Miksi muka maito ei kuulu ravintolaruokailuun ja juhliin? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten niin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="keski-ikäinen";25688726]Sivistynyt ihminen ei harrasta painostusta ja muiden lyttäämistä makuasioiden perusteella, eikä hienostelua kovasti ylipäätään.[/QUOTE]

Onko hienostelua todeta se fakta, että hyvälaatuinen punaviini sopii pihvin kanssa täydellisesti yhteen ja maito ei? Ja että ravintolakulttuuriin ei kuulu maito juomana.

Maidossa ei ole mitään terveellistä. Siis lehmänmaidossa ihmiselle. Kalsiumkaan ei juuri ihmiselimistöön imeydy, vaan pakkautuu kaseiiniksi. Vettä kuuluu juoda. Maito on ruokaa.

Minulle on imeytynyt hyvin. Minulta mittaillaan muutaman viikon välein kalsiumarvoja kun tuo kilpirauhanen leikattiin pois. Ei tarvitse siis kalkkia syödä enää tabuina joita jouduin syömään kuusi päivässä.
Mutta jokainen meistä toimii niin kuin parhaakseen katsoo ja ottaa sen mikä toimii itsellään käyttöön.

Niin ja minä juon viiniä, maitoa, spraittia. Mitä vain ruuan kanssa.

Tilaa aivan vapaasti. Haluaisinpa olla näkemässä, kun fine dining -ravintolassa ap täräyttää tarjoilijan hakiessa juomatilauksia, että "maitoa mulle!". :O :laugh:

Ap, jos et ymmärrä viineistä mitään, etkä vettä osaa juoda ja vissykin on pahaa, niin senkus lipität maitoa, mutta junttia se on. Maidolla ja ruoalla ei ole mitään liittoa, maito ei kuulu juhliin ja ravintoloihin.

[QUOTE="repa";25688767]En kyllä voi ymmärtää miksi täälläkin haukutaan maidonjuojia, vielä aikuiset ihmiset.

Tilastot näyttää että suuri osa suomalaisista naisista elää suuressa kalsiuminpuutteessa ja osteoporoosi uhkaa, suuri muutos johtuu osaksi juuri siitä että maidon osa ruokajuomana on korvattu vedellä.

Olkaa itse juomatta ja tsempatkaa kaveria juomaan, ompahan vanhana sitten sairaalassa enemmän kävelysauvoja mistä valita![/QUOTE]

Justjoo. Terveisin Valio.

Ravintolaan mennään nauttimaan ruoan mausta eikä esittämään hienostunutta, näin minun mielestäni ;)

Niinpä. Ja viini todellakin täydentää ruoan makua, eikä se ole mitään hienostelua. Jos et tätä ymmärrä ja viini maistuu suussasi pissalle (kuten asian ilmaisit), niin kannattaisikohan vähentää sitä maidon juomista, kun olet makuaistisi sillä selvästi pilannut. Tai sitten tilata oikeatsi hyvää viiniä.

[QUOTE="ttu";25688733]Maito on vauvojen juoma :D[/QUOTE]
Paljon sitä vauvat juokin :) kun sitä kuitenkin Suomessa kuluu reilusti yli 100 litraa henkeä kohdin vuodessa. Viinestä en (uutta) tilastoa vertailuksi löytänyt, mutta joka tapauksessa se on jotakin 6-20 litran väliltä/henk/vuosi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="repa";25688767]En kyllä voi ymmärtää miksi täälläkin haukutaan maidonjuojia, vielä aikuiset ihmiset.

Tilastot näyttää että suuri osa suomalaisista naisista elää suuressa kalsiuminpuutteessa ja osteoporoosi uhkaa, suuri muutos johtuu osaksi juuri siitä että maidon osa ruokajuomana on korvattu vedellä.

