Miksi kuulut kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallupin tynkää taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Että pääsisin joskus taivaaseen, kun aika jättää.

Valtion määrittelemä kirkollisvero ei vie sua edes hautaan.
Kun lantti kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa :laugh:

Toi on rienausta! Evankelis-luterilaisen kirkon yksi tärkeistä kohdista on se, että taivaspaikka jne. riippuvat omasta uskosta eikä ulkoisista toimista, kuten aneiden ostamisesta ja syntien tunnustamisesta papille.

Minä kuulun kirkkoon siksi, että mulla on oma uskoni Jumalaan, en ole varma onko se olemassa, mutta näin haluaisin uskoa. Toivon myös pääseväni taivaaseen ja uskon että sinne myös pääsen. Myös perheen perinteet ovat yksi vahva syy kirkkoon kuulumiselleni. :saint:

Kirkolla on paljon hyvää toimintaa, jota haluan tukea, ja josta haluan olla myös osallinen.
Aavistuksen uskon joskus, en kuitenkaan varsinaisesti seurakuntaa tarvitse siihen, vaikka se kai on suositus ollut joskus ;).

Olen uskossa ja kuulun kirkkoon. Aion laittaa lapseni myös kristilliseen kouluun, koska sen arvopohja on terve ja vanhemmatkin usein tasapainoisempia ja valveutuneempia kuin tavallisissa kouluissa. En halua että lapseni kasvaa käytöshäiriöisten ja kiusaavien lasten keskellä. Lapsissahan ei tietysti vika ole vaan vanhemmissa jotka saattavat olla täysin hukassa oman käytöksensä, omien arvojensa ja kasvatusmetodiensa kanssa ja tämä sitten valitettavasti heijastuu lapsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja aitisaurus:
Eikö lapsilla ole juuri silloin suurempi valinnan vapaus jos heitä ei liitetä kirkkoon ja anneta valmista uskomisen mallia.
Itse olen kirkkoon kuulumattomana pitänyt hyvin tärkeänä,että lapsiani ei johdatella ajattelemaan/uskomaan tietyn valtavirran mukaisesti.Myös en itse tuputa heille näkemyksiäni.
Se että lapset kuuluvat kirkkoon ei suinkaan tarkoita sitä että heitä johdateltaisiin uskomaan. Eiväthän he edes tiedä kuuluvansa mihinkään kirkkoon. En vain ole katsonut tarpeelliseksi poistaa lapsia kirkonkirjoista sillä he saavat tehdä sen itse sitten kun tahtovat jos tahtovat.

Vanhin tyttö (6v) on joskus kysellyt näistä asioista. Tietysti kerron sen mitä raamatusta tiedän ja tunnen (minä olen siis ateisti mutta jonkinasteinen raamatun tunteminen kuuluu mielestäni yleissivistykseen). Tyttö on myös kysynyt että onko Jeesus oikeasti ollut olemassa. Vastaan siihen että toisten mielestä on mutta toiset eivät siihen usko. Siitä seuraa kysynyt että uskotko isi sinä siihen johon ympäripyöreästi vastaan että en ole ainakaan nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja papua:

Toi on rienausta! Evankelis-luterilaisen kirkon yksi tärkeistä kohdista on se, että taivaspaikka jne. riippuvat omasta uskosta eikä ulkoisista toimista, kuten aneiden ostamisesta ja syntien tunnustamisesta papille.

Käytännössä tavislutku kuitenkin uskoo, että koska hänet on kastettu ja konfirmoitu, niin hän pääsee kuoltuaan taivaaseen, ellei hän sitä ennen sorru johonkin isompaan syntiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:

Käytännössä tavislutku kuitenkin uskoo, että koska hänet on kastettu ja konfirmoitu, niin hän pääsee kuoltuaan taivaaseen, ellei hän sitä ennen sorru johonkin isompaan syntiin.

Mutta toi "Kun lantti kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa" tarkoittaa katolilaisten tapaa ostaa aneita, joilla vähennetään aikaa, jonka itse tai läheiset joutuvat viettämään kiirastulessa.

Se mitä "tavislutku" uskoo ei välttämättä liity mitenkään evankelis-luterilaisen kirkon oppeihin. Lutherin yksi suurimmista aate-eroista katolilaiseen kirkkoon oli se, että kirkolla ei ollut enää niin suurta vaikutusta ihmisen uskoon. Esimerkiksi katolisuuden seitsemästä sakramenteista jäljelle jätettiin vain kaksi (kaste ja ehtoollinen).

Luther siirsi kontrollin ihmisen ulkopuolelta hänen sisäpuolelleen. Se ei välttämättä ollut mikään hyvä uudistus. Jos katolinen tekee hiukkasen syntiä, niin hän voi tunnustaa sen ja suorittaa katumusharjoituksen. Lutkulla ei ole vastaavaa varoventtiiliä. Vapaissa suunnissa uskovat yrittävät koulia itsestään synnittömiä ja itsekritiikki käy ylikierroksilla. Piruparat.

Olen ortodoksi ja jollain lailla tuo uskonto on muistutus meidän suvun historiasta josta olen niin paljon kuullut. En voisi kuvitella eroavani kirkosta vaikka en itseäni uskovaiseksi sanoisikaan. mulle oli tärkeää että historia ja perinteet jatkuvat lapseni elämässä ja siksi heidätkin on kastettu ortodokseiksi, myös tärkeää oli mennä naimisiin ortodoksikirkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:

En rienaa. Tuo ole yleinen sanonta anekaupan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
En ole keksinyt mitään syytä erota.

Jos oot P-Pohjanmaalta, niin tässä yksi hyvä syy.

Sitten kun lessut on oma lahkonsa, eikä mun kirkollisveroja makseta näille jumalan karitsoille, voin harkita liittymistä takaisin ev.lut kirkkoon. On se kumma että ns. valtionkirkossa voi puuhastella lahkolaiset, jotka toivottaa muut ev.lut kirkon jäsenet helvettiin vääräuskoina.

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
En ole keksinyt mitään syytä erota.

Sama täällä.
Riparin yhteydessä lliityin, ja kyllä, kahdesti olen ero-anomuksen lähettänyt, mutta kumpikaan ei koskaan mennyt perille.

Kirkossa käynti useimmiten rauhoittaa, vaikkei vastauksia anna, enkä yleinsä jaksa esim saarnoja kuunnella jos paikalle satun menemään.

Se on vaan se jokin. Turhista yrityksistä huolimatta kun eroaminen ei ole onnistunut, nin kai siinä sitten on jotain :)

Olen tapauskovainen, joka vielä miettii, että uskooko oikeasti vaiko eikö. Välillä on tuntunut että kyllä, välillä taas muutamat seikat puhuvat sen puolesta, että voisin erotakin. Kirkkoon kuuluminen on minulle tärkeää rituaalien (kaste, ripiltäpääsy, naimisiinmeno, hautaus jne.) kautta. Se on osa omaa kulttuuria ja pitkää perinnettä. Haluan myös, että lapsemme voi käydä srk:n kerhoissa. Haluan kannattaa seurakuntien toimintaa, he tekevät paljon hyvää. Kirkosta on monille apua elämän suurissa kriiseissä. Mutta mietin vielä.. ;)

Yhteistyössä