Miksi lasten esikoiset (erityisesti eka lapsenlapsi) ovat usein isovanhemmille rakkaampia/tärkeämpiä kuin muut?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
....
meillä ei mennyt niin, että ensimmäistä lastenlasta suosittaisiin..
mutta tuntuu tietty lapsen puolesta pahalta erityinen suosiminen toista kohtaan mistään johtuen.
Meillä tuntuu menevän niin, että sitä suositaan jonka odotuksessa ja elämän alussa sai olla eniten mukana, osallisena tavallaan.
Syntyi erilainen side lapsen ja isovanhemman välille, kuin sillä joka näkee vain harvoin jne.

vieras
Ehkä ensimmäinen lapsenlapsi tulee vaan jotenkin läheisemmäksi isovanhemmille.Monesti paljon hoidetaan just sitä ekaa.Itselläni ei tästä kokemusta ole mutta monesti olen huomannut että jos jotkut vanhemmat suosivat jotain tiettyä lasta niin heidän lapsensa ovat sitten isovanhemmille ne tärkeimmät.

juu
tunnistan ongelman nykyisten appivanhempieni kanssa. en ymmärrä enkä hyväksy tuollaista! olen siitä asiasta myöskin kierrellen sanonut. ei ole millään lailla aikuismaista käytöstä.

no
Alkuperäinen kirjoittaja miirikki:
Hmm...meillä miehen äiti suosii taas selkeästi poika-lapsenlapsia, en osaa sanoa miksi. Oli sitten kyseessä esikoinen tai kuopus.
ehkä anoppisi näkee pojissasi omaa poikaansa pienenä.. en hyväksy mutta tämä selitys tuli vaan mieleeni.

Hmm...meillä miehen äiti suosii taas selkeästi poika-lapsenlapsia, en osaa sanoa miksi. Oli sitten kyseessä esikoinen tai kuopus.
Meillä kans olen huomannut että mummi on enempi poikalastenlasten perään. Pappa onkin sitten kaikken kaveri tasapuolisesti. :D

Niima
No ei meillä ainakaan, lastenlapsia on mun vanhemmilla jo 40 niin kyllä siinä jokainen saa vuorotellen huomiota, aina ku on mummulassa käymässä tai ne käy lasten perheissä kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ehkä anoppisi näkee pojissasi omaa poikaansa pienenä.. en hyväksy mutta tämä selitys tuli vaan mieleeni.
En tiedä, anopilla kun on myös kaksi tytärtä... Ikävää jokatapauksessa.

vinkki
Alkuperäinen kirjoittaja melko selvää:
Alkuperäinen kirjoittaja Ewi:
Eka ittemme perheessä on tyttö---->> loput poika tyttö + tyttö poika?? VAIkea suhtautua iso vanhempien nyky ajan menoon missä tyttö poika pukee hameen??
anteeksi MITÄ????????????????????????????
Lukaise Ewin profiili josko selventää ;) tai sit ei :D

hps
Kerropa se.. Mummu ja pappa lelli aina siskoa, joka oli isäpuolen ensimmäinen lapsi. Sama juttu sitten, kun sisko sai esikoisensa niin tuota lellittiin. Me muut oltiin ilmaa.

Kaikella ei silti kannata päätänsä vaivata, vaikka lapsena se tuntuikin kurjalta ;)

meitsi
meillä itse olin eka lapsenlapsi,ja mummo on sanonut monesti, että olen rakkain heille.Olin pienenä paljon heillä hoidossa. ovat miettineet itsekin,miksi muut eivät ole tuntuneet samalta,vaikka rakkaita ovat kaikki lapsenlapset. Minä vain se ykkönen haha :p

ei aina niin mustavalkoisa.
luulen että kyse ei ole vain esikoisesta. jotkut lapset ja lapsenlapset vaan muodostuu läheisemmiksi.. se on luonnon laki ja minusta täysin oikeutettu. jos vaan muita ei täysin syrjitä.. itsellämmä esikois lapsenlapsi, ja mummu ja pappa näkee häntä ehkä kerran kk niin haluavat käyttää sen ajan vain häneen. muita näkevät joka viikko. tämä täysin hyväksyttyä että lapsi riippuu isovanhemmissa tiiviisti sillon kun näkevät ja toisin päin.. tosin kaikki ei näytä tässäkään suvussa olevan samaa mieltä.. vaikka muuten saavatkin erikois kohtelua. rahallista apua ja muuta lellimistä. jota taas me emme saa. niin paljoa.

Yhteistyössä