miksi lapsella hattu kesällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nauriiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tää porvoosta....

hattu suojaa auringolta ja lipallinen hattu estää aurinkoa polttamasta kasvoja ja niskaa. Lapsethan ovat kesällä ihan jatkuvasti ulkona, joten kyllä tämä suojautumiskeino on eikä ulkonäkökysymys. Jos haluat ihosyövän lapsillesi, niitä jätä hattu pois.
Voiko näin typeriä kysymyksia olla.....????

Alkuperäinen kirjoittaja nauriiksi:
Voisiko joku kertoa oikeasti faktatietoja siihen, miksi lähes kaikilla lapsilla pidetään hattua päässä kesällä joka päivä ja joka hetki?

joskus oon kuullut juttua että lapsen päänahka on liian ohut ja etenkin kun ei ole hiuksia. Meillä kuitenkin 1-vuotiaalla enemmän hiuksia kuin itselläni. Lisäksi paljonhan pidetään lierittömiä lakkeja vaikka vedotaan usein juuri siihen, että estää auringon häikäisyltä.

Itse olen alkanut uskoa siihen, että lakkeja vaan on alettu entistä enemmän pitää ja äidit on vuosi vuodelta alkaneet uskoa että niitä on pakko pitää lapsella ollakseen hyvä äiti, koska muutkin pitää ja katsoo pitkään jos jonkn lapsella ei ole.

Itse saan kesähattua pitämällä heti migreenin joten en pidä ikinä hattua kesällä. Lisäksi kannatan sitä että lapsi kyllä tietää milloin haluaa heittää hanskat pois ja lakin pois ja toisaalta osaa sanoa jos paleltaa tms joten en pakolla lakkia pidä. Tämän vuoksi pitävät perustelut lakin tärkeydestä kiinnostaisi. Mistään en niitä vaan löydä. Tietääkö joku?

Viittasinkohan jossain ulkonäkökysymyksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Kyllähän mä toki venyn ompelukoneen ääreen, teen omillenikin. Mutta ei ne niitä lierihattuja tartte, jos ne kävelee esim. kuistilta autoon, autosta Siwaan, Siwasta autoon ja autosta kuistille. Ei, vaikka porottaisi kuinka suoraan.
Jos ollaan koko päivä rannalla tai vaikka takapihan marjapuskissa, niin se on sitten eri juttu.

Tuleppas kertomaan toi sama sille neitille, joka vetää itkupotkuraivarit jos ei saa meah-tätin tekemää hattua päähän aina kun ollaan ulkona yli kolme sekuntia :kieh:

Äläs nyt ala palstahysteerikoksi.
Saahan sitä myssyä toki pitää vaikka yötä päivää, jos haluaa. Mutta pakko ei aina ole, tai edes tarpeellista.

Ja se, että mä käväisen siellä Siwassa pesueeni kanssa, enkä jaksa niitä neljää ja puolta ulkonaolominuuttia varten alkaa kaivelemaan myssyjä koko porukalle, ja siitä hyvästä joku mummu länkyttää Siwan parkkipaikalla ja viereisen auton hysteerinen palstamamma tekee tänne samointein kännykällä aloituksen rääkätystä ja laiminlyödystä lapsikatraasta.... Se on naurettavaa.

Itse lukeudun niihin ihmisiin, jotka suojaavat päänsä kuumassa auringossa, samoin lasteni päät.
Vietämme osan kesästämme toisaalla, jossa aurinko paahtaa hyvinkin kuumasti. Kuumimillaan siinä +40 asteen tietämissä. Ei lapsilla mitään paksuja hattuja ole, ohuita puuvillahuiveja tms. hiustensa ja päänsä suojana- samoin itselläni. Jos sitä suojaa ei ole, tulen pahoinvoivaksi. Päätä alkaa särkeä ja tulee oksettava olo. Se huivi suojaa myös edes näennäisesti hiuksia auringolta, joka haalistaa ja kuivataa hiuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Kyllähän mä toki venyn ompelukoneen ääreen, teen omillenikin. Mutta ei ne niitä lierihattuja tartte, jos ne kävelee esim. kuistilta autoon, autosta Siwaan, Siwasta autoon ja autosta kuistille. Ei, vaikka porottaisi kuinka suoraan.
Jos ollaan koko päivä rannalla tai vaikka takapihan marjapuskissa, niin se on sitten eri juttu.

