Miksi lapset oppii nykyään myöhemmin potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuosimallia -76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuosimallia -76

Vieras
Olen 70-luvun lapsi. Siihen aikaan oli tapana laittaa lapset potalle heti kun oppivat istumaan ja moni oppi kuivaksi paljon nuorempana kuin nyt. Veikkaan, ettei kukaan normaali 3-vuotias enää juossut Pamperseissa (joita ei silloin edes ollut). Miksi nykyajan lapset ei opi? Onko nämä uudet suositukset pottailun aloituksesta vain vaippafirmojen keksintöä vai missä vika? Minä olen tehnyt kaikkien suositusten vastaisesti ja lapseni oli keskimääräisesti aikaisemmin kuiva kuin monet nykyään. En usko, että hän on mitenkään kehittyneempi tässä asiassa kuin muutkaan. Uskon, että aikainen aloitus on syynä oppimiseen.

Mun kaverille sanottiin neuvolassa, että pottaan voi tutustua vasta 1,5-2-vuotiaana, kun hän oli asiaa tiedustellut 10 kk tarkastuksessa. Kuulemma sitä ennen on haitallista. Meidän tyttö oli jo lähes päiväkuiva puolitoistavuotiaana ja alle 2-vuotiaana jäi vaipat pois. Mutta minä en olekaan mitään neuvolasta kysellyt, vaan toiminut maalaisjärjellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun kaverille sanottiin neuvolassa, että pottaan voi tutustua vasta 1,5-2-vuotiaana, kun hän oli asiaa tiedustellut 10 kk tarkastuksessa. Kuulemma sitä ennen on haitallista. Meidän tyttö oli jo lähes päiväkuiva puolitoistavuotiaana ja alle 2-vuotiaana jäi vaipat pois. Mutta minä en olekaan mitään neuvolasta kysellyt, vaan toiminut maalaisjärjellä.

Ai. No mua hävetti kun neuvolan täti kysyi 8kk neuvolassa, osaako poika jo istua potalla ja mä vastasin vähän yskien että kerran päiässä vaan harjoitellaa, eikä välttämättä joka päivä...

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Mä luulen et joissain tapauksissa vaikuttaa se jos äiti menee kovin aikaisin kokopäivätöihin, niin kuka sille lapselle ehtii opetta potta-asiaa?

Monet tarhalapset oppii tarhassa kuivaksi nopeammin mitä ei kotihoidossa olisi saavutettu!!!!!!!!!!!!

minä en ainakaan taho:
aa) siivota vahinkoja. mua ällöää myös oman lapsen kakka.
pee) vahtia, ettei ne vahingot tule sohvalle, matolle, sänkyyn tms mahdottomaan puhdistettavaan.
see) vyöttää väkisin lasta pottaan kiinni, kun se rimpuilee, venkoilee ja huutaa EEEIIIIIEIEIEIEIE!!

ja btw, tämä sama lapsi käy hoidossa potalla, mutta ei kotona. kiitämätön vekara. ;)

Koska vaipat on helppokäyttöisiä ja hyviä. Lisäksi myöhemmin aloittaessa ei tarvitse nähdä niin paljon vaivaa, vaan kuivaksi oppiminen käy kuin itsestään.

Tietoa on enempi, tiedetään ettei lapsi hallitse rakkoaan ennenkuin 1,5vuoden iässä aikasintaan. Toki ennemmin voi 'oppia kuivaksi' mikäli vanhemmat oppii tunnistamaan koska lapsella on hätä ja käyttää häntä säännöllisesti potalla.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
minä en ainakaan taho:
aa) siivota vahinkoja. mua ällöää myös oman lapsen kakka.
pee) vahtia, ettei ne vahingot tule sohvalle, matolle, sänkyyn tms mahdottomaan puhdistettavaan.
see) vyöttää väkisin lasta pottaan kiinni, kun se rimpuilee, venkoilee ja huutaa EEEIIIIIEIEIEIEIE!!

ja btw, tämä sama lapsi käy hoidossa potalla, mutta ei kotona. kiitämätön vekara. ;)

No meillä oli sen pienen hetken, kun vahinkoja saattoi tulla, matot pois ja sohva suojattu. Ei ollut mitenkään ylivoimaista. Mua ällöttää siivota p..kaa vaipasta (kestovaipasta), joten mieluummin lapsi potalle tarpeilleen. Kumpikaan ei meillä ole rimpuillut ja kiljunut, koska pottaan ovat tutustuneet jo siinä vaiheessa kun ovat oppineet istumaan. Silloin eivät vielä osanneet kiljua ei ja rimpuilla. Sitten kun se rimpuiluikä tuli, oli potta jo samanlainen osa päivärutiineja kuin vaikka hammasharja. Kirja tai leluja käteen, niin ei ole ollut mitään ongelmia.

Ai. No mua hävetti kun neuvolan täti kysyi 8kk neuvolassa, osaako poika jo istua potalla ja mä vastasin vähän yskien että kerran päiässä vaan harjoitellaa, eikä välttämättä joka päivä...

Jotkut psykologit ovat sitä mieltä, että liian aikaisin aloitetusta pottailusta on haittaa. Lapselta vaaditaan liikaa, koska hän ei ole vielä saavuttanut siihen tarvittavaa kehitystasoa. Muistelisin että jopa eräs nimekäs psykologi olisi ollut tätä mieltä..

Koska vaipat on helppokäyttöisiä ja hyviä. Lisäksi myöhemmin aloittaessa ei tarvitse nähdä niin paljon vaivaa, vaan kuivaksi oppiminen käy kuin itsestään.

Tietoa on enempi, tiedetään ettei lapsi hallitse rakkoaan ennenkuin 1,5vuoden iässä aikasintaan. Toki ennemmin voi 'oppia kuivaksi' mikäli vanhemmat oppii tunnistamaan koska lapsella on hätä ja käyttää häntä säännöllisesti potalla.

