Miksi niin monet ajattelee köyhyyden olevan aina oma valinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ymmärtänyt koko sun tekstiä, se oli jotenkin ylidramatisoitua sädekehän kiillotusta, enkä vaan tajunnut pointtia.
Tuskin olet esim valinnut pienet palkat niille aloille missä olet työskennellyt tai muuta vastaavaa, kyllä se vika joskus voi olla ylemmälläkin taholla. Kaikki ei ole duunarin vika, eikä jokainen ihminen voi vaan valita tulojensa määrää.
Ei vaan mennyt jakeluun sun teksti.
:xmas:
En ole valinnut pieniä palkkoja niille aloille. Mutta aikoinaan jo sairaanhoito-opiston pääsykokeissa haastattelussa kysyttiin, että tiedäthän sinä, että tällä alalla ei pääse rikastumaan. Ja minä tiesin eikä alan pienet palkat olleet este halulleni opiskella hoitoalalle.

Minä myös tiesin, että minimiäitiyspäiväraha ei ole suuruudella pilattu. Silti päätin hankkia lapsen heti valmistumiseni jälkeen. Oli täysin oma valintani, että en mennyt ensin esim puoleksi vuodeksi töihin, jolloin olisin saanut äitiyspäivärahani ansiotulojen perusteella. Vaikka äitiyspäivärahani olisi silloinkin ollut aika pieni, olisi se silti ollut merkittävästi suurempi kuin minimiäitiyspäiväraha.

Kun hankin kuopuksen, tiesin oikein hyvin, että kotihoidontuki on paljon pienempi kuin palkkani. Siitä huolimatta päätin jäädä hoitovapaalle. Moni samassa elämäntilanteessa oleva ystäväni palasi äitiysloman jälkeen töihin tai oli hoitovapaalla vain vähän aikaa, ei lapsen 3-vuotissynttäreihin asti. En mä silloin syyttänyt yhteiskuntaa siitä, että mä jouduin laskemaan pennejä ja töihin palannut naapurini ei.

Opiskelemaan lähtiessäni tiesin, että nyt laskee elintaso rankasti. Olisinhan mä voinut jäädä vanhaan työhönikin odottamaan sitä päivää, että en enää reuman vuoksi pystykään töitä tekemään. Mutta olisi voinut olla hyvin mahdollista, että siinä vaiheessa ei enää uudelleen kouluttautuminenkaan olisi auttanut. Tein siis osa-aikatöitä, nostin opintotukea ja opintolainaa. Ja koska nuo Kelan tuet on tarkoitettu yhden eikä kolmen ihmisen elämiseen enkä mä voinut lapsiani kolmea vuotta ruuatta ja vaatteittakaan pitää, tienasin sen verran liikaa, että takaisin maksettavaksi tuli jokainen sentti opintotuesta. Mutta siinä vaiheessa palkkani oli noussut jo sen verran, että pystyin ne ja opintolainat takaisin makselemaan. Elämiseen ei jäänyt sen enempää rahaa kuin silloin ekana opiskeluvuotenakaan, mutta silti oli katto pään päällä, lapsilla ruokaa ja vaatteet.

Mun pointtini on se, että jos olet tyytymätön elämääsi, tee sille jotain. Yritä edes. Tiedän kyllä, että kaikki ihmiset eivät kykene edes yrittämään vaan jäävät tuleen makaamaan, kun elämä tuntuu menevän perseelleen. Ja sen vuoksi pidän aika tärkeänä sitä, millaiset henkiset valmiudet annamme omille lapsillemme yrittämiseen. Jos et onnistu ekalla kerralla, onnistut kymmenennellä. Jos et onnistu kymmenennellä kerralla, onnistut sadannella. Jos et onnistu sadannella, voit onnistua tuhannella, mutta kannattaa alkaa jo tekemään plan b.

