MIKSI mun pitäis siivota ja puunata vapaapäivänä vaikka en olekaan vakituisessa työssä mut mies joka on vakituisessa työssä ei sii

• Viestiketjun aloittaja piika(ko)?
  • Ensimmäinen viesti
piika(ko)?
ja kumminkin kumpikin käy töissä,tonen tekee osa-aikasta/sijaisuuksia ja toine vakkari paikassa jossa kuitenkin paljon lomautuksia ja silti mun pitäs aina siivota kun mulla on vapaa päivä tai en ole töissä mut miehellä kun on lomautus tai muuten vp ni mitä se tekee,rassailee autoja ja tuskin muuta tekee ku imuroi(jos ei kaiken maailman pikku korjauksia lasketa kotitöiks).
Onko tässä nyt mitään mikä menis oikein?

*tarvii kai lähtee siivoomaan näin vapaapäivän kunniaks enneku mies tulee töistä*

siksi että
Millä autolla se rouva ajelee? Kyllä meillä mies tekee paljon enemmän kotitöitä. Auton laitto lasketaan, jollei ole jokin harrastusauto. Mies leikkaa nurtsin (jota riittää), suoristaa aidat, korjaa kaiken mitä tässä kämpässä nyt jatkuvasti on.

vieras
Keskustelun paikka. Jos työaikaa on vain työaika, niin eikös ole reilua että se on molemmille niin.
Jos ei keskustelusta tule mitään, niin älä tee sinäkään töitä kotona. Ei kotitöitä, ei siivoamista. Jos mies ihmettelee, niin sano tyynesti että olet jo tehnyt työpaikallasi viikon työt.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja siksi että:
Millä autolla se rouva ajelee? Kyllä meillä mies tekee paljon enemmän kotitöitä. Auton laitto lasketaan, jollei ole jokin harrastusauto. Mies leikkaa nurtsin (jota riittää), suoristaa aidat, korjaa kaiken mitä tässä kämpässä nyt jatkuvasti on.
se ON harraste auto! ja mulla ei oo autoa ollenkaan.Käyttöautoakin rassailee jos ei harraste autoa. meillä ei oo omaa pihaa joten ulkotöitä ei ole.

vieras
No rupeapa sinä suoristamaan aitoja ja leikkaa nurtsit, ja tee pikkukorjaukset. Sitten näet paljonko siihen menee aikaa ja energiaa.

terveisin nahjuksen vaimo joka tekee itse myös nuo pikkukorjaukset ja leikkaa nurmikon.

Eiköhän ne kaikenmaailman pikkukorjaukset ja perheen omien autojen laittokin lasketa kotitöiksi?

Sillä en kyllä näe eroa onko vakituisessa työsuhteessa vai ei, jos molemmat on yhtäpaljon töissä niin kohtuushan se olisi että kotihommatkin jakaantuisivat suurinpiirtein tasan.

noh
Mies rassaa autoja koska hänelle autot on tärkeämpiä kuin siivoaminen. Hanki sinäkin harrastus, jonka parissa viihdyt ja joka on sinulle tärkeämpi kuin luutuaminen ja ja maksakaa siivooja kerta että tykkää siivota.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Teetkö kuitenkin kokoaikatyötä ?
osa-aikasta/sijaisuuksia jotka on kokoaikatyötä.
Ja miten se tähän liittyy? mun mielestä kummankin kuuluu siivota myös sillo ku ei oo töissä jos siivottavaa on mut kun tuppaa oleen niin et minä kun olen kotona pitäs aina rätti kourassa kulkea mut mies lähtee tekeen jotain muuta,kyllä sekin siivoo jos pidetään yhteinen siivouspäivä mut kun se ei muuten siivoile.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No rupeapa sinä suoristamaan aitoja ja leikkaa nurtsit, ja tee pikkukorjaukset. Sitten näet paljonko siihen menee aikaa ja energiaa.

terveisin nahjuksen vaimo joka tekee itse myös nuo pikkukorjaukset ja leikkaa nurmikon.
no meillä ei edelleenkään ole sitä omaa aitaa ja nurtsia kun ei ole sitä OMAA pihaakaan.

vieras
Joo,oli joskus erään miespuolisen kaverin kanssa puhetta kotitöistä ja hän oli sitä mieltä että koska mies vaihtaa autoon öljyt ja renkaat ja naulaa tarvittaessa hyllyt seinään,jää naiselle sit luonnollisesti keittiöhommat ja siivoaminen. Meni se vähän hiljaseks kun kysyin että onko se koskaan laskenut kuinka monta tuntia viikossa menee ruuanlaittoon ja siivoamiseen ja onkohan ne ihan tasoissa ajallisesti tuon renkaiden vaihdon ja hyllyjen naputtelun kanssa? Lisäksi: Voin kiitos itse vaihtaa autoon renkaat ja naulata tai koota ne samperin hyllyt,mutta jos mies ei siitä edestä osaa ottaa imuria käteen,niin se on moro.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja miten se tähän liittyy? mun mielestä kummankin kuuluu siivota myös sillo ku ei oo töissä jos siivottavaa on mut kun tuppaa oleen niin et minä kun olen kotona pitäs aina rätti kourassa kulkea mut mies lähtee tekeen jotain muuta,kyllä sekin siivoo jos pidetään yhteinen siivouspäivä mut kun se ei muuten siivoile.
Voisiko myös olla että puolisoilla pon erilaiset vaatimukset siivoustason suhteen? Siis jos miehelle riittää pienempikin niin ehkei hän näe sitten tarkoituksenmukaisena käyttää turhaan kaikkea vapaa-aikaansa kodin puunaamiseen?

