Miksi laihdutusohjelmissa suositellaan kaurapuuroa aamupalaksi? Tai ainakin Jutta suosittelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28280616]Miksi juuri kaurapuuro, miksei vaikka neljän viljan puuro? Mikä tekee kaurapuurosta paremman muihin puuroihin verrattuna?[/QUOTE]

kaura on viljoista paras ja vatsaystävällisin. Pitää huolta että suolisto toimii. Kaura sopii usein myös niille, jotka eivät voi muita viljoja syödä.

Siinä on kamalasti kaloreita, eikä se edes pidä nälkää.

Paitsi ehkä silloin, jos tekee puuron maitoon ja laittaa kunnon voisilmän, mutta sitten siinä on jo aivan hemmetisti kaloreita.

Siinä yhdessä ohjelmassa Jutta sanoi, että siksi kauraa kun se on hyväksi vatsalle. Kaurassa on kuulemma vatsaa suojelevia ominaisuuksia, kaura tekee mahalaukun pinnalle jonkun suojakalvon. Siksi ennen keitettiin "kauralimaa" mahaongelmaisille.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Kaura on helposti sulavaa, sopii herkkävatsaiselle ja niille joilla kovin tukeva aamupala heti herättyä tökkii. Ihan yhtä hyvin tietysti voi syödä mitä vaan hiutalepuuroa minkä maha kestää, meillä syödään vaihtelevasti normikauraa, Nalle Kuntokauraa (vehnäleseitä seassa), ruishiutaletta, neljääviljaa, kaura-ruista jne.

Meillä ainakin mies on ollut sellainen tyypillinen "pelkkää kahvia ja korkeintaan pala paahtoleipää aamiaiseksi" -tyyppi eikä maha todellakaan kestä mitään kananmunia heti herättyä. Nyt on oppinut syömään puuroa ja päivä lähtee paljon paremmin käyntiin eikä tule tarvetta turvautua suklaaseen tai pullaan lounastaukoa odotellessa.

Ja Jutan ruokaohjeissahan mukana on raejuustoa, josta tulee proteiiniakin, ja pysyy kylläisenä pidempään. Hiilarit painottuvat aamuun, niitäkin ihminen tarvitsee etenkin jos treenaa ja liikkuu.

[QUOTE="vieras";28280737]No mutta ei toi Jutta silti pahalta näytä, vaikka hiilaripommia veteleekin ;)

Yyh, tonnaria aamupalaksi, yöks. Muutenkin se kaura on parempi vaihtoehto kuin joku ryöstökalastettu tonnikala, joka on rahdattu tänne jostain toiselta puolelta maapalloa.[/QUOTE]

Jutta ei näytä pahalta, mutta tunnen monia kaurapuurolla aamunsa aloittavia ihmisiä ja ovat kaikki niitä ylipainoisia.
Tonnikala tosiaan vähän huono idea tuossa mielessä. Mutta onhan vaihtoehtoja vaikka kuinka. Sorrun tonnikalaan silloin tällöin, koska kuitenkin pääosin perheemme tukee luomuruokaa ja teemme lähes kaiken tuoreista raaka-aineista.
Mm. riista ja kala tulee miehen harrastuksen kautta. En vain usko että ihan jokaisella löytyy itse pyydettyä kalaa pakastimesta, siksi heitin tonnikalan vaihtoehdoksi.

Kaurapuuro kehittää vatsalaukkuun ns. kauralimaa, joka siten edistää vatsan hyvinvointia. Vaikutus on kuitenkin lyhytaikainen. Kaura toki myös sulaa helposti ja monet kaipaavat aamulla jotain hiilihydraattipitoista saadakseen "koneiston käyntiin", toisin sanoen suhteellisen nopeita hiilareita jotka piristävät äkkiä. Jos puuron kanssa syö proteiinia (esim. raejuustoa, kananmuna jne.) niin kyllä se hyvän aamiaisen kriteerit täyttää ja sillä jaksaa pitkälle. Itse en ole koskaan oppinut syömään puuroa aamulla, enkä aio kyllä opetellakaan.

Vaimo-Rakas: ja puurokohan ne ihmiset on lihottanut vai olisikohan kuitenkin kyse siitä että ko henkilöt ovat olleet ylipainoisia ja alkaneet sitten syödä aamuisin puuroa laihtuakseen (syötyään sitä ennen aamiaiseksi esim. pullaa tai sokerisia muroja)?

Jutta ei näytä pahalta, mutta tunnen monia kaurapuurolla aamunsa aloittavia ihmisiä ja ovat kaikki niitä ylipainoisia.
Tonnikala tosiaan vähän huono idea tuossa mielessä. Mutta onhan vaihtoehtoja vaikka kuinka. Sorrun tonnikalaan silloin tällöin, koska kuitenkin pääosin perheemme tukee luomuruokaa ja teemme lähes kaiken tuoreista raaka-aineista.
Mm. riista ja kala tulee miehen harrastuksen kautta. En vain usko että ihan jokaisella löytyy itse pyydettyä kalaa pakastimesta, siksi heitin tonnikalan vaihtoehdoksi.

