Miksi lapsille pitää opettaa hirmuiset nukkumaanmenorituaalit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nastamuumio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta tässä on nyt sekoitettu kaksi (tai kolme) asiaa: nukkumaanmenorituaalit ja omassa huoneessa nukkuminen. Olen samaa mieltä, että nukkumaanmenorituaalien kannattaa olla melko lyhyitä eikä mitään juomassakäymisiä sun muita tarvita. Toisaalta olen kyllä voimakkaasti samassa huoneessa nukkumisen puolesta, kun lapsi on vauva. Minusta nuo ei liity yhteen: meidän tytöt on menneet melko nätisti nukkumaan aina, vaikka nukuttiin pitkään samassa huoneessa. Iltasatu kuuluu kyllä meidän perheen must-asioihin,

Kolmas asia on se, että sulla on niin pieni lapsi (vauva) vielä, että et tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan mm. nukuttamisen saralla...

Meillä on ollut sama käytäntö esikoisen kanssa ja hyvin on aina nukuttu ja nukahdettu. Mä en myöskään näe mitään tarvetta lukea iltasatua kun luetaan päivällä jo monta. Jossakin vaiheessa nukutin vauvan syliin ja nostin siitä sänkyyn kun nukahti sylissä tosi helposti.
Omaan huoneeseen meillä on siirrytty nukkumaan vasta parivuotiaana kun mulle on tärkeää reagoida nopeasti lapsen tarpeisiin ja antaa lapselle tunne siitä että ollaan turvallisesti lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Auts. Meidän lapset nukkuu hyvin omissa sängyissään iltasadusta huolimatta. Minusta iltasatuhetki on mukava tapa päättää päivä ja samalla voi vielä lapsen kanssa jutella mieltäpainavat asiat. Olipa hyvä kuulla että taas on menty metsään ja urakalla.

En ole sanonut, että iltasadun lukeminen olisi pahasta. Mutta ystäväni sanoi minulle, että olen huono äiti, koska en lue iltasatua. Vaan luen ne sadut päivällä.

voi teitä mammoja, miten se on niin vaikea ymmärtää, että kaikki lapset ja kaikki perheet ovat erilaisia. En minäkään kannta sitä, että nukkumaanmenosta tehdään jotain sirkustaidetta, mutta ymmärrän myös sen, että lapset ovat erilaisia. Ja, se, että kaksiviikoinen osaa nukkua yksin, ei ole mitenkään erityisen tavoittelemisen arvoinen asia. Siis en tarkoita, että siinäkään olisi mitään väärää, jos kerran lapsi näin tyytyväisenä nukkuu, mutta on myös TÄYSIN luonnolista, että lapsi haluaa olla äitinsä/vanhempiensa lähellä.

Minä mietin monesti sitä, että miksi vanhempien tuntuu tänäpäivänä olevan niin vaikea kestää vauvan/lapsen LUONTAISTA riippuvuutta vanhemmistaan?

Meillä ei toi kakkonen nukkunut vauvana ei sitten mitenkään päin. Ja kaikki keinot kokeiltiin. Nyt yli vuoden vanhana on oppinut nukkumaan ja nukahtamaan ilman mitään sessioita. Taivaan kiitos. Mä ainakin itse väsyin siihen nukuttamiseen. Iltasatu kyllä luetaan.

Hyvä, että teillä toimii tuo systeemi :)

Mutta täysin päinvastainenkin voi toimia aivan yhtä loistavasti. Minä olen tehnyt kaiken, mitä yleensä kauhistellaan: Nukuttanut vauvat tissille yli vuodenikäiseksi, nukuttu perhepedissä lähes vuodenikäiseksi, omiin huoneisiin lapset on siirtyneet esikoinen reilun vuoden ikäisenä (2,5-vuotiaasta lähes 3-vuotiaaksi nukkui taas meidän huoneessa omassa sängyssään), kakkonen vajaan 1,5-vuotiaana ja kolmas vasta vajaa 2-vuotiaana.

