Miksi markkina-arvo teoria aiheuttaa naisissa niin paljon vastustusta. Vaikka te todistitte sen äsken oikeaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Stinde"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Stinde"

Vieras
Seksuaalisen markkina-arvoteorian ymmärtäminen on osoittautunut ihmisille vaikeaksi tehtäväksi, vaikka kyse on helposta asiasta. Yksinkertaisesti sanottuna markkina-arvoteoria on teoria siitä, että toiset ihmiset ovat halutumpia seksuaalisten suhteiden partnereita kuin toiset ja mitä siitä seuraa. Teoria on triviaalisti tosi, koska ihmiset eivät ole yhtä haluttuja partnereita. Teoria on tärkeä, koska seksuaalisella haluttavuulla on merkittäviä vaikutuksia ihmisen elämään.

Mitä markkina-arvoteoria on ja mitä se ei ole? — Henry Laasanen

No ei kai kukaan sellaista halua myöntää, että "joo sä olet seksuaalisesti haluttavampi kuin mä" ja sitä paitsi eikö tässä maailmassa olisi parempiakin pohtimisen aiheita.

No onhan se ikävä uutinen, että varattu nainen, joka lähtee tyttöjen illassa yökerhoon, ei laittaudukaan "ihan itseäni varten" (vittu miten typerä ajatuskin) vaan testatakseen edelleen markkina-arvoaan.

Teoria on liian yksipuolinen. Ihminen ei ole pelkästään ulkonäkönsä ja tilipussinsa summa, vaan hänellä on myös omat mieltymyksensä, kokemusmaailmansa ja historiansa.

No onhan se ikävä uutinen, että varattu nainen, joka lähtee tyttöjen illassa yökerhoon, ei laittaudukaan "ihan itseäni varten" (vittu miten typerä ajatuskin) vaan testatakseen edelleen markkina-arvoaan.

No mun mielestä on ainakin ihan kiva näyttää nätiltä baarissa jos sinne kerran kolmessa vuodessa pääsen. Ei se ole mun vika jos miestenkin mielestä näytän nätiltä, vai onko?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24351002:
Eli missä tuota teoriaa on vastustettu?

Itse satuin törmäämään tähän teoriaan yhdessä keskustelussa ja luin mitä tämä teoria on pääpiirteittäin ja minun mielestä se on hyvinkin järkevä.

Naiset sensijaan tässä keskustelussa olivat kaikki tätä teoriaa vastaan. Lieneekö kukaan edes lukenut mitä teorialla tarkoitetaan, koska monet naiset olivat keksineet omasta päästään mitä kummallisempia juttuja. Vaikkapa, että teoria väittää jotta kauniiden naisten pitää harrastaa ei vapaasta tahdostaa rumien ja köyhien miesten kanssa seksiä.

Teoria vain selittää, että jotkut ovat halutumpia kuin toiset, eikä mitään muuta.

[QUOTE="Stinde";24351030]Itse satuin törmäämään tähän teoriaan yhdessä keskustelussa ja luin mitä tämä teoria on pääpiirteittäin ja minun mielestä se on hyvinkin järkevä.

Naiset sensijaan tässä keskustelussa olivat kaikki tätä teoriaa vastaan. Lieneekö kukaan edes lukenut mitä teorialla tarkoitetaan, koska monet naiset olivat keksineet omasta päästään mitä kummallisempia juttuja. Vaikkapa, että teoria väittää jotta kauniiden naisten pitää harrastaa ei vapaasta tahdostaa rumien ja köyhien miesten kanssa seksiä.

Teoria vain selittää, että jotkut ovat halutumpia kuin toiset, eikä mitään muuta.[/QUOTE]

Eikös toi nyt ole aina ollut selvää, että toiset on halutumpia kuin toiset?

[QUOTE="ninni";24351029]No mun mielestä on ainakin ihan kiva näyttää nätiltä baarissa jos sinne kerran kolmessa vuodessa pääsen. Ei se ole mun vika jos miestenkin mielestä näytän nätiltä, vai onko?[/QUOTE]
Pointin "laittaudun itseäni varten" -ajatuksen vajaudesta voi tehdä hyvin selväksi näin: Kuinka usein tepastelet yksin kotona samoissa kuteissa kuin yökerhossa ihmisten seassa?

[QUOTE="Stinde";24351054]Sitä minäkin ihmettelin, että mitä ne naiset oikein raivoaa. Teoria lyhykäisyydessään selittää, että jotkut ovat halutumpia kuin toiset.[/QUOTE]

Ehkä he ajattelivat asian jotenkin monimutkaisemmin, en tiedä. Usein ihmiset lukevat "rivien välistä" jotain.

Pointin "laittaudun itseäni varten" -ajatuksen vajaudesta voi tehdä hyvin selväksi näin: Kuinka usein tepastelet yksin kotona samoissa kuteissa kuin yökerhossa ihmisten seassa?

Että yökerhoon sitten pitäis lähteä samoissa rytkyissä kuin mitä kotona pitää? :D Jotkut saattavat pitää vanunutta T-paitaa ja verkkareita, villasukat pisteenä I:n päällä. Ja niissä kun menis yökerhoon niin...

