Miksi näille avun pyytäjille ei koskaan kelpaa ruokakassi?

  • Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
köyhä oikeasti
Mulle kyllä kelpais! Se vaan että täällä lähin ruoka jakelu on noin 35km päässä niin sepä sitten siitä! Mistä muuten sais tietoa paikkakunnan EU ruokajakelusta? Kysyin työkkärista ja seurakunnasta mutta eivät tienneet. Ruukaako ne ilmoitella missään? :)
 
"akka"
Esim. niissä kasseissa mitä työttömille jaetaan ei ole meidän perheelle mitään syötävää.Makarooneja pussitolkulla,vehnäjauhoja,näkkileipää,purkki hernesoppaa.Meidän perhe hyötyis sen hernesoppapurkin verran.
 
tukia
[QUOTE="akka";28915926]Esim. niissä kasseissa mitä työttömille jaetaan ei ole meidän perheelle mitään syötävää.Makarooneja pussitolkulla,vehnäjauhoja,näkkileipää,purkki hernesoppaa.Meidän perhe hyötyis sen hernesoppapurkin verran.[/QUOTE]

Eikö kukaan teillä syö vehnää?
 
"vieras"
[QUOTE="akka";28915926]Esim. niissä kasseissa mitä työttömille jaetaan ei ole meidän perheelle mitään syötävää.Makarooneja pussitolkulla,vehnäjauhoja,näkkileipää,purkki hernesoppaa.Meidän perhe hyötyis sen hernesoppapurkin verran.[/QUOTE]

Oletko sä tyhmä kun et ymmärrä kysymystä? Aloittajan pointti oli se, että jos minä sanoisin, että en voi antaa teille rahaa, mutta lähdetäänpä yhdessä kauppaan niin ostan teille sitä hernesoppaa ja kasviksia ja lihaa ja juustoa, niin tämä ei ikinä näille avunpyyntäjille kelpaa vaan se on pakko olla riihikuivaa.
 
-
[QUOTE="vieras";28915937]Oletko sä tyhmä kun et ymmärrä kysymystä? Aloittajan pointti oli se, että jos minä sanoisin, että en voi antaa teille rahaa, mutta lähdetäänpä yhdessä kauppaan niin ostan teille sitä hernesoppaa ja kasviksia ja lihaa ja juustoa, niin tämä ei ikinä näille avunpyyntäjille kelpaa vaan se on pakko olla riihikuivaa.[/QUOTE]

Olen huomannut ihan saman...
 
"Sini"
Ihan vaan siksi, että kaljaa ja tupakkaa ne tarvitsevat. Kaurapuurolla ja makaroonilla elää kummasti kuukaudenkin.. Loppukuusta vaan on röökit ja alkoholi loppu, niin siihen tarvitaan sitten sitä avustusta eli rahaa.
 
"nuuh"
Niin kannattaako tuota nyt ihmetellä. Rahaa tarvitaan kaljaan ja röökiin muttei kehdata kertoa. Näitäkin näkyy tuolla kaupan kulmilla että äiti ei suostu antamaan rahaa vaan käy ostamassa kassit täyteen ruokaa ja samantein kun mamman fordin takavalot vilahtaa tämä syrjäytynyt on myynyt kassinsa parhaiten tajoavalle. Ja sitten ostetaan sitä mitä todellakin tarvitaan.
 
7 € kukkarossa
[QUOTE="...";28915968]Mä luulen että kyse on häpeästä.

Siltä musta tuntuu. En epäile etteikö avun pyytäjien hätä olisi todellinen.[/QUOTE]

Minä epäilen, että välillä kyse on ihan siitä, että sitä rahaa tarvitaan johonkin muuhun, mutta monesti kyllä varmaan häpeäkin vaivaa. Varsinkin pienellä paikkakunnalla sana voisi lähteä kiertämään tai olisi muuten hankalaa, jos pitäisi jatkuvasti törmäillä sen almun antajan kanssa.
 
