Miksi koulu terkat tunkee joka paikkaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mk mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mk mm

Vieras
Pyysin että th varaa koululääkärille ajan. niin hän halua a että ensin keskustellaan hänen kanssa ongelmasta. vittu. tarvitaan lähete lastenneurologille ja perinnöllisyys poliklinikalle. lääkäri voi ainoastaan lähetteen kirjoittaa. Miksi mun pitäisi lässyttää asiasta koulu terkan kanssa ? se ei pysty lähetettä kirjoittamaan eikä muutenkaan tekemään mitään asialle. Miksi mun pitäisi sille siis mitään enempää selittää. ihme tyyppi.. kuvittelee itsensä niin tärkeäksi.
 
Pyysin että th varaa koululääkärille ajan. niin hän halua a että ensin keskustellaan hänen kanssa ongelmasta. vittu. tarvitaan lähete lastenneurologille ja perinnöllisyys poliklinikalle. lääkäri voi ainoastaan lähetteen kirjoittaa. Miksi mun pitäisi lässyttää asiasta koulu terkan kanssa ? se ei pysty lähetettä kirjoittamaan eikä muutenkaan tekemään mitään asialle. Miksi mun pitäisi sille siis mitään enempää selittää. ihme tyyppi.. kuvittelee itsensä niin tärkeäksi.

Ehkäpä kannattaisi hieman asennetta tarkastaa?

Hoitoketju julkisella puolella toimii sillä tavalla, että hoitaja seuloo ja ohjaa tarvittaessa lääkärille, joka sitten päättää tarvitaanko hoitoa ja jos niin millaista.

Jos tämä ei kelpaa tai naamat ärsyttää niin ainahan on vaihtoehtoja. Lastenneurologille pääsee omakustanteisesti varmasti vielä tälle viikollekin. Isoihin lääkärikeskuksiin voi varata ajan suoraan haluamalleen lääkärille netin kautta, ei pääse edes ajanvaraaja ärsyttämään.
 
Juurikin näin kuin edellä vastannut. Hoitajan käynnillä hoitaja kartoittaa tilanteen haastattelemalla ja tekee tarvittavat tutkimukset jo etukäteen, ettei lääkärin aikaa kulu tähän. Lisäksi hoitajan tehtäviin kuuluu hoidontarpeen arviointi: eli määrittää mikä olisi oikea jatko. Jos kyseessä on koulu/opiskelijaterveydenhuolto, ei vastaavia asioita lain mukaan kuuluisi siellä hoitaa, vaan omalla terveysasemalla.

-itsekin terkkari-
 
Juurikin näin kuin edellä vastannut. Hoitajan käynnillä hoitaja kartoittaa tilanteen haastattelemalla ja tekee tarvittavat tutkimukset jo etukäteen, ettei lääkärin aikaa kulu tähän. Lisäksi hoitajan tehtäviin kuuluu hoidontarpeen arviointi: eli määrittää mikä olisi oikea jatko. Jos kyseessä on koulu/opiskelijaterveydenhuolto, ei vastaavia asioita lain mukaan kuuluisi siellä hoitaa, vaan omalla terveysasemalla.

-itsekin terkkari-

Kannattaa kuitenkin ottaa nauhuri mukaan. Omakohtaisesti on kokemusta että se mitä on oppilashuoltoryhmässä puhuttu ei olekaan ollut paperilla samoin. Kummallista miten asiat alkavat oieta kun asianomaiset kuulevat äänensä nauhurista.
 
Sinä olet itse valinnut sen, että otat ensin yhteyttä terkkaan ja pyydät tätä huolehtimaan ajanvarausasiat, jotka ihan itsekin voisit huolehtia, jos viitsisit. Nyt, kun olet antanut asian terkan tehtäväksi, hänen täytyy hoitaa työnsä, eli arvioida tilanne ja asioiden kiireellisyys ja miettiä mitä kannattaa tehdä ennen lääkärin tapaamista, jotta lääkärillä on käytettävissään kaikki mahdollinen tieto omien päätöksiensä tueksi. Laki velvoittaa hänet tähän. Se on hänen työtään.

