Miksi mummot ei kunnioita vanhempien toiveita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ton ruokailuaikaketjun innoittamana tuli mieleen, että mikä se juttu on, kun jotkut isovanhemmat ei vaan millään voi kunnioittaa vanhempien toiveita lastenlasten suhteen? Miks pitää toimia eri lailla kun on pyydetty? Teorioita?

Meillä ongelmia erityisesti anopin kanssa, enkä keksi mitään muuta syytä kuin että kun se ei musta pidä, täytyy heitellä kapuloita rattaisiin ja näyttää sitä omaa valtaa. Mites muilla?

Jo lapsen hoitamisessa on oma puuhansa ja jo asia jota pyydetään, ei tunnu oleelliselta, siihen ei viitsi käyttää energiaa. Monesti olisi hankalaa toimia samoin kuin lapsen kotona tehdään .

Jotkut asiat ymmärrän, että pitäisi kunnioittaa.

Mutta tätä voisi kyllä kysyä toisinkinpäin:

Miksi vanhemmat ei voi antaa mummojen tehdä tavallaan?

Jos kotona on natsikuri, niin onko se pakko olla mummolassakin? Miksi isovanhemmat ei saisi hemmotella, ja hoitaa niinkuin ovat aikanaan oppineet/todenneet hyväksi, jos se ei ole suorastaan vaarallista?

Ja kun sitä hoitoapua kerran saa, niin miksi ei ymmärretä olla kiitollisia, vaan ruinutetaan jostain tyyliin kaurakekseistä, läskisoossista ja päivällisajoista?

Voi itku, kunpa meilläkin tulisi sanomista kaurakekseistä jne. Mummo on niin jäärä, että ei ymmärrä, että pieni lapsi nappaa kaiken minkä näkee ja aina esimmäiseksi saan anoppilaan mentäessä nostaa lasimaljat ja karamellikipot (just sellaiset kurkkuun juuttuvat) ylemmäs kirjahyllystä, pesuaineet vessan lattialta jne. "Mummon kulta" kun on mummon mielestä niin kiltti ettei se ota mitään, ei varsinkaan omo coloria wc:n lattialta. Eipä juu "mummonkulta" 1 v ota..Siinä sitten ihmettelee miksei koskaan jätetä hoitoon..Ymmärtäisin jos kysymyksessä olisi lapseton ihminen mutta onpahan tuo poikansakin kasvattanut. JOka ei kuulemma kans laittanut mitään suuhunsa..Hieman on aika kullannut muistot :)

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Mä voin vastata omalta oasaltani tähän et suureksi osaksi siksi kun anoppi ei tunne lastamme samalla tavalla kuin me ja ne mitä hän lapsen kanssa tekisi ei vaan toimi lapsemme kohdalla. Esim se et ahdetaan napa täyteen pullaa just viis minuuttia ennen kun ruoka on valmis, ei laiteta lasta päiväunille kun "eihän se edes kiukkua et ois väsynyt"... juu, ei kiukkua kun ei kuulu tapoihin kiukuta mut silmistä ja käytöksestä näkee et on väsynyt ja jos ei nuku päikkäreitä niin on sit koko ilta yhtä taistelua. Tuntui et anopin piti ihan vaan päteäkseen tehdä joka asia toisella tavalla kun mitä pyydettiin. No, tuloksena on se ettei olla anopin kanssa oltu oikeen missään väleissä koht kolmeen vuoteen kun päätti kännipäissään avutua ja tuli semmosta sontaa niskaan ettei niistä mikään pitänyt paikkaansa ja näin ollen katsoin ettei mun tarvitse moista kohtelua sietää.

Meillää onneksi samat ruoka-ajat niin ei tule sanomista ja muutenkin sama rytmi elämään. Unet ja ruoat ajallaan. Yökylässä toki saavat valvoa vähän ekstraa.

Jos kotona on natsikuri, niin onko se pakko olla mummolassakin? Miksi isovanhemmat ei saisi hemmotella, ja hoitaa niinkuin ovat aikanaan oppineet/todenneet hyväksi, jos se ei ole suorastaan vaarallista?

