Miksi lähiäidit ette huolehdi lapsenne vaatteista jne.?

  • Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kun. Siellä etäisän kotona on etäisän uuden puolison lapsi, joka on kätevästi yhtä vaatekokoa pienempi kuin etäisän lapsi. Ja sitten on heidän yhteinen vielä samaa sukupuolta kuin isommat.

Aika moni vaate on jäänyt tulematta etäisän luota takaisin, koskaan niitä ei ole nähtykään siellä. Että ei ole äiti laittanutkaan sellaisia koskaan mukaan, vaan on itse ne johonkin hävittänyt. Ja sitten ex-anoppi soittaa ja kiittelee, että äiti on niin mukava ihminen kun antaa lapsensa vaatteita etäisän uuden puolison lapselle ja heidän yhteiselleenkin. Vaatteet kun on varmuuden vuoksi nimikoitu. Siinä vaiheessa äiti sanoo, että ei, hän ei ole antanut yhtään vaatetta vaan ne ovat "hävinneet", eivät ole tulleet koskaan lapsen mukana kotiin. Äiti kyllä sanoi, että voi antaa lapselle pieniksi jääneitä vaatteita pyydettäessä mutta nyt tilanne on niin, että vaatteita kysymättä vain on hävinnyt.

Seuraavall viikolla tuli ex-anoppi käymään ja pyysi äidin ja lapsen mukaansa vaatekaupoille. Mummia hävetti oman poikansa, etäisän, puolesta niin paljon.

Vaatteita ei ole sen jälkeen hävinnyt mutta välit etäisään viilenivät entisestään. Etäisän uusi puoliso taas sai täydet raivarit, koska anoppi ei välitä häntä enää kovasti tapailla, lapsia tietenkin. Anoppi haluaisi tietysti korrektit välit kaikkiin mutta kun etäisä tai uusi puoliso eivät ymmärrä mitään väärää tehneensä, koska maksaahan isä elareita kuitenkin...
:kieh: Juu, näinpä.
 
äitipuoli
et etäisän velvollisuus on vaatettaa lapsensa jos siellä kesän ovat. Mä laitan lapset aina menee yksissä vaatteissa, etäisä ostaa sit vaatteet kotiinsa. On ne lapset miehenkin ja miksi niitä vaatteita tarvitsisi aina mukana raahata kun lapsi menee kotiinsa?!° En ymmärrä ollenkaan tuollaista ongelmaa. Ei se et isä elarit maksaa tarkoita etteikö isälle tulisi muita kuluja lapsesta.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli:
Nyt meni mulla ainakin yli hilsee...kyllä isän pitää lapsesa vaattettaa kotonaan
Elatussopimuksessa nykyisen laskentaperusteen mukaan (ja vanhankin) lasketaan hyvin tarkkaan se, mikä on isän osuus lasten kustannuksista. Ei siisä sovita, että isä ostaa sitten kesävaatteet ja äiti talvivaatteet. Siinä tapauksessa elatussumma on paljon pienempi. Myös erituisharrastuksista isä voi maksaa joka kuukausi jotain, ei niitä enää makseta sitten talvella kun pitää jääkiekkovarusteita hankkia. Se vain on näin.


 
Meillä käy niin, että jos erehdyn laittamaan jotain parempaa neidin päälle, ne vaatteet takuulla jäävät sille tielleen, ja tyttö tulee takaisin pienissä likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa.

Jatkuva valitus että pitäis ostaa tytölle isänsä luokse vaatteita (vaikka minä opintotuella ja isänsä töissä). Ja niitä hyviä vaatteita en koskaan enää näe, vaikka tyttö on isänsä luona n. viikon 1-2kk (välimatka), eli kaiken järjen mukaan ne olisi hyvä palauttaa, kun tällä on enemmän tarvetta. Eli en siksi laita tyttöä paremmissa vaatteissa sinne, joutais isänsäkin ostamaan vaatetta tytölle jos ei kerran siellä niitä ole.

