Miksi monet lähtevät autolla kiihdyttämään, jos joku yrittää ohi? EIkö olisi turvallisinta päästää ohi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DaLin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

DaLin

Jäsen
05.01.2012
413
0
16
Sattui tänään:

Tiellä oli satasen rajoitus ja edessäni ajoi joku noin 85-88km/h. Kun sopiva hetki tuli, niin mä lähdin ohittamaan. Tämä auto kuitenkin lähti kiihdyttämään reilusti ainakin varmaan 120:een.
Ajattelin palata takaisin sen auton perään, mutta sen perään olikin ehtinyt jo toinen auto ihan puskuriin kiinni, joka ei tehnyt mulle tilaa. Vastaan tuli rekka, joka lähestyi koko ajan enemmän.
Tajusin ettei siinä mahdu kolmekaan vierekkäin, joten oli pakko laittaa kaasu pohjaan.
Se auto jota olin ohittamassa, painoi kaasua koko ajan enemmän ja enemmän, etten pääsisi ohi.
Huomasin mittarin olevan 177, kun pääsin omalle kaistalle takaisin ja se oli täpärällä.
Mä säikähdin niin kovaa (oli kaikki kolme lasta kyydissä), että oli pakko ajaa taukopaikalle "hengittämään".

Mä huomaan tämän usein. Ohitettava auto rupeaa kiihdyttämään. Tosin näin hullua kuskia en sentäs ole ennen ohitellut.
Miksi ihmiset eivät päästä ohi? EIkö ne tajua, että siinä on oma ja monen muunkin turvallisuus kyseessä?

Jotkuthan teklee ohituskaistatiellä sitä että matelee, mutta kun ohituskaista alkaa niin alkavatkin ajaa kovempaa ettei kukaan pääse ohi ilman älytöntä ylinopeutta.

Siis voi vinyyli mikä peltiaivo?!?!?! Uskomaton kuski.
Usein kiihdyttäminen voi olla automaattinen reaktio: Ajellaan alinopeutta ja kun toinen lähtee ohittamaan, havahdutaan, että "jaa tässähän saakin ajaa satasta", mutta tuollaiseen tilanteeseen pystyy kyllä jokainen normaali kuski reagoimaan niin, että omista kiihdyttelyistä huolimatta päästää ohittavan ohitse.

Mä itse ajan lähes päivittäin täältä landelta kaupunkiin ja tuolla välillä on AINA juuri noita kusipäitä.

[QUOTE="hmmm";27219201]Jotkuthan teklee ohituskaistatiellä sitä että matelee, mutta kun ohituskaista alkaa niin alkavatkin ajaa kovempaa ettei kukaan pääse ohi ilman älytöntä ylinopeutta.[/QUOTE]

Joo. Tuo on toinen RAIVOSTUTTAVA asia.

Siellä on ollut kuskina joku keski-ikäinen mies, jonka heikko itsetunto ei kestä enää sitä kolausta, että joku ohittaa hänen autonsa.
Tuo on valitettavan tyypillistä, mutta kun suhtautuu asiaan siten, että näillä miehillä ei enää ole elämässää muuta keinoa edes yrittää päteä, niin ymmärtää tuon ajotaidottomuuden paremmin.

Joku noin nelikymppinen mies se oli.

Mietin sitäkin, että jos mulla ei olisi ollut suht. uusi auto, jolla "pääsee kovaa", vaan joku vanha, niin olisi käynyt huonosti.
Olisikohan sillä äijällä sitten ollut hyvä mieli, kun oltaisiin lasten kanssa jääty rekan alle.
Toisaalta se olisi voinut kuolla itsekin, koska ajoi mun rinnalla ja voimasta olisi meidän auto varmaan mennyt sen päälle.

Mietin sitäkin, että jos mulla ei olisi ollut suht. uusi auto, jolla "pääsee kovaa", vaan joku vanha, niin olisi käynyt huonosti.
Olisikohan sillä äijällä sitten ollut hyvä mieli, kun oltaisiin lasten kanssa jääty rekan alle.
Toisaalta se olisi voinut kuolla itsekin, koska ajoi mun rinnalla ja voimasta olisi meidän auto varmaan mennyt sen päälle.

Mä oisin varmaan ottanut rekkarin tolta autoltaja soittanut poliisille. Ihan mielipuoli! :(

• Tykkää
Reactions: Wolt

Auton iällä ja tehokkuudella ei ole mitään yhteyttä

Hyvä että uskalsit painaa kunnolla tallan pohjaan. Moni olisi hätääntynyt vaan ja jäänyt könnäämään, kun "enhän mä nyt niin lujaa voi uskaltaa ajaa". Ihan kehuttavasti toimit itse.

[QUOTE="vieras";27219289]Auton iällä ja tehokkuudella ei ole mitään yhteyttä[/QUOTE]

No on sillä kyllä aika paljon tekemistä tuon kanssa. Mun ikivanhalla romulla audi 80:lla ei pääse lähellekkään 177 ja se kiihtyy todella, todella hitaasti. Mä en olisi sen kanssa päässyt ohi. En tosin sillä pajon uskalla ohitellakaan.

