on kaikki neljä ollut suussa vuosia, eikä kukaan ole vielä ehdotellut niiden poistoa. Eivät ole vaivanneet ja ovat pysyneet ehjinä. En ole kyllä koskaan kuullut, että niitä poistettaisiin ihan muuten vaan, jos niistä ei mitään haittaa/vaivaa ole.
 

Yhteistyössä