Minä tunnen nelikymppisen sinkun, joka paahtaa töitä lasten parissa 5pvää viikossa, ja SILTI joutuu käymään leipäjonossa, koska palkka ei vaan riitä elämiseen, se vähä mikä tulee menee lääkkeisiin ja vuokraan.
Jossain mättää, oikeiston mielessä tietysti tässä ihmisessä itsessään. Minusta vika on jossain muualla.

Keittiönoita, ok. Ymmärrän ehkä jotenkin mitä yrität sanoa, mutta siltikään tämä ei minusta suoraan liity siihen mikä Suomen tilanne on nyt. Miten ahtaalle tavallinen duunari tai työtön on ajettu.
Menot senkun kasvavat, mutta palkkoja tai työttömyysturvaa ei nosteta samaa tahtia. Sitten ihmetellään kun ihmiset seisoo jonottamassa ruokakasseja.. tietysti omaa tyhmyyttään, sehän on selvä.:xmas: Mitäs ovat tyhmiä köyhiä eivätkä kirurgeja tai ministereitä, daa.

Peace.=)

Keittiönoita, ok. Ymmärrän ehkä jotenkin mitä yrität sanoa, mutta siltikään tämä ei minusta suoraan liity siihen mikä Suomen tilanne on nyt. Miten ahtaalle tavallinen duunari tai työtön on ajettu.
Menot senkun kasvavat, mutta palkkoja tai työttömyysturvaa ei nosteta samaa tahtia. Sitten ihmetellään kun ihmiset seisoo jonottamassa ruokakasseja.. tietysti omaa tyhmyyttään, sehän on selvä.:xmas: Mitäs ovat tyhmiä köyhiä eivätkä kirurgeja tai ministereitä, daa.

Peace.=)
Mun mielestä meidän sosiaaliturva ei ole huono. Tunnen ihmisiä, jotka ovat eläneet toistakymmentä vuotta pelkästään tukien varassa eivätkä he ole pitäneet itseään mitenkään köyhinä. Oleellista on, että he ovat asuneet alueilla, jotka eivät ole huippusuosittuja. He ovat asuneet ahtaamminen kuin suomalaiset keskimäärin. Jos asuu kaksiossa, jonka vuokra on 600 €/kk, tai yksiössä, jonka vuokra on 350 €/kk, niin tuossakin on jo 250 euron ero. He eivät ole dokanneet, tupakoineet eivätkä käyttäneet muitakaan päihteitä.

Ongelma ei myöskään ole pienet palkat. Tai on, mutta ei suoraan vaan välillisesti. Jos palkkoja korotetaan, kuluttajahinnat nousevat. Jos kuluttajahinnat nousevat, tukia - ainakin toimeentulotukea - pitäisi nostaa, jotta työelämän ulkopuolella olevillekin riittäisi rahat ruokaan.

Mun mielestä ongelma on, että tietyillä aloilla tietyissä elämäntilanteissa työnteosta ei synny juuri minkäänlaista elintason nousua. Ja mä luulen, että juuri näitä ihmisiä eniten harmittaa se, että toiset saavat saman elintason tekemättä mitään.

Ennen 90-luvun lamaa Suomessa kansalaisilla oli asenne, että ensisijaisesti piti elättää itsensä ja perheensä omalla työllään. Tukien varassa eläminen oli hyväksyttävää vain niille, jotka olivat työkyvyttömiä. Sitä itsensä ja perheensä elättämistä kannustettiin myös verotuksellisesti..oli lapsi- ja yh-vähennykset verotuksessa. Neljän lapsen äidille jäi palkastaan enemmän käteen kuin yhden lapsen äidille. Minusta se oli silloin ihan oikein, olihan sillä yhden lapsen äidillä vähemmän elätettäviäkin ja luultavasti asui pienemmässä asunnossakin kuin se neljän lapsen äiti. Laman myötä verovähennykset vaihdettiin erilaisiin tulosidonnaisiin tukiin ja aiheutettiin tilanne, jossa tulojen nousukaan ei parantanut elintasoa. Pahimmassa tapauksessa laski elintasoa.

Erityisesti Suomessa jossa ei ole minimipalkkaa määritetty, on outoa väittää, että aina on kiinni itsestä, jos ei tulot riitä elämiseen.

tuo alimmainen on ncm.n kommentti.

