Miksi meidän lapsi ei opi kävelemään!?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono äiti?

Vieras
Alkaa jo turhauttaan, tytöllä ikää 1v 4 kk, ei kävele, ei seiso ilman tukea, ei edes yritä. 1,5-vuotiaaksi asti on kuulemma vielä normaalia, mutta eikö ole outoa, ettei tän ikäsellä oo mitään luontasta mielenkiintoa nousta pystyyn ja päästä liikkeelle!? Tukea vasten kyllä kävelee tosi tukevasti, ja pari kertaa ollaan "huijattu" kävelemään ilman tukeakin, eli osaisi kyllä mutta ei kertakaikkiaan kiinnosta itse yrittää, vaan mätkähtää heti kontilleen.

Onko kenenkään muiden lapset näin laiskoja?? Meidän kaveripiirissä on 2 kk, 5 kk ja 6kk nuoremmat lapset, jotka kaikki jo kävelee. Ei voi mitään, mutta melkein itku tuli kun tää nuorinkin meni kehityksessä ohi.

Vertaistukea tai neuvoja, please!

Mä ymmärrän niin sun tunteet. Mun lapsi oli 1 v 5 kk kun vihdoin lähti kävelemään. Ryömimään hän lähti vasta 10 kk:n ikäisenä ja konttaamaan vuoden vanhana.

Kaikki johtui vain siitä, että hän on motorisesti arka. Vieläkään (2,5 vuotiaana) ei laske liukumäkeä, ei osaa hypätä, mutta juoksee kyllä ja pelaa palloa taidokkaasti.

Oletteko käyneet fysioterapeutilla? Häneltä voisi saada vinkkejä harjoitteluun ja hän voisi myös katsoa, ettei ole mitään fyysistä estettä.

Tsemppiä.

Meilläkin poika ykskaks alkoi kävelemään 1 v 6 kk (päivää vaille!), kyllä ne oppii!!! Vai tiedätkö jonkun vauvan, joka ei olisi oppinut kävelemään (siis jos muuten on ns. normaali)...Älä hätäile ap...se päivä voi olla vaikka huomenna!

Meidän esikoinen otti ensimmäiset askeleensa tuetta aika tasan 1v 6kk ikäisenä. Tosin sitten kun ekat askeleet otti niin melko nopsaa hoksas homman jujun.

Ja hällä ei ollut mitään mielenkiintoa koko touhuun. Ja edelleenkin 8 vuoden iässä jäpä on selkeesti kiinnostuneempi "henkisistä" asioista kuin fyysisistä.

Mutta että.. toiset vaan on kiinnostuneita eri asioista kuin toiset :)

Meidän pojalla ei ollut kiire liikkeellä. Ei ryöminyt ollenkaan, konttaamaan lähti 11kk:na ja kävelemään oppi vasta noin 1v5kk. Kyllä ne oppii! Ja varmasti neuvolasta ohjaavat fysioterapiaan, jos siltä alkaa näyttää.

Meidän kolmonen lähti tuossa 1v.4kk kävelemään suurinpiirtein suoraan.
Tuen kanssa muutama päivä ja suoraan siitä kävelemään.
Nyt 2 vuotiaana on oikein pihan "juoksumestari"

Anna kävellä sellaisen työntökärryn kanssa ( esim. sellainen puinen normaali neliönmuotoinen, esim brion) ja odottele rauhassa. Niinkuin joku sanoi, voi olla arka motorisesti, mutta oppii varmasti kävelemään pian jos kerran hyvin kävelee tuen kanssa. Kävele hänen kanssaan myös käsikädessä, pitäen molemmista käsistä kiinni ja sitten vain toisesta, ennenkuin huomaattekaan niin tulee päivä kun jotain tarpeeksi kiinnostavaa näkyy ja käsi irtoaa ja lapsi kävelee itse :)

Meillä kaksi ekaa myös olivat arkoja. Olisivat osanneet kävellä ilma tukea, mutta vähintään sormi piti osua seinään. Mutta kyllä se siitää, kun se irtoaa niin onkin tosi tukevaa se meno. Toista oli kun nuorimmainen lähti kävelemään tukea pitkin 7kk ja 11kk ilman tukea. Siinä kopisi pää pitkään.

Meillä on kaikki lapset (4) olleet hitaita lähtemään kävelemään (1v5kk, 1v3kk, 1v7kk ja 1v7kk) ja kaikki kuitenkin ihan normaaleja muksuja. Kolmas lapsi (poika) alkoi kavellä tukea vasten 9kk vanhana, ajateltiin jo että lähtee hyvinkin aikaisin, mutta niin se vaan työnteli taaperokärryään yli puolitoistavuotiaaksi. Tämä kuopus, tyttö, ei osannut kontata, kulki pyllyllään, oltaisiin menty fysioterapiaan jos ei olisi noussut seisomaan ennen 1½v neuvolaa, mutta nousi kuitenkin ja pikkuhiljaa alkoi kävellä, ja sen jälkeen oppi konttaamaan.
Älä siis hätäile, kyllä se oppii! Kun ne hoksaa miten kiva on kävellä, niin sitten niitä ei pysäytäkkään mikään! Äläkä välitä ihmisten kommenteista, me ollaan saatu kyllä kuulla vaikka minkälaista näiden kanssa (onko ne jotenkin vajaita, kun eivät opi?!?), vaan nauti ihanasta lapsestasi!