Ja kun sitä hoitoapua kerran saa, niin miksi ei ymmärretä olla kiitollisia, vaan ruinutetaan jostain tyyliin kaurakekseistä, läskisoossista ja päivällisajoista?

Meah, nyt sanoit viisaasti. Onnellinen sinun äitisi, anoppisi.

Siksi etta he eivat ole vanhempia - eika heidan tartte olla vastuussa lapsista samalla tavalla kuin vanhempien - on kivaa antaa menna sormien valista ja hemmotella - ei kaiken tartte olla niin nokonnuukaa. Kylla ne vanhemmat sitten taas laittaa jalkikasvun jarjestykseen kun heilla on siihen aikaan. Siksi.

Jaa-a. Mulla on parikin teoriaa omasta anopistani tähän asiaan liittyen, mutta pidän ne omana tietonani :D:D

Paras oli kyllä tänä keväänä ehdottomasti se, kun anoppi halusi leikata pienen tyttömme tukan pois. Siis kokonaan pois. Edistää kuulemma hiusten vahvistumista. Nyt anoppi on vihainen, kun emme leikkaa tytön tukkaa. Siinä suhteessa tätsykkä on kehittynyt, että oli tukka-asiassa valmis kompromissiin; ei olis tarvinnut ihan millin sänkeä kuulemma sittenkään ajaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja puh:
Voi itku, kunpa meilläkin tulisi sanomista kaurakekseistä jne. Mummo on niin jäärä, että ei ymmärrä, että pieni lapsi nappaa kaiken minkä näkee ja aina esimmäiseksi saan anoppilaan mentäessä nostaa lasimaljat ja karamellikipot (just sellaiset kurkkuun juuttuvat) ylemmäs kirjahyllystä, pesuaineet vessan lattialta jne. "Mummon kulta" kun on mummon mielestä niin kiltti ettei se ota mitään, ei varsinkaan omo coloria wc:n lattialta. Eipä juu "mummonkulta" 1 v ota..Siinä sitten ihmettelee miksei koskaan jätetä hoitoon..Ymmärtäisin jos kysymyksessä olisi lapseton ihminen mutta onpahan tuo poikansakin kasvattanut. JOka ei kuulemma kans laittanut mitään suuhunsa..Hieman on aika kullannut muistot :)

Voi sua! Omilta lapsiltani ei raivattu mitään vaan opetettiin mitä ei saa ottaa/liikuttaa. Mummolassa toimittu samoin, lapset antavat olla tavarat paikoillaan, mitään ei tarvitse raivata. Lapsilla omat lelut mummolassakin.

Mun mielestä se toimis just loistavasti, että niitä isoja linjoja voisi noudattaa ja kunnioittaa vanhempien toiveita - tämän "raamin" sisällä ois huisisti varaa hemmotella ja tehdä eri tavalla kuin kotona, ilman että koko paletti hajoaa käsiin. Mutta ei onnaa, kun kaikki pitää tehdä ihan eri tavalla kun toivotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:

Voi sua! Omilta lapsiltani ei raivattu mitään vaan opetettiin mitä ei saa ottaa/liikuttaa. Mummolassa toimittu samoin, lapset antavat olla tavarat paikoillaan, mitään ei tarvitse raivata. Lapsilla omat lelut mummolassakin.

Näin meilläkin on tehty ja hyvin on oppinut. Silti pesuaineet ym myrkyt on lapsilukkojen takana eikä missään vessan lattialla. Mä en ota sitä riskiä että edes vahingossa menisi syömään sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:

Jotkut koriste-esineet on kuitenkin vähän eri asia kuin vaikkapa superterävät leikkuuveitset, mitä äitini säilytti esikoisen aikana vielä alalaatikossa. Tai anoppilan sauna, jossa ei ollut minkäänlaisia kaiteita/suojapuita kiukaan edessä. Tai tasapainohäiriöistä kärsivä mummo rappusissa yksivuotiasta kävelyttäen. Tai myrkyllinen kukka ihan käden ulottuvilla. Jne.