Olen kyllä pakannut tytölle monet kerrat vaatetta reppuun, ja pyytänyt palauttamaan, mutta takaisin tulee vaan murto-osa jos sitäkään, yleensä ne huonoimmat...
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Etkö sä tästä äsken jo yhden ketjun aloittanut?
Vieläkö jaksat natkuttaa, jokainen pukee lapsensa niinkun haluaa.
Ei aina tarvi kulkea hepenissä!
En ole aloittanut. Hepenet on eri asia kuin verkkarit, lenkkarit, t-paidat, verkkapuvut, sandaalit jne. Haluan vain provosoida ja herättää ajatuksia siitä, että laita lapsellesi sellaiset vaatteet kuin itsekkin pitäisit. Tämä siis herätti närää äideissä, mutta miksi? Jos kaikki on kunnossa ja isältä ei tule jatkuvasti mainintaa, että olisi syytä huolehtia myös tuosta perustarpeesta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tytöllä on aina siistit ja ehjät vaatteet kun isälleen menee, mutta isällä on omat vaatekertansa. Sen lisäksi yleensä nekin mitä tytöllä on mukanaan, vähintään osa jää isän luokse kuten viimeksi lierihattu, kiva joutua ostelemaan uusia jatkuvasti |O
Se on muuten kumma että niitä vaatteita jää aina! Tai eihän niitä jää sinne ku ei niitä tartte vaihtaa :headwall: Meillä jäi viimeex tytöltä auton korkeistuin isälleen. Soitin heti perään mutta ei voinnut tuoda autossaan oleviakaan korokkeita tytölle.... Mun nykyinen mies sit osti tytölle uuden kun eihän tyttö voi olla ilman koroketta hänen mielestään...
 
*
Meillä siis niin, että jos laitan esim. lenkkarit menemään etäisän luota äidille niin niitä ei sitten enää näy. Myö varmaan kirpparilla ja ottaa rahat sekä antaa lasten kulkea niillä risaisilla kamppeilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmeliina:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja emmeliina:
Alkuperäinen kirjoittaja jupiter:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ei

ymmärrän ettei parhaimpia tuollaisessa tilanteessa mukaan pistetä, mut en kyllä risoja ja liian pieniäkään silti laittais.Kirppareilta ja alesta löytyy kyllä halpoja jotka sit ei niin harmita.
Mä just eilen kattelin tytölle kirpparilta siistejä (en voi sietää et laps kulkee risoissa, likaisissa pienissä vaateissa) vaatteita siltä varalta ku lähtee isänsä luo. Tuon kokoselle vaan löytyy huonosti vaatetta sieltä...

Niin ja sitten ku siellä isällä ymmärrettäs edes vaihtaa puhtaat vaatteet :headwall: Ku ei edes pikkuhousuja vaihdeta viikonlpoun aikana ja samat vaattet päällä kotiin tullessa ku oli lähtiessä ja odella likaisina ne vaatteet...
Sama täällä...monet kerrat tyttö tullut isältään likaisissa vaatteissa ja likaisena, mm. pylly oikeesti haissut ja samat pikkuhousut ties kuinka monta päivää jalassa olleena

:x No mitä muuta vois odottaa mieheltä, jonka alushousujen vaihdosta mun piti aikanaan huolehtia.
 
*
Mä olen siis kunnostautunut myös vaatteiden korjaamisessa. Nyt lapset tulee ja ekana ovesta tullessa sanoo, että reikä on siellä ja siellä. Niitä sitten korjailen. Ei mua se haittaa, mutta miten voi olla vielä ihmisiä jotka ei osaa neulaa ja lankaa käyttää.... Äiti-ihmiselle pakollinen taito. Itse en ole käsityöihminen lainkaa, mutta tuolla taidolla on monta euroa säästetty.
 