KOSKAAN EI nukkumaanmeno ole mitään taistelua ja huutosirkusta. Nykyisin luetaan satu, lauletaan unilaulu, halaus, pusu poskelle ja hyvää yötä - 15 minuutissa ovat unten mailla :) Toki kaikki ovat jossain vaiheessa kokeilleet rajoja ja kuinka pitkälle hypätään heidän tahtiinsa, mutta kenelläpä ei näitä ohimeneviä vaiheita olisi? Lapset ovat nyt 2,5-v, 5-v ja 7-v.

Alkuperäinen kirjoittaja Nastamuumio:
Auts. Meidän lapset nukkuu hyvin omissa sängyissään iltasadusta huolimatta. Minusta iltasatuhetki on mukava tapa päättää päivä ja samalla voi vielä lapsen kanssa jutella mieltäpainavat asiat. Olipa hyvä kuulla että taas on menty metsään ja urakalla.

En ole sanonut, että iltasadun lukeminen olisi pahasta. Mutta ystäväni sanoi minulle, että olen huono äiti, koska en lue iltasatua. Vaan luen ne sadut päivällä.

Sanoiko kirjaimellisesti näin vai..?

Antropologi, filosofian tohtori James McKenna on tutkinut äidin ja vauvan yhdessä nukkumista. Kalifornian yliopiston neurologian laitoksen unihäiriökeskuksessa 3 kk ikäiset vauvat äiteineen nukkuivat laboratoriossa muutamia öitä. Äiti-vauva -parit oli jaettu etukäteen kahteen ryhmään sen mukaan, nukkuivatko he kotioloissa yhdessä vai erikseen. Laboratoriossa he nukkuivat 2 yötä tottumaansa tapaan ja yhden yön päinvastoin. Nukkumista kuvattiin videolle ja elintoimintoja monitoroitiin. Tulosten mukaan yhdessä nukkuminen lisäsi kokonaisunimäärää riippumatta siitä, oliko siihen aikaisempaa tottumusta vai ei. Yhdessä nukkuminen pidensi imetysaikaa ja -tiheyttä, ja vauva ilmaisi itkien nälkäänsä vain erikseen nukkuessa. I ja II-vaiheen uni lisääntyi, III- ja IV-vaiheen uni väheni yhdessä nukkuessa, eli vauva on herätettävissä helpommin. Yhdessä nukkuminen lisäsi äidin ja vauvan unen samanasteisuutta ja hereillä oloa yhtä aikaa. Yhdessä nukkuessa vauva nukkui harvemmin vatsallaan, mitä pidettiin hyvänä asiana. Yhdessä nukuttiin hyvin lähekkäin, kasvokkain, mikä lisäsi vauvan saamaa sensorista stimulaatiota. Äidit myös valvoivat lapsensa unta myös nukkuessaan. Riippumatta aikaisemmista nukkumistavoista kaikki siis hyötyivät yhdessä nukkumisesta.

Kätkytkuolema (SIDS, Sudden Infant Death Syndrome) on traaginen vauvan yhtäkkinen kuolema unen aikana. Sitä on tutkittu paljon, mutta yksiselitteistä syytä sille ei ole löydetty. Yleensä kätkytkuoleman´ kokevat vauvat ovat 0-6 kuukauden ikäisiä, eniten niitä sattuu noin 3 kuukauden ikäisille. On kuitenkin löydetty joitakin ympäristöllisiä selittäviä tekijöitä: Vanhempien alhainen sosioekonominen status, äidin tupakointi, ennenaikainen syntymä ja hengitysvaikeudet syntymän jälkeen sekä se, jos sisarus on kätkytkuoleman uhri. Kätkytkuolema ei johdu kuristumisesta, vuodevaatteisiin tukehtumisesta tai vauvan päälle kierähtämisestä. Mielenkiintoinen tieto on, että niissä kulttuureissa, joissa perheet nukkuvat yhdessä, kätkytkuolema on paljon harvinaisempi kuin länsimaissa.

