Miksi minun pullani maistuvat enemmänkin sämpylöiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahoton

Jäsen
01.03.2007
108
0
16
Pks
Vaikka olen talouskoulut ja mitkä lie käynyt tuo pullanleipominen on kyllä ihan :headwall: . No, äsken vetäsin pullat uunista ulos ja haukkasin, sama juttu kun aina. Pulla maistuu lähinnä sämpylältä.

2,5 dl:n taikinaan laitoin desin sokeria eli siitä määrästä ei voi kiikastaa, vaan jostain muusta.

Hei, vaikuttaako liian pitkä nostatusaika tähän asiaan??

Välillä unohdan koko taikinan kunnes se on kohonnut yli reunojen eikä se ole vaikuttanut makuun. Aina on pullalta maistunut. Kardemumma on kyllä mielestä se mikä antaa pullalle maun.

Mihin se sokeri siitä sitten katoaa, kun hiiva popsii sen..?

Mä ainakin nostatan ihan kunnolla, 0.5 l taikinaan laitan 1.25 dl sokeria, mutta tulee sopivan makeita.

Ainakin kannattaa tehdä aluksi taikinajuuri, johon laitetaan maito, muna, sokeri, suola, hiiva, kaardemumma ja vispataan joukkoon n. puolet jauhoista. Sen vellin annetaan noin puoli tuntia tai lähes tuntikin seistä. Sitten vaivataan joukkoon loput jauhot sekä rasva, ja nostatetaan noin tunti. Nostatusaikaa voi myös pidentää reilusti ja pitää taikinaa viileässä, musta tämä tekee hyvää maulle ja rakenteelle. Leivottuja pullia nostatetaan taas noin tunti.

5 dl taikinaa kohotan vartin, sitten leivoin ja muutaman minsan kohoavat pellillä. liika kohotus ei hyvä. teen ohjeen ihan jauhopussin ohjeen mukaan, about. eikä koskaan margariinia.

Yhteistyössä