7 € kukkarossa
Nuo rahasummatkin kertovat jotakin. Minä itse saisin yhden päivän ruuat 10 eurolla eli sim. leipä (tai jauhoja+ hiiva), jotain leikkelettä ja maitoa ja ehkä kennon munia, josta voisi tehdä leikkeleen ja perunoiden kanssa täyttävää munakasta.
 
"vieras"
meillekään ei käyttöä olisi kuin maitojauheella, kun perheessä ei voi juurikaan käyttää viljatuotteita. muutahan siinä ei tietääkseni ole kuin niitä erilaisia jauhomössöjä.

enkä kyllä menisi itseäni häpäisemään jonkun muutaman 30 sentin makaroonipaketin tai vajaan euron hernari purkin takia. hernekeiton keittää halvalla itse alusta asti.
 
"vieras"
[QUOTE="akka";28915926]Esim. niissä kasseissa mitä työttömille jaetaan ei ole meidän perheelle mitään syötävää.Makarooneja pussitolkulla,vehnäjauhoja,näkkileipää,purkki hernesoppaa.Meidän perhe hyötyis sen hernesoppapurkin verran.[/QUOTE]

Mitä teidän perhe sitten oikein syö jos em. aineksista et voi ruokaa laittaa? Vai onko vika siinä että sen ruoan joutuu laittamaan noista aineksista ihan itse, lukuunottamatta rokkapurkkia?
 
kukkuu vaan
[QUOTE="vieras";28916082]meillekään ei käyttöä olisi kuin maitojauheella, kun perheessä ei voi juurikaan käyttää viljatuotteita. muutahan siinä ei tietääkseni ole kuin niitä erilaisia jauhomössöjä.

enkä kyllä menisi itseäni häpäisemään jonkun muutaman 30 sentin makaroonipaketin tai vajaan euron hernari purkin takia. hernekeiton keittää halvalla itse alusta asti.[/QUOTE]


Olet tainnut ymmärtää tämän asian vähän väärin. Jos teillä olisi oikeasti nälkä sen takia kun ei ole rahaa, niin ei siinä kuule aleta kronaamaan sen kassin sisällön kanssa. Ei kukaan kysy niiltä ruokakassijonossa olevilta söisivätkö he mieluummin pihviä ja tuoreita vihanneksia kuin makaronia ja purkkihernaria. Niin se vaan menee. Hyvä kun kasseja niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat ja niille, jotka niitä kehtaavat hakea.
 
Rollolainen
Olet tainnut ymmärtää tämän asian vähän väärin. Jos teillä olisi oikeasti nälkä sen takia kun ei ole rahaa, niin ei siinä kuule aleta kronaamaan sen kassin sisällön kanssa. Ei kukaan kysy niiltä ruokakassijonossa olevilta söisivätkö he mieluummin pihviä ja tuoreita vihanneksia kuin makaronia ja purkkihernaria. Niin se vaan menee. Hyvä kun kasseja niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat ja niille, jotka niitä kehtaavat hakea.
on niiss monesti maiotjauhettakin ja kun keitää maäroonia ja ostat vaikka 400g jauhelihaa ja varman sipulia kaapista löytyy suurimmalla osalla, tästä tekee makaroonilaatikon. Ja josa löytyy marjoja voi tehdä kiisliä, vain sokeria ja pottujauhoja. Ai nin ja lettujakin voi tehdä nistä vehnäjauhoista, ne onnistuu myös ilman munia, lettujen kans vaikka vaan marjoja, ihana herkku =)
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";28916082]meillekään ei käyttöä olisi kuin maitojauheella, kun perheessä ei voi juurikaan käyttää viljatuotteita. muutahan siinä ei tietääkseni ole kuin niitä erilaisia jauhomössöjä.