Mutta se perusteellinen köyhyys on harvoin oma valinta. Työni kautta olen kohdannut monia, joilta pieni juttu on vienyt oikeastaan kaiken.

Niin, joku sanoo ketjussa, että Suomessa ei ole köyhyyttä...
Ketjun paras kommentti on mielestäni (ja jälleen kerran) tämä ncm.n toteamus.

Ja kuten kaikki tiedämme, maksut ja menot ovat todella eri mittakaavassa nyt, kuin ennen euroaikaa. Miettii sitten vaikka palvelumaksua joka menee verkkopankin käytöstä...5 eur.

Ennen olisi sillä jo pienen ruokakassin saanut kaupasta, eikä todella puhettakaan, että tuollaisia summia olisi palvelumaksuna suostuttu maksamaan...
esimerkkejä on lukemattomia.

tuo alimmainen on ncm.n kommentti.

Mutta se perusteellinen köyhyys on harvoin oma valinta. Työni kautta olen kohdannut monia, joilta pieni juttu on vienyt oikeastaan kaiken.

Niin, joku sanoo ketjussa, että Suomessa ei ole köyhyyttä...
Ketjun paras kommentti on mielestäni (ja jälleen kerran) tämä ncm.n toteamus.

Ja kuten kaikki tiedämme, maksut ja menot ovat todella eri mittakaavassa nyt, kuin ennen euroaikaa. Miettii sitten vaikka palvelumaksua joka menee verkkopankin käytöstä...5 eur.

Ennen olisi sillä jo pienen ruokakassin saanut kaupasta, eikä todella puhettakaan, että tuollaisia summia olisi palvelumaksuna suostuttu maksamaan...
esimerkkejä on lukemattomia.

Noh, mä tarkoitin esim., että yksi liukastuminen voi viedä työn, työkyvyn, perheen, toimeentulon, kodin, sitten mielenterveyden ja muun terveyden. Kuka tahansa voi liukastua. Usea selviää mustelmalla takalistoon, aina on joku, joka ei ole yhtä onnekas.

Ihan oikeassa varmasti olet tuossa juuri, että minimaalisen pienestä siis asiat voivat olla kiinni...
näin sen harva ymmärtää edes ajatella...

Mutta uskon kyllä, että ajattelusi on laaja-alaista. enkä millään voi epähumaaniksi luokitella.
Kyllä osut usein niin ytimekkäästi asioiden monimutkaisuudesta huolimatta.

Ja, olen samaa mieltä tuosta, että Suomessa voi elellä todella HYVIN tuilla - kannustinloukut on ihan faktaa kyllä. Mutta vaikkapa vammaistuet jne eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä edes niille, joille niiden kaiken järjen mukaan pitäisi kuulua...
Suomi on kallistunut ihan riittävästi - jos tästä vielä paljon niin...???

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23544039:
Mun pointtini on se, että jos olet tyytymätön elämääsi, tee sille jotain. Yritä edes. Tiedän kyllä, että kaikki ihmiset eivät kykene edes yrittämään vaan jäävät tuleen makaamaan, kun elämä tuntuu menevän perseelleen. Ja sen vuoksi pidän aika tärkeänä sitä, millaiset henkiset valmiudet annamme omille lapsillemme yrittämiseen. Jos et onnistu ekalla kerralla, onnistut kymmenennellä. Jos et onnistu kymmenennellä kerralla, onnistut sadannella. Jos et onnistu sadannella, voit onnistua tuhannella, mutta kannattaa alkaa jo tekemään plan b.

Tuo ei taas aina ole ihan noin mustavalkoista. Mä olen tyytymätön elämääni koska olen sairas. Ja sille asialle en voi mitään. Sen verran pystyin kyllä aikanaan tekemään että vaadin ja etsin hoitoa niin kauan että sitä sain mutta hoidot meni pieleen ja ja lopulta nekin on tuhonnut mun kehoa. Musta ei ikinä tule tervettä, ei vaikka tekisin mitä. Mä en ikinä ole jäänyt vain tuleen makaamaan. Mä olen yrittänyt, yrittänyt ja yrittänyt koko elämäni.

