Miksi Mokkapalat epäonnistuu aina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua Ja niksejä Kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua Ja niksejä Kaivataan

Vieras
Mistä johtuu, että suklaaneliöiden pohja epäonnistuu aina?

Teen kaiken reseptin ohjeiden mukaan, mutta pohjasta tulee silti littana, enkä saa sitä kohoamaan kunnolla kuten kuvissa.
Olen tehnyt lukuisilla ohjeilla ja esim. tällä Valion reseptillä (ja muillakin joissa vähän eri määrät aineksissa..), eli ei johdu reseptistä.
Mokkapalat - Valion reseptit

Teen siis kaiken ja tismalleen kuten resepti sannoo, silti se lasahtaa. entäs se täyte, oliko sen levittämisessä jokuin kikka; ett'ä se levitetään viileälle pohjalle ettei karkaa ja juoksetu? Kaikki neuvot täydellisten mokkapalojen/suklaaruutujen -neliöiden metsästämisestä otetaan vastaan. :)

Voisko sulla oli liian suuri uunipelti, niitä kun on erikokoisia. Tai sit toi valion ohje on tehty pienempään jotta saadaan paksummaksi pohja :) Noi kuvathan nyt on aina huijausta muutenkin :)

No eikö se ole periaatteessa sama kun kakkupohja mutta kaakaojauheella. Eli a) vaahdota munat + sokeri kunnolla.b) älä vaivaa jauhoja munaseokseen, vaan sekoita lastalla kevyesti c) tee tarpeeksi taikinaa vuoan kokoon nähden. d) älä availe uunia kesken paiston.

Tällä ohjeella onnistuu aina, ja tulee tosi kuohkea pohja:

6 kananmunaa
6 dl sokeria
8 dl vehnäjauhoja
5 tl leivinjauhetta
4 tl vaniljasokeria
5 rkl kaakaojauhetta
3 dl maitoa
300 g voita

vaahdota munat ja sokeri hyvin
sulata rasva
siivilöi ja sekoita kuivat aineet ja lisää kevyesti sekoitettuna muna-sokerivaahtoon
lisäää lopuksi maito ja voi

paista 175 asteelssa 20-30 min

Päälisen ohjetta en nyt laita kun sen varmaan saat hyväksi.

• Tykkää
Reactions: Camii
Minä olen tämän lehden ilmestymisestä lähtien tehnyt tällä ohjeella. Tulee paksu ja mehevä pohja 60 cm uuniin. Munat pitää olla isoja L- kokoisia ja vehnäjauhot erikoisvehnäjauhoja, jotka ovat karkeampia kuin tavalliset. Vatkata ei tarvitse, mutta ei saa liikaa sekoittakaan jauhojen kanssa, ettei taikina sitkisty.

Mokkaneliöt

Maku 4/2003

Laatinut: Lenni-Kalle Taipale

Kuva: Merja Järvinen

Valmistusaika: Aktiivinen 25 min Passiivinen 30 min
Mokkaneliöt
30 palaa
Pohja
300 g leivontamargariinia (rasvaa 80 %)
4 kpl munaa
2 dl kevytmaitoa
6 dl sokeria
8 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
3 rkl kaakaojauhetta
Kuorrutus
100 g leivontamargariinia (rasvaa 80 %)
400 g tomusokeria
3 rkl kaakaojauhetta
4 rkl kahvijuomaa
2 tl vaniljasokeria

Sulata voi ja anna sen jäähtyä. Vatkaa munien rakenne rikki ja lisää maito. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne munaseokseen. Lisää sulatettu voi ja sekoita taikina tasaiseksi.

Levitä taikina leivinpaperin päälle uunipellille ja paista 200 asteessa uunin keskitasolla noin 20 minuuttia. Anna jäähtyä.

Sulata kuorrutuksen rasva kattilassa, lisää muut aineet ja sekoita tasaiseksi massaksi. Levitä kuorrutus jäähtyneen pohjan päälle. Leikkaa neliöiksi ja koristele nonparelleilla.

Linkki: http://www.maku.fi/resepti/mokkaneliot#ixzz2WUqtvJCX
Kaikki Maku.fi:n reseptit ovat ammattilaisten ruokatoimittajien testaamia. Voit myös helposti esittää asiantuntijoille omia ruoka-aiheisia kysymyksiä ja kommentteja!

mutta kai käytät kaakaojauhetta etkä kaakaojuomajauhetta? Veli teki vahingossa Oboysta ja tavaksi otettiin koska maistuu paremmalta. Mutta kaakaojuomajauheella pohja kyllä lässähtää joka toinen kerta.

Juu, tärkeintä on sen munan ja sokerin kunnolla vaahdottaminen. Mutta olethan myöskin muistanut jäähdyttää sulatetun rasvan ennen taikinaan sekoittamista? Ettei siksi epäonnistu? Mä kun oon tehnyt ohjeilla kuin ohjeilla ja aina ihan normi vehnäjauhoilla enkä (vaikka aikalainen epäonnistuja leipomuksissa olenkin) ole vielä saanut epäonnistumaan.

Nykyään teen tällä ohjeella ja yleensä teen kuorrutetta 1,5-2 kertaisen määrän. :)
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/888/Mokkapalat/

Haluaisin tarkentaa, että "hyvin vatkaaminen" tarkoittaa noin 10 minuutin vatkausta. Kun nostat vatkaimen vaahdosta ja annat vispilöiden valua siihen kulhoon, niin sinun pitäisi saada piirrettyä nro 8 siihen vaahdon pintaan niin että se jää hetkeksi näkyville.

Tämän jälkeen kaikki aineet mitä vaahtoon lisätään, tulee lisätä todella hellävaroen ja nopeasti välttäen turhaa sekoittelua.

Mä vatkaan munat (yleensä suoraan jääkaapista) ja sokerin täysillä (monitoimikone), lisään maidon (yleensä suoraan jääkaapista). Sekoitan kuivat aineet sekaisin ja nakkaan muna-sokeri-maidon sekaan. Monitoimikone on tällöin kakkosvaihteella ja joukkoon vielä sulatettu ja hieman jäähtynyt rasva. Sit nakkaan pellille ja uuniin 15-20 minsaa ja se on siinä. Kuorrutteen laitan samantien päälle.

Vasta tein ja tuli todella kuohkea pohja :)

Yhteistyössä