Miksi lapsi ei saa sanoa, et ruoka on pahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mutsi

Vieras
Tähän monesti törmää.
Sanoohan aikuinenkin milloin mitäkin "hyi raato mitä sontaa tää on" tai jotain?:o
Miks lapsi ei saa puhua rumia, jos aikuinenkin saa?
Miks lapsi saa syödä karkkia vain kerran viikossa ja aikuinen miten lystää?

Nih.:snotty:

mä oon opettanut ettei ruokaa saa sanoa pahaksi, mutta saa sanoa jos se ei pidä siitä. "en tykkää tästä" on minusta parempi kuin märistä että ruoka on pahaa. mulla on sellainen mielikuva ettei mikään ruoka ole _pahaa_, kaikesta ei vaan voi tykätä.

Noin typerästi puhuvan aikuisen lapsi saa kyllä sanoa ihan mitä lystää... Jos taas edes jollain perheenjäsenellä on jotain käytöstapoja, voi niitä vaatia lapseltakin.

Alkuperäinen kirjoittaja cella:
mä oon opettanut ettei ruokaa saa sanoa pahaksi, mutta saa sanoa jos se ei pidä siitä. "en tykkää tästä" on minusta parempi kuin märistä että ruoka on pahaa. mulla on sellainen mielikuva ettei mikään ruoka ole _pahaa_, kaikesta ei vaan voi tykätä.

Näin meilläkin.. En minäkään sano että ruoka on pahaa, vaan että en pidä siitä. Lapsella kestää aikansa oppia pitämään ruoasta, oliko se n. 20 maistamiskertaa. Meillä kunnioitetaan ruokaa ja ruokailutilanteita.

Näin itsekin ajattelen. Eikä meillä sanota mitään pahaksi. Kaikesta ei kuitenkaan tarvitse tykätä.
Mut monesti törmää tuohon mistä eka kerroin...

No ei aikuinenkaan saa sanoo, et ruoka on pahaa. Ellei se oikeesti oo, eli pilalla, homeessa tms. Meidän lapset 5- ja 7 v osaa kyllä sanoa joko "ei kiitos tai ei nyt maistu". Eikä aikuisetkaan saa puhua rumia. Eikä varsinkaan lasten kuullen. Mä kinaan tästä usein miehen kaa, siis kiroilemisesta, kun sen mielestä se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin (ei kyllä kiroile lasten kuullen) ja mun mielestä se on vaan rumaa. Ja meillä on kyllä aikuisillakin karkkipäivä :)

Sanoohan aikuinenkin milloin mitäkin "hyi raato mitä sontaa tää on" tai jotain?:o
- Raato ja sonta ei kuulu sanavarastooni. Kyllä mä sanon "tää on pahaa", "yök" tai "en pidä tästä" ja niin saa sanoa lapsikin. Kaikesta ei tarvitse tykätä eikä kohteliaisuudesta valehdella.

Miks lapsi ei saa puhua rumia, jos aikuinenkin saa?
- Ei saa lapsi puhua rumia, kun ei saa aikuinenkaan puhua rumia. Rumien puhuminen ei kuulu elämääni.

Miks lapsi saa syödä karkkia vain kerran viikossa ja aikuinen miten lystää?
- Karkkipäivä viikossa on fiksu tapa - myös aikuiselle. Tosin karkkia ei tarvitse erityisemmin edes antaa lapsille, ei ainakaan alle 3-vuotiaille.

Meillä kaikenmoinen yök ja pahaa on myös kiellettyjen listalla. Samoin kuin edellä olevalla saa sanoa nätisti että en oikein tykkää tästä tms. Mun mielestä olisi aivan järkyttävän noloa jos lapsi alkaisi sanoa muiden tekemiä ruokia sonnaksi. Näin teemme siksi että lapsi oppositio jonkinlaiset KÄYTÖSTAVAT!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Näin itsekin ajattelen. Eikä meillä sanota mitään pahaksi. Kaikesta ei kuitenkaan tarvitse tykätä.
Mut monesti törmää tuohon mistä eka kerroin...

kaikesta ei tarvi tykätä, mutta kaikkea pitää syödä tai ainakin maistaa, niin aikuisten kuin lastenkin!!

ja aikuinen saa syödä karkkia/hyväskää niin paljon kun tykkää koska aikuinen vastaa itse omasta terveydestään ja tietää ne haitat mitä liiallisesta namin syönnistä seuraa!

