Miksi lapsille pitää opettaa hirmuiset nukkumaanmenorituaalit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nastamuumio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä perhepedin tuomista tähänkin ketjuun, koska se ei tosiaankaan kaikille sovi. Esim. mä en olisi voinut vauvaa imettää makuultaa ja varsinkaan ilman röyhtäyttämistä, koska vatsavaivoista olisi muuten kärsinyt koko yön. Ja mä en saa öitäni nukuttua vauva vierellä, koska unissani kääntyilen paljon, joten olen sellaisten öiden jälkeen (esim. kun lapsi sairaana ja nukkuu vieressäni) tosi väsynyt ja päivät kaikkea muuta kuin hyvä ja lempeä äiti.

Perhepeti on hyvä niille, joille se sopii, mutta ei kaikille. Samoin kun noiden nukkumaan menojenkin kanssa, toiset tavat sopivat toisille toiset toisille.

Toivon että ap otat huomioon yhden asian.....Kaikki lapset eivät ole vauvana mitään helppoheikkejä. Koliikkilapset huutavat pitkin iltaa, eikä siihen mikään pinnasänkyyn laittaminen tehoa. Huuto ei siihen lopu. Ja nämä koliikkilapset oppivat samalla muutenkin siihe, että nukkumaan käynti on hankalaa ja tarvitsevat rauhoittelua. Eivät osaa vielä parivuotiaanakaan välttämättä käydä helposti nukkumaan. Ei se ole äidin syy tai valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä en ymmärrä perhepedin tuomista tähänkin ketjuun, koska se ei tosiaankaan kaikille sovi. Esim. mä en olisi voinut vauvaa imettää makuultaa ja varsinkaan ilman röyhtäyttämistä, koska vatsavaivoista olisi muuten kärsinyt koko yön. Ja mä en saa öitäni nukuttua vauva vierellä, koska unissani kääntyilen paljon, joten olen sellaisten öiden jälkeen (esim. kun lapsi sairaana ja nukkuu vieressäni) tosi väsynyt ja päivät kaikkea muuta kuin hyvä ja lempeä äiti.

Perhepeti on hyvä niille, joille se sopii, mutta ei kaikille. Samoin kun noiden nukkumaan menojenkin kanssa, toiset tavat sopivat toisille toiset toisille.

Heh....perhepediksi luokitellaan myös sivuvaunu. Siinä voi äiti kääntyä ja vääntyä ja lapsi on omalla puolellaan omassa sängyssään, mutta kuiteski perhepedissä. Jos vauva heräilee usein ja tarvii tuttia tai kättä tai tissiä, eiköhän se äidin jaksamisen kannalta ole paras nukkua lähellä

Alkuperäinen kirjoittaja Repa:
Niinhän se on että jos omat lapset ovat nukkuneet loistavasti malliin " sänkyyn lasken ja sinne nukahtaa",niin kuvitellaan että kaikkien muiden omat toimii samalla tavalla...

Meillä on ollut hirveä taisto pojan nukkumisten kanssa,koliikit yms.
Vasta kun luovutin ja aloin nukuttamaan poikaa viereen ja otin iltarituaalit käyttöön,tilanne helpottu samantien... tokikaan ei harrasteta mitään ylimäärästä,vaan ihan pesut,yökkäri ja satu. Yöt itessään on levottomia vielä,unissaan opetellaan konttaamaan jne... mut se kuuluu vauvan toimenkuvaan,vauva saa olla äidistä riippuvainen,se on normaalia!!!

Mutta peräänkuulutan sitä että kaikki lapset ei "toimi"samanlailla....

