Miksi niin isoja taloja?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ajelin autolla erään uuden asutusalueen läpi ja totesin, että kaikki alueella olevat uudet talot olivat valtavan suuria. Miksi? Ymmärrän toki, jos lapsia on paljon, mutta tuonkin alueen kaikki talot oli tosi isoja (yli 200 neliötä). Ei riitä tuollaisiin 200 000 lainat. Onko tässä enää mitään järkeä?
 
mä olen miettiny ihan samaa....nykyään kuitenki ku perheetki on aika pieniä niin miksi talot pitää olla niin julmetun suuria? :eek: siinähän menee esim lämmitykseen ihan turhaa rahaa ku lämmitellään niitä askartelu-,vieras-,työ- ja harrastehuoneita :whistle: ja ne talot ois vieläpä paljon nätimpiä ku ne ois pieniä :) mä ainaki rakentaisin ite sellasen tosi pienen ja sievän,nätin :)
 
me ainkin tarvittais iso talo, kun lapsiakin on neljä. jokaiselle tietty oma huone, sit aikuisten makkari ja tietsikka/ vierashuone erikseen. Märkätilat ja keittiö on kalleimmat, joten se huoneiden tekminen sinänsä ei maksaa paljoa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Se on taas näitä oman aikansa ilmiöitä ja koska kysyntää on, myös tarjontaa löytyy. Kyllähän sitä markkinamiehet myy, koska ostajat ostaa.
mä taas mietin tossa ku ajelin porukoille 400km päähän et mikä ihme saa ihmisen muuttamaan siis ns. keskelle ei sit yhtään mitään ison tien varteen??

 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Se on taas näitä oman aikansa ilmiöitä ja koska kysyntää on, myös tarjontaa löytyy. Kyllähän sitä markkinamiehet myy, koska ostajat ostaa.
mä taas mietin tossa ku ajelin porukoille 400km päähän et mikä ihme saa ihmisen muuttamaan siis ns. keskelle ei sit yhtään mitään ison tien varteen??
Onneksi muuttavat vielä jotkut, huonosti olisi Suomessa asiat jonkun ajan päästä muutoin. :whistle:

Vakava asia tuo joidenkin alueiden autioituminen muuten!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja elizabeth:
isoja kalliita taloja ja sitten kauhean suuri puheen aihe kun ihmiset ottavat niin isoja lainoja...hmmmmm |O
Aivan...Se on se kaikkimullehetijanyt-tyyli. :D
Ja näinhän se meni ennen edellistäkin lamaa. Pankit syytää isoja lainoja ja myöntää niitä tavattoman helposti. Lainaa, lainaa, lainaa, lainaa. Ja sitten kun romahtaa, niin tulee romahtamaan kunnolla
:|
 
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Se on taas näitä oman aikansa ilmiöitä ja koska kysyntää on, myös tarjontaa löytyy. Kyllähän sitä markkinamiehet myy, koska ostajat ostaa.
mä taas mietin tossa ku ajelin porukoille 400km päähän et mikä ihme saa ihmisen muuttamaan siis ns. keskelle ei sit yhtään mitään ison tien varteen??
No esim. myö muutettiin tienvarteen (no ei tää nyt niin iso tie ole, mutta kuitenkin) isoon (?) taloon (reilu 230 neliötä lämmintä asintilaa + 100 neliötä siivessä kylmää tilaa, josta saa eristämällä ja sisätöillä vaikka asuintiloja) ja kun tingittiin ympäristön suhteen senverran, että lähimpään kaupunkiin tulee se 40km matkaa, niin hinnat tuli alaspäin ihan romahtamalla.
Lapsille tuntuu olevan mukava asua maalla, ja vaikka mie alkuun kärsin "vieroitusoireista" (muutettiin keskeltä kaupunkia), niin kyllä tää oli muutto, jota ei kyllä passaa katua.
 
Niih, tuntuu minusta energiantuhlaukselta.

Vanhat päärakennukset ovat asia erikseen, ne ovat mitä ovat ja silti säilyttämisen arvoisia sellaisenaankin, mutta uudisrakentamisessa olisi hyvä ajatella myös maapallon kantaa asiaan.

Olisikohan erikseen istutettavilla, helposti paikasta toiseen sijoitettavilla parin huoneen makuuhuonemoduuleilla käyttöä?

(tietysti talot pitäisi alunperin rakentaa moista mahdollisuutta silmälläpitäen)

 
Miumau
Suomessa talot on varsin pieniä. Musta me ollaan vaan menossa enemmän kansainvälisempään suuntaan tässäkin asiassa. Mukavuudesta tosiaan kyse tietysti. Mutta onko se nyt niin vaarallista jos sen talous kestää. Seuraava talo kun rakennetaan, niin meillä ei ainakaan tuu yhtä pers silmän kokoisia makkareita kuin ekaan tuli tehtyä (alle 15m2 on ihan koppeja!). Itse arvostan avaruutta ja ilmavuutta. Sitä on kotiin vaikea luoda jos ei oo neliöitä joilla pelata. Kammoan sellaisia taloja, joihin on tungettu ihan liian monta huonetta pieneen kokoinaispinta-alaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja elizabeth:
isoja kalliita taloja ja sitten kauhean suuri puheen aihe kun ihmiset ottavat niin isoja lainoja...hmmmmm |O
Aivan...Se on se kaikkimullehetijanyt-tyyli. :D
Ja näinhän se meni ennen edellistäkin lamaa. Pankit syytää isoja lainoja ja myöntää niitä tavattoman helposti. Lainaa, lainaa, lainaa, lainaa. Ja sitten kun romahtaa, niin tulee romahtamaan kunnolla :|
Pakko kommentoida sen verran, että 90-luvun laman kaltainen taantuma ei Suomessa nykyaikana ole periaatteessa mitenkään enää mahdollinen. Romahtaa siis voi, mutta ei sillä tavalla kuin 90-luvulla. Eli siihen lamaan tuskin voi verrata mitään mahdollisesti tulevaa taantumaa.

