Miksi lapselle puhutaan näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna kun täti auttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna kun täti auttaa

Vieras
Miksi aikuiset (vanhemmat) alkaa puhua lapselle "anna kun äiti/isä auttaa" eikä minä muodossa?
Itse aikasemmin ajattelin että en kyllä näin ala puhua, mutta kappas- kuinkas kävikään ;)

Huomasin myös päiväkodissa työskennellessäni että ne vanhemmat hoitajat joilla oli itsellä lapsia (ehkä jo isojakin) tai sellaiset jotka oli oleet pienten puolella töissä puhui ko. tavalla.
Kun taas vastavalmistunnet ja muut nuoremmat, lapsettomat puhui minä-muodossa

Olis kiva tietää onko tähän joku "selitys" :)

En tiedä mistä johtuu. Itsekin huomaan puhuvani lapsille että anna kun äiti auttaa. Tuntuu hassulle sanoa että minä annan sinulle tästä tämän, joskus olen meinaan yrittänyt puhua niin.

Ei tuo haittaa, se ei ole paha, jos välillä puhuu kuin ulkopuolisena henkilönä.

Enemmän ärsyttää ne, jotka puhuvat eri äänensävyllä lapselle, kuin aikuiselle.
Ei lapset ole mitään idiootteja, joille pitää lässyttää, tai puhua jotenkin korotetulla äänellä kuin huonokuuloiselle puhuessa. Puistattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika monen lastentarhanopettajan tai ala-asteen opettajan pystyy vapaallakin bongaamaan sellaisesta puhutaan kuin lapselle-tyylistä.

Mun kaverin äiti puhui kaverilleni tohon tyyliin vielä kun kaverini oli tyyliin 15 v. "Äiti soittaa sulle sit..." Järkyttävää! Lastentarhanopettaja kyseessä, ja pari iltatähteäkin perheestä löytyy =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja tipi:
Pieni lapsi ei ymmärrä minä/sinä-muotoa.

Tää on varmaan totta. Lapseni puhuu itsestään että "Jake" tekee, ottaa ym.
2,5v.

Ai, meillä vaan puhuu ihan minä ja sinä-muodossa. Toki vielä puhuu myös omalla nimellään ja tai sinuttelee nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Ei tuo haittaa, se ei ole paha, jos välillä puhuu kuin ulkopuolisena henkilönä.

Enemmän ärsyttää ne, jotka puhuvat eri äänensävyllä lapselle, kuin aikuiselle.
Ei lapset ole mitään idiootteja, joille pitää lässyttää, tai puhua jotenkin korotetulla äänellä kuin huonokuuloiselle puhuessa. Puistattaa.

Riippuu vähän minkäikäisestä lapsesta on kyse. Mutta ei se ole pelkkää lässytystä, siinä korostuu samalla kaikki ilmeet ja puheesta erottuu selvemmin kaikki sävyt kun "lässyttää"... tulee usein ihan luonnostaan esim. naisilta kun puhuvat vauvoille.

Mun mielestä on ihan sama sanooko "anna äiti auttaa" tai "anna minä autan". Enemmänkin sillä äänenpainolla, millä asian sanoo on enemmän merkitystä. Meillä lapset ainakin sanoo mua äidiksi, joten on mielestäni ihan luontevaakin, että käytän itsestäni äiti-nimitystä myös itse. Ja välillä meinaan töissäkin pk:ssakin sanoa itseäni jonkun lapsen äidiksi (ja sitten voin itsekeni puuskahtaa että onneksi en ole).

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu harmaana:
Ja välillä meinaan töissäkin pk:ssakin sanoa itseäni jonkun lapsen äidiksi.

:D mä monesti myös veljeni pojalle (saman ikäinen kuin omani) puhun itsestäni äitinä. Ei jotenkaan omaan suuhuni istu että "täti antaa täältä".Etunimeä varmaan pitäisi käyttää.