Uusi auto ei välttämättä ole tehokkaampi kuin vanha. Sitä ehkä haettiin. Mutta jos on kaksi samantehoista autoa, niin yleensä se uudempi on vähän näppärämpi.
Naiset eivät vaan hokaa ;)

[QUOTE="Batman";27219292]Hyvä että uskalsit painaa kunnolla tallan pohjaan. Moni olisi hätääntynyt vaan ja jäänyt könnäämään, kun "enhän mä nyt niin lujaa voi uskaltaa ajaa". Ihan kehuttavasti toimit itse.[/QUOTE]

No, turvallisempaa olisi ollut todeta, että ahaa, ei päästä ohi, nostaa jalka kaasulta ja palata rauhallisesti kiihdyttelijän taakse !

Koska ihmiset on ihan sairaita!

En voi ymmärtää mitä se kaivelee toisen persettä jos joku ohittaa. Täytyy päässä olla ISO vika, ettei sitä kestä.
Valitettavasti näitä mielisairaita kohtaa tien päällä päivittäin. Kortti ja auto joutas takavarikkoon joka ikiseltä.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
[QUOTE="Tuulia";27219299]No on sillä kyllä aika paljon tekemistä tuon kanssa. Mun ikivanhalla romulla audi 80:lla ei pääse lähellekkään 177 ja se kiihtyy todella, todella hitaasti. Mä en olisi sen kanssa päässyt ohi. En tosin sillä pajon uskalla ohitellakaan.[/QUOTE]

Ei ole.

Mulla on ollut montaki 80- ja 90-luvun koslaa, joidenka huiput on +250km/h ja nollasta sataseen alle 7 sekuntia, osa jopa alle 6 sekunnin.

No, turvallisempaa olisi ollut todeta, että ahaa, ei päästä ohi, nostaa jalka kaasulta ja palata rauhallisesti kiihdyttelijän taakse !

No jos luit ap:n tekstin, siellä oli jo toinen auto. Sen kylkeenkö ois pitänyt ajaa?
Ja sitäpaitsi, nämä kiihdyttelevät sekopääthän myös himmaavat samaan tahtiin, ettet pääsisi sinne peräänkään takaisin..

No jos luit ap:n tekstin, siellä oli jo toinen auto. Sen kylkeenkö ois pitänyt ajaa?
Ja sitäpaitsi, nämä kiihdyttelevät sekopääthän myös himmaavat samaan tahtiin, ettet pääsisi sinne peräänkään takaisin..

no entä sen toisen auton perään? Jos kerran nämä lähti 120km/h talla pohjassa, niin pienellä hidastuksella olisi sinne päässyt palaamaan. Ja laittoiko ap vilkun takaisin oikealle osoittaakseen tälle kiihdyttelijän takana olevalle, että aikoo palata takaisin.

Huonoa käytöstä näiltä kiihdyttelijöiltä ja kaistan vaihdon estäjiltä. Mä en olisi lähtenyt rekkaan vastaan ajamaan 177km/h, kolme lasta kyydissä !!

no entä sen toisen auton perään? Jos kerran nämä lähti 120km/h talla pohjassa, niin pienellä hidastuksella olisi sinne päässyt palaamaan. Ja laittoiko ap vilkun takaisin oikealle osoittaakseen tälle kiihdyttelijän takana olevalle, että aikoo palata takaisin.

Huonoa käytöstä näiltä kiihdyttelijöiltä ja kaistan vaihdon estäjiltä. Mä en olisi lähtenyt rekkaan vastaan ajamaan 177km/h, kolme lasta kyydissä !!

Silloin kun lähdin ohittamaan, niin koko rekkaa ei edes näkynyt vielä. Ohittamisessa meni siksi niin kauan, kun yritin päästä ohi ja sitten jäin odottamaan josko sen ohitettavana perseessä kiinni ajanut auto olisi antanut mulle tilaa ja sen perässä tuli sitten bussi jo niin lähellä.

Hirvittävä tilanne sulla! Onneksi selvitte säikähdyksellä, joka oli varmasti suuri! Kyllä noita taulapäitä riittää ja täällä esitetyt analyysit sellaisista tyypeistä osuvat kyllä oikeaan.

mikäs kiire aapeella oli että piti kovempaa päästä.

ohitettava teki kuitenki sakotettavan liikennerikkomuksen ja oli käytännössä melekonen kullipää.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27219427:
mikäs kiire aapeella oli että piti kovempaa päästä.

ohitettava teki kuitenki sakotettavan liikennerikkomuksen ja oli käytännössä melekonen kullipää.

Eikai siinä tarvitse kiire olla, että haluaa ohittaa reilusti alinopeutta ajavan? Jos tiellä oli 100km/h rajoitus ja ohitettava ajoi 85-88, niin miksei ei ohittaisi?
Mulla on ainakin muutakin tekemistä, kuin tuhlata turhaan aikaa autossa istumiseen. Kyllä mä nopeusrajoituksia noudatan ja osaan varautua yllätyksiin liikenteessä.
Mutta totta helkutissa ohitan alinopeutta ajavan, jos liikenne ja sääolosuhteet sen sallivat.

Yhteistyössä