Miksi mies ei vie loppuun noita kasvatusjuttujaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Reea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Reea

Vieras
Nyt aamulla poika kaivoi kaapista sellaiset kauhat ja kattilankannen jota sitten noilla kauhoilla paukutti oikein kunnolla. Siis niin lujaa kuin vain jaksaa. Laulo siinä samalla sitten kun muka rumpuja soitti. Mies aluksi komensi muutaman kerran, että ei saa paukuttaa (osa porukasta nukku vielä). Sanokohan kolmesti vai neljästi samasta asiasta. Loppupeleissä se meni niin, että mies laulo yhdessä lapsen kanssa ja lapsi hakkas sitä kattilankantta edelleen tosi kovaa. Sitten mies lähti ulos tupakalle.

Jos nyt jotain kieltää niin kieltäis loppuun saakka. Muulloinkin vastavaa tapahtunut. Olen ajatellut niin, että en puutu toisen komentamisiin ellei lapsi esim. tule minulle sanomaan, että isi kielsi. Silloin komppaan tietenkin miestä.

Olen kyllä sanonu, että vois viedä nuo tilanteet loppuun saakka eikä lopettaa ja antaa periksi. Mutta ei!

Tutulta kuulostaa. Meillä olen myös miehelle sanonut pariin otteeseen, että jos lapselle sanoo jotain niin se on myös sitten pidettävä jos meinaa että on jotain painoarvoa sanoilla jatkossa. Mies saattaa lasta kieltäessään sanoa jos jonkinlaisia seuraamuksia sille jos ei tottele, sitten ei kuitenkaan läheskään aina pdä siitä kiinni että kattois että se rangaistus sitten pitää.

Jos sanoo sellasen rangaistuksen, mistä on sitten vaikea pitää kiinni, niin on vika ihan vaan itsessä ja siitä täytys pitää kiinni vaikka hampaat irvessä. Pitäs olla vähän järki kädessä ja olla johdonmukainen noissakin asioissa. Jos lapset huomaa ettei tarvi totella, kunhan on riittävän sitkeä on homma karannu käsistä.

Aivan.. muksut älyää, että ei se isi mitään toteuta .. meillä pidetää kiinni ja uhotaan vaan sellaisella mitä voi myös toteuttaa. Aluksi mies lipsui tästä paljon, mutta auttanut kun sanonut sille, että noin voi toimia lapsikatraan kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:
Jos sanoo sellasen rangaistuksen, mistä on sitten vaikea pitää kiinni, niin on vika ihan vaan itsessä ja siitä täytys pitää kiinni vaikka hampaat irvessä.

Ei todellakaan noin. Myös vanhemman pitää pystyä myöntämään virheensä ja kohtuullistaa seuraukset. Mutta tällöin lapselle pitää tehdä selväksi miksi näin tehdään. Esimerkiksi jos sanot teinille että nyt hän ei saa ikinä kutsua kavereitaan kotiin silloin kun vanhemmat eivät ole paikalla, niin on varmasti aihetta lyhentää aikaa. Mutta tämä pitää kertoa teinille eikä vain antaa asian painua hiljaisesti unohduksiin.