Miksi monet lähtevät autolla kiihdyttämään, jos joku yrittää ohi? EIkö olisi turvallisinta päästää ohi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DaLin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpa taas omituinen kirjoitus. Ap lähti ohittamaan satasen rajoitusalueella toista autoa ja molemmat kiihdyttivät 120:een km/h. Ap yritti palata omalle kaistalleen ohitettavan taakse , mutta sinne oli jo tullut toinen auto, joka ei tehnyt tilaa. Siis tämä takaa tulltu auto ajoi varmaankin 190 km/h sieltä takaa. että pääsi ohitettavan takapuskuriin kiinni. Jos ap ajoi 177 km/h ohittaessaan toista autoa, niin jokin tässä laskelmassa pettää.

Eikai siinä tarvitse kiire olla, että haluaa ohittaa reilusti alinopeutta ajavan? Jos tiellä oli 100km/h rajoitus ja ohitettava ajoi 85-88, niin miksei ei ohittaisi?
Mulla on ainakin muutakin tekemistä, kuin tuhlata turhaan aikaa autossa istumiseen. Kyllä mä nopeusrajoituksia noudatan ja osaan varautua yllätyksiin liikenteessä.
Mutta totta helkutissa ohitan alinopeutta ajavan, jos liikenne ja sääolosuhteet sen sallivat.

:attn:

[QUOTE="vieras";27219458]Onpa taas omituinen kirjoitus. Ap lähti ohittamaan satasen rajoitusalueella toista autoa ja molemmat kiihdyttivät 120:een km/h. Ap yritti palata omalle kaistalleen ohitettavan taakse , mutta sinne oli jo tullut toinen auto, joka ei tehnyt tilaa. Siis tämä takaa tulltu auto ajoi varmaankin 190 km/h sieltä takaa. että pääsi ohitettavan takapuskuriin kiinni. Jos ap ajoi 177 km/h ohittaessaan toista autoa, niin jokin tässä laskelmassa pettää.[/QUOTE]

Tais ap:n mielessä olla vaan ohi pääseminen ja sitten ilmestyi rekka ja nyt täytyy itselleen valehdella tehneensä oikein. Häpeä kun vaarannat sivullisten turvallisuuden!

Sattui tänään:

Tiellä oli satasen rajoitus ja edessäni ajoi joku noin 85-88km/h. Kun sopiva hetki tuli, niin mä lähdin ohittamaan. Tämä auto kuitenkin lähti kiihdyttämään reilusti ainakin varmaan 120:een.
Ajattelin palata takaisin sen auton perään, mutta sen perään olikin ehtinyt jo toinen auto ihan puskuriin kiinni, joka ei tehnyt mulle tilaa. Vastaan tuli rekka, joka lähestyi koko ajan enemmän.
Tajusin ettei siinä mahdu kolmekaan vierekkäin, joten oli pakko laittaa kaasu pohjaan.
Se auto jota olin ohittamassa, painoi kaasua koko ajan enemmän ja enemmän, etten pääsisi ohi.
Huomasin mittarin olevan 177, kun pääsin omalle kaistalle takaisin ja se oli täpärällä.
Mä säikähdin niin kovaa (oli kaikki kolme lasta kyydissä), että oli pakko ajaa taukopaikalle "hengittämään".

Mä huomaan tämän usein. Ohitettava auto rupeaa kiihdyttämään. Tosin näin hullua kuskia en sentäs ole ennen ohitellut.
Miksi ihmiset eivät päästä ohi? EIkö ne tajua, että siinä on oma ja monen muunkin turvallisuus kyseessä?

En tiedä. Onneksi toiminta on nykyään laitonta.
Itselle tulee hyvä mieli kun ajellaan vaikka näitä 80km/h perusteitä ja jos joku haluaa ajaa pientä ylinopeutta ja ohi, niin ei ole vaiva helpottaa kaikkien kulkua.

Ohjaan niin oikealle kuin on turvallista ajaa.
Väläytän vilkkua oikealle ja kun joku lähtee ohittamaan, en paina jarrua mutta otan jalan kaasulta.