Kiitos lohduttavista kommenteista, toisaalta kiva kuulla että on muitakin hitaampia!

Ja sitä Brion taaperokärryä tyttö on työnnellyt jo 9-kuisesta lähtien, mutta kun ei sekään ole kiinnostanut enää moneen kuukauteen. Ja yhdestä kädestä taluttaenkin on kävellyt jo pari kuukautta. Yksin ei vaan rohkene ei sitten millään.

Lapsesi voi ap olla arka ja pelätä kaatumista. Varmaan kerää rohkeutta ja harjoittaa tasapainoaan, ja sit kun on valmis lähtemään ei kaatuile niin paljon kuin aikaisemmin "juoksemaan" lähteneet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsesi voi ap olla arka ja pelätä kaatumista. Varmaan kerää rohkeutta ja harjoittaa tasapainoaan, ja sit kun on valmis lähtemään ei kaatuile niin paljon kuin aikaisemmin "juoksemaan" lähteneet.

Kiitos taas! Joo onhan toi kaverin 10-kuisena kävelemään lähtenyt aika päätön kyllä. Sellasta vielä kysysin, että onko teillä antaa vinkkiä, kuinka lasta voisi rohkaista/houkutella kävelemään itse vai olisikohan parasta olla puuttumatta asiaan?

No meidän tyttö on nyt 1v1kk, ei vielä kävele (vaikka ei kiirekään vielä ole).. On lähteny ajoissa liikkeelle, 8kk käveli tukea vasten ja siinä samassa vaiheessa ollaan edelleen.. Nyt tosin huomaan ehk pikkusta kiinnostusta kävelemiseen, joskus näyttää siltä että nousee ilman tukea seisomaan mutta ei tuo ole noussu eikä muutenkaan seiso ilman tukea kuin ihan pienen hetken. Joskus on huijaamalla saatu ottamaan kolme askelta ilman tukea mutta ei tuosta oo oikeen apua ollu. En usko että kyse on mistään arkuudesta koska nyt oppi nousemaan sohvalle ja siellä riekkuu välillä niin pelottavan näköisesti että ei kyllä yhtään pelkkää.. :D

Lapset niin erilaisia, toka lähti kävelemään alle 10kk ikäisenä ilman tukia, ja tää kuopus oli 1v4kk ku hää käveli.. Ajallisesti aika pitkä aika.

Mä itse olin erittäin onnellinen kun kuopus lähti myöhään, sellanen 9.5 kuinen on aika pakkaus, ei mitään itsesuojeluvaistoa yms, ihan reikäpäänä painoi menemään..

Ymmärrän kyllä, että ootatte sitä kävelytaitoa. Muta onhan tuolla kiinnostusta asiaan! Kun kerran kävelee tuke pitkin. Sit oisin jo vähän huolissaan, jos ei ollenkaan ees pystyyn nousis. Toiset vaan on varovaisempia kuin toiset. Ei sitä koskaan tiiä milloin innostuu :)

Meiän tyttö oli 1v1kk kun lähti tuen kanssa kävelemään. Oltiin vieraassa ympäristössä ja lähti noin vaan työntämään taaperokärryä, kuin ois jo aina työntänyt. Sitä ennen oli justiin tollanen, ettei edes yrittänyt. Melko nopeasti siitä kehitys meni eteenpäin.

Mun poika on 1v1kk eikä kävele. Konttaamaan oppi 11kk ikäisenä (oppi yhtä aikaa konttaamaan ja ryömimään). Nyt seisoo tuen kanssa. Ollut pienestä pitäen todella rauhallinen ja tyytyväinen. Ja ihan selkeesti miettii mitä osaa ja mitä ei. Jos muksahtaa, ei hetkeen kokeile uudestaan koska varmaan pelkää et kaatuu, ja pienestäki horjahduksesta säikähtää. En ole kuitenkaan huolissani. Uskon siihen, et oppii käveleen sitten kun on oikea aika hänelle :)

On ihan hyvä tiedostaa, että jos lapsi on normaali kaikinpuolin, niin kyllä se kävelemään oppii. Vai oletko törmännyt semmoiseen, joka omasta halustaan vaan jättäisi kävelemättä :D
Tsemppiä!

Meillä ei lapsi 1v1kk nouse seisomaan kuin satunnaisesti ja silloinkin vain sohvaa vasten, muualla ei osaa. Onkohan tämä normaalia että tämän ikäinen ei vielä osaa edes kunnolla nousta seisomaan?

onko sun lapsesi kielellisesti lahjakas? Koska usein motoriset ja kielelliset kyvyt eivät kulje käsi kädessä. Minin sukulaistyttö oppi aikaisin kävelemään, mutta puhuu erittäin vähän jos ollenkaan ja hän 1 v 6 kk.

Mun pikkuveli lähti 1v 6kk kävelemään ja on ihan normaali, terve aikuinen nyt. Mun kuopus lähti kävelemään 9-10 kk ikäisenä ja se oli kyllä karmeeta katseltavaa. Pari kertaa kaatui suorin jaloin takaraivolleen yms. pientä. Kyllä tuollainen puolitoista vuotias on jo niin paljon tolkullisempi, että oikeastaan voit olla ihan tyytyväinen lapseesi. Ihan varmasti hän kohta jo kävelee. Eikä kannata verrata lasta muihin lapsii. Jokainen on oma yksilönsä ja kehittyy omaan tahtiinsa. :)

Yhteistyössä