Miksi miehet viettää varpajaisia?

hyytikyppynen

Aktiivinen jäsen
30.10.2006
26 410
8
38
puurajan takana
Miehelle kaveri soitti että tulis seki juhlistaan varpajaisia alkoholin merkeissä tottakai, mies sano ettei tule ja onnitteli vaavista. Lopetti puhelun ja alko jupista että mitä järkeä sitä vauvan syntymää on viinalla juhlistaa, eikö kuppi lämmintä maitoa kävis :D

Ja mie rupesin miettiin että mikähän idea siinä oikeasti on... Ko ei ne äititkään sieltä synnäriltä pääse vaavia juhlistaan, millä oikeudella isit sitte juhlii? Eihän ne oo synnyttäny ees. :snotty: Ja varsinki juopottelemalla, miten se kännien vetäminen liittyy vaavin syntymäjuhlaan? :xmas:

Tämäki tuore isi oli kuulema suunnitellu parin päivän putkea, tiän sen ihmisen hyvin vähän alkoon menevänä, ja nyt aikoo vauvansa kunniaksi tempasta kunnon kättyrät parin päivän ajaksi :o Sama ko äiteet jättäis vaavit synnytyksen päätteeksi hoitajille sinne sairaalaan ja kipasis paikallisessa vetämässä kännit :whistle: Niillähän ois syytäki sen voimainkoetuksen päätteeksi päästä vähän irrottelemaan :laugh:

Parin päivän rännin suunnittelu etukäteen on vähän kummallista, mutta muuten ymmärrän kyllä varpajaisten vieton. Eiköhän ne isätkin ole jonkinmoisessa hurmostilassa ja polla enemmän tai vähemmän sekaisin syntymän johdosta jolloin tuntuu luonnolliselta naukkailla pari lasia konjakkia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No, kun alkaa se vastuu painaa ja vähän kaduttaakin se käärö, niin tekosyy ryyppäämiselle pitää löytää.
Ei kai se katuminen tähän asiaan liity mitenkään. Voihan sitä ilostakin juhlia.

Alkuperäinen kirjoittaja snow:
Parin päivän rännin suunnittelu etukäteen on vähän kummallista, mutta muuten ymmärrän kyllä varpajaisten vieton. Eiköhän ne isätkin ole jonkinmoisessa hurmostilassa ja polla enemmän tai vähemmän sekaisin syntymän johdosta jolloin tuntuu luonnolliselta naukkailla pari lasia konjakkia.

Äiteille kans! Pari lasia konjakkia ja jos mieli tekkee enemmän nii eiku menoks ja kukkaan ei sitte saa kattoa kieroon :saint:

Alunperin varpajaisia ovatkin viettäneet naiset. Mielenkiintoista.

Historiaa

Varpajaisten taustalla on juhla lapsen syntymä maalaisyhteiskunnassa, jolloin varpajaisia saatettiin järjestää myös uuden varsan tai vasikan syntymän kunniaksi. Vastasyntyneen aiheuttaman työnlisän helpottamiseksi varpajaisiin oli tapana tuoda tuomisina jotain ruokia, esimerkiksi rieskaa, leipää, piirakkaa, kalaa. Joskus saatettiin tuoda myös esimerkiksi kangaspala. Karjalassa näitä juhlia ja niihin tuotuja erilaisia tuomisia oli tapana kutsua rotinoiksi. Suuressa osassa muuta Suomea, esimerkiksi Hämeessä ja Pohjanmaalla, niitä sanottiin varpahaisiksi eli varpajaisiksi. Itä-Suomessa on taas saatettu mennä saunajaisiin tai saunaleiville, jossa on juotu lapsisaunoja. Muissa kielissä lasta katsomaan tulleille tarjottavan ruoan nimitys on ollut ruotsin murteissa barnfot ja saksassa Kindsfuss. Varpajaiset -nimen alkuperä juontuu professori Ilmar Talveen mukaan väärästä tulkinnasta saksankielisestä ruokaa tarkoittavasta sanasta, joka tanskankielen kautta olisi sitten leikkimielisesti ensin yhdistetty jalkaan, ja siitä varpaaseen barnetå. Tämä ilmaus löytyy myös suomenruotsin ja viron murteissa. Hän päätteleekin, että suomalainen varpajaistapa liittyy laajempaan traditioon josta myös varpajais-nimityskin selittyy.[2] Etnografi Eljas Raussi kertoo varpajaisten olleen alkujaan naisten perinne. Alkoholin käyttö juhlissa on ainakin osittain liittynyt alkujaan terveydellinen vaikutus. Viinaa käytettiin synnytyksen yhteydessä lieventämään ja vahvistamaan äidin synnytystä ja sen onnistumista. Kun synnytys oli saatu loppuun, synnytyksessä avustaneet "asianaiset" ryyppäsivät varpajaisia sekä nauttivat voita, lihaa sekä leipää.

