Miksi lihon? Argh!

Nähtävästi mulla on ruokavaliossa jotain edelleen vialla. Ylipainoa on monta kymmentä kiloa, ja olen tässä pari viimeistä vuotta yrittänyt tehdä ruokaremonttia, välillä suuremmalla ja välillä pienemmällä menestyksellä.

Olen itse vuosien jojolaihduttamisen jälkeen huomannut, että ns. laihdutuskuurit ei mulle sovi, ja olen siksi yrittänyt opetella syömään ihan normaalia kotiruokaa ja järkeviä määriä, mutta niin että söisin ehkä just ihan vähän vähemmän kuin mitä kulutan. Muutenkin olen yrittänyt katsoa että mitä syön; makaronit ja riisit on aina tummia, liha vähärasvaista, vihanneksi yritän syödä reilusti, vaikka niistä en ikinä oikein ole oppinut pitämään.

Nyt kesällä ollaan grillailtu aika paljon, ja olen yleensä syönyt perinteisen makkaran sijasta broileria ja jotain raikasta salaattia, se on helppoa ruokaa kun ei tarvitse muita lisukkeita ollenkaan. Maito on rasvatonta (niin on kyllä ollut aina) ja kahvisokerin olen vaihtanut makeuttajaan, tai joskus juon kahvini ilman sokeria, jos kahvia menee päivässä enemmän kuin pari kupillista (en ole kamalan innostunut ylettömästä makeutusaineiden käytöstä).

Makeat yritän säästää kokonaan viikonloppuun (ihan aina se ei onnistu :ashamed:),ja muutenkin opetella erottamaan arkiruuat ja juhlaherkut toisistaan.

Liikuntaa harrastan tunnin joka toinen päivä, nyt kesällä se on ollut melkein aina kävelylenkki. Kunhan uimahallit taas avaa ajattelin alkaa vesijuosta, kun just muutettiin kilsan päähän uimahallista.

Jokin tässä kuitenkin mättää, kun puolessatoista kuukaudessa on tullut KUUSI kiloa lisää!

Siis mitä h*lvettiä? Syönkö unissani, vai missä vika?
 
mulla on vähän samanlaiset fiilikset. Tiedän, että makeaa menee enempi kuin olisi tarvis, mutta ruoka on terveellistä ja syön sitä pieniä annoksia. Ehkä se on tää ikä, nuorempana sai syödä enemmän...
 
Juon yleensä Vichyä (meillä on pahaa raanavettä), rasvatonta maitoa ja kahvia. Limsaa en ikinä, mehua ehkä muutaman kerran vuodessa, alkoholia ehkä kerran kahdessa kuussaja silloin max. kolme annosta kerralla...

Liikuntaa on ehkä kesällä ollut vähän talvea vähemmän, mutta toisaalta olen tehnyt remppaa, ja se on kuitenkin aika lailla fyysisesti raskaampaa kuin talvisin tekemäni istumatyö :) Liikunnan monipuolistamiseen otan mielelläni vinkkejä :) Vaan mitä sitä keksisi, kun en asu minkään liikuntapaikan lähellä (paitsi tuo uimahalli, joka on nyt kiinni), ja tällä kilomäärällä en voi mitään kamalan kuormittavaa tehdä...?

Suvussa on kylläkilpirauhasen vajaatoimintaa, esim. äidilläni, mutta minut on pari vuotta sitten testattu ja normaaliksi havaittu, joten ei sitten sitäkään?

Jokin tässä nyt mättää. Pitääköhän alkaa punnita ruoka? Siitä vaan tulee helposti sellainen laihdutuskuuri-tunne, mikä taas minulla helposti menee siihen, että jos en sitten jonakin päivänä syystä tai toisesta pääse punnitsemaan ruokia/tekemään muita rituaaleja, niin tulee syötyä ihan liikaa "kun sillä ei ole väliä"... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja repu:
katsoppa 'olet mitä syöt' -ohjelmaa, niin voit vähän saada apua ongelmiisi.. Luulisin!!! :hug:
Olen katsonut, mutta en koe niitä erityisen hyödyllisiksi, kun tuntuu että niissä on aina minua puolet pienempiä ihmisiä, jotka syö kolme kertaa enemmän kuin minä :) Ehkä pitäisi käskeä ohjelman täti meille siivoamaan jääkaappia... :)

 

Yhteistyössä