Olkaa itse juomatta ja tsempatkaa kaveria juomaan, ompahan vanhana sitten sairaalassa enemmän kävelysauvoja mistä valita![/QUOTE]

Näytähän ne sun tilastot? Missään muualla maailmassa ei juoda maitoa ruoan kanssa kuin Suomessa, niin mites he kuitenkaan eivät kärsi osteoporoosista sen enempää? Eikä muiden maiden virallisterveellisissä suosituksissakaan löydy maitoa ruokaympyrästä eivätkä ulkomaalaiset lääkärit ja ravitsemusterapeutit kehota lisäämään maitoa ruokavalioon.

Maito ei ole aikuiselle ihmiselle millään tavalla välttämätön tuote. Ja vielä toisen nisäkkään poikasravinto.

[QUOTE="just";25688805]Niinpä. Ja viini todellakin täydentää ruoan makua, eikä se ole mitään hienostelua. Jos et tätä ymmärrä ja viini maistuu suussasi pissalle (kuten asian ilmaisit), niin kannattaisikohan vähentää sitä maidon juomista, kun olet makuaistisi sillä selvästi pilannut. Tai sitten tilata oikeatsi hyvää viiniä.[/QUOTE]

En ole vielä saanut hyvää viiniä, en puna- enkä valkoviiniä. Yhden kerran ravintolassa oli tarjolla edes juotavan makuista valkoviiniä, mutta ei se(kään) varsinainen makuelämys ollut. Maitoa en sen puoleen kaipaa, vesi riittää minulle missä tahansa yhteydessä.

Se nyt vaan johtuu siitä että maidon käyttö ruokajuomana on varsin suomalainen tapa. Ja koska kaikki suomalaiset tavat ovat lähtökohtaisesti hanurista, niin on se silloin maidon juominenkin. Ei vaan voi olla sopivaa, fiiniä taikka kulttuurillisesti asiallista. That's it.

itse olen juonut maitoa lasista viimeksi vuonna 1984, mutta juokoot jokainen ihan mitä lystää, oli arki tai pyhä.

Minulle on imeytynyt hyvin. Minulta mittaillaan muutaman viikon välein kalsiumarvoja kun tuo kilpirauhanen leikattiin pois. Ei tarvitse siis kalkkia syödä enää tabuina joita jouduin syömään kuusi päivässä.
Mutta jokainen meistä toimii niin kuin parhaakseen katsoo ja ottaa sen mikä toimii itsellään käyttöön.

Niin ja minä juon viiniä, maitoa, spraittia. Mitä vain ruuan kanssa.

Ruuan kanssa voi juoda mitä haluaa. Minusta. :D

Ja kalsiumia siis saa muustakin, kuin maidosta. Appiukkoni, joka on kiskonut maitoa kaksin käsin liki koko ikänsä kärsii luukadosta ja ihmettelee, kuka on huijanut häntä näin pahasti.

Ihminen on siitä ovela otus, että se pärjää melkein millä ruualla tahansa. Ainakin jonkin aikaa.

Mulle on ihan sama mitä kukakin juo mutta ap:n aloitus on todella säälittävä.
Kuka aikuinen (?) viitsii puhua oksentamisesta kun on ruuasta tai juomasta kyse. Kertoo paljon ihmisestä.

[QUOTE="jahas";25688852]Näytähän ne sun tilastot? Missään muualla maailmassa ei juoda maitoa ruoan kanssa kuin Suomessa, niin mites he kuitenkaan eivät kärsi osteoporoosista sen enempää? Eikä muiden maiden virallisterveellisissä suosituksissakaan löydy maitoa ruokaympyrästä eivätkä ulkomaalaiset lääkärit ja ravitsemusterapeutit kehota lisäämään maitoa ruokavalioon.

Maito ei ole aikuiselle ihmiselle millään tavalla välttämätön tuote. Ja vielä toisen nisäkkään poikasravinto.[/QUOTE]

kuka on sanonu et se on välttämätöntä?? suomessa syödään muutenki erilailla mitä ulkomailla!!

