Miksi minua saa arvostella päin naamaa? Ja niinkin mitättömästä syystä kuin että laitan 6kk vauvan hoitoon.

• Viestiketjun aloittaja prkl
  • Ensimmäinen viesti
ulkonainen
Siis mistä ihmeestä nämä legendat "muualla Euroopassa hoito aloitetaan pääsääntöisesti siinä 3-4kk:n tienoilla" oikein tulevat?! Itse useita vuosia Välimerellä asuneena voin kertoa, että siellä usein vielä kouluikäistenkin lasten äidit ovat kotona.
No ainakin Hollannissa suurin osa menee hoitoon ihan pikkuvauvoina, mutta enpa nyt jaksa tasta aina vaitella. Tunnen myos monia espanjalaisia ja he ovat kaikki palanneet toihin viimeistaan kun vauva on 6 kk.

Miksi pitäisi sanoa mielipiteensä jokaisen ihmisen ratkaisuihin, jotka ei sun arkeesi vaikuta? Vielä 20-30 vuotta sitten tuo hoitokuvio oli arkipäivää ja ihan täyspäiseksi olen ainakin itse kasvanut. Älä sekaannu!
ensinnäkin vain 70 luvulla Suomessa on laitettu noin pieniä hoitoon, koska ennen sitä Suomessa ei juuri päivähoitoa ollut ja 80-luvun alusta tuli tämä nykyäänkin oleva äitiysloma eli äidit oli kotona kunnes lapsi oli 9kk...

Ja ap:lle jos lapsen on tehnyt niin siitä pitäisi viitsiä huolehtia, jos ei viitsi niin sen voi kyllä antaa kokonaankin pois!!

"mää"
Lukasin uusimman Keltikangas-Järvisen ja siinä mielestäni sanottiin, että tärkeintä on pysyvä hoitaja ja se, ettei liian pienenä joudu suureen lapsiryhmään. Pahin aika äidistä työpäivän ajaksi eroon joutumiseen sanottin mielestäni juuri tuo n.9kk ikä, kun tulee se eroahdistus.

Ihana kummitäti teillä, kun noin saatte hoidon järjestymään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 1"#€;26058787:
Minustakin 6 kk on pieni vieraaseen hoitoon, perusturvallisuudentunteen kehittymisen ja kiintymyssuhdeteoroiden mukaan. Ymmärrän, että kotona vauvan kanssa eläminen on järjettömän tylsää ja puuduttavaa, varisnkin kun kysymyksessä on ensimmäinen vauva. Minäkään en tykännyt olla arjen tylsyyden takia vauvan(esikoinen) kanssa kotona, se tympäisi. Oli ykisnäistä ja köyhää, kun sosiaaliset tuet olivat pieniä eikä mitään keskiluokkaisia mukavuuksia saati edes viikonlopun herkkuja voinut ostaa. Nyt odotan toistani ja pyrin järjestämään elämäni niin,että arjen rakenteet ovat niin mallilla, että ei tarvitsisi ahdistua vauvan kanssa kotona. Siihen auttaa mm. liikunta ja opiskelu. Noita yliopistollisia juttuja voi opiskella melko itsenäisesti eikä vauveli siinä mitään haittaa. Uskon siihen, että perusvarmuus elämään syntyy pysyvien kiintymyssuhteiden myötä. Se luo pohjaa vakaalle mielenterveydelle ja tunne-elämän säätelylle joka heijastuu sitten oikeastaan moneen eri elämän osa-alueeseen kuten esim. siihen miten jaksaa stressaavia ja hankaliakin elämäntilanteita kuten esim. olla nyt sen vauvan kanssa kotona. Oma kantani on, että ehdottomasti vauvalle ensisijaiset hoitajat 1 ikävuoteen on oma äiti ja isä tai sitten joku muu tosi kiinteässä vuorovaikutussuhteessa vauvaan oleva henkilö.
:D Ai vauveli ei haittaa mitenkään opiskelua...no, vauvojakin on monenlaisia, toiset nukkuu, toiset ei jne.

[QUOTE="vieras";26058920]:D Ai vauveli ei haittaa mitenkään opiskelua...no, vauvojakin on monenlaisia, toiset nukkuu, toiset ei jne.[/QUOTE]

Juu, mä kanssa koputtaisin puuta tässä vaiheessa jos olisin tämä nimimerkki :D.

[QUOTE="mää";26058886]Lukasin uusimman Keltikangas-Järvisen ja siinä mielestäni sanottiin, että tärkeintä on pysyvä hoitaja ja se, ettei liian pienenä joudu suureen lapsiryhmään. Pahin aika äidistä työpäivän ajaksi eroon joutumiseen sanottin mielestäni juuri tuo n.9kk ikä, kun tulee se eroahdistus.

Ihana kummitäti teillä, kun noin saatte hoidon järjestymään.[/QUOTE]

Likka oli n.9kk-1v1kk kun joutui pisimmillään olemaan musta eros kaks viikkoa. Se oli kuitenkin olosuhteiden pakosta koska makasin sairaalas useamman vähintään viikon jakson. Likka oli kuitenki kotona isänsä kans.