Alkuperäinen kirjoittaja Päläpälä;24351066:
Että yökerhoon sitten pitäis lähteä samoissa rytkyissä kuin mitä kotona pitää? :D Jotkut saattavat pitää vanunutta T-paitaa ja verkkareita, villasukat pisteenä I:n päällä. Ja niissä kun menis yökerhoon niin...
Ei pitäisi, en ole sanonut niin. Sanon vain, että "laittaudun itseäni varten" on silkkaa itselleen valehtelua. Ihmiset laittautuvat nimenomaan muiden ihmisten takia, myös varatut.

[QUOTE="Stinde";24351054]Sitä minäkin ihmettelin, että mitä ne naiset oikein raivoaa. Teoria lyhykäisyydessään selittää, että jotkut ovat halutumpia kuin toiset.[/QUOTE]

Ja näinhän se on. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jotkin naiset saisivat enemmän munaa kuin toiset johtuen markkina-arvostaan. Jokainen nainenhan sitä halutessaan saa. Eli jos markkina-arvoaan koittaa mittailla tuolla kylillä itse empiirisesti, niin kyllähän se jokaisella naisella kova varmasti on.

Eri asia sitten, kun haluttavuuksia kirjataan kyselytutkimuksilla kuvien perusteella vaikkapa satunnaisotannalla otetulta miesjoukolta.

Ehkä he ajattelivat asian jotenkin monimutkaisemmin, en tiedä. Usein ihmiset lukevat "rivien välistä" jotain.

Tuo teoria ottaa hyvin huonosti kantaa sellaisiin ihmiseen, jotka olemuksellaan ja haluttavuutensa osalta jakavat jyrkästi mielipiteitä. Teoria voi selittää ns. hajuttomien ja mauttomien pariutumista hyvin, mutta värikkäämmille persoonille vaadittaisiin värikkäämpi teoria.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24351093:
Samaa mieltä. Ja on tosiaan aivan eri asia ryhtyä pelkkään seksisuhteeseen jonkun kanssa kuin alkaa perustamaan perhettä ja yhteistä elämää jonkun kanssa.

Mjuu, en mäkään tätä teoriaa lähtis soveltamaan siihen kun etsii vakavampaa suhdetta. Siinä menee ns. kaikki luonnon lait uusiksi :P

Tuo teoria on yksi yritys selittää asioita ja minusta on ihan hyvä jos tälläisiäkin asioita pyritään miettimään ja tutkimaan.
Yksi teoria se on muiden joukossa, mutta kyllä siinä paljon perääkin on. Sellainen älytön raivoaminen ja jonkun asian täydellinen tyrmääminen ei toimi tämän teorian kohdalla, koska siinä on paljon sellaista joka pitää paikkansa.

• Tykkää
Reactions: idunnor
[QUOTE="vieras";24351128]Yhä suuremmaksi arvoitukseksi käy tämä meidän suhteemme, mikä ihme meitä on vetänyt toisiimme.[/QUOTE]

Feromonit? Nehän eivät markkina-arvoteoriaan kuulu...

Alkuperäinen kirjoittaja Päläpälä;24351092:
No muista en tiedä, enkä toisten puolesta puhu, mutta itse ainakin laittaudun niin itseni kuin muiden takia. Eikä tee ollenkaan kipeetä myöntää. Ja naimisissa olen. :)
Se on harvinaista rehellisyyttä itselleen, kuule. Moni jankkaa jatkuvasti laittautuvansa vain itsensä takia, muttei käytännössä tee niin koskaan muuten kuin ihmisten seuraa varten. Ristiriitaista? On.

[QUOTE="Stinde";24351116]Tuo teoria on yksi yritys selittää asioita ja minusta on ihan hyvä jos tälläisiäkin asioita pyritään miettimään ja tutkimaan.
Yksi teoria se on muiden joukossa, mutta kyllä siinä paljon perääkin on. Sellainen älytön raivoaminen ja jonkun asian täydellinen tyrmääminen ei toimi tämän teorian kohdalla, koska siinä on paljon sellaista joka pitää paikkansa.[/QUOTE]
Tietenkin siinä on. Kautta ihmiskunnan historian ihmiset ovat pyrkineet lisääntymään sellaisten yksilöiden kanssa, joilla on eloonjäämisen kannalta parhaimmat edellytykset. Nykyaikana ei tarvitse länsimaissa enää taistella eloonjäämisestä, mutta ei niitä jälkeläistensä geenejä nyt huonommaksiaan halua kuin mitä itsellään on. Mieluummin vähän paremmiksi, jos on mahdollista. Taloudellinen turvallisuuskin on asia, jota tänä päivänä ajatellaan. Paksulla tilipussillakaan ei ole merkitystä, jos se tilipussi on tyhjä viikkoa ennen tilipäivää. Ihmisillä on mielikuva, millaista haluavat elämänsä olevan ja puoliso valitaan sen perusteella, että ainakin suurin osa siitä mielikuvasta toteutuu. Mä olen itse lyhyt ja sen vuoksi en osaa edes kuvitella, että seurustelisin jonkun 190 cm pitkän kanssa. Tai sitten pitäisi kulkea puujaloilla ja sitä mä en osaa :D

Uusimmat

Yhteistyössä