Miksi mopot joutuvat onnettomuuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras
SK: Kukaan ei ole läpäissyt mopoautokoetta

Turun Sanomat 19.8 2011 10:04:40

Yksikään kokelas ei ole läpäissyt kesäkuun alussa voimaan tullutta mopoauton ajokoetta, kertoo Satakunnan Kansa. Myös yrittäjiä on vähän, sillä koko maassa kokeeseen on osallistunut vain 12 kokelasta.

Lehden mukaan mopoauton ajokoetta vältellään sen vaikeuden takia. Koe vastaa vaikeudeltaan inssiajoa, vaikka opetusta annetaan vain kolme tuntia. Monet mopoautoilijat suorittavat mopon käsittelykokeen, jolla saa M-kortin, joka oikeuttaa myös mopoauton rattiin.

Vuoden 2013 alussa mopoilijat ja mopoautoilijat joutuvat hankkimaan erilliset ajokortit.

Satakunnan Kansan uutinen.

'''''''''''''''''''''''

Tuo selittänee osaltaan sen, miksi liian usein tunaroinnin toinen osapuoli on ollut mopo. Ja toisaalta, nyt luulisi tilanteen hissukseen korjaantuvan.

Toista se oli ennen: moottoripyörän sarviinkin pääsi automaattisesti, jos A-kortin sai - ennätin itse viimeisten joukossa. Ja mopolla sai ajelle, kunhan ikää oli riittävästi.

Viimeksi eilen kun olin pysähtynyt suojatien eteen, tuli takaa viereistä kaistaa jantteri mopoautolla subbarit kybällä ja ilmekään värähtämättä hurautti ohitseni ja suojatien yli vaikka suojatiellä oli jo jalankulkija.

Toista se oli ennen: moottoripyörän sarviinkin pääsi automaattisesti, jos A-kortin sai - ennätin itse viimeisten joukossa. Ja mopolla sai ajelle, kunhan ikää oli riittävästi.

Kyllä se on vieläkin niin että saa hypätä prätkän selkään jos saa A-kortin.

Nyt kun asialla ollaan niin otetaampa kertauskurssi ajokorttien historiaan. 80-luvulla ja sitä ennen ajettiin tavallisesti autokortti ja siinä oli kirjaimet AB. Sitten 80/90 taitteen hujakoilla autokortti oli pelkkä B jolla ei saa ajaa pyörällä. A-puustain piti alkaa hommaamaan erikseen.

Meillä päin näkee näitä skootterityttöjä joilla ei oo hajuukaan liikennesäännöistä. Änkevät eteen kolmion takaa, eivät ymmärrä ketä pitää väistää tasa-arvoisessa risteyksessä, hyvä kun osaavat punaisiin valoihin pysähtyä. Ei mitään tilannetajua liikenteessä...

En halua yleistää tai mitään mutta suurin osa näistä törttöilijöistä täällä päin on tyttöjä.

Nyt kun asialla ollaan niin otetaampa kertauskurssi ajokorttien historiaan. 80-luvulla ja sitä ennen ajettiin tavallisesti autokortti ja siinä oli kirjaimet AB. Sitten 80/90 taitteen hujakoilla autokortti oli pelkkä B jolla ei saa ajaa pyörällä. A-puustain piti alkaa hommaamaan erikseen.

Nonni... kirjaimet sikinsokin. Kiitos!

Oma kirjainyhdistelmäni potkuttaa luomuna, ei malta pysyä oman ajatuksensa vauhdissa.

Mutta siis, ymmärsit pointtini. Eli kun sai yhden kortin, sai tavallaan kaksi korttia. Ja jossain vaiheessa sai e:n, kun vain hoksasi uusia kortin, muuten joutui kai ajokokeeseen. eli määräykset kiristyvät koko ajan ja alkaa se liikenneturvallisuudessakin ehkä näkyä.

Enpä ole vuosiin kuullut tuota sanaa, tuli mukavan lämmin mieli :D

Juu, sen e-puustaimen sai käydä joskus 90-luvun loppupuoliskolla pokkaamassa ilman ajokoetta. Itelläkin tuli käytyä ja olen sitä asuntovaunun vetoon soveltanut.

