Miksi lievästi ylipainoisen dieettiä vähätellään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Ja muutenkin suhtaudutaan tyyliin "mistä sä muka laihdutat" jne.

Itselläni on jäänyt vauvasta 10 kiloa liikaa, vauva 11 kk, en ole vaan saanut aikaiseksi aiemmin alkaa niitä pudottaa. BMI:ni on nyt ( vain ) 25,1, mutta olen aina ollut sopusuhtainen ja hoikka, ja riittäisi minulle vaikka viidenkin kilon pudotus, vaikka tosiaan 10 kiloa vähemmän painoin ennen lasta.

Mutta kauhea ihmettely ja vähättely kun olen kertonut jossain juuri aloittaneeni dieetin, jopa terveydenhoitaja ihmetteli ko. asiaa.

Pitäisikö siis lievästi ylipainoisen tyytyä tilanteeseen, ja jättää laihduttaminen niille joilla on reilusti ylipainoa? Miksi?

varmaan vähän sama homma kuin siinä että reilusti ylöipainoinen ei saisi ikinä syödä MITÄÄN epäterveellistä vaan pitäisi olla vaan kuntosalilla ja juoksulenkillä. Jos kuitenkin reilusti ylipainoinen eksyy kuntosalille tai juoksupolille saa sitä kovaan ääneen paheksua ja kauhistella kiloja...

Palsta on minulle opettanut yhden asian, Ihmiset ovat idiootteja. (ei mitään henk.koht. ap:lle)

Alkuperäinen kirjoittaja Moonbride:
Ei tuolla painoindeksillä ole edes ylipainoa.

Mutta siinä rajoilla kuitenkin. Eikö ole parempi, että asialle tekee jotain ennen kuin se on suuri ongelma.

Ap:lle sen verran, että ehkäpä ei kannata mainostaa dieettiään kovinkaan laajasti, jos ei halua kuunnella vähättelyä. Hiljaa hyvä tulee. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:

Mutta siinä rajoilla kuitenkin. Eikö ole parempi, että asialle tekee jotain ennen kuin se on suuri ongelma.

Ap:lle sen verran, että ehkäpä ei kannata mainostaa dieettiään kovinkaan laajasti, jos ei halua kuunnella vähättelyä. Hiljaa hyvä tulee. :D

No juu onhan se. Mun puolesta saa laihduttaa niin paljon kuin haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:

No niin olen ajatellut että pakko saada nämäkin vähät ylikilot pois ennen kuin ne alkaa lisääntyä, ennen lasta tosiaan ei koskaan ole ollut minkäänlaisia paino-ongelmia.

Joo totta, en mainitse kyllä enää kellekään IRL dieetistäni, parempi niin.:-)

No jos se itteään häiritsee niin miksipä ei laihduttaisi. Olo on kaikin puolin mukavampi kun on tyytyväinen itseensä :) Tietenkin kohtuus kaikessa, eikä painoa kannata alipainon puolelle päästää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:

Siis... Onhan. Jos kaikki laihduttais tossa vaiheessa, niin mitään monen kymmenen vuoden laihisprojekteja ei tarvittas.

Ihan juurikin näin ajattelen, siksi laihdutan ne muutamat kilot nyt, kun niitä on vasta muutama. Olen tässä kuitenkin jo kuukausitolkulla lapsen jälkeen vitkastellut dieetin aloittamista, vaikka heti huomasin että raskauskiloja jäi jäljelle.

Sano ihmisille, että sulla on menossa elämäntaparemontti. Se on paljon hyväksyttävämpi kaiken painoisille kuin laihduttaminen (ja ihan oikeasti järkevämpikin). Tai sitten vain aloitat laihduttamisen etkä puhu kenellekään mitään. Jos joku kyselee mikset ota vaikka pullaa, sanot että sulla on alkanut kertymään lisää kiloja ja yrität estää sitä.

Kovin tiukkaa dieettiä voi olla vaikeampi pitää salassa tai perustella elämäntaparemonttina, mutta nopeat tiukat laihdutuskuurit eivät musta ole muutenkaan järkeviä minkään painoisille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:

Siis... Onhan. Jos kaikki laihduttais tossa vaiheessa, niin mitään monen kymmenen vuoden laihisprojekteja ei tarvittas.

