Miksi mammat ei osaa ennakoida tulevia tarpeita??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt ennakoin niin että katon nykysen talvipuvun tilanteen ja haen isomman odottamaan, kuitenkin tulee sen tarvitsemaan. Välikausihaalari sopii nyt muttei varmasti enää keväällä, senkin haen nyt kun kirppareilla on tarjolla toppaa ja välikautta. Pieneksi jääneitä uusia en ole saanut minnekään joten en osta nyt uutena.

Yritän ennakoida rahallisen tilanteen huomioon ottaen. Nyt mulla on jo pikkuhiljaa kasassa toppavaatteet kaikille lapsille. Yritän myös hankkia niitä isompia vaatteita ja tehdä silloin tällöin inventaariota vaatevarastolle. Mutta en minäkään osaa kaikkea ennakoida ja ottaa huomioon. Sitte vaan pitää yrittää pärjätä tai saada niitä esim. vaatteita jostakin.

oon sitä mieltä että siihen oppii vain ajan kanssa. Toiset hitaammin ja toisilla se on jo itsestään selvää. Mutta AP elä nosta ihteäs fiksuuden takia muiden yläpuolelle:D

Ja mä taas kauhistelen, kun blogeissa esitellään puoli vuotta etuajassa kaikki kamppeet. Juhannuksena toppavaatteet ja jouluna suurin piirtein kesä, se se vasta suurta hulluutta on!

[QUOTE="aapee";24646098]Joo mutta mulla on 3 lasta. En halua antaa mun esikoisen viimetalvista pukua jonkun kaverin muksulle kun se olis hyvä parin vuoden päästä mun keskimmäiselle(sekin on sitä kierrättämistä kun jättää seuraavalle muksulle). Ja sitte kun niistä puvuista ei haluta ees maksaa. Viime syksynä kun yks kaveri oli taas vailla pukua ja rahattomana niin sanoin että voin myydä yhden talven käytössä olleen, uudenveroisen reima kiddon kympillä sille. Kymppi oli liikaa, ois pitäny saada ilmaiseksi :kieh: Mulla taitaa olla vähä outoja kavereita...[/QUOTE]

Oukkei, no sitten ymmärrän kyllä :)...meilläkin on kolme lasta ja jos sattuu hyväkuntoisena yhdeltä jäämään, niin mieluusti sen ensin kierrätän seuraavalle..tosin olen ihan akuutti- paniikkitilanteessa kyllä antanut omistamme kavereilleni pientä maksua vastaan - mutta se toimii myös toisinkin päin -suureksi iloksemme :).

Meidän on ollut ja on näemmä yhä melkoisen hankalaa lähteä ennakoimaan vaatehankintoja, vaikka mieluusti niitä tekisimmekin, sillä lapsemme viruvat pituutta niin säännöllisen epäsäännöllisesti ja millään ei viitsisi tehdä turhia hankintoja, jotka jo valmiiksi ovat pieniä tai toiselle liian isoja. Esim. koululaisemme ehtii vielä venyä pituutta ennen talven tuloa sen verran reippaasti, että hänen talvikamppeet jäävät auttamattomasti viimetinkaan, mutta siihen olemme jo tottuneet :). Jo yksistään kengän koko on vuoden aikana muuttunut kolme numeroa!

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24646129:
Tai sitten sä olet vähän outo kaveri kun haluat myydä kaverille vaatetta. Meillä päin kavereille lahjotetaan.

Kyllä minäkin lahjoittelen poikien vanhat kamppeet kavereilleni, mutta jos joku varta vasten kärkkymään rupeaisi, eikä edes viitsisi itse ostaa mitään / tarjota korvausta, niin kyllä silloin ihan suoraan sanoisin, että saa jos hinnasta sovitaan. Minä olen ihan kypsä sellaisiin toisia aivan häikäilemättömästi hyväksikäyttäviin ihmisiin, vaikka auttaa ja antaa tykkäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24646129:
Tai sitten sä olet vähän outo kaveri kun haluat myydä kaverille vaatetta. Meillä päin kavereille lahjotetaan.

Mun mielestä on vähän eri asia lahjoittaa sisävaatetta (bodeja, paitoja, housuja jne.) kuin uutena yli satasen maksava toppapuku. Varsinkin jos ap on aina se, joka lahjoittaa ja homma ei toimi toiseen suuntaan. Mulla kyllä riittää ymmärrystä ap:lle, aika oudossa seurassa kyllä liikut :)

Kyllä minäkin lahjoittelen poikien vanhat kamppeet kavereilleni, mutta jos joku varta vasten kärkkymään rupeaisi, eikä edes viitsisi itse ostaa mitään / tarjota korvausta, niin kyllä silloin ihan suoraan sanoisin, että saa jos hinnasta sovitaan. Minä olen ihan kypsä sellaisiin toisia aivan häikäilemättömästi hyväksikäyttäviin ihmisiin, vaikka auttaa ja antaa tykkäänkin.

Meillä päin on vaan tapana että kaveria autetaan. Ja se toimii molemmin päin. Jos on rahan tarvetta niin vaatteet sitten voi myydä muita väyliä pitkin. Itse en edes suostuisi ottamaan rahaa vastaan auttamisesta.

[QUOTE="aapee";24646081]meillä on aina ollu etukäteen ostetut vaatteet sopivia. Yhtäkään haalariakaan en oo joutunu laittaa pois sen takia että tuli ostettua väärä koko. Ehkä mun lapset kasvaa sitte niin tasaisesti. Kenkiä en uskalla ostaa etukäteen, ne on hankalampia.[/QUOTE]

Minä en uskalla ostaa enää yhtään mitään ennakkoon vaan aina vaan tarpeeseen. Tytöllä on ollut kasvupyrähdyksiä täysin ennakoimatta, jolloin muutamassa kuukaudessa on venähtänyt parin koon yli ja niin on pitänyt ennakkoon varatut vaatteet viedä kirpparille. Jos ei juuri sillä hetkellä ole rahaa tai tilaisuutta hankkia tarvittavaa vaatetta, niin sitten lapsi on kulkenut vähän aikaa kerrospukeutuneena, liian pienissä, liian isoissa (isompien sisarusten vanhoissa) tai olen yrittänyt pikaisesti ommella jotain hätävaraksi.

Yhteistyössä