Puustain lienee lainasana ruotsista, olisko se ollut bokstav.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24442302:
Viimeksi eilen kun olin pysähtynyt suojatien eteen, tuli takaa viereistä kaistaa jantteri mopoautolla subbarit kybällä ja ilmekään värähtämättä hurautti ohitseni ja suojatien yli vaikka suojatiellä oli jo jalankulkija.

Itse meinasin jäädä mopon alle suojatiellä poika sylissä eilen kun mopo päästi, ylläri ylläri, punaisia päin..Ei tunnu noi liikennevalot koskevan mopoilijoita..

Juu, sen e-puustaimen sai käydä joskus 90-luvun loppupuoliskolla pokkaamassa ilman ajokoetta. Itelläkin tuli käytyä ja olen sitä asuntovaunun vetoon soveltanut.

Puustain lienee lainasana ruotsista, olisko se ollut bokstav.

Eli puukstaavi, kuten fiksuna hoksasinkin. ;)

Itsekin kävin tuon pikku-een hakemassa, ihan varoiksi. Ja näyttäähän se kortissa kivalta.

[QUOTE="allukka";24442337]hyvä kun osaavat punaisiin valoihin pysähtyä. Ei mitään tilannetajua liikenteessä...
En halua yleistää tai mitään mutta suurin osa näistä törttöilijöistä täällä päin on tyttöjä.[/QUOTE]

Ei ne kaikki osaa sitäkään, valitettavasti. Just viime viikolla yksi mopoilija (tämä oli tosin poika...) päräytti suoraan eteen oikealta päin punaisia kun me oltiin autolla menossa suoraan vihreiden palaessa. Oli tosi lähellä ettei rysähtänyt.

[QUOTE="allukka";24442337]Meillä päin näkee näitä skootterityttöjä joilla ei oo hajuukaan liikennesäännöistä. Änkevät eteen kolmion takaa, eivät ymmärrä ketä pitää väistää tasa-arvoisessa risteyksessä, hyvä kun osaavat punaisiin valoihin pysähtyä. Ei mitään tilannetajua liikenteessä...

En halua yleistää tai mitään mutta suurin osa näistä törttöilijöistä täällä päin on tyttöjä.[/QUOTE]

Varmasti autojen keskuudessa törtteilevät ovat useimmiten tyttöjä sillä ainakin täällä päin pojat ajavat aina kevyen liikenteen väylillä ;) .

Mä en kyllä syyttäisi teinimopoilijoita siitä, että he eivät osaa kunnolla liikennesääntöjä jne. Jos kukaan ei opeta, niin mistä ne voi tietää? Pakolliset ajokokeet kuten autoilla mopokortin ehdoksi ja/tai liikennekasvatusta kouluun!

[QUOTE="heh";24442489]Koske E:itä on eri tasoisia. Pikku E:llä saa ajaa vain pikkuisia yhdistelmiä.[/QUOTE]

Miten se joku muun tasoinen E merkitään korttiin? Kortin takana on lukee "E ajoneuvoyhdistelmät".

[QUOTE="vieras";24442635]Mä en kyllä syyttäisi teinimopoilijoita siitä, että he eivät osaa kunnolla liikennesääntöjä jne. Jos kukaan ei opeta, niin mistä ne voi tietää? Pakolliset ajokokeet kuten autoilla mopokortin ehdoksi ja/tai liikennekasvatusta kouluun![/QUOTE]

Eiks mopokortissa ole nykyään joku ajokoe?

[QUOTE="hilla";24442636]Niin, miksi just tytöt törttöilee tuon moponsa kanssa niin usein? Viimeksi tällä viikolla taas tyttömopoilija aiheutti onnettomuuden.[/QUOTE]

Pojat ajavat jalka- ja pyöräteillä ja viritetyn mopon/skootterin kuulee kauas ja osaa valmiiksi hypätä tieltä turvaan.

Autoilijat eivät huomaa/tajua/välitä varoa kokemattomia skootterikuskeja.

Yhteistyössä