Miksi näin vaikeaa nukahtaa ?

Meillä on 2.5-vuotias poika, joka on nukutettava tapaus, luen siis pari kirjaa, kerron ehkä sadun ja rapsuttelen selkää. Sitten makaan vain vieressä niin nukahtaa itsekseen pikkuhiljaa. Tämäkin on aika työlästä, mutta kohtuuden rajoissa se on ollut n. 2 v 4 kk asti. AIkaa menee n. vartti- puoli tuntia.
Loppusyksystä alkoivat vaikeudet: Ei ala rauhoittumaan, heittelee sängystä kaikki pois, lakanat mukaanlukien, hyppii sängyssä ja temppuilee. Yleensä siinä vaiheessa isi jatkaa nukuttamista, ja huudon kanssa hän lopulta nukahtaa kun isi on lujana eikä suostu pompoteltavaksi. Ei tosin suostu äitikään, mutta tuntuu että poika asettaa äidin auktoriteetin kyseenalaiseksi ja väsyneenä ote lipsuu...

Tuntuu pahalta että nukahtaa itkuunsa, mutta toisinaan ei muuta vaihtoehtoa ole, jos ei ole lujana hän jatkaisi showtaan ties kuinka kauan.
Onneksi ei joka ilta ole tällaista, toisinaan nukahtaa paremmin. Poika on kokopäiväisessä perhepäivähoidossa ja nukkuu siellä päikkärit, n. 2 h. Väsymystäkään ei tämä voi olla. KOtona viikonloppuisin ei nuku päikkäreitä ja silloin nukahtaa kohtuuaikaisin illalla. TIlanne on hankala, kierre valmis. Nukahtaa myöhään, pitää herättää hoitoon aikaisin, nukkuu taas siellä päikkärit ja illalla sama rumba taas. Välillä aamulla tosi äkäinenkin, nyt tosin ollut flunssassa, sekin varmaanvaikuttaa. Yleensä varsin aurinkoinen kaveri.
Pitäisiköhän sitä jäädä kotiin, pelkään että lapsi käy ylikierroksilla kun on 5 päivää viikossa kokopäivähoidossa... Syyllisyyttä on. Toisaalta, vaihtoehtoja ei ole, meillä on kaksi isompaa lasta jotka kuluttavat paljon, ja velkaa.
Hyvät neuvot on tarpeen !

kannattaa jutella hoidossa koska päivä unet on mielestäni liian pitkät 1-1.5 tuntia riittää.pitäkää myös viikonloppuisin päivä unet samaan aikaan kuin hoidossa silloin rytmi pysyy samana.meillä ei ole noin hankalaa mutta unesta kiinnni saaminen on.laulan yleensä uni laulun,satu saataa saada mielikuvituksen laukkaamaan....

Minä en alakisi rajoittamaan päiväunien määrää. Riehunta voi johtua ihan vaan "äiti-ikävästä". Tietää jo, että yön jälkeen tulee aamu, sen myötä hoitopäivä ja eroon äidistä. Luulen menevän ajallaan ohi kun antaa syliä, huomiota ja aikaa ollessanne kotona.
Meillä 2,5v tyttö nukkuu aina noin 2h päiväunet ja nukahtaa illalla helposti. Poika 5v myös kotihoidossa ja hänelle nukahtaminen vaikeampaa juuri siitä syystä ettei haluaisi olla äidistä erossa.
Meillä oli pojalla käytössä jonkin aikaa tarrataulut, johon sai aina aamulla, jos nukkumaanmeno mennyt ongelmitta, jonkin hienon tarran. Se auttoi joksikin aikaa mutta edelleen on vaikeita iltoja joukossa.
Voimia teille!!!

täällä kanssa haastava 2.5 vuotias tyttö.
jonkin aikaa sitten tyttö meni iltaisin kiltisti omaan sänkyyn ja nukahti sinne kun isä istuskeli vieressä.yöllä jos heräsi niin tyyntyi helposti nukkumaan takas ja joskus kömpi viereen mutta yöt meni rauhallisesti silti.

nyt ei suostu nukahtamaan omaan sänkyyn ollenkaan,raivoaa niin kovin että hänet saisi pidettyä sängyssä vaan sitomalla.mikään ei auta.ei laulu ,ei satu ,ei mikään.
yöllä tulee viereen ja jos yrität viedä takaisin oman sänkyyn niin raivarit on varmat.samoin ei onnistu enää se että saisi nukkua matkasängyssä meidän makkarissa.vielä jokin aika sitten kömpi siihenkin itse yöllä herättämättä meitä.

olen huomannut että tytöllä uni todella herkässä 21-24 ja ei myöskään tuolloin osaa tyyntyä ja nukahtaa itsekseen ollenkaan.
päiväunille menossa ei mitään ongelmia..
kertoo pelkäävänsä pimeää ja haluavansa isin ja äitin viereen.
meillä taas miehen kanssa tilanne menee yöllä joskus riitelyksi kun ollaan väsyneitä tytön "hillumisen"takia.
millä ihmeellä saatais tytön unisykli sellaiseksi ettei heräilis pian nukahtamisen jälkeen vaan uni jatkuis rauhallisena läpi yön..unikoulu?minkälainen?

Mun kaveri kielsi nukuttamassa päiväkodissa. Kesti kauan mut lopulta huomasivat, että poika ei oikeasti tarvitse päikkäreitä. Kurjaahan se on virkeetä nukuttaa. Pienikin haluis leikkiä kotonakin eikä vaan hoidossa.

Meillä ollut samaa ainakin vuoden eli ei osaa nukkua itekseen, sanoo, että pelottaa ja näkee pahoja unia. Tyttö on jo 3,5-vuotias ja nukkuu aina isin vieressä omassa sängyssään ja mummolassa mummon ja ukin välissä tai vieressä ! Itse en osaa nukkua samassa sängyssä hänen kanssaan, kun heiluu niin kovasti unissaan. Tyttö on perhepvhoitajalla, joskus nukkuu siellä ihan hyvin päiväunet jopa 2 tuntia, joskus ei ja sitten on iltaisin aika väsynyt. Menevät nukkumaan klo 21-22, kun aamuisin on ylösnousu klo 6. Itse olen sairaseläkkeellä ms-taudin takia. Tytölle olis oma huonekin, mutta ei hän halua vielä siellä yksinään nukkua !

Yhteistyössä