Nykyään kätkytkuolemaa pidetään pikemminkin unihäiriönä. Vauva ei osaa kontrolloida automaattisesti hengitystään unen aikana tai havahtua unesta hengitysvaikeuden seurauksena. Unen aikana happi-hiilidioksidi-tasapainosta huolehtivat pienet kemoreseptorit suurten verisuonten seinämissä. Jos veren happipitoisuus laskee tai hiilidioksidipitoisuus nousee liiaksi, lähettävät nämä reseptorit aivoille käskyn kiihdyttää hengitystä. Ensimmäisinä kuukausina nämä automaattiset hengityksensäätelyjärjestelmät ovat kehittymättömiä kaikilla vauvoilla. Vauvojen hengityksessä ei ole vielä säännöllistä kaavaa, vaan siinä esiintyy silloin tällöin jopa 10-15 sekunnin katkoksia, jonka jälkeen hengitys taas jatkuu. Näitä katkoksia kutsutaan apneaksi. Joskus katkokset ovat jopa 20 sekunnin mittaisia ja niiden aikana sydämen syke laskee noin 20 prosentilla. Silloin joko automaattinen säätelyjärjestelmä kytkeytyy päälle taikka vauva herää, ja hengitys jatkuu taas. Onkin arveltu, että kätkytkuoleman uhreilla joko automaattinen säätelyjärjestelmä on synnynnäisesti häiriintynyt tai he eivät jostain syystä herkästi herää hengityskatkokseen.

Vauva on siis neurologisesti ja kehityksellisesti epäkypsä nukkumaan yksin. McKennan tutkimustulokset tukevat sitä oletusta, äidin lähellä nukkuminen aktivoi vauvaa hengittämään. Kun vauvan hengitys katkeaa, äiti ehkä tiedostamattaan liikahtaa, mikä taas havahduttaa vauvaa sen verran, että hengitys taas jatkuu. Vauva tuntee patjan välityksellä äidin hengityksen sekä kuulee sen rytmin, mikä auttaa vauvaa rytmittämään omaa hengitystään. Yksin nukkuvalla vauvalla tätä valvontamekanismia ei ole. Suoraan näistä tuloksista ei kuitenkaan voi sitä johtopäätöstä vetää, että yhdessä nukkuminen ehkäisisi kätkytkuolemia. Tätä mieltä on kuitenkin lastenlääkäri, lääketieteen tohtori William Sears, 8 lapsen isä ja perhepedin vankkumaton kannattaja. Hän lisää vielä, että nimenomaan rintaruokituilla lapsilla kätkytkuoleman riski on pienempi. Hän perustaa hypoteesinsa puhtaasti henkilökohtaiselle vakaumukselle, jossa kuitenkin on perusteita olla totta. Onhan niin, että nimenomaan rintaruokitut vauvat heräilevät keskimäärin useammin öisin kuin korvikkeella ruokitut, koska rintamaito sulaa nopeammin kuin korvike. Tämä voisi olla yksi luonnon mekanismeista suojata vauvaa liian syvältä ja liian pitkältä unelta, josta vielä kehittymättömät säätelymekanismit eivät saa vauvaa hereille, varsinkaan jos vauva nukkuu yksin omassa sängyssään, mahdollisesti jopa omassa huoneessaan.

Myös äidin voi sanoa olevan "kehityksellisesti epäkypsä" nukkumaan erossa vauvasta. Äiti todennäköisesti heräilee ainakin aluksi useita kertoja yössä tarkistamaan, vieläkö vauva hengittää. Jokaisesta risauksesta äiti on hetkessä vauvan sängyn vieressä, ja pahimmassa tapauksessa vauva säikähtää tätä hämärästä ilmestyvää pörrötukkaista aavetta ja herää itkemään. Onhan paljon helpompaa vain ojentaa kätensä ja laskea se rauhoittavasti vauvan päälle ja jatkaa unia.