Miten luulit, että asiat menevät? Joku syyhän sulla oli, että halusit lapsellesi juuri tämän hoitopolun kouluterkkarin kautta. Mitä useamman ihmisen itse haluat lapsesi hoitoon osallistuvan, sitä useampi ihminen siihen osallistuu. Syytät nyt terkkaria asioista, jotka olet itse aiheuttanut ja itse halunnut. Et ajattele loogisesti.
 
Sinä olet itse valinnut sen, että otat ensin yhteyttä terkkaan ja pyydät tätä huolehtimaan ajanvarausasiat, jotka ihan itsekin voisit huolehtia, jos viitsisit. Nyt, kun olet antanut asian terkan tehtäväksi, hänen täytyy hoitaa työnsä, eli arvioida tilanne ja asioiden kiireellisyys ja miettiä mitä kannattaa tehdä ennen lääkärin tapaamista, jotta lääkärillä on käytettävissään kaikki mahdollinen tieto omien päätöksiensä tueksi. Laki velvoittaa hänet tähän. Se on hänen työtään.

Miten luulit, että asiat menevät? Joku syyhän sulla oli, että halusit lapsellesi juuri tämän hoitopolun kouluterkkarin kautta. Mitä useamman ihmisen itse haluat lapsesi hoitoon osallistuvan, sitä useampi ihminen siihen osallistuu. Syytät nyt terkkaria asioista, jotka olet itse aiheuttanut ja itse halunnut. Et ajattele loogisesti.

No nyt pitää tyhmän kysyä, että miten tuollanen valitaan ja missä vaiheessa? Onko tää joku pk-seudun käytäntö, sillä meillä täällä omassa maaseutukaupungissa ei tuollasta asiaa ole tullut eteen missään kohtaa - ainakaan mulle ja lapsi aloitti jo nelosluokan. Täällä menee paremminkin juuri toisinpäin, eli itse pitää varata se aika normilekurille, oli asia mikä hyvänsä, eli kouluterkka ei sitä tee, eikä mulle kyllä olla edes kerrottu, että täällä olis joku nimetty lääkäri hoitamaan koululaisten asioita. Lääkärilliset terveystarkastukset on tietty asia erikseen ja ne tehdään siellä koululla ja ne on sit silloin kun ne on.
 
No nyt pitää tyhmän kysyä, että miten tuollanen valitaan ja missä vaiheessa? Onko tää joku pk-seudun käytäntö, sillä meillä täällä omassa maaseutukaupungissa ei tuollasta asiaa ole tullut eteen missään kohtaa - ainakaan mulle ja lapsi aloitti jo nelosluokan. Täällä menee paremminkin juuri toisinpäin, eli itse pitää varata se aika normilekurille, oli asia mikä hyvänsä, eli kouluterkka ei sitä tee, eikä mulle kyllä olla edes kerrottu, että täällä olis joku nimetty lääkäri hoitamaan koululaisten asioita. Lääkärilliset terveystarkastukset on tietty asia erikseen ja ne tehdään siellä koululla ja ne on sit silloin kun ne on.
No tuohan on heitto siihen, että ap. valitsi, että hän haluaa kouluterkan varaavan ajan koululääkärille ja nyt ruikuttaa täällä, ettei se menekään niin kuin hän oli suunnitellut.

Täällä on kyllä ihan tietty lääkäri aina määrätty lääkäriksi tietylle koululle ja hän on siellä puolipäivää hoitamassa lähinnä noita tarkistuksia. Hänen kauttaan voi saada lähetteitä eteenpäin, jos hän sellaisen katsoo tarpeelliseksi. Mutta eipä sinne juuri itse aikoja saa, tosin jos koululaisella on jotain valitettavaa hoitajalle koulupäivän aikana sopivana päivänä, niin lääkäri voi vilkaista samalla. Meidän lapselta oli lääkäri kurkannut kurkkuun ja korviin, kun oli käynyt valittelemassa surkeaa vointiaan hoitajalle koulupäivän aikana ja oli saanut särkylääkettäkin. Terveystarkastuksen yhteydessä koululääkäri on yhtä vaivaa muutenkin katsellut, nyt ollaan sitten menossa tk-lääkärille sitä näyttämään, kun tuo vaiva jatkuu, todennäköisesti saa lähetteen erikoislääkärille sitä kautta. En viitsinyt yrittää sitä koululääkärin kautta, ehkä olisi onnistunut, kun on asiasta kuitenkin tietoinen.
 