 
Jalat maassa
Alkuperäinen kirjoittaja raisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja elizabeth:
isoja kalliita taloja ja sitten kauhean suuri puheen aihe kun ihmiset ottavat niin isoja lainoja...hmmmmm |O
Aivan...Se on se kaikkimullehetijanyt-tyyli. :D
Ja näinhän se meni ennen edellistäkin lamaa. Pankit syytää isoja lainoja ja myöntää niitä tavattoman helposti. Lainaa, lainaa, lainaa, lainaa. Ja sitten kun romahtaa, niin tulee romahtamaan kunnolla :|
Pakko kommentoida sen verran, että 90-luvun laman kaltainen taantuma ei Suomessa nykyaikana ole periaatteessa mitenkään enää mahdollinen. Romahtaa siis voi, mutta ei sillä tavalla kuin 90-luvulla. Eli siihen lamaan tuskin voi verrata mitään mahdollisesti tulevaa taantumaa.


Perustelisitko väitteesi. Se on ehkä totta, ettei korot nouse niin suuriksi, mutta lainamäärätkin on radikaalisti nousseet 90-luvun alusta tähän päivään. 8 % korko voi olla totta tänäkin päivänä ja se tuntuu isoissa lainoissa. Laskeppa varsin.
 
No eiköhän tää talo-asiakin ole elintasosta riippuvainen..niin meillä kuin maailmallakin. Varakkailla on ollut aina tapana rakentaa isoa..mutta nyt varakkaita vaan on enemmän kun lainaa saa ja sillä laitetaan kerralla valmiiksi..rintamamiestalothan on ihan toista luokkaa ja niitä onkin suurennettu varallisuuden kertyessä.
Mut kyllä mä näen aika turhana noiden semi-linnojen rakentamisen...mut minkäs teet kun iskee pömpöösi-tauti ja kaikkee on pakko saada kun ei millään ilmankaan pärjää! Voih! B)
 
Onko ap oikeasti käynyt tutkimassa piirustukset joista näkyy huoneistoala? Meidän kadun varrella on ison näköisiä taloja - kaikki hokee, että mitä linnoja noin on. Neliöitä niissä on 145-170. Meillä isompi mutta ilman ulokkeita ja erkkereitä, niin meidän talo näyttää huomattavasti pienemmältä ;) puolitoistakerroksisuus hämää aika tavalla samaten jos talossa mansardikatto.
 
meillä tuttava perhe joka rakentaa noin 150m2 omakotitaloa, asunnolle tulee hintaa noin 300 000 ja korot päälle niin melkein 500 000. rahaa heille jää palkasta käteen noin 3000?/kk...lainan kuukausi erä n. 1200?/kk + 2 kpl autolainaa ym laskut.että sellasta. tiedän nämä hyvin, koska jakavat kaikki raha-asiansa aika avoimesti.

mua pelottaa koko ajatuskin noin kalliista kuukausimaksuista ja isosta lainasta. itsellämme on asuntolainaa ja samankokoinen perhe kuin heillä, mutta puolet vähemmän neliöitä ja talo rakennettu 30 vuotta sitten. ei olis meillä varaa moiseen vaikka tulot on samat.
 
pohjoisesta ja ylypiä
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Se on taas näitä oman aikansa ilmiöitä ja koska kysyntää on, myös tarjontaa löytyy. Kyllähän sitä markkinamiehet myy, koska ostajat ostaa.
mä taas mietin tossa ku ajelin porukoille 400km päähän et mikä ihme saa ihmisen muuttamaan siis ns. keskelle ei sit yhtään mitään ison tien varteen??
Minä puolestani ihmettelen miksi olisi jotenkin hienompaa kun kaikki ahtautuisivat kehäkolmosen sisäpuolelle. Mitä siellä on NIIN erikoista, että olisi sinne lähdettävä jos töitä saa muualta. Helsingissä on niin kalliit asunnotkin että pitäisi jossain pikkuluukussa kökkiä kun muualla saa samaan rahaan talon ja omaa rauhaa. Asuin hki:ssä 3 vuotta ja siirryin sitten pohjois-Suomeen, elämä on ollut täällä minulle sopivampaa.
 
jaa
No, muualla lämmittäminen ei tuhoa aivan niin paljon luontoa kuin kylmässä suomessa. Eri asia on rakentaa iso talo johonkin etelä-afrikkaan tai vaikka espanjaan kuin suomeen.]

 
Maamikki
No meillä on uusi talo jossa 200m2.
Lapsia on vain 2 toistaiseksi joten tilaa on tosi paljon.
Meidän mielestä on ihanaa, kun jokaisella on oma huone ja mahdollisuus vetäytyä omiin oloihinsa jos sille tuntuu.
Ja haluan, että murrosiässäkin lapset kavereineen viihtyisivät meillä kotona, eikä jossain kaupungilla. Uskon näin käyvänkin kun tulevaisuudessa lapset saa sit omia yläkerran ja olla omassa rauhassa siellä.

Niin, lainaa jotain 70 000e että ei sita kaikilla ison talon omistajilla välttämättä lainaa ole sitä 200 000 euroa. Vaikka totta se on että paljon on nykyisin isoja lainoja
 

Yhteistyössä