Tuleppas kertomaan toi sama sille neitille, joka vetää itkupotkuraivarit jos ei saa meah-tätin tekemää hattua päähän aina kun ollaan ulkona yli kolme sekuntia :kieh:

Äläs nyt ala palstahysteerikoksi.
Saahan sitä myssyä toki pitää vaikka yötä päivää, jos haluaa. Mutta pakko ei aina ole, tai edes tarpeellista.

Ja se, että mä käväisen siellä Siwassa pesueeni kanssa, enkä jaksa niitä neljää ja puolta ulkonaolominuuttia varten alkaa kaivelemaan myssyjä koko porukalle, ja siitä hyvästä joku mummu länkyttää Siwan parkkipaikalla ja viereisen auton hysteerinen palstamamma tekee tänne samointein kännykällä aloituksen rääkätystä ja laiminlyödystä lapsikatraasta.... Se on naurettavaa.

Enhän mä alakaan, mun kersa alkaa :saint:

Mulle on ihan herttasen yhdentekevää, kellä kaikilla on tai on olematta hattu päässä. Niinkun tiedät, mulle on aina kaikkien muitten tekemiset ihan yhdentekeviä, sekä sun että muitten palstamammojen. Ja jopa naapureiden, kunhan eivät häiritse mun elämää.

Oma jälkikasvuni tykkää pitää hattua päässä kesälläkin, mikä on mun mielestä erityisen suotavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Meidän lapsi ei halua lähteä kesällä ulos jos sillä ei ole lippistä päässään :D

Mitä tuohon kesäiseen lakin pitämiseen tulee niin kyllä se on ollut meillä aina käytössä. Parempi suojata pienen pää kun jälkeen päin katua ettei sitä tehnyt.

Samoin meillä ja samaa mieltä!

Jotkut vaan tuntuu haluavan kapinoida ja olla omasta mielestään viisaampia (vaikka sitten lastensa kustannuksella)

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mun mies sai viime kesänä auringonpistoksen maalatessaan tallin seinää kuumana päivänä, vaikka oli lippis päässä. Sen verran huonoon kuntoon veti että ei ole ollut ongelmia sen jälkeen muistaa laittaa lakkia päähän muksuille hellepäivinä. Oikeasti, en suosittele, mies oli tosi kipeä.

"ja ei sitä ennenkään lakkia päässä koko ajan ollut"

Ei varmaan ollutkaan ja syy siksi minkä takia minulla on yksi setä vähemmän. Kuoli auringonpistokseen pikkupoikana :(

Meillä hatutetaan lapset aina kun ulos mennään, yks lysti mulle mitä ap tästä ajattelee. Kyseenalaista ihan rauhassa, mä perustelen sen terveyssyihin vedoten.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Meidän lapsi ei halua lähteä kesällä ulos jos sillä ei ole lippistä päässään :D

Mitä tuohon kesäiseen lakin pitämiseen tulee niin kyllä se on ollut meillä aina käytössä. Parempi suojata pienen pää kun jälkeen päin katua ettei sitä tehnyt.

Samoin meillä ja samaa mieltä!

Jotkut vaan tuntuu haluavan kapinoida ja olla omasta mielestään viisaampia (vaikka sitten lastensa kustannuksella)

Vähän ot, mutta tunnen YHÄ suurta morkkista viime kesästä. Lapsi oli varahoitajalla kesäkuun kuumimpina päivinä ja ulkosalla t-paidan kanssa joka jätti niskan suojaamatta. Mukaan oli pakattu sun block -aurinkovoidekin mutta hoitaja ei sitä ollut laittanut. Eikä ohutta pitkähihaista paitaa joka oli tarkoitettu ulkoiluun. Lopputuloksena lapsen niska oli aivan kirkkaanpunainen ja pahasti palanut. Raja näkyi selvästi vielä talvellakin. Punapigmenttiä kun löytyy, ei voi suorassa auringonpaisteessa ollenkaan olla ilman kunnon suojaa.

Alkaa v*ttamaan kun vaan ajattelenkin tuota asiaa.. Toivottavasti ei tehnyt iholle mitään peruuttamatonta vahinkoa.

Yhteistyössä