Ruuan kanssa voi juoda mitä haluaa. Minusta. :D

Ja kalsiumia siis saa muustakin, kuin maidosta. Appiukkoni, joka on kiskonut maitoa kaksin käsin liki koko ikänsä kärsii luukadosta ja ihmettelee, kuka on huijanut häntä näin pahasti.

Ihminen on siitä ovela otus, että se pärjää melkein millä ruualla tahansa. Ainakin jonkin aikaa.

Niin saa, itse olen maitotyttöjä ja itselläni ainakin on hyvin imeytynyt maidosta saatu kalkki. Maitoa voi juoda kaksin käsin mutta jos puuttuu ne jotka auttaa elimistöä imemään kalkin niin siitä ei ole mitään hyötyä.

Niin saa, itse olen maitotyttöjä ja itselläni ainakin on hyvin imeytynyt maidosta saatu kalkki. Maitoa voi juoda kaksin käsin mutta jos puuttuu ne jotka auttaa elimistöä imemään kalkin niin siitä ei ole mitään hyötyä.

Laktoosi-intoleranssi on aika toimiva inhibiittori... Ja minusta selkeä vihje siitä, että ei maitoa tarvitse elimistöönsä tunkea. Kaikkien geeneihin ei ole laktoosinpilkkominen koodattuna.

Pääasia, että osaa kuunnella itseään ja nauttia ruuastaan ja juomastaan. :D

no mun mielestä maitoa voi juoda kotona niin paljon kuin haluaa, mutta ravintola/juhlajuoma se ei kyllä ole
se vaan on "junttia"
vesi on hyvä juoma noin muutenkin ja jos ei pidä viinistä niin ruuan kanssa voi juoda vettä joko kuplilla tai ilman..
en mä ymmärrä kunnon ravintoloissa limpparin litkimistäkään kyllä

Vesi on parasta ruoan kanssa. Maitohan hidastaa ruoan sulamista sekä hidastaa joidenkin aineiden imeytymistä elimistöön. Ei pitäisi edes juoda ruokailun yhteydessä vaikka kyllä nuo omatkin lapset niin tekee.

Mä en myöskään pidä viineistä. Joskus "pakkotilanteessa" olen ottanut shampanjaa tai kuohuviiniä (en ees niiden eroa raukka ymmärrä) alkumaljaksi, koska en absolutistikaan ole ja se on joskus ihan hyvää jos on makeaa. Ravintolassa juon aina vettä, kuplilla tai ilman. Maito on mielestäni pahaa enkä sen takia sitä juo. Mut niin kauan ku ravintoloissa maito on juomalistalla (ilmeisesti se on jos sitä kerran tilaillaan, en ikinä lue ite ees juomalistoja ku tilaan sitä vettä) niin sitä on mielestäni sopivaa tilata. Jos se ei listalla oo ja vänkätään väkisin maitoo pöytään ni se on noloa.

Mä en ymmärrä miks maito ei ole sopiva ihmisjuomaksi, mutta naudan lihaa kyllä voi syödä ja käytetään mielellään muita maitotuotteita. Vaikken itse maitoa juo, niin käytän kyllä juustoa, jogurtteja, rahkoja jne. vaikka niissä kaikissa on käytetty sitä vasikoiden maitoa...

Mulle on ihan sama mitä kukakin juo mutta ap:n aloitus on todella säälittävä.
Kuka aikuinen (?) viitsii puhua oksentamisesta kun on ruuasta tai juomasta kyse. Kertoo paljon ihmisestä.
Alkoholi ja oksentaminen ovat Suomessa varsin usein samassa lauseessa. Jos viini oksettaa, niin mikäs helkutin pakko se on yrittää sitä sitten juoda? Ettei vaan näyttäis sofistikoitumattomalta wt-juntti-ääliöltä?

Teidän kans taas. Menen aukasemaan beaujolaispullon nyt, pari tuntia suunnitellusta etuajassa kun nämä jutut on taas tätä tasoa.

Yhteistyössä