Meilla lapset nukkuu (vieläkin) samassa huoneessa kanssamme, toki tällä hetkellä pääasiallisesti olosuhteiden pakosta. Etenkin tuon isomman voisi jo muuten siirtää omaan huoneeseen nukkumaan. Meillä lapset heräsivät alussa noin 3 tunnin välein syömään, tuossa puolen vuoden tienoilla heräämiset jäi yhteen kertaan yössä ja molemmat nukkuivat täydet yöt viimeistään 10 kk iässä. Ja ihan pirteä olin, tosin saimmehan kuitenkin nukkua aina 3 tuntia putkeen ilman heräilyjä eli siinä mielessä ns. helpot lapset.

Iltarutiineihin meillä kuuluu iltapala, pesut, yöppärin vaihto. Sitten iltasatu (yksi kirja), pusut ja sänkyyn meno. Sängyssä vielä iltarukous, hyvät yöt ja viimeiset pusut. Lapset jää sänkyihinsä ja nukahtavat kun nukahtavat. Joskus esikoinen haluaa vielä vettä ja sitä käymme antamassa. Tässä menee ehkä noin 45 minuuttia kaikkineen alkaen iltapalasta.

Toki meilläkin joskus kiukutellaan illalla, etenkin jos päiväunet on nukuttu huonosti ja muutenkin kiukuttaa, mutta sitten kiukutellaan. Otetaan tarvittaessa syliinkin sängystä ja jutellaan harmit pois. Silti ainoastaan kipeänä meillä on lapset valvoneet klo 21 jälkeen.

Tämä toimii meillä, muilla toimii muut tavat!

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Kyllä

Mä kyllä suosin perhepetiä pienelle, ainakin niin kauan kun syö yöllä, just oman nukkumisen takia, ettei tarvi nousta, mutta muuten en tajua sitä "iltarutiini" hössötystä. Miksi pitää todellakin harrastaa monen tunnin manööverejä illalla???
Mä uskon, että nukkumiseen ja syömiseen pätee sama asia; kun niistä tehdään TheJuttu, lapset huomaa että niillä voi ohjailla vanhempien tunteita ja myös käyttää sitä valtaa, koska arjessa heillä ei juuri valtaa ole. Niissä tilanteissa, joissa sitä on, se tietenkin otetaan kaksinkäsin käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Juupa juu:
Käsi ylös, kenen lapsesta tarhantädit/neuvolantädit/muut vastaavat EIVÄT ole sanoneet että onpa reipas ja niin fiksu ja älykäs ja hyväntuoksuinen ja ja ja....

Joskus huvitti kun vertailtiin lapsen hoitopaikan mammojen kanssa kommentteja, samat tarhantädit sanoneet jokaiselle äidille että onpa teidän lapsi muita niin paljon edellä ja niin reipas ja ai että sentään, niin nätisti aina puettukin. Ja kyllä mammat tykkää :D

Neuvolassa tietysti kaikilla on niin komiasti kasvanut ja poikkeuksellisen virkeä ja tarkkaavainen ja jos vaikka mitä - lapsi, tyttöjen neuvolakorttiin kirjoitetan jotain sievästä tyttösestä ja poikien neuvolakorttiin potrasta pojasta. :D

Sama asia on pantu huvittuneina merkille myös meidän tuttavapiirissä =)

Kyllä

Vai ootkohan vetänyt omia johtopäätöksiäs...

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Minusta tässä on nyt sekoitettu kaksi (tai kolme) asiaa: nukkumaanmenorituaalit ja omassa huoneessa nukkuminen. Olen samaa mieltä, että nukkumaanmenorituaalien kannattaa olla melko lyhyitä eikä mitään juomassakäymisiä sun muita tarvita. Toisaalta olen kyllä voimakkaasti samassa huoneessa nukkumisen puolesta, kun lapsi on vauva. Minusta nuo ei liity yhteen: meidän tytöt on menneet melko nätisti nukkumaan aina, vaikka nukuttiin pitkään samassa huoneessa. Iltasatu kuuluu kyllä meidän perheen must-asioihin,

Kolmas asia on se, että sulla on niin pieni lapsi (vauva) vielä, että et tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan mm. nukuttamisen saralla...