Suosittelen eteenpäin kuvaavan kameran asentamista autoon, taaksepäin kuvaava kamera on myös hyödyllinen.

Kesällä palatessani Porista kohtasin tällaisen sairaan degeneraatin.

100 km/h rajoitus ja edessä ajava ajoi vaihtelevaa nopeutta 80-90km/h.

Lähdin ohituskaistan alettua ohi. Tämä nuori mies painoi kaasun pohjaan ja pian molemmat saatoimme syyllistyä törkeään ylinopeuteen.

Pääsin nippa nappa ohi, ennen kuin ohituskaista loppui.

Ylläten hulkulla löytyikin lisää vääntöä koneesta ja hän jäi roikkumaan puskuriin väläyttelemään pitkiä, kun ajoin vakionopeuden säätimellä piirun päälle 100km/h.

Sitten hän ohitti tuplakeltaisilla ja rupesikin taas ajelemaan 80-90km/h ja kääntyi hetken päästä tieltä pois.

Sairasta pelleilyä.

Se on sellaista jännityksen hakua.

Esim. ainakin Porin tie on niin tylsä, että siinä ajellessa kyllästyy helposti.😁

• Vihainen
Reactions: ruuttis
"Miksi monet lähtevät autolla kiihdyttämään, jos joku yrittää ohi? EIkö olisi turvallisinta päästää ohi?"

Koska mulla on sentään Bemari ja Skodalla eivät mun ohi mene.

Poliisin pitäis ajaa matka-ajoa pienillä "siviiliautoilla". Syy tähän on se, kun pieni auto ajaa 100km/h rajoitusalueella 100km/h niin perään kun tulee isompi auto niin se ajaa välittömästi ohi vaikka olis molemmin puoleiset sulkuviivat, mutka, taikka toisella kaistalla on tulossa auto vastaan. Tätä tapahtuu kaikilla muillakin nopeusrajoitus nopeusalueilla.
Monta kertaa on pitänyt jarrutta jotta ohittaja kerkiää palata omalle kaistalle jottei tule nokkakolaria ohittajan ja vastaan tulevan kanssa.
Tästä syystä poliisin pitäisi myös ajaa pienillä "siviiliautoilla" jotta saisivat riskillä ohittajilta ajokortit pois määräajaksi sakkojen kanssa. Eiköhän ohituskaaharit korjais liikenne asenteitaan turvallisemmiksi, kun nykyisellään niitten pää ei kestä ajaa metriäkään pienemmän auton perässä.

Poliisin pitäis ajaa matka-ajoa pienillä "siviiliautoilla". Syy tähän on se, kun pieni auto ajaa 100km/h rajoitusalueella 100km/h niin perään kun tulee isompi auto niin se ajaa välittömästi ohi vaikka olis molemmin puoleiset sulkuviivat, mutka, taikka toisella kaistalla on tulossa auto vastaan. Tätä tapahtuu kaikilla muillakin nopeusrajoitus nopeusalueilla.
Monta kertaa on pitänyt jarrutta jotta ohittaja kerkiää palata omalle kaistalle jottei tule nokkakolaria ohittajan ja vastaan tulevan kanssa.
Tästä syystä poliisin pitäisi myös ajaa pienillä "siviiliautoilla" jotta saisivat riskillä ohittajilta ajokortit pois määräajaksi sakkojen kanssa. Eiköhän ohituskaaharit korjais liikenne asenteitaan turvallisemmiksi, kun nykyisellään niitten pää ei kestä ajaa metriäkään pienemmän auton perässä.
Eihän kyse siitä ole minkälainen auto siinä edessä ajaa, vaan siitä vauhdista. Jos se isompi auto "tulee perään", niin silloinhan näkemys vauhdista on eriävä. Ei se olisi saavuttanut sitä pikkuautoa, jos ne kulkisivat samaa nopeutta.

Edelleen ajankohtainen asia. Pitäisi vinkata poliisihallitukselle.
Tulis lisää ylinopeussakkotuloja valtion pohjattomaan kassaan ja liikenneturvallisuus paranis sekä säilyis varmaan joidenki terveys ja henki.

Yhteistyössä