Miksi kukaan ei täysimetä 6kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kui miun käy?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kui miun käy?

Vieras
Kaveripiirissä tämä ilmiö tuli hyvin esille.

- Ensimmäinen jäi osittianimetykselle heti synnyttyään. Äiti aikoo vieroittaa kun tulee 9kk täyteen.
- Toinen on 2kk ikään mennessä ollut kokopäivähoidossa kun vanhemmat lähti shoppailemaan. Maito "loppui" 3kuisena.
- Kolmas nautiskeli myös lisämaitoja ja aloitti kiinteät 4kk iässä.
- Neljäs oli täysimetyksellä mutta aloitti myös kiinteät 4kk iässä. Imetys loppui 7kuisena.
- Vain yksi kaveri on (onnistunut?) täysimettämään lapsensa puolivuotiaaksi ja jatkanut senkin jälkeen pitkään, enempää en tiedä kun ei asiasta puhu.

Onko tuo niin hankalaa olla puolivuotta kiinni vauvassa? Vai onko täysimetys suorastaan mahdottomuus fysiologisesti?
Pelottaa miten minun käy, parasta tahtoisin vauvalleni tarjota :(

Meillä tissiä syötiin 2 vuotiaaksi saakka ja täysimetystä oli tuonne 5 kk ikään,monella jotka ovat alotelleet vasta 6 kk ikäisenä on ollut ruokailussa ongelmia, herkin vaihe on jo mennyt ohi, siksi alotimme vähän aikasemmin.

Minä täysimetin 5,5kk, mutta sitten lapselle tuli selvästi herkkyyskausi kiinteiden aloitukseen. Sormiruuilla silloin aloitimme ja niillä edelleen mennään :) Ja imetys jatkuu edelleen lapsentahtisesti :)

Ei sen pitäisi mahdotonta olla. Minun ystäväpiirissäni useat ovat täysimettäneet puoli vuotta ja jatkaneet vielä pitkään sen jälkeen. Itselläni ei ollut mitään ongelmaa - ei haitannut pitää vauvaa mukana aina siellä missä menin itsekin ja sekä esikoinen että kuopus kasvoivat hienosti. Meillä tosin lapset eivät ikinä saaneet pulloa ja kiinteitä tarjosin varovaisesti jotta ne eivät veisi maidolta tilaa.

Ehkä neuvola on yksi ongelma? Monet terkat neuvovat aloittamaan kiinteät 4-kuisena, ja hyvin nopeasti vauvan pitäisi jo syödä viisi kiinteää ateriaa päivässä. Lisäksi Suomessa on sukupolvien ajan epäonnistuttu imetyksessä, joten omilta äideiltä ja isoäideiltä voi tulla erikoisia ohjeita.

Esikoista täysimetin 6 kk ja imetys jatkui 1 v 4 kk asti. Kuopusta täysimetin 5,5 kk (tällä kertaa annoin vauvan itse aloittaa kiinteät, eli eräänä päivänä hän vain nappasi lautaseltani ruokaa), ja imetys jatkuu toivottavasti 2-vuotiaaksi. Hän on nyt 11 kk ja maito on edelleen pääruoka (imetän edelleen lapsentahtisesti), kiinteitä hän syö vaihtelevalla halulla kolme tai neljä kertaa päivässä.

Mä yritin imettää viikon. Vauva ei imeny kunnolla kun maitoo ei tullu tarpeeks. Paino tippu hurjaa vauhtia ja neuvolassa käskettiin antaan pullosta maitoo lisäks. Pian maidon tulo loppu kokonaan.

No jaa, eikö kuitenkin pidä mennä vauvan mukaan tässä asiassa. Meillä molemmat ovat noin 4kk iässä pungenneet sitterissä istumaan, avanneet ja maiskuttaneet suutaan kun muu perhe on syönnyt, sylissä ollessa seuraneet tosi tarkkaan sylissäpitävän syömistä ja juomista. Onhan se vinkeää huomata, että aina kun haukkaat esim leipää avaa vauva suutaan, yrittää viedä kädellä leipää, lusikkaa tms suutaan kohti. Herkkyyskautta luulisin. Silti imetetty kuitenkin vielä pitkään kiinteiden aloituksen jälkeenkin, ja juu annettu omaa tuotantoa tai korviketta pullosta tarpeen vaatiessa. En ole koskaan ymmärtänyt niitä jotka täysimetyksen nimissä huudattavat vauvaa nälässä.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
En tiedä onko täysimetys jos maistelee ruokaa 4kk eteenpäin, määrät oli teelusikallisia kerran kaks päiväs.Mut koskaan ei ole juonut korviketta. Lopetti itse syönnin 9kk. Kaks viikkoa yritin saada syömään ja pumppasin maitoa mut en tullut enää rinnalle.
Olen kans huomannut et helposti tulee syömisongelmia jos kovin pitkään viivyttää maistelua.