Näin. Ja lapset on yksilöllisiä. Esikoinen nukkui osan yöstä/öistä vieressä vielä 2-vuotiaanakin, kuopuksen olisi voinut periaatteessa siirtää jo 2kk iässä omaan huoneeseen kun ei syönyt yöllä mutta niin pientä en uskaltanut vielä siirtää (esim. se mahdollinen puklaus selällään) - vaan vasta 4 vai 5kk se oli, kun jo kääntyili unissaan muutenkin.

Tällä hetkellä meilläkin vaan viedään lapset sänkyyn iltapalojen ja pesujen jälkeen satuja voi tosiaan lukea muuhunkin aikaan kuin juuri siinä sänkyyn käydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja n:

Kyllä

Vai ootkohan vetänyt omia johtopäätöksiäs...

Ei voi olla totta enää.

Unihäiriöt ovat länsimainen ilmiö

Kun vauva tulee perheeseen, hän on valmis mukautumaan millaisiin olosuhteisiin tahansa. "Tällä ei kuitenkaan tarkoiteta sitä, että mikä tahansa ympäristö tuottaisi tasapainoisen vauvan", lastenpsykiatri Jukka Mäkelä korostaa.

Suurimmassa osassa maailmaa lapset nukkuvat yhä äitiensä tai perheidensä kanssa. Länsimaissa alettiin lapsia nukuttaa erillään 1800-luvulla, aluksi ylemmissä sosiaaliluokissa. Kuten monet muutkin asiat, tapa alkoi levitä laajemminkin.

Mäkelällä on selkeä mielipide:

"Unihäiriöt liittyvät länsimaiseen tapaan jättää liian pienet lapset nukkumaan yksin".

Perhepedissä hyväksytään lapsen tarve olla vanhempansa lähellä niin yöllä kuin päivälläkin. Yhdessä nukkuvat perheet eivät usein pidä esimerkiksi vauvan yöheräämisiä huonona tapana, josta on päästävä eroon, vaan kehitysvaiheena, joita tulee ja menee. Näissä perheissä perustan laskeminen turvallisuuden ja läheisyyden varaan nähdään tärkeämpänä kuin lapsen varhainen itsenäistyminen.

"Varhaislapsuudessa maksimaalisesti vanhempiensa lähellä ollut lapsi on kolme-, neljävuotiaana erittäin kyvykäs suuntautumaan ulkomaailmaan", kertoo Jukka Mäkelä kiinnittymistutkimukseen viitaten. Hän kumoaa myös väitteen siitä, etteivät perhepedissä nukkuvat lapset koskaan oppisi nukkumaan yksin: "Lapset siirtyvät omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen sitten, kun oman tunnemaailman hallinta on kunnossa. On lapsia, jotka tarvitsevat läheisyyttä pidempään, mutta hekin siirtyvät ajallaan". Kun lapset siirtyvät perhepedistä omiin huoneisiinsa, heillä on positiivinen ja luottavainen käsitys nukkumisesta. He eivät yhdistä nukkumista yksinjäämiseen.

Jotta vanhemmat voisivat säädellä lapsensa sisäistä tilaa, heidän on oltava fyysisesti läsnä, kosketusetäisyydellä. Pienen vauvan hermojärjestelmä ei vielä ole kehittynyt sille tasolle, että hän pystyisi keskellä yötä havahtuessaan vakuuttumaan itsenäisesti siitä, että kaikki on hyvin. Vasta noin puolitoistavuotias on tähän valmis, jotkut vasta paljon myöhemmin. Lastenpsykiatri Jukka Mäkelä toteaakin: "Perhepeti on ehdottomasti ihmisen psykobiologian kannalta perusmalli."

Loput : http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml

Me nukutaan vierekkäin. Mennään makaa hiljaa sänkyyn ja siinä pysytään kunnes tulee uni. Ei itkuja, ei protestointeja ei mitään sirkustemppuja.

Sirkustemppuiluksi menisi, jos yrittäisi tämän 2 vuotiaan laittaa yksin nukkumaan omaan huoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Juupa juu:
Käsi ylös, kenen lapsesta tarhantädit/neuvolantädit/muut vastaavat EIVÄT ole sanoneet että onpa reipas ja niin fiksu ja älykäs ja hyväntuoksuinen ja ja ja....