Uskokaa jo että elämässä kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia vaikka tekisi oikeasti asioita hyvinvointinsa eteen. Kun se elämä ei oikeasti ole kaikille niin yksinkertaista mitä useat tuntuvat luulevan.

Osa porukasta löysii jo koulussa, tälläkin palstalla näkee ihan peruskulun alkeismatematiikan kysymyksiä... tyyliin mikä on hinta jos 38 €:n tuote on -20 % tarjouksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23544199:
Mun mielestä meidän sosiaaliturva ei ole huono. Tunnen ihmisiä, jotka ovat eläneet toistakymmentä vuotta pelkästään tukien varassa eivätkä he ole pitäneet itseään mitenkään köyhinä. Oleellista on, että he ovat asuneet alueilla, jotka eivät ole huippusuosittuja. He ovat asuneet ahtaamminen kuin suomalaiset keskimäärin. Jos asuu kaksiossa, jonka vuokra on 600 €/kk, tai yksiössä, jonka vuokra on 350 €/kk, niin tuossakin on jo 250 euron ero. He eivät ole dokanneet, tupakoineet eivätkä käyttäneet muitakaan päihteitä.

Ongelma ei myöskään ole pienet palkat. Tai on, mutta ei suoraan vaan välillisesti. Jos palkkoja korotetaan, kuluttajahinnat nousevat. Jos kuluttajahinnat nousevat, tukia - ainakin toimeentulotukea - pitäisi nostaa, jotta työelämän ulkopuolella olevillekin riittäisi rahat ruokaan.

Mun mielestä ongelma on, että tietyillä aloilla tietyissä elämäntilanteissa työnteosta ei synny juuri minkäänlaista elintason nousua. Ja mä luulen, että juuri näitä ihmisiä eniten harmittaa se, että toiset saavat saman elintason tekemättä mitään.

Ennen 90-luvun lamaa Suomessa kansalaisilla oli asenne, että ensisijaisesti piti elättää itsensä ja perheensä omalla työllään. Tukien varassa eläminen oli hyväksyttävää vain niille, jotka olivat työkyvyttömiä. Sitä itsensä ja perheensä elättämistä kannustettiin myös verotuksellisesti..oli lapsi- ja yh-vähennykset verotuksessa. Neljän lapsen äidille jäi palkastaan enemmän käteen kuin yhden lapsen äidille. Minusta se oli silloin ihan oikein, olihan sillä yhden lapsen äidillä vähemmän elätettäviäkin ja luultavasti asui pienemmässä asunnossakin kuin se neljän lapsen äiti. Laman myötä verovähennykset vaihdettiin erilaisiin tulosidonnaisiin tukiin ja aiheutettiin tilanne, jossa tulojen nousukaan ei parantanut elintasoa. Pahimmassa tapauksessa laski elintasoa.

ja heidän silti oletetaajn ostan joululahjija, mun löapset huostaanoteettu ja just näin. EI van oo rahaa, millä niit'äkin nostaa!

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23543967:
ne jotka niin ajattelee, on niitä, jotka on syntyneet kultalusikka suussa. vanhemmat on kouluttaneet heidät. ja siitä päästy heti rikkaisiin naimisiin tai hyvin palkattuun työhön. ne on niitä, jotka ei tiedä elävästä elämästä mitään

Mä en todellakaan ole syntynyt kultalusikka suussa ja hyvää palkkaakin olen nostanut vasta muutamia kuukausia. En ole edes "rikkaissa naimisissa" ja silti olen sitä mieltä, että itse pystyy vaikuttamaan paljonkin omaan elintasoonsa. En voisi olla muuta mieltä, sillä ymmärsin jo varhain että vanhempieni rahankäyttö oli pielessä ja siksi olivat köyhiä. Ja minä taasen mieheni kanssa ollaan eletty sangen nuukasti jotta ollaan päästy hyvään taloudelliseen tilanteeseen. Mitään ei ole tullut ilmaiseksi.