Khimaira
Minusta se on aika olennaista. Jos toinen tekee työtä vaikka 3 pv viikossa ja toinen 5 pv, niin kyllä minusta se vähemän töitä tekevä voi tehdä enemmän kotitöitä siihen lisäksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Alkuperäinen kirjoittaja srii:
Mikä se on se löysä hyödytön juttu peniksen ympärillä? Mies. :attn:
:LOL:

On siitä paljon hyötyäkin. Kuka mun suolakurkkupurkit aukasis muuten? Ei, en hommaa sellaista aukaisijaa... :saint:
Mä en ikinä yksin asuessani ostanut suolakurkkuja kun en saanut sitä purkkia auki :LOL: Ihanaa ett nykyään on mies talossa <3

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Voisiko myös olla että puolisoilla pon erilaiset vaatimukset siivoustason suhteen? Siis jos miehelle riittää pienempikin niin ehkei hän näe sitten tarkoituksenmukaisena käyttää turhaan kaikkea vapaa-aikaansa kodin puunaamiseen?
meillä menee niin et miehelle se siisteystaso on kyl tärkeempää mut kukas sitä sit joutuu ylläpitämään...?kysynpähän vaan.

vieras
meillä menee niin et miehelle se siisteystaso on kyl tärkeempää mut kukas sitä sit joutuu ylläpitämään...?kysynpähän vaan.
Jos se on sille oikeesti tärkeää,niin kyllä se ottaa jossain vaiheessa itse rätin käteen kun oot hetken aikaa ollu tekemättä mitään.

ap
Minusta se on aika olennaista. Jos toinen tekee työtä vaikka 3 pv viikossa ja toinen 5 pv, niin kyllä minusta se vähemän töitä tekevä voi tehdä enemmän kotitöitä siihen lisäksi.
musta se ei mee kyl ihan noinkaan koska mä olen ollu nyt viime aikoina enemmän töissä ku mies kun sillä ollu lomautus ja silti se ei oo sit koskaan kotona siivvoomassa ku olen töissä ja kun tuun kotiin pitäs heti alkaa tekee ruokaa.pesee pyykkiä,ym ym.mut se vaan lähtee niiden autojen pariin esimirkiks ja tulee kotiin vasta sit kun mä olen jo kotona ollu monta tuntia.

tuttua
Tuttua. Meillä on piha ja yhteinen auto. Mies laittelee autoa huvikseen, ja korjailee välillä. Mutta eihän se sitä autoa joka päivä korjaa.
Minä lasten kanssa kotona, mun on siivottava joka päivä, ja mies kiukuttelee jos pitää vapaapäivänään siivota, minkä silloinkin minä hoidan.
Eli mies kun on kokopäivä työssä, vapaapäivinään saa vain olla, kun mulla taas ei vapaapäivää ole, koska mun on siivottava joka päivä..
Tuossa on 3 taulua jotka miehen on tässä viimeiset 3 viikkoa pitänyt laittaa seinälle, mutta ei..
Joo kyllä mä itse ne taulut saisin laitettua, mutta nyt tämä on ihan periaate kysymys...

No, mitäs jos et enää suostu tuohon?

Keksit itsellesi jonkun kivan harrastuksen vapaapäiville tuota miehen auto-juttua vastaamaan ja katsot että käytät siivoamiseen suurinpiirtein yhtäpaljon aikaa ja energiaa kuin mieskin.

Ehkä se mies sitten jossain vaiheessa rupeaa huomaamaan että nyt joku mättää kotitöissä ja sitten voitte rauhassa istua alas miettimään sopivaa ratkaisua jossa nuo hommat jakautuisivat molempia tyydyttävästi tasan.

musta se ei mee kyl ihan noinkaan koska mä olen ollu nyt viime aikoina enemmän töissä ku mies kun sillä ollu lomautus ja silti se ei oo sit koskaan kotona siivvoomassa ku olen töissä ja kun tuun kotiin pitäs heti alkaa tekee ruokaa.pesee pyykkiä,ym ym.mut se vaan lähtee niiden autojen pariin esimirkiks ja tulee kotiin vasta sit kun mä olen jo kotona ollu monta tuntia.
Minum mielstäni ei ole merkitystä sillä onko työsuhde vakituinen vai ei, mutta sen sijaan on merkitystä sillä kuinka täyttä työaikaa tekee. Tosiasia vaan on että sillä 3-päiväistä työviikkoa tekevällä jää enemmän aikaa kotitöille kuin täyttä työaikaa tekevälle.

Itse olen lasten jälkeen tehnyt lähes kokoajan töitä vajaalla työajalle (n. 75%) ja siksi olen katsonutkin että minulla on ollut enemmän aikaa kotitöille kuin miehellä. Tällä hetkellä tehdään molemmat suurinpiirtein täyttä työaikaa mutta vuorotyön ansiosta niitä vapaapäiviä sattuu miten sattuu. Käytäntönä kumpikin on kotona ollessaan ottanut sen päävastuun kodinhoidosta jotta työssäoleva saa ottaa vähän rennommin.

Nyt esimerkiksi tänään pidän isompaa siivousta kun lapsetkin ovat hoidossa. Miehellä taas viikonloppuna on lapset kotona minun ollessa töissä ja tiedän ettei hänelle nuo isommat siivoukset ole silloin yhtä helppoja.

Eli itse tykkään että jso teillä sinä olet viimeaikoina ollut huomattavasti enemmän töissä kuin mies niin toki päävastuu kodinhoidosta kuuluisi miehelle. Siksi en sinun tilanteessasi suostuisikaan itse käyttämään harvoja vapaapäiviäni kotiotöiden kanssa raatamiseen jos toinen kerta vaan viettää päivänsä niin kuin lystää.

Yhteistyössä