"Jenis"
Tutustu tiedon määritelmään, "tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus".
Tuo tiedon määritelmä saattaa jossain määrin päteä luonnontieteissä, mutta ei ihmistieteissä, joissa tuo "tosi" on hyvin vaikea näyttää. Toisin kuin vaikkapa kemiassa. Olen kyllä opiskellut mm. viestintätieteitä sen verran, että erilaiset tiedon määritelmät ovat tulleet tutuiksi ;)

Kunje.
Kotiäidit sekoilee täällä.

Kenestäkään ei tule hullua tai muuten epävakaata henkilöä sen takia, että hänet on lapsena viety hoitoon alle vuoden ikäisenä. Kenestäkään ei tule maailman kuningasta sen takia, että hänet on pidetty kotihoidossa 12-vuotiaaksi asti. Miettikää nyt itekin vähän ennen kun alatte sekoilemaan.

Jos itse haluatte lahnailla kotona siihen saakka, että lapsi on lukiossa niin siitä vaan, mutta älkää helvetissä nyt alkako muita tuomitsemaan ja levittelemään perusteettomia valheita sen takia.

"vieras"
No tuo ratkaisuhan on tehty vain sun parasta ajatellen, ei lapsen. Arvostellaan ihmisiä paljon muistakin asioista, ja siis PALJON mitättömämmistä. Jotain jo kertoo se asenne että asia on sinusta mitätön.

"vieras"
[QUOTE="mää";26058886]Lukasin uusimman Keltikangas-Järvisen ja siinä mielestäni sanottiin, että tärkeintä on pysyvä hoitaja ja se, ettei liian pienenä joudu suureen lapsiryhmään. Pahin aika äidistä työpäivän ajaksi eroon joutumiseen sanottin mielestäni juuri tuo n.9kk ikä, kun tulee se eroahdistus.

Ihana kummitäti teillä, kun noin saatte hoidon järjestymään.[/QUOTE]

No se eroahdistus tulee kyllä, menee sitten hoitoon sitä ennen tai jälkeen. Ja siitä huonompi vaihtoehto lienee ennen, koska lapsi on niin pieni.

"mona"
No mä en usko että mitään pysysvää haittaa vauvalle hoitopaikasta kummitätinsä hoivissa jää. Mutta musta on SURULLISTA että äiti ei JAKSA hoitaa vauvaansa edes sitä 9kk.

truth is here
Siis mistä ihmeestä nämä legendat "muualla Euroopassa hoito aloitetaan pääsääntöisesti siinä 3-4kk:n tienoilla" oikein tulevat?! Itse useita vuosia Välimerellä asuneena voin kertoa, että siellä usein vielä kouluikäistenkin lasten äidit ovat kotona.
ne mitaan legendoita ole. Aitiysloma on keski-ja etela-euroopassa yleensa 16-18 viikkoa syntyman jalkeen. Sen jalkeen aidit palaavat toihin. Nykypaivana lahinna vaan maaseudulla asuvilla on varaa jaada kotiin yhden vanhempien tulojen varaan elamaan. Itse asun keski-euroopassa ja en tunne yhtakaan kotiaitia. Kaikkien lapsen on hoidossa parin kuukauden jalkeen (itse olen ainoa tuntemani poikkeus).

[QUOTE="vieras";26056277]Ansaitset arvostelun. Noin pientä vauvaa ei tyrkätä hoitoon siksi, että sinä et vain jaksa olla kotona!
Kyllä nyt vaan pakotat itsesi jaksamaan , ainakin kunnes lapsi on 9kk. Se on ihan ehdoton alaraja, että lapsen voi tyrkätä hoitoon. Ja siitäkin se lapsi kyllä kärsii, ihan varmasti![/QUOTE]

Mun mielestäni lapsi ei kärsi jos hän saa olla hoidossa kotioloissa yhden luotettavan ihmisen hoitamana. Sehän on ihan eri asia kuin se, että tyrkkää tuon ikäisen päiväkotiin tai jonnekin vastaavaan.

jaah
Mistäs tiedätte ettei se mene niin, että lapselle on paljon pahempi shokki joutua eroon äidistään esim. 9 kk kuin 6 kk iässä? Olen itse opiskellut psykologiaa, ja pidän tätä täysin mahdollisena.

jaah
Mistäs tiedätte ettei se mene niin, että lapselle on paljon pahempi shokki joutua eroon äidistään esim. 9 kk kuin 6 kk iässä? Olen itse opiskellut psykologiaa, ja pidän tätä täysin mahdollisena.
Tätä tukisi muuten myös se meidän perheen juttu, jossa päiväkodin hoitajat sanoivat, että kolmikuiset sopeutuvat päiväkotiin paremmin kuin yksivuotiaat.

mamma saksasta
[QUOTE="Jenis";26056806]Noista muu maa-asioista sen verran, että TIEDÄN esimerkiksi aika monen saksalaisen äidin menevän töihin kun vauvansa on 5kk, kas kun silloin loppuu oikeus olla lapsen kanssa kotona. Siihen jos saa keploteltua vähän lomia vielä päälle, niin vauva on ehkä 7kk. Moni äiti tekee 4-päiväistä viikkoa, mutta kyllä se lapsi silti siellä päiväkodissa aika paljon aikaansa viettää.[/QUOTE]

Mihin tämä tietosi perustuu? Missä määritellään, että oikeus olla lapsen kanssa kotona loppuu kun vauva on 5kk?! Taitaa olla vanhaa tietoa...