Eli laiskuudesta on kiinni monen vanhemman kohdalla? Ei viitsinä nähdä yhtään vaivaa, niinpä niin. Onneksi me käytetään kestoja, niin ei viitsinä nähdä vaivaa pestää vaippoja turhaan, kun vaihtoehtojakin on. Kun esikoinen käytti kertiksiä pelkästään, en viitsinyt nähdä vaivaa kantaa kaupasta vaippoja pakettikaupalla. Siinähän säästi pitkän pennin, kun viitsi muutaman kerran päivässä tarjota pottaa.

No varmaan yksi syy on se että vaipat on helppoja käyttää, ja se voi olla myös että vaipat on "liian" hyviä eli lapsi ei välitä vaikka tulisi pissaa vaippaan kun ne on nykyisin niin imukykyisiä että ei se tunnu märältä ja inhottavalta.Jos vaippa jää kovin märäksi ja inhottavaksi pitää niin kyllähän lapsikin sitten on mieluummin ilman vaippaa. =)

En tiä, nää nyt vaan oli sellasia juttuja jotka tuli mieleen.

meillä ainakin oltiin pitkään ilman vaippaa vaikka se pissa tai kakka housuihin tuli. Sitä kautta hän vihdoin alkoi oppia hädän tunteen ja nykyään ei vahinkoja ole tullut ja yövaippakin yleensä kuiva jos herätään puol seiska viikolla. Viikonloppuisin nukutaan kauemmin ni silloin on voinut yövaippa kastua.

Jotkut psykologit ovat sitä mieltä, että liian aikaisin aloitetusta pottailusta on haittaa. Lapselta vaaditaan liikaa, koska hän ei ole vielä saavuttanut siihen tarvittavaa kehitystasoa. Muistelisin että jopa eräs nimekäs psykologi olisi ollut tätä mieltä..

Just. No sen takia mäkin varmaan olen tälläinen :kieh: Koko elämä pilalla, kun mut on laitettu pienenä potalle ihan samoin kuin kaikki ikätoveritkin eli aikaisin.

no kun äiskät istuu persiet liimattuna koneella ja naputtaa viestejä kaksplussaan eivätkä saa aikaiseksi normaalia siisteyskasvatusta, puhumattakaan että oppisivat tunnistamaan lapsen luontaista vessaviestintää vauvasta alkaen. ugh semmosille äiskille.

Minua on ihan harmittanut kun oon ollut jotenkin laiska ( ja varmaan kai kiireisempi kuin 1lapsen aikana ) käyttämään tuota kuopusta potalla! :(

Esikoista aloin käyttämään 8kk ikäisenä joka päivä pari kertaa päivässä ja sinne alkoi melko nopeasti itsekin "tahtomaan".Ei nyt tieten 1v ymmärrä että pissattaa, mutta siis oli menossa potalle ja otin vaipan pois ja annoin pissata/kakata sinne.

Pitääkin nyt alkaa tuota toista siellä käyttämään vähän enemmän..

mää uskon tähän!en oo koskaan alkanut potattaan mitään vauvoja,enkä muutenkaan ennen kuin lapsi on itse osottanut halua tehdä tarpeensa muualle,olen jutellut lapsieni kanssa että mitäs jos otettas vaipat pois ja heti ovat oppineet,käytännössä myäs ilman vahinkoja!samalla on lähtenyt sekä yö että päivävaipat eikä olla laitettu kyläillessä ulkoillessa tms myöskään.mun tuttavapiiriissä on ihmisiä jotka ovat potattaneet jo alle vuoden vanhasta ja jopa mulle sanoneet et miks et käytä potalla kun sun lapses jo vuoden et meidön se ja se tekee välillä jo pottaan vaik on nuorempi kun sun ym.ja ain on käynyt niin et silti mun lapset on oppinut aiemmin pois vaiposta!!likka oli kokonaan kuiva 1v11kk iässä ja pojat 2v 3kk iässä.

Mie en oo psykologi, enkä varsinkaan nimekäs sellainen, mutta väitän, että tuossa voi olla perää. Omalla kokemuksella omista lapsista ja sivusta sukulaisten ja ystävien lapsia seuranneena olen huomannut, että hyvin varhain potalle opetetuilla lapsilla on myöhemmin ollut enemmän taipumusta ummetukseen ja pissankarkailuun vähän myöhemmällä iällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Vaipat liian mukavia ja imukykyisiä. Jos käytettäisiin lakanoita vaippoina niin yksikään 2v ei olisi enää vaipoissa =)

oppiiko sitten kestovaipatetut lapset aiemmin kuivaksi kuin kertisten käyttäjät?

Vanhemmat eivät yksinkertaisesti viitsi opettaa lapsiaan, haluavat päästä itse mahd vähällä ja ajattelevat että kyllä se sit viimestään koulussa oppii eli tyyli on hälläväliä!!
mulla on yksi kaveri jolla 3 vuotias tyttö eikä ole kertaakaan vielä edes potalle vienyt, ei lapsi kuitenkaan ihan niin itse opi!

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Mie en oo psykologi, enkä varsinkaan nimekäs sellainen, mutta väitän, että tuossa voi olla perää. Omalla kokemuksella omista lapsista ja sivusta sukulaisten ja ystävien lapsia seuranneena olen huomannut, että hyvin varhain potalle opetetuilla lapsilla on myöhemmin ollut enemmän taipumusta ummetukseen ja pissankarkailuun vähän myöhemmällä iällä.

joo ja mun tuttavapiirissä myös tuntuu näillä lapsilla olevan enempi yökastelua!!

Yhteistyössä