Miksi lasten muka pitäisi elää siistissä ympäristössä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kun ne itse laittaa paikat tuhannen päreiksi. Esim tilanne jossa kaikki on siistiä ja mukavaa, yhdessä päivässä saavat kaiken näyttämään ettei ole viikkoihin siivottu jos syystä tai toisesta ei pysty niiden perässä sotkuja siivoomaan. Sängyistä vedetään patjat ja lakanat majaa varten ja vapaapäivänä kun heräävät rupeevat askartelemaan (Joo tarvikkeet on korkealla) ja pienempi maalaa seinät ja ikkunat ja piirtää seiniin..tehdään kaakaota omin päin kun ripustan pyykkiä ja jauheet pitkin lattioita. Vessapaperit tyhjennetään rullista ja verhot otetaan ikkunoista kummitusleikkiin.. Ihania omatoimisia poikia mutta olen väsynyt siivoomaan. Joku tietysti ehdottaa että kiellä niitä, no on kuule kielletty monesti ja huudettukin välillä.
 
  • Haha
  • Vau!
Reactions: Lispetti ja Echo
vierailija
Kun ne itse laittaa paikat tuhannen päreiksi. Esim tilanne jossa kaikki on siistiä ja mukavaa, yhdessä päivässä saavat kaiken näyttämään ettei ole viikkoihin siivottu jos syystä tai toisesta ei pysty niiden perässä sotkuja siivoomaan. Sängyistä vedetään patjat ja lakanat majaa varten ja vapaapäivänä kun heräävät rupeevat askartelemaan (Joo tarvikkeet on korkealla) ja pienempi maalaa seinät ja ikkunat ja piirtää seiniin..tehdään kaakaota omin päin kun ripustan pyykkiä ja jauheet pitkin lattioita. Vessapaperit tyhjennetään rullista ja verhot otetaan ikkunoista kummitusleikkiin.. Ihania omatoimisia poikia mutta olen väsynyt siivoomaan. Joku tietysti ehdottaa että kiellä niitä, no on kuule kielletty monesti ja huudettukin välillä.
Otsikko on vääränlainen.
Lapset eivät saa huomiota muulla konstilla?
 
Kun ne itse laittaa paikat tuhannen päreiksi. Esim tilanne jossa kaikki on siistiä ja mukavaa, yhdessä päivässä saavat kaiken näyttämään ettei ole viikkoihin siivottu jos syystä tai toisesta ei pysty niiden perässä sotkuja siivoomaan. Sängyistä vedetään patjat ja lakanat majaa varten ja vapaapäivänä kun heräävät rupeevat askartelemaan (Joo tarvikkeet on korkealla) ja pienempi maalaa seinät ja ikkunat ja piirtää seiniin..tehdään kaakaota omin päin kun ripustan pyykkiä ja jauheet pitkin lattioita. Vessapaperit tyhjennetään rullista ja verhot otetaan ikkunoista kummitusleikkiin.. Ihania omatoimisia poikia mutta olen väsynyt siivoomaan. Joku tietysti ehdottaa että kiellä niitä, no on kuule kielletty monesti ja huudettukin välillä.
Ennakoi. Ennakoi, ennakoi.