Olen käynyt äitini kanssa leipäjonoissa hakemassa ruokaa ja samalla miettinyt monellako jonossa on ihan todellinen tarve ruoka- apuun ja moniko heistä tarvitsisi pikemminkin apua ja neuvoja rahankäytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23543967:
ne jotka niin ajattelee, on niitä, jotka on syntyneet kultalusikka suussa. vanhemmat on kouluttaneet heidät. ja siitä päästy heti rikkaisiin naimisiin tai hyvin palkattuun työhön. ne on niitä, jotka ei tiedä elävästä elämästä mitään

Vanhemmat kouluttaneet? Suomessa ei koulutus maksa. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua ihan itse, riippumatta vanhempien tulotasosta.
Miksi muka se hyvä elintaso ja koulutus jotenkin tippuisi taivaasta? Elävää elämää se opiskelu ja työntekokin on. Eivät vastoinkäymiset ja onneton elämä ole mitään tavoittelemisenarvoisia asioita.
On olemassa ns. rakenteellista ja jopa perinnöllistä köyhyyttä ja sairaudelleen ei kukaan voi mitään. Mutta kyllä oman elämänsä suuntaan pystyy itse vaikuttamaan hyvinkin paljon. Mun mielestä on tosi vaarallista, että oman elämän hallinta ulkoistetaan, annetaan yhteiskunnan hoidettavaksi. Yhteiskunnan pitää huolehtia heikoimmista, se on selvä!

[QUOTE="vieras";23543886]Siis tämähän on naurettavaa. Väitetään, että ollaan köyhiä ja on silti asunto- ja autolainat ym. Kyllä on mennyt naurettavaksi touhuksi. Köyhällä ei voi olla asuntolainaa, ei autolainaa eikä edes autoa. Köyhä on sellainen, jolla ei oikeasti ole varaa mihinkään ja köyhiä ei Suomessa ole.[/QUOTE]

Selvä, olemme sitten vähävaraisia.

[QUOTE="polly";23543674]Köyhyys on seurausta oikeistohallituksesta, joka kahtiajakaa kansan. Kohta on enää vain todella köyhiä, tai todella rahakkaita, tuloerot kasvavat.
Leipäjonot ovat todellisuutta tämän päivän suomessa. Tunnen työssäkäyviä perheitä, jotka nääntyisivät aliravitsemukseen ilman niitä ruokakasseja. Eikä se ole todellakaan "oma valinta". :([/QUOTE]

Mun on pakko sanoa tuohon leipäjono-asiaan, että siellä kyllä ainakin puolet porukasta on ihan rehdisti juoppoja, osa juo jopa siellä paikan päällä. Sellainen köyhyys on kyllä oma valinta.

[QUOTE="jeps";23550695]Mun on pakko sanoa tuohon leipäjono-asiaan, että siellä kyllä ainakin puolet porukasta on ihan rehdisti juoppoja, osa juo jopa siellä paikan päällä. Sellainen köyhyys on kyllä oma valinta.[/QUOTE]

Toinen osa porukasta on kehitysvammaiset ja vanhukset jotka oikeasti ovat köyhiä.
Mielenterveys kuntoutujat ovat köyhiä ja lapsiperheitä.
Näen leipäjonon kahdestiviikossa.