äitipuoli
niin ei kannata valittaa. Lähiäiti voi päättää vaikka pukisi lapsen säkkiin tai just liian pieniin vaatteisiin. Isä voi sit ihan itse päättää haluaako lapselleen uudet kengät vai kulkeeko lapsi pienissä. Isä kun ei kuitenkaan voi vaikuttaa siihen mihin äiti elarit käyttää vaikka ostaisi koko rahalla olutta ;)
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli:
niin ei kannata valittaa. Lähiäiti voi päättää vaikka pukisi lapsen säkkiin tai just liian pieniin vaatteisiin. Isä voi sit ihan itse päättää haluaako lapselleen uudet kengät vai kulkeeko lapsi pienissä. Isä kun ei kuitenkaan voi vaikuttaa siihen mihin äiti elarit käyttää vaikka ostaisi koko rahalla olutta ;)
Isä voi kylläkin vaikuttaa siihen mihin rahat menee.... Isän tehtävä on huolehtia, että myös äiti huolehtii lapsista. Jos laiminlyöntejä on niin ainahan on mahdollisuus, että lapset siirtyvät isälleen. Ei voi ajatella niinkään, että olkoon lapsi sitten ryysyissä kun äitikään ei osta vaatteita. Eihän se lapsen vika ole, että äiti on leväperäinen ja huolehtimaton.



 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli:
niin ei kannata valittaa. Lähiäiti voi päättää vaikka pukisi lapsen säkkiin tai just liian pieniin vaatteisiin. Isä voi sit ihan itse päättää haluaako lapselleen uudet kengät vai kulkeeko lapsi pienissä. Isä kun ei kuitenkaan voi vaikuttaa siihen mihin äiti elarit käyttää vaikka ostaisi koko rahalla olutta ;)
Isä voi kylläkin vaikuttaa siihen mihin rahat menee.... Isän tehtävä on huolehtia, että myös äiti huolehtii lapsista. Jos laiminlyöntejä on niin ainahan on mahdollisuus, että lapset siirtyvät isälleen. Ei voi ajatella niinkään, että olkoon lapsi sitten ryysyissä kun äitikään ei osta vaatteita. Eihän se lapsen vika ole, että äiti on leväperäinen ja huolehtimaton.
Ei taivas... Jää aika sanattomaksi. Ei ihan ymmärrä tota ajatusmaailmaa. Ei se isän vastuu lapsistaan siihen yhteen maksuerään kuukaudessa jää. Tuskin se useimmissakaan tapauksissa oikeasti kattaa kustannuksia mutta useimmat äidit rakastavat lastaan enemmän kuin isä sitä satalappustaan kuukaudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Kysyn minä vain, miksi joka ikinen kesä lapset tulevat isänsä luokse ilman kesäkenkiä, ehjiä lenkkareita, pienissä vaatteissa ja rikkinäisissä? Miten te viitsitte antaa kuvan isälle, ettette ole kykeneviä huolehtimaan lapsista. Rahasta ei ole meidän tapauksessa kyse?
Paljonko lapsia sun miehellä oikeen on kun ajattelit että tän palstan kautta tavoitat "lähiäidit" :saint:
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Kysyn minä vain, miksi joka ikinen kesä lapset tulevat isänsä luokse ilman kesäkenkiä, ehjiä lenkkareita, pienissä vaatteissa ja rikkinäisissä? Miten te viitsitte antaa kuvan isälle, ettette ole kykeneviä huolehtimaan lapsista. Rahasta ei ole meidän tapauksessa kyse?
Paljonko lapsia sun miehellä oikeen on kun ajattelit että tän palstan kautta tavoitat "lähiäidit" :saint:
Kait tällä palstalla saa tällaisissakin perheasioissa kirjoittaa ja herättää keskustelua? Ei kait tämä ole vain ydinperheille suunnaattu palsta? Haluan vain herättää keskustelua, sillä kesä on juuri tätä aikaa jolloin uusperheet ovat täydessä koossaan. Paljon näkee isoja perheitä, mistä voi melkein lukea ketkä ovat lähilapsia ja ketkä etälapsia jo ulkonäön suhteen. Ei ajatella, että lapsesta pitää huolehtia molemmin puolein niin ne lähivanhemmat kuin etät. Tosin lähivanhemmathan sen rahan saavat juuri näitä hankintoja varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Kysyn minä vain, miksi joka ikinen kesä lapset tulevat isänsä luokse ilman kesäkenkiä, ehjiä lenkkareita, pienissä vaatteissa ja rikkinäisissä? Miten te viitsitte antaa kuvan isälle, ettette ole kykeneviä huolehtimaan lapsista. Rahasta ei ole meidän tapauksessa kyse?
Paljonko lapsia sun miehellä oikeen on kun ajattelit että tän palstan kautta tavoitat "lähiäidit" :saint:
Kait tällä palstalla saa tällaisissakin perheasioissa kirjoittaa ja herättää keskustelua? Ei kait tämä ole vain ydinperheille suunnaattu palsta? Haluan vain herättää keskustelua, sillä kesä on juuri tätä aikaa jolloin uusperheet ovat täydessä koossaan. Paljon näkee isoja perheitä, mistä voi melkein lukea ketkä ovat lähilapsia ja ketkä etälapsia jo ulkonäön suhteen. Ei ajatella, että lapsesta pitää huolehtia molemmin puolein niin ne lähivanhemmat kuin etät. Tosin lähivanhemmathan sen rahan saavat juuri näitä hankintoja varten.
Eijei. Mä tarkotin vaan että jos sun miehellä on vaan yhden exän kanssa lapsia, niin aika mahtipontinen avaus "miksi te lähiäidit..."
Tuli semmonen mielikuva että miehellä on jälkeläisiä ympäri suomen:D
 