Anteeksi, ihan oikeasti ei pahalla, koska voi olla, ettet asiaa ihan näin tarkoittanut, mutta anteeksi kun "tartun" nyt yhteen sanaa. Tuohon, että vasta kun LUOVUTIT ja rupesit nukuttamaan vieressä...niin tätä olen monesti kuullut ennenkin sanottvan, ja mulle tulee siitä jotenkin kiurja olo:( Siis niinku luovuttaa mille?Sille, että oma lapsi haluaa olla äitinsä/vanhempiensa lähellä...sori pilkunviilaus:( mut monesti särähtänyt korvaan. Kun minä näen tuon aika monellakin lapsella esiintyvän lähellä nukkumisen kaipuun ihan biologisena tarpeena...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Heh....perhepediksi luokitellaan myös sivuvaunu. Siinä voi äiti kääntyä ja vääntyä ja lapsi on omalla puolellaan omassa sängyssään, mutta kuiteski perhepedissä. Jos vauva heräilee usein ja tarvii tuttia tai kättä tai tissiä, eiköhän se äidin jaksamisen kannalta ole paras nukkua lähellä

Mun mielestä on ihan sama nukkuuko lapsi sitten pedissä kiinni vai 2m päässä

;)

Mun mielestä on ihan sama nukkuuko lapsi sitten pedissä kiinni vai 2m päässä

;)

No eihän se sama ole, tarviiko äidin yöllä nousta lapsen luo, vai riittääkö kyljen kääntäminen ja tissin suuhun työntäminen tai käden ojennus :D

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
[quote="piina"
;)

No eihän se sama ole, tarviiko äidin yöllä nousta lapsen luo, vai riittääkö kyljen kääntäminen ja tissin suuhun työntäminen tai käden ojennus :D

Juu, mutta kun mun siis täytyy joka tapauksessa nousta lapsi syöttämään ja röyhtäyttämään, nukkui lapsi sitten vieressä tai vaikka viereisessä huoneessa... eikä meidän vauvat oikeastaan muuten ole heränneetkään kuin syömään (paitsi tiettyinä aikoina esim. kipeinä)

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Juupa juu:
Käsi ylös, kenen lapsesta tarhantädit/neuvolantädit/muut vastaavat EIVÄT ole sanoneet että onpa reipas ja niin fiksu ja älykäs ja hyväntuoksuinen ja ja ja....

Joskus huvitti kun vertailtiin lapsen hoitopaikan mammojen kanssa kommentteja, samat tarhantädit sanoneet jokaiselle äidille että onpa teidän lapsi muita niin paljon edellä ja niin reipas ja ai että sentään, niin nätisti aina puettukin. Ja kyllä mammat tykkää :D

Neuvolassa tietysti kaikilla on niin komiasti kasvanut ja poikkeuksellisen virkeä ja tarkkaavainen ja jos vaikka mitä - lapsi, tyttöjen neuvolakorttiin kirjoitetan jotain sievästä tyttösestä ja poikien neuvolakorttiin potrasta pojasta. :D

Sama asia on pantu huvittuneina merkille myös meidän tuttavapiirissä =)

Terkkarikoulutuksessa opetetaan mainitsemaan tiettyjä positiivisia asioita lapsista.

Kivahan se on, että niitä sanotaan. Mukavalta se tuntuu. Ja pehmentää sitä, jos joutuu antamaan vähän ikävämpääkin uutista.

Se vaan huvittaa, kun esimerkiksi meidän 1v 8kk ikäistä tyttöämme kehutaan erityisen kehittyneeksi "kun puhuukin jo niin hyvin", vaikka takuulla ei puhu ikätasoaan paremmin. Ihan keskiverto juttelija on.

Miksi yleensäkin pitäisi verrata muihin ja kehua kehittyneemmäksi kuin muut? Eikö riitä, että lapsi on suloinen tai herttainen tai iloinen tai reipas tai mitä kukin nyt sitten on. Ihan oman luonteensa mukaan.

Mä en oikein perusta tuosta vastasyntyneiden ja pikkuvauvojen hylkäämisestä mutta muuten... Ihmettelen vähän, miksi pitää olla monimutkaiset iltarutiinit. Nukkumaan mennään ku väsyttää.

Ja mun mielestä 1v2kk vauvan ei kuulu vielä olla kovinkaan ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen. Ellei tosiaan puhu ja kävele jo suht moitteettomasti mitä hieman epäilen.

Uusimmat

Yhteistyössä