No kyllä mä sen parin konjakkilasin verran ymmärrän, mutta semmoset perus- eli kunnon kännit ei mahu mun kaaliin. Oman lapsen syntymä on ehkä maailman surkein syy juoda viinaa.

Mies ei ole viettänyt varpajaisia yhdenkään lapsen syntymän jälkeen. Lapsia neljä. Syynä nimenomaan se, että ei juhli VAUVAA alkoholin kanssa ja muutenkin käy 1-2krt vuodessa viinaa lipittämässä.

No, kun alkaa se vastuu painaa ja vähän kaduttaakin se käärö, niin tekosyy ryyppäämiselle pitää löytää.
Ei kai se katuminen tähän asiaan liity mitenkään. Voihan sitä ilostakin juhlia.

Jos on iloinen oikeasti, ei kaipaa itselääkitystä ja unohdusta.

:D tai sitten ei:D kun ystäväni synnytti niin vein hänen miehensä baariin ja juotin känniin eli vietimme varpajaisia:D ja niin olen nainen ja äiti itsekki.

Miksi ihmeessä tuore isä EI saisi juhlia vauvan syntymää??? :o Olisi ap:n mies voinut sinne mennä juomaan lämmintä maitoa, ei se ole kiellettyä. Kyllä mun mies voi mennä kavereitten kanssa ilman viinaakin jos sitä ei juuri silloin satu nappaamaan tai ei voi juoda.

Ensin natistaan raskausaikana että sä et saa juoda saunakaljaa kun mäkään en voi, sitten ei saa juhlia lasta kun mäkään en voi kun olen synnärillä, sitten jäkätetään kuinka vaipanvaihdot ym ei mene just niinku mä sanon. Ja lopulta ihmetellään miksi mies saa tarpeekseen eikä osallistu lapsenhoitoon... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vaikka sun miehellä niin olikin, niin ei kaikilla.

No, mun mies ei pitänyt varpajaisia, vaan oli mun luona kaiken ajan, minkä vaan pystyi olla ja hoiti vauvaa.

No, mun mies ei pitänyt varpajaisia, vaan oli mun luona kaiken ajan, minkä vaan pystyi olla ja hoiti vauvaa.

Niin minunkin mies. Joten en mitenkään voi ymmärtää sun äskeistä ilkeää vastaustasi joka kuulosti niin katkeralta.

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
ei mun mies juhlinut varpajaisia kännäämällä vaan syömällä ystävien kanssa ja miehet vielä toivat lahjoja lapselle. outoako?

Ei, minusta tuo on normaalia. :D Isien yksinoikeus vettää kännit vaikkei ne oo kummemmin sitä lasta punkenu maailmaan, se on outoa. :xmas:

no niin minäkin ajattelin. ystävän mies sensijaan haki jo laitokselta tultaessa kopan kaljaa että saa juhlia "vauvaa" . tuore äiti istui vaavin kanssa autossa kun isä kävi kaupassa. mun teki silloin mieli mennä tirvaseen sitä äijänkuvatusta!

Niin minunkin mies. Joten en mitenkään voi ymmärtää sun äskeistä ilkeää vastaustasi joka kuulosti niin katkeralta.

Sirkka on vähä hassu ihminen välillä:D

Yhteistyössä