jaa.. kumma yleistys. eipä ole mieleen tullut toimia noin. nykyään ei tosin tarvitse laittaa lapsille kuin yölelut mukaan, isänsä sentään siinä fiksu että on itse hommannut lapsille vaatteet luokseen joten vaatteiden kuskailua ei puolin eikä toisin tarvita.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
jaa.. kumma yleistys. eipä ole mieleen tullut toimia noin. nykyään ei tosin tarvitse laittaa lapsille kuin yölelut mukaan, isänsä sentään siinä fiksu että on itse hommannut lapsille vaatteet luokseen joten vaatteiden kuskailua ei puolin eikä toisin tarvita.
Noh, tilanne on vain meidän kohdalla se että lapset käyvät meillä vain muutaman kerran vuodessa. Ei kannata oikein kasvaville pitää kakkosvaatevarastoa täällä. Aikaisemmin tilanne oli eri eli lapsilla oli omat vaatteet meillä ja äidillään. Elareita ei maksettu, eläminen meni puoliksi.

 
äitipuoli
niin vaikka äiti laittaakin puolet lisää niin ei sillä kovin paljon uusia vaatteita lapsille ostella tai kenkiä. 250e/kk yhteen lapseen ei ole kovin paljon jos sen pitää kattaa vuokra, ruoka, harrastukset,sähkö, vesi, tarhamaksu yms...jos jotain jää niin kai lähiäiti lapselleen vaatteita ostaa mulla ei vaan tuollaisesta summasta jäisi yhtään rahaa vaatteisiin ja jos etäisä ei enemmällä osallistu niin voihan hän aina käydä hakemassa jotain vaikka kierrätyskeskuksesta lapselleen jos katsoo sen tarpeelliseksi. Isällä on kuitenkin vastuuta lapsestaan vaikka maksaakin elarit