Hyvä äiti ruokkii lapsensa tavalla tai toisella. Ihan yksi peen hailee, onko se tissimaitoa vai jotakin muuta.
Pidä huoli omista asioistasi ja imetä vaikka kouluikään saakka, jos haluat.

ekaa imetin 5kk - loppui maito! itkua väänsin kun piti hakea korvikkeita..

Toista imetin 3,5kk, itkuun loppui sekin imetys, meiltä kuoli rakas läheinen, vaikutti itseeni sen verran, että taas haettiin korvikkeita..

molemmilla aloitin kiinteät ennen 4kk.

Olen täysimettänyt kaikkia 3 lastani yli puolivuotiaaksi..neuvolan yms. neuvojen mukaan. ja enää tämän 4. lapsen kohdalla niin en tee! Syy: Jokaisella lapsellani herkkyyskausi kiinteiden opettelussa mennyt ohi..ollut todella vaikeaa seuraavana puolena vuotena opetella kiinteisiin. Silloin kun lapset ovat olleet 7-8kk ikäisiä, niin maito ei ole enää pelkästään riittänyt ravinnoksi-> vauvoilla paino alkaa tippumaan roimasti. Mutta mitään kiinteitä en saa aloitettua. Tässä taistelussa mennyt 2-3 kk. Ei edes korvike ole kelvannut. Tuon muutaman kuukauden jälkeen ruokaa menee ihan muutama hyvin sosemainen ruoka...Itse olen tuossa vaiheessa jo niin loppu ja omakin painoni alkaa jo laskemaan liikaa vaikka kuinka söisin. Lapsi on jatkuvasti rinnalla ja kuitenkaan maitoa ei kunnolla tule.

Siinä syy miksi en aio enää ikinä täysimettää puolivuotta. Seuraavalla aloitan kiinteiden maistelun 4kk iässä! Kylläpä helpotti tämä avautuminen aiheesta:)

Minä täysimetin 2 viikkoa vaille puolivuotiaaksi. Sitten alkoi kiinteiden maistelut. Vuoden täytettyään lapsi sai totutella tavalliseen maitoon ja aloin vähentää imetyskertoja yksi kerrallaan. Iltaimetys jäi tärkeimpänä viimeiseksi ja sen lopetimme kun lapsi oli 1v 2kk.

Tsemppiä imetykseen! Pidät pientä vauvaa paljon iho ihoa vasten ja imetät usein niin maitoa tulee. Kannattaa tutustua imetystukilista.net -sivustoon ja maitolaituri.imetys.fi -foorumiin.

kahta ensimäistäni imetin reilut 1v asti.Kupusta en pystynyt inettämääm,kun hän vietti ensimmäiset kuukaudet sairaalassa,ei jaksanut imeä.Pumppaamalla maitoa tuli todella vähän ja maidon tulo loppui täysin kun vauva oli 3kk.Oli se aika stressaavaa aikaakin,sekin varmaan vaikutti.

Kiinteiden aloitus oli hankalaa, ja siitä johtuen jouduin lähes täys imettämään lapseni 8kk ikäiseksi.Oli yhtä tuskaa.
Tuon jälkeen olen aloittanut kiinteät hyvissä ajoin, imettäminen jatkunut siinä ohella n.1,5vuotta.Esikoista imetin reippaasti yli 2vuotiaaks.

MITÄ väliä? Oikeasti? Mitä väliä?

Peesaan. Taitaa ap vaan haluta kerätä sulkia omaan hattuunsa kehumalla kuinka harvinaista on että HÄN aikoo täysimettää 6kk. Siis vau! Uskomatonta. Kyllä sulle vähintään joku miljoonapalkinto kuuluisi.

Itse en aio imettää 6 kk koska näen sen tarpeettomana. Ihan hyvin pärjätään osaimetyksellä ja vierotetaan pikkuhiljaa tissistä kokonaan, ja aion hyödyntää täysillä sen kun lapsi haluaa jo itsekin maistella kiinteitä. Ja onhan se helpompaa kun voi tarjota muutakin kuin tissiä, so what.

Minä imetin 8kk ikään saakka. Sen jälkeen maito loppui kiitos masennuksen ja stressin. Toivon, että jos saan toisen lapsen onnistun imetyksessä paremmin, sillä uskon täysin että normaalitilanteessa on imetys paras vaihtoehto vauvan kannalta.

Kiinteiden maistelu meillä aloitettiin 4kk iässä. Suvussa on hurjasti allergioita, ja lastenlääkärin kanssa puhuttuamme päätimme, että aloitamme kiinteät aikaisin ja pienillä määrillä. Ideana siis se, että lapsen elimistö tottuu erilaisiin aineisiin, myös niihin joita minä en itse voi syödä. Tähän mennessä näyttää siltä että teoriamme allergioiden välttämiseksi toimi, mutta tulevaisuus näyttää lopullisen tuloksen.

Yhteistyössä