Mutterschutz alkaa 6 viikkoa ennen ja loppuu 8 viikkoa synnytyksen jälkeen ja sen jälkeen on Elternzeit jolla maksetaan vanhempainrahaa 300-1800e/kk tuloista riippuen. Elternzeitilla on mahdollista olla siihen asti, kun lapsi täyttää kolme vuotta. Vanhenpainrahaa maksetaan tosin vain maksimissaan 14kk mutta Elternzeitin aikana on mahdollista tehdä osa-aikatyötä maksimissaan 30h/viikko. Elternzeit on lakisääteinen oikeus hoitaa lapsensa kotona kolmivuotiaaksi asti.

Totta on tuo, että moni äiti tekee lyhennettyä työviikkoa tai puolipäivätyötä (itse mukaan luettuna) mutta todella moni äiti on myös kotiäitinä. Silti lapset menee päiväkotiin 3-vuotiaana vaikka äiti olisikin kotona.

hmmmm
Tässä jossakin viestissä oli sanottu, että suomessa ei nykyisenkaltaista päivähoitoa ole ollut olemassa kun70-luvulta alkaen...mitenkäs sitten kirjoittaja selittää sen, että jo mummoni on ollut aikanaan 60-luvulla töissä seimessä, silloinen päiväkoti pikkulapsille? ja minut vm78 on laitettu aikanaan hoitoon 4kk iässä.. ihan normaalina itseäni pidän. Oman tyttäreni jätin isänsä hoitoon 8kk vanhana, kun palasin töihin. Hui!

Vertailu muiden maiden perhepolitiikkaan ja vallitseviin käytäntöihin ei liene kovin kestävä argumentti, jos vedotaan siihen, että muualla sitä on näin ja sielläkin ihan ihmisiä kasvaa. Ei siitä järin kauan tosiaan ole, kun Suomessakin äitiysloma oli 3 kk ja vanhempainvapaa täysin tuntematon käsite. Jos käytäntö olisi ollut hyvä, miksi sitä lähdettiin ylipäätään muuttamaan? Muutoksen myötä äiti ja vauva saavat olla kiinteästi yhdessä 9 kk syntymän jälkeen, mikä tarkoitus onkin. Mielestäni tuo aika eli käytännössä vanhempainrahakausi saisi olla pitempi, vähintään vuosi. Isoäitien vanhemmuuden aikaan imetys loppui monen vauvan kohdalla käytännöllisesti katsoen äitiysloman päätyttyä kestettyään olosuhteiden vaatimuksesta vain muutaman kuukauden. Ei kai kukaan tällaista politiikkaa voi hyvänä ja lapsen edun mukaisena pitää?

Ihmisiä kasvaa joka puolella Tellusta, mutta kovin erilaisissa olosuhteissa. Kaikkia olosuhteita ei todellakaan voi yhdenvertaisina pitää.

"Jenis"
Mihin tämä tietosi perustuu? Missä määritellään, että oikeus olla lapsen kanssa kotona loppuu kun vauva on 5kk?! Taitaa olla vanhaa tietoa...
No nyt mua hävettää. Juurikin tänään oli kaverin kanssa tästä puhetta - hän siis palaamassa pakosta töihin - ja hänhän asuu siis nykyään Sveitsissä eikä Saksassa :D

Mutta toisaalta, mun saksalaiset kollegat on kyllä kans palanneet töihin melko nopsasti vauvan syntymän jälkeen, ei tuu mieleen ketään joka ois jäänyt ihan kotiäiti-kotiäidiksi...

!"#
[QUOTE="vieras";26058920]:D Ai vauveli ei haittaa mitenkään opiskelua...no, vauvojakin on monenlaisia, toiset nukkuu, toiset ei jne.[/QUOTE]

Tosiaan aloitin avoimen yo:n perusopinnot hetkeä ennen esikoiseni laskettua ja tein opintokokonaisuudet 25 op äitiyslomilla. Vauvelini söi ja nukkui hyvin ja opiskelu sujui ilman ongelmia. Vasta kun vauvelini kasvoi vuosikkaaksi lapseksi opiskeluhommat hidastuivat, sillä liikkuvaisen leikki-ikäisen kanssa opiskeleminen ja monimutkaisiin asioihin keskittyminen oli hankalampaa

Yhteistyössä