Me maksetaan etälapselle 350eur/kk ja ostan aina samalla myös mieheni pojalle jos huomaan että johonkin tarvetta on. Mielummin ostan lapselle kuin itselleni ja mulle on ihan sama onko lapsi meidän vai mieheni. Meillä jos tarvii säästää niin sit säästetään aikuisten menoista ei lasten. Eikä tulisi mieleenikään ikinä valittaa mitä etääiti on pakannut lapselle mukaan. Jos jotain muuta tarvitaan kuin mukana on niin se ostetaan ja sillä selvä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli:
niin vaikka äiti laittaakin puolet lisää niin ei sillä kovin paljon uusia vaatteita lapsille ostella tai kenkiä. 250e/kk yhteen lapseen ei ole kovin paljon jos sen pitää kattaa vuokra, ruoka, harrastukset,sähkö, vesi, tarhamaksu yms...jos jotain jää niin kai lähiäiti lapselleen vaatteita ostaa mulla ei vaan tuollaisesta summasta jäisi yhtään rahaa vaatteisiin ja jos etäisä ei enemmällä osallistu niin voihan hän aina käydä hakemassa jotain vaikka kierrätyskeskuksesta lapselleen jos katsoo sen tarpeelliseksi. Isällä on kuitenkin vastuuta lapsestaan vaikka maksaakin elarit

Me maksetaan etälapselle 350eur/kk ja ostan aina samalla myös mieheni pojalle jos huomaan että johonkin tarvetta on. Mielummin ostan lapselle kuin itselleni ja mulle on ihan sama onko lapsi meidän vai mieheni. Meillä jos tarvii säästää niin sit säästetään aikuisten menoista ei lasten. Eikä tulisi mieleenikään ikinä valittaa mitä etääiti on pakannut lapselle mukaan. Jos jotain muuta tarvitaan kuin mukana on niin se ostetaan ja sillä selvä.
Tuota... Oletko sinä ihan todellinen ihminen?

Niin harvoin (liian harvoin) tapaa ihmisiä, jotka ovat aikuisia suhteessa puolison lapsiin. Kiva kuulla, että heitä kuitenkin on :)!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kun. Siellä etäisän kotona on etäisän uuden puolison lapsi, joka on kätevästi yhtä vaatekokoa pienempi kuin etäisän lapsi. Ja sitten on heidän yhteinen vielä samaa sukupuolta kuin isommat.

Aika moni vaate on jäänyt tulematta etäisän luota takaisin, koskaan niitä ei ole nähtykään siellä. Että ei ole äiti laittanutkaan sellaisia koskaan mukaan, vaan on itse ne johonkin hävittänyt. Ja sitten ex-anoppi soittaa ja kiittelee, että äiti on niin mukava ihminen kun antaa lapsensa vaatteita etäisän uuden puolison lapselle ja heidän yhteiselleenkin. Vaatteet kun on varmuuden vuoksi nimikoitu. Siinä vaiheessa äiti sanoo, että ei, hän ei ole antanut yhtään vaatetta vaan ne ovat "hävinneet", eivät ole tulleet koskaan lapsen mukana kotiin. Äiti kyllä sanoi, että voi antaa lapselle pieniksi jääneitä vaatteita pyydettäessä mutta nyt tilanne on niin, että vaatteita kysymättä vain on hävinnyt.

Seuraavall viikolla tuli ex-anoppi käymään ja pyysi äidin ja lapsen mukaansa vaatekaupoille. Mummia hävetti oman poikansa, etäisän, puolesta niin paljon.

Vaatteita ei ole sen jälkeen hävinnyt mutta välit etäisään viilenivät entisestään. Etäisän uusi puoliso taas sai täydet raivarit, koska anoppi ei välitä häntä enää kovasti tapailla, lapsia tietenkin. Anoppi haluaisi tietysti korrektit välit kaikkiin mutta kun etäisä tai uusi puoliso eivät ymmärrä mitään väärää tehneensä, koska maksaahan isä elareita kuitenkin...
Huh-huh, onneksi ex-anoppi oli vielä järjissään...
 

Yhteistyössä