"NYT mennään syömään, ja sinä aikana ette tee blaa blaa.
Mä laitan pyykit ja jos sinä aikana häslätään niin blaablaa".
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Minun mielestä koti on paikka, missä eläminen saa näkyä. Ei kaiken tarvitse olla tiptop ja kuten sisustuslehdissä tai ruusuisen tekemällä tehtyjen "tilanne kuvien" instagrameissa. Äkkisiltään teidän elämisenne kuulostaa hienolta ja hyvältä. Sellaista se vain on lapsiperheessä.
Jos taas sinua ärsyttää voimiavievästi sekasotku, mikä heijastuu ärtymyksenä myös lapsiin, niin silloin on asialle tehtävä jotain. Tottahan on, että alle kouluikäisten lasten kanssa ollessa voi arki tuntua pelkältä ruuanlaitosta ja siivoamiselta. Pidemmän päälle kaikki saattaa maistua puulta. Ja siihen voi uupua.
Mitä mieltä kumppanisi on asiasta? Häiritseekö häntä sotkut? Osallistuuko hän miten arkeenne vai onko sinun käsissäsi suurin osa arkiaskareista?
Sinulla on hyvän ikäiset lapset, joiden kanssa voi, saa ja pitääkin opetella erilaisia taitoja. Siivoustakin. Sekä yhdessä sovittuja sääntöjä. Ihan kaikki tavarat eivät ole lähtökohtaisesti saatavilla leikkeihin, vaikka kuinka haluttaisi. Verhot pysyvät ikkunoissa. Patjat sängyissä. Säännöt ovat sääntöjä.
Ota lapset mukaan kotitöihin, ruuanlaittoon, siivoukseen. Kyllä he osaavat ja oppivat. Kehu ja kannusta. Palkitse. Ja tule alas omista siisteysvaatimuksista. Helpota ruuanlaittoa. Ja joskus esim. iltapalankin voi syödä vaikka siinä lasten tekemässä majassa, jos se helpottaa käsillä olevaa tilannetta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Echo
vierailija
Niin tuttua! Lumisateen saa sisälläkin aikaan kun heittelee perunajauhoa ympäriinsä, mustan maan saa kun levittää tuhkat takasta, tulostimeen voi kaataa purkillisen hama-helmiä mutta ei ne siitä lisäänny, jesarilla ja villalangalla saa keittiön kaappien ovet sidottua kiinni ja tuolien jalat pöydänjalkoihin kiinni. Jos kukaan ei tule heti koputtamalla avaamaan ulko-ovea kun se on lukossa niin oven lasiin voi paukuttaa krokettimailalla. Kylpyhuoneessa on tavallaan hyvä idea maalata vesiväreillä paitsi jos paperi käy tylsäksi ja keksii maalata seinien kaakelit ja saunan puuoven mustaksi ja punaiseksi eikä se väri lähde saumoista ja puusta kuin kulumalla ja kylppäri on viidenkin vuoden päästä kuin teurastuksen jäljiltä huonosti siivottu. Ja niin edelleen.
Toiset lapset on erittäin luovia, aktiivisia, kokeilunhaluisia, tutkivia, ja ehtivät moneen ennen kuin aikuiselle tulee edes mieleen mitä tässä muka voisi tapahtua.

Meilläkin on yritetty keksiä jos jonkinmoista ratkaisua, on lukkoja kaapeissa ja vapaasti käytettäviä tavaroita ja lakanoita, me teemme yhdessä mm. niitä majoja lakanoista ja isoista pahvilaatikoista, mutta meidän lapset eivät pitkään viihdy valmistuneessa leikissä vaan heidän juttu on enemmänkin se leikin rakentaminen, sitten se hylätään ja aloitetaan uuden tekeminen. Sattuu myös paljon äidin virhearvioita, kuten että laitetaanpa lapsille kylppäriin itsenäiseen toimintaan vesivärimaalauspiste että mahdollisesti kaatuneet vesimukit on helppo siivota...sitten kun saunan lauteilla oli kuivumassa molemmilta viitisen kpl teoksia, niin alkoivat maalata seiniä...
Meillä on leikkihuone jossa saa temmeltää, ja joskus vain torkun oviaukossa stopparina ja lapset melskaa huoneessa.
Ulkoilemme päivittäin vähintään 4h, ja on myös joitain keskittymiskykyä tukevia harrastuksia, mutta kyllä lasten pitää saada olla rennosti kotonakin.
Eikä ole adhd:ta, he ovat vain ylivilkkaita ja luovia. Ja ihania lapsia❤

Ei tämä ikuisuutta kestä. Kunhan saadaan heidät luotsattua terveinä läpi murrosiän niin sitten helpottaa 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Toi loppukaneetti koko vuodatukselle!!!😂🤣😂🤣
Apua mä hajoon!!!!!!


Olen ollu kotiäitinä 6-vuotta aikoinaan ja kyllähän sitä tosiaan sattui ja tapahtui. Mun ocd siivouksen suhteen piti kyllä kiireisenä ja onneksi aina pystyi mennä ulos!😁
 
Hyviä vastauksia useammalla.

Tuo siisteysasia on vähän sekä-että.

On hyvä että on siistiä ja siihen pitää pyrkiä joka päivä, mutta lapsiperheen sotkut on ymmärrettäviä: jatkuva touhu kun on päällä, niin vanhemmat on helisemässä.

Mutta jos jotain nyrkkisääntöä pitää tehdä, niin
-lapset siivotkoot jälkensä aina heti touhuiltuaan. Jonkun majan nyt voi jättää koko päiväksikin ja hienon legorakennelman jättää esille, mutta jäljet siivotaan.
-lapset mukaan askareisiin.

Eikä touhukkuus ole sitä että se saa alkaa heti aamusta ja on sekopäistä. Vauhti saa olla rauhallisempi - tosin lapset lietsovat toisissaan vilkkautta.

Jos isä on kuvioissa, niin jakaisin arjessa välillä myös toisen lapsen isälle, toisen äidille. Toinen lähtee toisen kanssa vaikka ulkoilemaan jne.
 
Ennakoi. Ennakoi, ennakoi.