Ihan juurikin näin ajattelen, siksi laihdutan ne muutamat kilot nyt, kun niitä on vasta muutama. Olen tässä kuitenkin jo kuukausitolkulla lapsen jälkeen vitkastellut dieetin aloittamista, vaikka heti huomasin että raskauskiloja jäi jäljelle.

Ison muutoksen voi tehdä jo leivän jättäminen pois ja perunan vähentäminen.

Mulla kans lievä ylipaino ja olen ennen lasta ollut pieni ja hyvin hoikka. Kyllä minä meinaan laihdutaa edes normiin eli 5-10 kiloa pois. En ymmärrä niitä ihmettelyjä, onhan kyse kuitenki omasta hyvinvoinnista ja terveydestä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sano ihmisille, että sulla on menossa elämäntaparemontti. Se on paljon hyväksyttävämpi kaiken painoisille kuin laihduttaminen (ja ihan oikeasti järkevämpikin). Tai sitten vain aloitat laihduttamisen etkä puhu kenellekään mitään. Jos joku kyselee mikset ota vaikka pullaa, sanot että sulla on alkanut kertymään lisää kiloja ja yrität estää sitä.

Kovin tiukkaa dieettiä voi olla vaikeampi pitää salassa tai perustella elämäntaparemonttina, mutta nopeat tiukat laihdutuskuurit eivät musta ole muutenkaan järkeviä minkään painoisille.

Joo noin täytyy sanoa, mulla nimenomaan elämäntaparemontti olisi parempi nimitys. Syöminen oli epäterveellistä, enkä liikkunut tarpeeksi. Siihen tulee nyt muutos, ja jos ne muutamat kilot siinä lähtee, niin hyvä vaan. :-)

Toisaalta en ymmärrä miksi niitä laihduttamisia ja elämäntaparemontteja tarvii edes kenellekään puhua, jokainen kuitenkin elää kuten haluaa, ei sitä tarvii selitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ****:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitäisikö siis lievästi ylipainoisen tyytyä tilanteeseen, ja jättää laihduttaminen niille joilla on reilusti ylipainoa? Miksi?

Tärkein syy siihen on se, että laihduttaminen aiheuttaa ylipainoa.

Tää on muuten totta. Mulla on tietämystä asiasta ihan omasta puolestani syömishäiriön takia, ja myös ravitsemusterapeutti on sanonut tuon, että laihduttaminen pitäisi unohtaa. Ja sen myös, että bmi 25 ei ole vielä ylipainoa. Mutta en sekaannu enempää, toki parempi aloittaa muutos nyt eikä myöhemmin, sitä en kiellä.

mun mielestä on järkevämpää laihduttaa jo heti siinä vaiheessa kun vaatteet alkavat kiristämään, koska muutama kilo on helpompi pudottaa kuin 30 kiloa! Se on tervettä itsekritiikkiä kun huomaa ajoissa, että kiloja on tullut salakavalasti eikä vaan paina villasella asiaa. Sitten kaduttaa myöhemmin, että miksi ei tullut aloitettua ajoissa laihdutusta. Itse kevennän jos huomaan, että paino nousee parikin kiloa normaalista. Mulla tosin bmi on 21 ja siinä haluan sen pitääkin.

Mitäpä se sun painon pudottaminen kellekään kuuluu?!
Tietysti jos oot koko ajan inisemässä tyyliin "mä oon niiiiiin läski", niin ymmärrän, että jota kuta voi ärsyttää. Siis sellaista, jolla on oikeita ongelmia painonhallinnassa

Minä taas en ymmärrä miksi kenenkään pitää LAIHDUTTAA. Kaikkien pitäis pyrkiä terveisiin elämäntapoihin, eli syödä terveellisesti ja liikkua riittävästi oli sitten ylipainoa tai ei. Jos sitä ylipainoa on niin terveellisillä elämäntavoilla ne pikkuhiljaa karisee ja näyttää ulkonäkö taatusti paremmalta kuin että jollain pikadietillä yrittää kiloista vaan päästä.

Yhteistyössä