Mulle on satunnainen pullan syönti ja muut eri asia, mutta sellaiset jutut missä on hyvin potentiaalinen ison onnettomuuden riski, karsin pois. Joko suosiolla tai sitten käyntejä vähentämällä.

Meillä on isoimmat keskustelut käyty lapsen allergia-aikaan, kun ne kaurakeksit sun muut aiheuttivat vatsanväänteitä. Molemmat mummot kyllä tiedostavat hemmottelevansa ;)

Kurjinta tuo ruoka-aikojen ja varsinkin uniaikojen kanssa pelleily on, kun lapset ovat viikonloppukylässä ja maanantaina pitää arjen ohella rustata uniaikoja. Mä uskon, että lapsi oppii mummolan tavat, eikä sekoita niitä kodin tapoihin, joten kyllä mummoloissa saa hiukan pellossa elääkin, jos vain mummo pärjää ja jaksaa.

Mua eniten harmittava asia on tasapuolisuuden puute lasten välillä. Siitä aina välillä joutuu huomauttamaan ja luonnostaan se ei tapahdu. Pullansyönti ei niinkään harmita.

Mun mielestä meillä ei ole natsikuri. Silti mummo antaa ymmärtää että lapset elävät kotona ns. paskat housussa ja joutuvat käyttäytymään koko ajan. :o Niinpä lapset pitää sitten "pistää sekaisin" vaikka millä; valvotaan puolille öin, syötetään pikaruokaa (suvussa taipumus lihoa muodottomaksi), viedään huvituksiin ja surketellaan kun vanhemmat eivät tee samaa. No, kyllä meilläkin syödään vaikkapa ranskalaisia, ei vaan joka toinen päivä kuten mummolla :/.

Huokaisen helpotuksesta!
Mä olen jo pitkään ajatellut että meidän mummoilla on päässä vikaa kun kumpikaan ei tajua: lauantaisin on se karkkipäivä.
Ipana saa vetää ihan niin monta jäätelöä kuin haluaa, vaikka kaikki keksit ja pullat pöydästä ja mummut istuu rivissä pää kallelaan; voi kun se on ihana.

Mä ymmärrän kyllä, että on ihanaa kunsaa hemmotella ja nauttia tästä lapsesta eri lailla, mutta eikö olis paikoillaan jokin tolkku?
Äitini kanssa olen ottanut asiasta yhteen ja hän koki sen arvosteluksi.
Silloin ajattelin, että antaa olla. Elämä voi loppua vaikka tänään, ihan sama, kotoa sitä kuitenkin opitaan se elämisen taito.
Mut käy silti ärsyttämään joka ikinen kerta....

jaa'a, mä saan aina kuulla että olen liian tiukka, käsken ja kiellän lasta liikaa.. olen liian tarkka pojan rytmeistä jne. mutta mä tunnen oman lapseni, mä tiedän että jos ei ole tasasta päivästätoiseen pysyvää rytmiä niin toi poika ei pärjää :|
ja mun äiti taikak mun ex anoppi ei tätä oikein ymmärrä, kyllä muistavat sanoa kuinka vilkas poika on, kuinka se on kovin rankkaa vahtia kun poika on niin vilkas jne. mutta sitten ei toimita niin että se olis helpompaa, eli tiukka kuri ja järjestys niissä tietyissä asioissa, rangaistuksia ja rauhoittumisia, silloin poika pysyy tyytyväisenä ja kontrollissa..
samaten vaikuttaa ruoka-ajat ja nukkuma-ajat jua kun noista livetään niin poika on todella hankala ja mistään ei tule mitään :headwall: tosin, eihän se aina mummojen elämää hetkauta kun sen lapsen voi palauttaa aina mulle, ja mä oon sitten se joka on sen täysin mahdottoman ipanan kanssa ja joudun pitämään kunnon jöötä jotta saan pojan aisoihin |O

Minä aion olla semmonen mummo, että apua annan, jos pyydetään. En puutu nuoren parin elämään muuten. *laskettu aika on 15.5. ja polkupyörän kumit paikattu, että pääsen hätiin, jos tarvitaan* :)

Yhteistyössä