"NYT mennään syömään, ja sinä aikana ette tee blaa blaa.
Mä laitan pyykit ja jos sinä aikana häslätään niin blaablaa".
Tämäpä juuri.
Ennakointi, ja mitä odotuksia on - tilanteesta riippumatta.

Jopa ennen kauppareissua on hyvä käydä säännöt läpi ja minä luettelin samaan syssyyn mahdolliset sanktiotkin, joita oli välillä jopa vaikea toteuttaa, mutta kyyneleitä nieleskellen ne toteutin koska olin kerran uhannut (nuorin lapsi jäi kerran ainoana lapsena ilman lelua kauppareissun päätteeksi), arvatkaapa osasiko jatkossa aina käyttäytyä kaupassa!🤗

Pitää olla sanansa mittainen niin asia menee kerralla jakeluun, eikä koiteta toista kertaa sillä varjolla että periks mama antaa kuitenkin.👍
Johdonmukaisuus on äärimmäisen tärkeää.
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies ja Echo
Juu kyllä tossa tilanteessa ap:n kannattaa lopettaa siivoaminen kunnes poitsut muuttaa pois kotoa
Haaaa, mä sain sulta haasteen NYT!!!
En tiedä toimiiko siinä chat ja en osaa pidentää aikaa, voiko sitä edes pidentää.🤷‍♀️ Onko se nyt joku 3 pv ilman siirtoa niin luovutusvoitto.

Vastaan siihen kun kerkiän, laitan tässä ruokia just.
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies
vierailija
Niin tuttua! Lumisateen saa sisälläkin aikaan kun heittelee perunajauhoa ympäriinsä, mustan maan saa kun levittää tuhkat takasta, tulostimeen voi kaataa purkillisen hama-helmiä mutta ei ne siitä lisäänny, jesarilla ja villalangalla saa keittiön kaappien ovet sidottua kiinni ja tuolien jalat pöydänjalkoihin kiinni. Jos kukaan ei tule heti koputtamalla avaamaan ulko-ovea kun se on lukossa niin oven lasiin voi paukuttaa krokettimailalla. Kylpyhuoneessa on tavallaan hyvä idea maalata vesiväreillä paitsi jos paperi käy tylsäksi ja keksii maalata seinien kaakelit ja saunan puuoven mustaksi ja punaiseksi eikä se väri lähde saumoista ja puusta kuin kulumalla ja kylppäri on viidenkin vuoden päästä kuin teurastuksen jäljiltä huonosti siivottu. Ja niin edelleen.
Toiset lapset on erittäin luovia, aktiivisia, kokeilunhaluisia, tutkivia, ja ehtivät moneen ennen kuin aikuiselle tulee edes mieleen mitä tässä muka voisi tapahtua.

Meilläkin on yritetty keksiä jos jonkinmoista ratkaisua, on lukkoja kaapeissa ja vapaasti käytettäviä tavaroita ja lakanoita, me teemme yhdessä mm. niitä majoja lakanoista ja isoista pahvilaatikoista, mutta meidän lapset eivät pitkään viihdy valmistuneessa leikissä vaan heidän juttu on enemmänkin se leikin rakentaminen, sitten se hylätään ja aloitetaan uuden tekeminen. Sattuu myös paljon äidin virhearvioita, kuten että laitetaanpa lapsille kylppäriin itsenäiseen toimintaan vesivärimaalauspiste että mahdollisesti kaatuneet vesimukit on helppo siivota...sitten kun saunan lauteilla oli kuivumassa molemmilta viitisen kpl teoksia, niin alkoivat maalata seiniä...
Meillä on leikkihuone jossa saa temmeltää, ja joskus vain torkun oviaukossa stopparina ja lapset melskaa huoneessa.
Ulkoilemme päivittäin vähintään 4h, ja on myös joitain keskittymiskykyä tukevia harrastuksia, mutta kyllä lasten pitää saada olla rennosti kotonakin.
Eikä ole adhd:ta, he ovat vain ylivilkkaita ja luovia. Ja ihania lapsia❤

Ei tämä ikuisuutta kestä. Kunhan saadaan heidät luotsattua terveinä läpi murrosiän niin sitten helpottaa 😊
Hei ihanaa joku muukin tietää mistä puhun 😄❤

Joku ehdotti että höllään siivouksen standardeja, niin ei mulla hirveän korkealla rima ole, kunhan näyttäisi siltä että on ihmisten asumus, mikä voi olla haastavaa kun huonekaluja siirrellään, esim leluhylly sängyn viereen jotta voidaan hyppiä siitä "avantoon" tai sohvakin saattaa muuttua työmaa-alueen aidaksi. Välillä tuntuu että päivässä loppuu tunnit kesken kun siivottavaa riittää :D ja valmisruokia käytetään, vaikka se ei oikein olisi arvojeni mukaista vaan haluan itse tehdä ruuat kunnon raaka-aineista. Olen yksin vastuussa kaikesta.
 
