Miksi niin moni ammattikoulun käynyt häpeilee omaa koulutustaan?

28.03.2012
410
0
16
Jotenkin tällaisen kuvan saa usein, varsinkin täältä palstalta. Monet ammattikoulutaustaiset ovat suuna päänä haukkumassa korkeammin kouluttautuneita ja keksimässä vaikka mitä outouksia siitä miten nämä toiset muka pitävät itseään parempana väkenä.

Livenäkin on tällaista tullut vastaan, kun tuttu suuttui minulle jostain ihan muusta asiasta, ja yhtäkkiä alkoi haukkua koulutustani... jota ei siis edes olisi tiennyt, jos ei olisi itse sitä kysynyt joskus vuosia aikaisemmin. Tällä tutulla oli itsellään kaksi eri ammattikoulutusta, mutta jostain syystä hänelle oli jäänyt joku ihme alemmuuskompleksi... en tajua... Ajattelevatko ammattikoulun käyneet siis koko ajan että heidän koulutuksensa olisi jotenkin hävettävä? Vai mikä ihme tällaisessa hyökkääväisyydessä on takana?

No tota noin, aika usein täällä on korkeammin koulutettujen aloituksia ja viestejä, että matalammin koulutetut on tyhmiä, luusereita jne. Yleistetään todella typeriä asioita ja ollaan sitä mieltä, että matalammin koulutettujen lapset on sitä tätä ja tuota. Pidetään pohjasakkana jos ei ole korkeasti koulutettu.

Mä en pidä tuollaisesta enkä kyllä pidä siitäkään, että korkeammin koulutettuja haukutaan ja tehdään heistä yleistyksiä. Itse olen kokki koulutukseltani enkä häpeä sitä. Mulla on kuitenkin kavereina korkeammin koulutettuja koska ei meidän kaveripiirissä valita kavereita koulutuksen mukana.

Miksi pitäisi häpeillä? Mä aina kerron ammattikoulustani ylpeänä. Olen käynyt muitakin kouluja mutta muistan aina mainita olevani amiskokki. En siis häpeä sitä.

en todellakaan häpeä, koska monikaan ei olisi päässyt niitä näyttökokeita läpi mitkä itse olen suorittanut. ja olen aika hemmetin ylpeä itsestäni. vaikka kyseisestä tutkinnosta ei sitten ammattiani tullutkaan eikä tule

No mä olen kokenut tuollaista hyökkäävyyttä livenä kyllä. Usein just vihjataan, että olisin käytännön töissä jotenkin avuton, kun mulla on korkeakoulututkinto. Se on todella ärsyttävää, koska en ole esim. kotitöissä, ruoanlaitossa tai vaikka missä muussa käytännön hommassa yhtään sen huonompi kuin muutkaan.

Lisään vielä että mulla on tuon kokkikoulutuksen lisäksi suoritettuna lukio, AMK ja kohta myös ylempi AMk. Mutta en tuota amistutkintoakaan häpeä vaan olen tuosta käytännön kokemuksesta ylpeä. Toisaalta en myös ymmärrä sitä, eteikö muka ylemmin koulutetut osaisi mitään. Se osaaminen riippuu ihmisestä, ei koulutuksesta. On sitä nähty myös kokkeja, jotka siivilöi kastikkeen niin, että kastike menee viemäriin ja kokkareet jää jäljelle, jotka ei ole tunnistaneet rikkalapiota jne. Että jokainen osaa sen, mistä on kiinostunut tai johon kotona on opetettu.

Yhteistyössä