Kyllä se köyhyys tai pienituloisuus on sekä perittyä että valintoja sopivassa suhteessa. Kaikki riippuu kaikesta eli mitä on kotikasvatus, oppimismahdollisuudet ja taidot, perityt geenit ja perinnöt, terveys, luonne ja kohtalon karma. Pienituloisia on ja tulee aina olemaan ja hyvätuloisia-sille tuskin mitään voidaan, mutta jokaisesta itsestä riippuu mahdollisuuksien mukaan, jääkö sitä köyhyyttään vinkumaan ja voihkimaan, tekeekö sille jotain tai luopuuko hetkeksi jostakin ja aloittaa ehkä alusta ja tässä litaniassa puhun terveyistä ihmisistä, joiden elämää ei sairaudet varjosta, joten valinnat ovat helpompia. Meidän piirissä on ehkä aika vähän näitä ökyrikkaita, mutta hyvätuloisia ja vähemmän hyvätuloisia ja itse liikutaan jossain välimaastossa töitä tehden, hammasta purren ja kituutellen. Itse on velkamme tehty ja velat on maksettava jollain keinolla, mutta nousumahdollisuuset on kaikilla! Ei oo perintöjä eikä tule ja töitä on vaan tehtävä-sitä mitä on ja jos muuta haluaa, niin sitten pitäis mennä kouluttautumaan tai muuttaa Etelä-Suomeen...ei kiitos meille..

Välillä tuntuu, että ehkä toiset tekevät toisenlaiset valinnan, välttävät työntekoa ja ottavat kaiken irti kaikista tukimuodoista, mutta oon sen verran laiska omia asioitani mihinkään selostamaan, joten ei kiitos soskulle meillä...ja eihän me "hyvätuloiset" mitään saataiskaan, joten kituutus jatkukoon...

Pääpointti oli siis tälle lärinälle:Tee jotain äläkä jää vinkumaan...Vähennä, lisää, kouluta tai vaihda työpaikkaa, kuntaa....mahdollisuuset ovat jokaisen omissa käsissä...

Viimeksi muokattu:
Entäpä ne kansaneläkkeellä elävät eläkeläiset? Usein asuvat yksin, omasta pussista kaikki menot, mitä onkaan kansaneläke, 600 euroa/kk miinus verot. Sitä maksetaan vuokra, lääkkeet, hoitomaksut jne.

[QUOTE="vieras";23551225]Entäpä ne kansaneläkkeellä elävät eläkeläiset? Usein asuvat yksin, omasta pussista kaikki menot, mitä onkaan kansaneläke, 600 euroa/kk miinus verot. Sitä maksetaan vuokra, lääkkeet, hoitomaksut jne.[/QUOTE]

Eläkeläiset ovat varmaan ainoa ihmisryhmä, jolla on jonkinlainen "takuutuki"(= eläke)! Muut joutuvat Kelaan/sossun luukulle ja silloinkin rahan saaminen on epävarmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja plääääääääh;23551233:
Eläkeläiset ovat varmaan ainoa ihmisryhmä, jolla on jonkinlainen "takuutuki"(= eläke)! Muut joutuvat Kelaan/sossun luukulle ja silloinkin rahan saaminen on epävarmaa.

Oletusarvona on toki, että aikuinen ihminen elättää itse itsensä.

Eipä tämäkkään maa kauan pyörisi JOS kaikki lukevat itsensä esim insinööreiksi..
Miettikääpäs JOS KAIKKI MENISIVÄT AMKK TAI YLIOPISTOON!!!!!!!!!!

ESIM: MONTAKO SAIRAANHOITAJAA VOIDAAN PALKATA PER SAIRAALA JOS EI OLE LÄHIHOITAJIA?

INSINÖÖRITKÖ PALVELEVAT KAUPAN KASSALLA? KUKA MAKSAA PALKAT???!!!!!!!!!!!!!!

Oikeistossa on se vika, että kaikki on aina köyhän oma vika ja köyhiä saa kyykyttää miten paljon tykkää. 1918 se johti kapinaan.

Niin kauan on helppo huudella, kun köyhyydestä ei tiedä mitään.

[QUOTE="vieras";23551225]Entäpä ne kansaneläkkeellä elävät eläkeläiset? Usein asuvat yksin, omasta pussista kaikki menot, mitä onkaan kansaneläke, 600 euroa/kk miinus verot. Sitä maksetaan vuokra, lääkkeet, hoitomaksut jne.[/QUOTE]

Äläs nyt, tokihan tämä on eläkeläisen oma vika. Ainakin jos kokoomuslaisilta ja muiltä viisailta kysytään. :)

Yhteistyössä