Miksi monet luulee että oma mielipide on juuri se oikea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
No siksihän se on oma mielipide kun se on koettu oikeaksi tavaksi.

Itsekin sorrun jossain asioissa siihen etten käsitä miten joku voi pitää jotain toista tapaa tai asiaa oikeana kuin minä. En vaan aina mene jakeluun :D

Jokaisen olisi hyvä tuntea ihmisiä jotka toimivat toisin kun itse. Silloin suhtautuisi asioihin vähän keveämmin. Eikä aina näkisi vain oikeaa ja väärää tapaa. Ainoastaan oikean ja väärän tavan OMALLE perheelleen.

Öh, no joo tottakai. Ehkäpä mä nyt tämän kuitenkin tiedän.

Mutta jossain asioissa pyörin oman navan ympärillä. Ja hyvähän se on myöntää.
Ainakin monet ekologiset näkökantani ovat jyrkkiä. Lastenkasvatukseen liittyvät asiat harvoin ovat musta-valkoisia.

Mullakin on omat jyrkät mielipiteeni mitkä tulee lastenkasvatukseen. Mutta ne koskee vain omia lapsiani. Ne on mun valintoja.
Mutta ne valinnat tuntuu aina häiritsevän ulkopuolisia. Sinänsä hassua että mm meidän lasten kasvissyönti näyttää ärsyttävän monia. Vaikka en mä ärsyynny sekasyöjäperheistä :saint:

No siksihän se on oma mielipide kun se on koettu oikeaksi tavaksi.

Itsekin sorrun jossain asioissa siihen etten käsitä miten joku voi pitää jotain toista tapaa tai asiaa oikeana kuin minä. En vaan aina mene jakeluun :D

Jokaisen olisi hyvä tuntea ihmisiä jotka toimivat toisin kun itse. Silloin suhtautuisi asioihin vähän keveämmin. Eikä aina näkisi vain oikeaa ja väärää tapaa. Ainoastaan oikean ja väärän tavan OMALLE perheelleen.

Öh, no joo tottakai. Ehkäpä mä nyt tämän kuitenkin tiedän.

Mutta jossain asioissa pyörin oman navan ympärillä. Ja hyvähän se on myöntää.
Ainakin monet ekologiset näkökantani ovat jyrkkiä. Lastenkasvatukseen liittyvät asiat harvoin ovat musta-valkoisia.

Sinänsä hassua että mm meidän lasten kasvissyönti näyttää ärsyttävän monia. Vaikka en mä ärsyynny sekasyöjäperheistä :saint:
Meilläkin lapset lopettivat kesällä sekasyönnin mutta aika positiivista palautetta on tullut. Olin varautunut selittelyihin ja kovaan kritiikkiin.
Ajattelin että poika saisi kuulla nälvintää koulussa mutta mitään kommenttia ei ole muilta kundeilta kuulunut. Avarakatseisia lapsia nykyään, ihana nykynuoriso :D

Minulla on yksi kaveri, joka ei voi ymmärtää esim. miksi asumme mieluummin ahtaasti ja velatta keskustassa, kuin ostaisimme velaksi ison asunnon kauempaa. Hän ei voi myöskään ymmärtää miksi mieluummin kituutan kotihoidon tuella 3 vuotta kuin laitan lapseni päiväkotiin heti vanhempainvapaan jälkeen niinkuin hän teki. Hän ei voi myöskään ymmärtää miksi ajamme ikivanhalla ( mutta toimivalla) autolla, koska itse vaihtavat 2 vuoden välein uudempaan. Lähes joka tapaamisella hän jaksaa noita samoja ihmetellä.

Toinen kaverini ei voi ymmärtää, miksi ostamme paljon kirppikseltä ja käytettynä, emmekä osta kovinkaan paljon uutta tavaraa. Hän jaksaa aina ihmetellä sitä, miten voin käyttää toisten vanhoja, kulahtaneita vaatteita ja jopa huonekaluja.

Äitini ei voi ymmärtää miksi tein lapsia (hänen mielestään) liian vanhana. (yli 3-kymppisenä) No ihan siksi ettei aiemmin ollut tiedossa sopivaa isäehdokasta. En viitsinyt jäädä lapsettomaksi hyvän miehen löydettyäni vain siksi, että äitini mielestä lapset kuuluu tehdä alle kolmikymppisenä.

Tuossa vain muutama esimerkki, mutta tuntuu tosiaan että ihan lähipiirissäkin on paljon ihmisiä, jotka käyttävät paljon aikaa pohtiakseen sitä miksi teen tai ajattelen eri tavalla kuin on heidän mielestään oikein.

Onneksi on suvaitsevampiakin , ja ne ovatkin niitä läheisimpiä..:-)

Muakin ärsyttää tuo useamman mainitsema kyvyttömyys perustella mielipiteitään sekä faktojen ja mielipiteiden sekottaminen. Ärsyttävimpiä ovat nämä, jotka eivät edes suostu erottamaan näitä toisistaan. On ok perustella asia vain mielipiteenä, jos myöntää, ettei ole mielipiteelleen faktaperusteita eikä osaa perustella sitä ja siten saattaa olla väärässä. Mutta järkähtämättömät mielipiteet, joiden peruste on "tää on mun mielipiteeni ja se on oikea, koska se on mun mielipiteeni" saa kehäpäätelmällään puistatuksia aikaiseksi.

Mä olen huomannut kuinka palstalla hyökätään jokaista toisinajattelevaa kohtaan. Ja useinhan sitten se hyökätty saattaa alottaa palopuheensa provosoituna.
Palsta on yks kanalauma jossa etsitään jatkuvasti nokittavia.

Niin on, sekä myös naisvaltaiset työpaikat. Nainen on naiselle susi, niinhän sitä sanotaan.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja -:
No minusta taas olisi sangen outoa jos ihminen ei seisoisi oman mielipiteensä takana.

Siis näin meinasin myös kirjoittaa..=) Miksi ihminen uskois johonkin, joka ei olis sen mielestä oikein...? Toinen asia on sitten, jos ei hyväksy, ettei muut ole samaa mieltä..

Yhteistyössä