enkä kyllä menisi itseäni häpäisemään jonkun muutaman 30 sentin makaroonipaketin tai vajaan euron hernari purkin takia. hernekeiton keittää halvalla itse alusta asti.[/QUOTE]

mitä häpeämistä köyhyydessä on? aiana kun ei voi teitää etukäteen mitä tapahtuu
 
"poikia3"
Minä ihmettelen myös sitä, että miten tilanteisiin ei varauduta. Jos rahaa on vähän, niin kaappiin ostetaan silloin kun rahaa tulee peruselintarvikkeita ihan varastoon asti. Mulle tämä on jäänyt tavaksi. Meillä on aina kaapissa esim. jauhoja, puurohiutaleita, margariinia, sokeria, kananmunia. Ja vaikka mulla ei olisi euroakaan rahaa, niin pystyisin tekemään vähintään leipää ja munakasta. Hyvin todennäköisesti vaikka mitä muuta. Nyt esim. syksyllä, kun omenoita on ollut todella paljon, olen leiponut varmaan yli 20 omenapiirakkaa. Tarvikkeet eivät maksa siihen juuri mitään. Olen myös pakastanut omenahilloa ja omenaviipaleita, ja tuleehan noita syödyksi ihan sitten välipaloinakin. Mulla on myös aina kaapissa vararahaa, jos pankkikortti ei toimikaan tai jos lapset tarvitsevat seuraavana päivänä rahaa johonkin. Kaapissa on myö purkki, johon heitän kolikoita lompakosta, eli myös sitä voi käyttää hätärahastona, jos ne rahat nyt johonkin uppoaa. Jo 10 eurolla saa kaupasta melkoisen kasan ruokaa. Kun vain sitten valitsee mitä ostaa. Silloin ei ole varaa nirsoilla.

Ja siinä ketjussa, josta tämä ketju nyt alkunsa sai, ihmeteltiin, että miten niin vähällä rahalla voi saada ruokaa. Mulla on 3 poikaa, 16-vuotias syö enemmän kuin aikuinen, lisäksi taloudessa on 11- ja 8-vuotiaat pojat ja 2 aikuista.
 
Mitä se kassi maksaa? 20 senttiä? Kelpaisko sinulle? :D

Täytä se sidukalla ja röökillä (kysy merkki ja väri etukäteen) niin eiköhän ala kelpaamaan.
Pöh olipas rumasti sanottu!:stick:
Luulen että se johtuu häpeästä, vaikkei tietenkään asiassa ole mitään hävettävää, jos kerran apua hakee itselleen ja perheelleen, enemmän se on häpeä pitää lapsia nälässä! Ruoka-kassin tuojan joutuu kohtaamaan, rahan voi laittaa tilille, itse avustan myös joskus vähävaraisia.:)
 
[QUOTE="akka";28915926]Esim. niissä kasseissa mitä työttömille jaetaan ei ole meidän perheelle mitään syötävää.Makarooneja pussitolkulla,vehnäjauhoja,näkkileipää,purkki hernesoppaa.Meidän perhe hyötyis sen hernesoppapurkin verran.[/QUOTE]

Ei jeesus! Jos teillä ei ole ruoka-aineallergioita minkä vuoksi ruoat jäisivät syömättä on tuo ajattelutapa aivan käsittämätön! Mieluummin olisitte siis perheesi kanssa nälässä?
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
"Yh-äiti"
Että mua sitten ärsyttää kun oletetaan aina köyhien rahojen menevän alkoholiin ja tupakkaan! :headwall: Mitä helvetissä mä olisin köyhänä lapseni ruokkinut jos mulle oltaisiin ostettu pussillinen sidukkaa ja tupakkaa kuten tuolla joku ehdotti. Ruokaa mä silloin tarvitsin ja onneksi aina välillä oli eu-ruokakassien jakoja. Ei mulle kukaan tarjoutunut ostamaan kaupasta ruokaa.

Alkoholia toki käytin (ja käytän edelleen) aina joskus, mutta silloin kun siihen oli rahaa ja olin omista menoistani pihistänyt. Ikinä en ruuasta pihistänyt sen takia. Tupakkaa en ole ikinä edes polttanut. Ärsyttävää kun luullaan köyhien olevan juoppoja joilla on aina tupakka suu pielessä.
 

Yhteistyössä