miksi lapsille pitäisi antaa rasvatonta maitoa???

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
unna
Koska suomalaisilla on huonot verisuonet ja amidon rasva on pahasta.

Tavallista maitoa on meillä juotu, ei ole sitten tarvinnut antaa sitä öljylisää. Muuten syödään terveellistä kotiruokaa niin en usko maidon rasvan lasta pilaavan.
 
normi
Meillä juodaan kanssa kulutusmaitoa. Oon kuitenkin itse myös ikäni juonut sitä ja oon oikein terve ainakin omasta mielestäni. Mun mielestä oikea kotiruoka miehen tiellä pitää.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja TiU-:
tätä minäkin olen miettinyt, unohdin kysyä neuvolassa. Kun juuri pitäisi antaa rasvatonta maitoa, mutta sitten tarvitsee rasvalisän? :/ :/
Jos annat kasviöljyä, se on eri juttu kuin maidon eläinrasva.
 
Meille sanottiin neuvolassa, että saa antaa vain rasvatonta maitoa! Neiti nyt 1.11v. ja juo siis edelleen pelkkää rasvatonta maitoa ja juo tosi paljon maitoa. Ja ei tosiaan ole mitään painojuttuja, alakäyrällä paino kasvaa...
 
rasvaton
Meillä juo kaikki rasvatonta....enään ei kelpaa sininen, on lasten mielestä pahaa. Nuorinta voi huijata vielä ykkösmaidolla....vanhempi maistaa heti.Tähän ei liity mitään aatteita/terveysjuttuja. Eikä myöskään vanhemmat laihduta. Meillä on vain aina ollut näin.
 
Niin. Maidossa oleva rasva on huonolaatuista kovaa rasvaa ja sitä tulisi välttää. Sydän- ja verisuonitaudit alkavat kehittyä jo lapsuusaikana. Suositellaan rasvatonta maitoa juotavaksi ja rasvalisä on nimenomaan sitten pehmeitä kasvirasvoja ts. kasviöljyä joka sisältää hyviä rasvoja.

Nimimerkki normi on ehkä ollut tähän saakka ihan terve mutta mistäpä sitä näkee suoniin sisälle että kuinka paljon sinne on rasvaa ja kalkkeutumia kertynyt suonenseinämiin ja miten ahtaaksi suonet ovat käyneet...

Se on tosi että kehittyvä lapsi tarvitsee rasvoja mutta on tärkeä tarkkailla rasvojen laatua. Ei ole hyödyllistä antaa ensin rasvatonta maitoa ja sitte puuron päälle voita...

Eli sen vielä lisäisin, että ei sitä rasvatonta maitoa suositella lasten painonhallintaan liittyen vaan nimeonmaan sen takia että maidon rasvan laatu on huono.
 
ap
no ainaki itte ikäni juonu sisnistä maitoa ja ihan kunnossa täsä ollaan.suurin osa kavereista juonu ihan suoraan navetasta lehmänmaitoo ja hyvin voivat..onkohan tää menny jo vähä liiotteluks..tai mitäpä mä tiedän...
 
joku
Mitä järkee antaa kevytmaitoo kun rasvatonta saa samalla hinnalla? Ihan turhaa eläinrasvaa vaan, parempi että lapset saa rasvansa kasvirasvoista. Mutta siitä pitää sitten huolehtia. Eläinrasvalla ei tee yhtään mitään.

Mitä järkee rasvallisessa maidossa ylipäätänsä on? Sitten ku tottuu rasvattoman makuun ni kevytmaitokin maistuu kermalle...
 
ap
no ainaki itte ikäni juonu sisnistä maitoa ja ihan kunnossa täsä ollaan.suurin osa kavereista juonu ihan suoraan navetasta lehmänmaitoo ja hyvin voivat..onkohan tää menny jo vähä liiotteluks..tai mitäpä mä tiedän...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TiU-:
tätä minäkin olen miettinyt, unohdin kysyä neuvolassa. Kun juuri pitäisi antaa rasvatonta maitoa, mutta sitten tarvitsee rasvalisän? :/ :/
Siis mä jaksan aina ihmetellä, että tuntuu ihmisillä olevan tosi vaikee ymmärtää kasvirasvan ja eläinrasvan eroa. Aina ollaan ihmettelemässä juuri tuota asiaa, että suositellaan rasvatonta maitoa ja sitten kuitenkin rasvalisää. Kun ne eivät varsinaisesti liity toisiinsa, kun kyse on siitä, että lapsi nimenomaan saa ja TARVITSEEKIN sitä hyvää pehmeää rasvaa eli kasvirasvaa eli vaikka sitä öljyä. Eläinrasvat ovat kovaa rasvaa eivätkä siis mitenkään terveellisiä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no ainaki itte ikäni juonu sisnistä maitoa ja ihan kunnossa täsä ollaan.suurin osa kavereista juonu ihan suoraan navetasta lehmänmaitoo ja hyvin voivat..onkohan tää menny jo vähä liiotteluks..tai mitäpä mä tiedän...
Tietenkin se riippuu huonon rasvan kokonaismäärästä, tuskin pelkällä maidolla lapsi lihoo. Mutta tosiasia on että lasten ylipaino on kasvava ongelma. Ja miksi turhaan syöttää epäterveellistä rasvaa lapselle kun ihan yhtä hyvin voi käyttää rasvatonta?
 

Yhteistyössä