Haaaa, mä sain sulta haasteen NYT!!!
En tiedä toimiiko siinä chat ja en osaa pidentää aikaa, voiko sitä edes pidentää. Onko se nyt joku 3 pv ilman siirtoa niin luovutusvoitto.

Vastaan siihen kun kerkiän, laitan tässä ruokia just.
En tiedä. Yritin vähän treenata eilen mutta huonolla menestyksellä... Typeriä sanoja ja jotkut varmaan käyttää tekoälyä apuna...
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Hei ihanaa joku muukin tietää mistä puhun 😄❤

Joku ehdotti että höllään siivouksen standardeja, niin ei mulla hirveän korkealla rima ole, kunhan näyttäisi siltä että on ihmisten asumus, mikä voi olla haastavaa kun huonekaluja siirrellään, esim leluhylly sängyn viereen jotta voidaan hyppiä siitä "avantoon" tai sohvakin saattaa muuttua työmaa-alueen aidaksi. Välillä tuntuu että päivässä loppuu tunnit kesken kun siivottavaa riittää :D ja valmisruokia käytetään, vaikka se ei oikein olisi arvojeni mukaista vaan haluan itse tehdä ruuat kunnon raaka-aineista. Olen yksin vastuussa kaikesta.
Mut siis toihan on vain positiivistä!

Sun muksut eivät ainakaan aikuisempina ajele fillarilla työmaa-alueen aidalle, pokkana nosta fillaria sen yli ja änkeä itse siitä kapeasta raosta perässä. Niinko pöljät pk-laismiehet.
 
vierailija
Mä taas en oo ikinä tajunnut sitä, miksi esim. legot pitäisi kerätä pois jokaikinen päivä. Eihän silleen voi rakennella mitään pidempää projektia.


Mut vie lapset metsään. Pari tuntia siellä... eikä tarvi siivota.
Se ongelma onkin lähinnä silloin kun itse on kiinni jossain pyykkäämisessä tai ruuanlaitossa tai vaikka vessassa, ja sillä välin tulee niitä älynväläyksiä. Pitäisi olla joku Nanny joka ohjaa ja vahtii koko ajan toimintaa.
 
Ja poitsut eivät opi koskaan itse siivoamaan?
Siisteysmalli opitaan kotoa. Jos perusnäkymä on 18 vuoden ajan että kaikki on kaapeista vedetty lattialle, niin lapsi tottuu siihen.
Nyt täytyy sen verran korjata että täällä asuu kaksi siivousintoilijan lasta, yksi lensi jo pesästä.
Toinen palleroista on todella siisti, kaikki on järjestyksessä - aina. Siivoaa myös muutakin kotia ja kiikuttelee tavaroita paikoilleen. Toinen pallero on huomattavasti ”boheemimpi”, huone on välillä kuin pommin jäljiltä! Hänen huoneensa näyttää myös enempi teinin huoneelta, on futisjulistetta ja muuta sälää pitkin poikin seiniä. Palkinnotkin ripoteltu sinne tänne, pyttyä ja mitalia siellä ja toinen tuolla. Toinen tarkastelee vatupassilla ovatko diplomit ja pokaalit suorassa!😂🤣Seinillä ei ole mitään ylimääräistä, peti AINA pedattu ja verhot kauniisti. Vaatteet ovat kaapissa täydellisesti.

Eli on tämä myös luonnekysymys.

Mutta myös mielentila saattaa näkyä huonesta: sekainen mieli sekainen huone.
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies
vierailija
Se ongelma onkin lähinnä silloin kun itse on kiinni jossain pyykkäämisessä tai ruuanlaitossa tai vaikka vessassa, ja sillä välin tulee niitä älynväläyksiä. Pitäisi olla joku Nanny joka ohjaa ja vahtii koko ajan toimintaa.
Eikä kaikkea voi jättää sen jälkeen kun ovat nukkumassa koska se aika on niin lyhyt, pitää itsekin päästä nukkumaan.
 
Se ongelma onkin lähinnä silloin kun itse on kiinni jossain pyykkäämisessä tai ruuanlaitossa tai vaikka vessassa, ja sillä välin tulee niitä älynväläyksiä. Pitäisi olla joku Nanny joka ohjaa ja vahtii koko ajan toimintaa.

Täytyy sanoa, että moisesta mulla ei ole edes kokemusta. Me asuttiin 45ssä neliössä neljän lapsen kanssa ja erotessa muutin yksiöön. Siinä ne olivat aina ihan vilauksen päässä.
 

Yhteistyössä