Meillä kun yleensä tuon kuulee siinä vaiheessa kun näkevät ruoan, ennen maistamista.
Ja kun aina on käynyt niin että kun ovat maistaneet "yök, pahaa ruokaa en syö" -ruokaa niin yllättäen ovatkin tykänneet siitä.

nih siksi.

toiseksi, lapsille on hyvä opettaa että on "karkkipäivä" ettei tule syöpöteltyä hyväskää joka päivä kun se ei tee sitten millään mittapuulla hyvää.
Miksi pilata lapsen terveys, pilatkoon sitten aikuisena kun voi tehdä omia päätöksiä asian suhteen
kuten aikuiset tekee itselleen.
Lapsi on vanhempien vastuulla ja tässä tapauksessa täytyy opettaa hyviä tapoja niin puheen suhteen kuin herkkujenkin.

siksi.

Siksi koska ruoka ei ole koskaan pahaa, jokaisella vain on omanlaisensa makuaisti ja se mikä toisen mielestä on pahaa on toisen mielestä herkullista. Miltä susta ap tuntuisi syödä hyvää ruokaa ja varsinkin laittaa suurella vaivalla ruokaa jonka tiedät hyväksi, jos joku moittisi sitä pahaksi? Minä opetan lapset sanomaan mieluummin, että " tämä ei ole mun herkkua" kuin että joku ruoka on pahaa, ja jos joku aikuinen sanoo tuolla tavalla kuin sinä ap väität jonkun sanovan, niin sitä aikuista voi kyllä pitää ja sanoa tosi moukaksi!

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Tähän monesti törmää.

Super-hyper-extraJUNTTI aikuinen ehkä, käytöstavaton moukka. Ei kukaan normaali sano noin!

Lapsi ei saa sanoa että ruoka on pahaa, koska se on epäkohteliasta.

Huonosti on kasvatettuja sekä lapset, että näiden vanhemmat, jos ruualle yökkii. Minusta on vastenmielistä ja inhottavaa ruualle naaman vääntely, oli kyse sitten 1-vuotiaasta tai 100-vuotiaast tai jotain siltä väliltä.

hmm, mä en ymmärrä muutoinkaan että miks mikään ruoka on pahaa... siis on toki syitä miksi ruoka ei ole maittavaa..
-liian paljon suolaa/pippuria/ tai muita mausteita
-ylikypsää
-raakaa

mutta noihan on suitä mitkä voi kauniisti sanoa, eli on turhan suolaista mun makuun etc.
ei kenenkään tekemää ruokaa oikeastaan oel syytä kutsua pahaksi.. aina voi sano että mikä siinä ei itseä miellytä.. oli se sitten fenkolin maku taikka mausteet.. mä en ota itseeni jos joku sanoo ettei välitä ruuasta KOSKA...
mutat mikäli kykenee sanomaan vain että on pahaa niin otan itseeni, koska tiedän etten pahaa ruokaa tee... ;)
lapsikin osaa käytöstavat jos ne opettaa, eli lapsenkaan ei ole tarvetta ruokaa pahaksi sanoa... mun poika osaa sanoa jos ei ruuasta pidä, koska ruoka on liian vahvaa.. ja ikää on kuitenkin 2v8kk joten eiköhän osaa kohtapuoliin eritellä muutoinkin miksi ei jostain pidä..

koska paha ruoka = pilaantunut ruoka.

yritän opettaa lapselle että ei tarvitse sanoa yök, hyi pahaa. Voi sanoa että en pidä tästä mausta/ruuasta. En halua syödä enempää.

moni aikuinen voisi siistiä suutansa.

Yhteistyössä