Voisin melkein väittää että nämä ylipainoiset ihmiset eivät kärsi ylipainosta aamuisen kaurapuuron vuoksi :whistle:

Kaurapuurossa on paljon proteiinia ja hyviä hiilareita. Pitää nälkää jos tekee suhteella 1,2dl hiutaleita + 2dl vettä. Päälle marjoja ilman sokeria.

Sitä en tiedä kuinka kauan teidän mielestä pitäisi nälkää pitää mutta 3h on maximi.
Tässä mun omat ruoka-ajat:
Aamupala: 8.00
Välipala 11.00
Lounas 13.00
Välipala 16.00 (proteiinipirtelö)
Päivällinen 18.00
Iltapala 21.00

:) Niinpä niin, se puurohan neihmiset lihottaa :)

[QUOTE="Kifa";28280800]Vaimo-Rakas: ja puurokohan ne ihmiset on lihottanut vai olisikohan kuitenkin kyse siitä että ko henkilöt ovat olleet ylipainoisia ja alkaneet sitten syödä aamuisin puuroa laihtuakseen (syötyään sitä ennen aamiaiseksi esim. pullaa tai sokerisia muroja)?[/QUOTE]

Tai sitten painivat paino-ongelmien kanssa ikuisina laihduttajina. Joiden käsitys terveellisestä ja luonnollisesta ruokavaliosta on ruisleipä, kevyttuotteet 0,3% rasvaa!!! ja se kaurapuuro. Ja sitten ihmetellään että miten sä olet noin hoikka vaikka syöt lihaa/rasvaa, luomumaitoa jnejne.

Tai sitten painivat paino-ongelmien kanssa ikuisina laihduttajina. Joiden käsitys terveellisestä ja luonnollisesta ruokavaliosta on ruisleipä, kevyttuotteet 0,3% rasvaa!!! ja se kaurapuuro. Ja sitten ihmetellään että miten sä olet noin hoikka vaikka syöt lihaa/rasvaa, luomumaitoa jnejne.

Mä olen jopa vähän järkyttynyt sun kapeakatseisuudesta :O Oletko mahdollisesti sellainen tyyppi jonka mielestä vain oma "mielipide" on se ainoa ja oikea fakta? :O

Niin, edelleenkään se ei ole se KAURAPUURO aamulla se ongelma, vaan joku ihan muu asia.

Että jos vetelisi puuroa, vähän lihaa, paljon kasviksia ja sopivasti rasvaa ja hiilareita, niin varmasti olisivat hoikkia.

Minusta on vastuutonta syödä paljon lihaa ja maitotuotteita. Luomu ei ole näissä mikään tekosyy, tuhlausta niiden syöminen on silti.

[QUOTE="vieras";28280867]Niin, edelleenkään se ei ole se KAURAPUURO aamulla se ongelma, vaan joku ihan muu asia.

Että jos vetelisi puuroa, vähän lihaa, paljon kasviksia ja sopivasti rasvaa ja hiilareita, niin varmasti olisivat hoikkia.

Minusta on vastuutonta syödä paljon lihaa ja maitotuotteita. Luomu ei ole näissä mikään tekosyy, tuhlausta niiden syöminen on silti.[/QUOTE]

Tottakai meillä syödään kasviksia (oma kasvimaa), marjoja ja sieniä (metsästä), hedelmiä ja kaikkea muuta, muttei kevyttuotteita ja viljoja. Eikä pottua :)

Mulla kaurapuuro pitää nälkää ehkä tunnin. On vielä pahan makuistakin eikä mun vatsa sitä kauhen hyvin edes kestä. Söin kuitenkin jostakin syystä kaurapuuroa joka aamu monta vuotta, koska kuvittelin sen olevan superterveellistä. Nyt pärjään hyvin vähähiilarisella ja rasvaisella aamupalalla monta tuntia ilman verensokerinlaskuja:)

Voisin melkein väittää että nämä ylipainoiset ihmiset eivät kärsi ylipainosta aamuisen kaurapuuron vuoksi :whistle:

Mulla se aamuinen kaurapuuro aiheuttaa hirveän nälän ja tunnin päästä sen syömisestä. Jos syön kunnolla kaloreita (ja varsinkin rasvaa ja proteiinia) aamupalalla ei makeanhimosta tai nälästä tarvitse kärsiä. Jos olen aamun ja aamupäivän syönyt huonosti niin iskee illalla sitten hirveä makeanhimo.

Sen olen huomannut että monet ylipainoiset ei syö aamupalaa ollenkaan ja mässyttelee sitten iltaisin. Aineenvaihdunta toimii parhaiten aamulla ja aamupäivällä, joten silloin kannattaisikin syödä eniten.

Suosittelen ohrapuuroa, sen kylläisyysarvo on paljon korkeampi kuin kauran ja siksi sillä pärjää kepeästi puolelle päivin. Keitän puuron veteen joten lautasellisen ei ole kuin n 100 kcal

Eikö tuo karppausvouhotus oo käynyt jo vähän vanhaksi?

Itse syön 4 viljan puuroa koska en pidä kaurapuuron koostumuksesta, mutta olen siinä käsityksessä että kaura olisi terveellisempää.

Yhteistyössä