No tuohan on heitto siihen, että ap. valitsi, että hän haluaa kouluterkan varaavan ajan koululääkärille ja nyt ruikuttaa täällä, ettei se menekään niin kuin hän oli suunnitellut.

Täällä on kyllä ihan tietty lääkäri aina määrätty lääkäriksi tietylle koululle ja hän on siellä puolipäivää hoitamassa lähinnä noita tarkistuksia. Hänen kauttaan voi saada lähetteitä eteenpäin, jos hän sellaisen katsoo tarpeelliseksi. Mutta eipä sinne juuri itse aikoja saa, tosin jos koululaisella on jotain valitettavaa hoitajalle koulupäivän aikana sopivana päivänä, niin lääkäri voi vilkaista samalla. Meidän lapselta oli lääkäri kurkannut kurkkuun ja korviin, kun oli käynyt valittelemassa surkeaa vointiaan hoitajalle koulupäivän aikana ja oli saanut särkylääkettäkin. Terveystarkastuksen yhteydessä koululääkäri on yhtä vaivaa muutenkin katsellut, nyt ollaan sitten menossa tk-lääkärille sitä näyttämään, kun tuo vaiva jatkuu, todennäköisesti saa lähetteen erikoislääkärille sitä kautta. En viitsinyt yrittää sitä koululääkärin kautta, ehkä olisi onnistunut, kun on asiasta kuitenkin tietoinen.

Juu, just joo.. :LOL: Voi tyhmä minä.. Mä luulin, et se on joku tyliin lappuun ruksi ruutuun, jos haluaa kouluajan, että terka hoitaa kaikki lääkäriajanvaraukset sitä kautta... Mutta toisaalta eihän tuollanen toimis, jos tulee jotain akuttia, niin pakkohan sun on se mukelo sinne lääkäriiin saada, vaikka terkka ei oo paikalla.

Mutta tosiaan, miksi ap ei sitten varaa sitä lääkäriä omin nokkineen sieltä mistä haluaa ja pyydä niitä lähetteitä mitä haluaa? Ei kai sekään kelletty ole? Omituista. Samalla vaivalla, kun soitti / meilas sille terkalle, olis jo ehtiny varaamaan sen ajan vaikka tklääkärille, eikä olis tarvinnu kilahtaa, että joutuu selittämään, miks se mukelo sitä lääkäriä tarvii...
 
Juu, just joo.. :LOL: Voi tyhmä minä.. Mä luulin, et se on joku tyliin lappuun ruksi ruutuun, jos haluaa kouluajan, että terka hoitaa kaikki lääkäriajanvaraukset sitä kautta... Mutta toisaalta eihän tuollanen toimis, jos tulee jotain akuttia, niin pakkohan sun on se mukelo sinne lääkäriiin saada, vaikka terkka ei oo paikalla.

Mutta tosiaan, miksi ap ei sitten varaa sitä lääkäriä omin nokkineen sieltä mistä haluaa ja pyydä niitä lähetteitä mitä haluaa? Ei kai sekään kelletty ole? Omituista. Samalla vaivalla, kun soitti / meilas sille terkalle, olis jo ehtiny varaamaan sen ajan vaikka tklääkärille, eikä olis tarvinnu kilahtaa, että joutuu selittämään, miks se mukelo sitä lääkäriä tarvii...
Tk:n ajanvarauksessa joutuu selittämään, miksi sinne haluaa ajan. Aina voi mennä yksityiselle, siellä ei tarvitse välttämättä selitellä, ainakaan kun netin kautta valitsee. Mutta siitä joutuu maksamaan :whistle:

Hieman ihmetyttää, kuinka neurologille ja perinnöllisyyspoliklinikalle voisi noin vain pyytää lähetettä. Jos on ennestään hoitosuhde, niin silloin voi onnistua suoraankin, mutta muuten aloitetaan pohjalta terveyskeskuslääkäriltä tai miksei koulu/neuvolalääkäriltä, jos ongelmat on tullut ilmi siellä tarkastuksessa. Meillä erkan koululääkärinä on lastenneurologi, koulu on erityiskoulu, joten säästyy aikaa, kun hän hoitaa tarkastukset ja palaveeraukset koululla, eikä tarvitse isomman joukon mennä polille (vanhemmat, opettaja, oppilas, mahdolliset terapeutit, joita toimiii koululla jne)
 

Yhteistyössä