Miksi köyhä ei saa omistaa mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö se ole sama asia onko ns. ylimääräinen on rahana vai tuotteena? Eräs tuttavani oli näreissään, kun ei saanut toimeentulotukea, koska tilillä oli säästössä rahaa. Hänen mielestään hänen olisi pitänyt saada pitää rahat, joita oli säästänyt pahan päivän varalle. Nyt oli se paha päivä, koska toimeentulotukea tarvitaan. Ap:llä ei ole rahaa säästössä pankissa vaan asuntoautossa ja nyt on niin paha päivä, että auto tarvitsee myydä, jos kerran tarvitaan toimeentulotukea.

Ja vaikka raha menee lainan lyhennykseen, niin sinun lainasi siinä lyhentyy, ei meidän muiden.

Mutta uskon silti, että alkuperäisessä kirjoituksessa kyseessä on hellekesän aivoja puurouttavan kuumuuden provotuotos.

Näin periaatteessa. Mutta mieti tilannetta, että olisit elänyt säästeliäästi. Samalla kun esim. naapurisi on laittanut elämiseen (matkusteluun, vaatteisiin jne.) kaikki tulonsa, sinä olisit säästänyt ko. menoissa. Kun molemmat jäävät työttömiksi, yhteiskunta maksaa naapurin elämisen ja sinä maksat säästöistä. Reilua? Tulisko yhtään tunne, et olis kannattanu laittaa rahat haisemaan? Näin rangaistaan säästäväisyydestä. Kannattaa viimeistään siinä vaiheessa kun on työttömyysuhka, laittaa elämä risaiseksi.

Mietippä,jos olisit itse samassa tilanteessa.Sanoisitko lapsillesi sitten ensi kesänä,no joo nyt me ei tehdä mitään tänä kesänä.Kun ei ole rahaa. Ollaan vaan kotona/käydään puistossa/kirjastossa.Ja joo vanhin on teini,eikä enää mitään pikkulapsia.Tosi kiva kesäloma,varsinkin kun koko muuna vuotena ei ole reissailuun/maisemanvaihdokseen varaa.
Parin reissun takia pidätte sitä autoa? Koko muun ajan makaa tyhjän panttina. Kerro mulle paljon sen autovero on?

Parin reissun takia pidätte sitä autoa? Koko muun ajan makaa tyhjän panttina. Kerro mulle paljon sen autovero on?

Mä olen kanssa aina kuvitellut, että asuntoauto on matkaa kohti aika kallis peli, jos ei sille ole jatkuvaa käyttöä. Eri asia, jos sitä hyödyntää muinakin aikoina kuin vain loma-ajoon. Jos henkilöautollakin ajaa tosi vähän, se kannattaa myydä ja ajaa vaikka taksilla tarvittavat ajot, jotka säästyy vakuutus-, huolto- ja bensamaksuista.

Mietippä,jos olisit itse samassa tilanteessa.Sanoisitko lapsillesi sitten ensi kesänä,no joo nyt me ei tehdä mitään tänä kesänä.Kun ei ole rahaa. Ollaan vaan kotona/käydään puistossa/kirjastossa.Ja joo vanhin on teini,eikä enää mitään pikkulapsia.Tosi kiva kesäloma,varsinkin kun koko muuna vuotena ei ole reissailuun/maisemanvaihdokseen varaa.

Juuri tuollaisia olivat minunkin lapsuuteni lomat. Ja kyllä, vitutti olla kotona, kun kaikki kaverit reissasi. Mutta kun ei ole vaihtoehtoja niin ei ole vaihtoehtoja, kyllä sen teinikin ymmärtää. Ihan tasapainoiseksi aikuiseksi kasvoin kotoilusta huolimatta, ja aikuisena olenkin sitten reissannut enemmän.

Kansanedustajat vedättävät sen kuin ehtivät. Tienaavat olemattomilla "kakkosasuinnoillaan" kymmeniä tuhansia vuodessa. Tämä vain yksi esimerkki heidän koplailuistaan. Eliitti saa huijata, auta armias, jos köuhä tekee saman, niin häkki heiluu.

Joo eikä teillä varmaan ole varaa myöskään matkustella tms.?Jokainen valitsee itse joo,muttakun meillä ei ole varaa muuhun kuin tuohon matkailuun.Kyllä minäkin veisin mielelläni perheeni esim.kreikkaan,espanjaan tai malediiveille 3-4x.vuodessa,muttakun ei ole varaa viedä kertaakaan edes 10 vuodessa tai 15 vuodessa.Toiset kuluttaa yhteen lomaan tuon mitä meille tuo auto maksoi.

Miksi kuumaan ja paahteeseen veisit, on paljon hyviä lomakohteita Euroopassa ja Amerikassa. Kiinnostavampia.

Tuo on hyvä kysymys. Sossulta ei hyvää tilannearviointia vaatia myymään asunto-auto tässä tilanteessa, mutta säännöt on tiukat.
Itsekin köyhä ja omaisuutta hiukan, en ikinä saisi sossulta mitään, jos esim.sairastun enkä pysty työhön. Jotkut sanoo vaan että sitten haetaan sossusta, jos tulee tarve. Vaikka ei kaikki saa sieltä mitään, ja nekin jotka saa, paperisota on valtava.

Voi jeesus taas. Meilläkin on kaksi käynyt töissä. Lapset ovat 11
ja 13 v, eivätkä ole ikinä päässeet ulkomaille. Kerran kesässä sentään ovat päässeet tätinsä mökille pariksi päiväksi. Mies sairastui vakavasti, joten rahaa ei ole senkään vertaa mitä aikaisemmin ja pian olen pienillä tuloilla kituuttava yksinhuoltaja. Ei siinä muu auta kuin sanoa lapsille, ettei meillä ole varaa matkusteluun. Kesälomahuvit on etsittävä lähempää.

Toimeentulotukea en edes aio hakea, sillä tarkoitukseni on yritää saada palkallani maksettua asuntolaina pois. Saattaa nipinnapin onnistua, jos rahat käyttää oikein tarkasti.

Myytte asuntoauton pois, jos tilanne sen vaatii, ja ostatte sitten joskus uuden, kun tilanne on muuttunut. Nainen ei ikuisuuksia tule olemaan työtön, teini pääsee kohta kesätöihin. Tulee taloudellisesti parempia aikoja, jolloin pääsette vielä reissuun.
Jos ei ole rahaa, se raha otetaan myymällä tai vuokraamalla omaisuutta. Niin me muutkin ollaan köyhinä aikoina tehty. Tärkeintä on selvitä siitä hetkestä. Materia on vaan materiaa, siihen ei kannata liikaa kiintyä. Ensi kesän reissuihin on vuosi, kaikkea ehtii tapahtua siinä ajassa.