Joskus huvitti kun vertailtiin lapsen hoitopaikan mammojen kanssa kommentteja, samat tarhantädit sanoneet jokaiselle äidille että onpa teidän lapsi muita niin paljon edellä ja niin reipas ja ai että sentään, niin nätisti aina puettukin. Ja kyllä mammat tykkää :D

Neuvolassa tietysti kaikilla on niin komiasti kasvanut ja poikkeuksellisen virkeä ja tarkkaavainen ja jos vaikka mitä - lapsi, tyttöjen neuvolakorttiin kirjoitetan jotain sievästä tyttösestä ja poikien neuvolakorttiin potrasta pojasta. :D

Sama asia on pantu huvittuneina merkille myös meidän tuttavapiirissä =)

Terkkarikoulutuksessa opetetaan mainitsemaan tiettyjä positiivisia asioita lapsista.

Nyt minä lähden tästä ketjusta huitsin kuuseen.

Kirjoitin aloituksen, koska ärsytti ystävän kommentti sekä muinainen neuvolan asenne. En aloittanut ketjua omakehuani, tai muustakaan arveluttavasta syystä.

Tapelkaa keskenänne. Minusta kaverini on edelleenkin moukka + VÄÄRÄSSÄ. Ja koska en viitsi vajota hänen tasolleen ja sanoa asiaa suoraan, purin kiukkuni avautumalla aiheesta täällä. Ei muuta.

En ota enää kantaa asiaan.

Meillä on toimittu samanlailla kuin ap:lla. Ei mitään pitkiä iltarituaaleja, tosin luetaan A4 pitunen iltasatu, sen jälkeen peitellään ja sanotaan hyvät yöt--hetken kuuluu juttelua sen jälkeen kuuluu vasta aamulla iloista juttelua :) Lapsi 2 kk vajaa kaksivuotias ja on kanssa nukkunut yönsä yksin omassa huoneessaan 2-viikkosesta asti, itkuhälytin on huoneessa edelleen.

Hyvin on pysyny poika hengissä ;) ikinä ei ole nukkunut yöunia vanhempien sängyssä.

Niinhän se on että jos omat lapset ovat nukkuneet loistavasti malliin " sänkyyn lasken ja sinne nukahtaa",niin kuvitellaan että kaikkien muiden omat toimii samalla tavalla...

Meillä on ollut hirveä taisto pojan nukkumisten kanssa,koliikit yms.
Vasta kun luovutin ja aloin nukuttamaan poikaa viereen ja otin iltarituaalit käyttöön,tilanne helpottu samantien... tokikaan ei harrasteta mitään ylimäärästä,vaan ihan pesut,yökkäri ja satu. Yöt itessään on levottomia vielä,unissaan opetellaan konttaamaan jne... mut se kuuluu vauvan toimenkuvaan,vauva saa olla äidistä riippuvainen,se on normaalia!!!

Mutta peräänkuulutan sitä että kaikki lapset ei "toimi"samanlailla....

Nyt minä lähden tästä ketjusta huitsin kuuseen.

Kirjoitin aloituksen, koska ärsytti ystävän kommentti sekä muinainen neuvolan asenne. En aloittanut ketjua omakehuani, tai muustakaan arveluttavasta syystä.

Tapelkaa keskenänne. Minusta kaverini on edelleenkin moukka + VÄÄRÄSSÄ. Ja koska en viitsi vajota hänen tasolleen ja sanoa asiaa suoraan, purin kiukkuni avautumalla aiheesta täällä. Ei muuta.

En ota enää kantaa asiaan.

No on moukka ja yksinkertainen jos tosissaan on sanonut kirjaimellisesti huonoksi äidiksi siksi että ei lue iltasatua. Uskomattomaltahan se kuulostaa mutta kyllähän sellaisiakin joukkoon mahtuu :|

Uusimmat

Yhteistyössä