V
"vieras"
Vieras
[QUOTE="a p";29028697]Minä olen tästä hiukan eri mieltä. Masennushan on serotoniiniaineenvaihdunnan häiriö, ja ainakin osa siitä johtuu tästä. Tämä jos onnistutaan korjaamaan, se voi muuttaa myös ajatusmaailmaa valoisammaksi, saa ihmisen luottavaisemmaksi tulevaisuuden suhteen, kohottaa ainakin vähän itsetuntoa tms. Eli väitän että ainakin puolet masennuksesta on ihan silkkaa kemiaa. Siihen toiseen puolikkaaseen sitten mielestäni voi vaikuttaa käymällä terapiassa, josta saa mallit terveempään ajatusmaailmaan.[/QUOTE]
Mä taas uskon että se aivokemioiden sekaisin meno on seuraus, ei syy.
Ensin on jokin elämäntilanne/ajatusmalli ja/tai niiden yhdistelmä, joka laukaisee muutoksia aivoissa ja aivokemiat menee vinksalleen.
Masennuslääkkeethän on kuin päihteitä.
Ne saavat käyttäjänsä voimaan hyvin, vaikkei siihen aihetta olisikaan.
Jos lääkkeet otettaisiin pois ja potilas tuntisi oikeasti ne tunteet sellaisina kuin ne ovat, potilas voisikin kokea että tämä ja tämä asia kaipaa muutosta koska tuntuu pahalle.
Pääsisi kosketuksiin omiin tunteisiinsa ja ajatuksiinsa.
Masennuslääkkeet eivät paranna, mutta douppaavat käyttäjänsä niin ettei tämä enää tunne yhtä voimakkaasti.
Pysyvämpi muutos saadaan muuttamalla elämäntilannetta ja ajatusmalleja niin, etteivät aivokemiat enää vinksahda.
Ne aivokemiathan voivat muuttua lääkkeettäkin, jos et tiennyt.
Mä taas uskon että se aivokemioiden sekaisin meno on seuraus, ei syy.
Ensin on jokin elämäntilanne/ajatusmalli ja/tai niiden yhdistelmä, joka laukaisee muutoksia aivoissa ja aivokemiat menee vinksalleen.
Masennuslääkkeethän on kuin päihteitä.
Ne saavat käyttäjänsä voimaan hyvin, vaikkei siihen aihetta olisikaan.
Jos lääkkeet otettaisiin pois ja potilas tuntisi oikeasti ne tunteet sellaisina kuin ne ovat, potilas voisikin kokea että tämä ja tämä asia kaipaa muutosta koska tuntuu pahalle.
Pääsisi kosketuksiin omiin tunteisiinsa ja ajatuksiinsa.
Masennuslääkkeet eivät paranna, mutta douppaavat käyttäjänsä niin ettei tämä enää tunne yhtä voimakkaasti.
Pysyvämpi muutos saadaan muuttamalla elämäntilannetta ja ajatusmalleja niin, etteivät aivokemiat enää vinksahda.
Ne aivokemiathan voivat muuttua lääkkeettäkin, jos et tiennyt.