Miksi koira ei puolusta omistajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijakoirailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijakoirailija

Vieras
Kertokaas koira ihmiset mistä tässä on kyse. Minulla on ollut vuoden verran kodinvaihtaja uroskoira . Kaikki on mennyt tosi hyvin tähän asti. Aluksi tietenkin kokeili rajoja ja kouluttaa olen joutunut, mutta koskaan ei mitään ongelmaa ole ollut. Nyt kuitenkin ihmettelen koiran käytöstä. Miehen kanssa tuli tappelu ja säikähdin et se tulee mun päälle jolloin juoksin toiseen huoneeseen ja pitelin ovea kiinni. Mies kuitenkin sai oven auki ja juoksin taas kunnes olin nurkassa ahdistettuna jolloin laitoin nojatuolin eteeni. Koira oli tullut miehen mukaan ja katsoi ja haukkui minua eikä lopettanut ennen kuin mies käski mukanaan toiseen huoneeseen. Entä jos joku vieras kävisi kimppuuni? Tulisiko koira vaan mukaan? Koira ei murissut eikä näytellyt hampaita, mutta haukkui jota ei tee ilman painavaa syytä. Pelkäsin menettäneeni arvovaltani täysin koiran silmissä olin nurkkaan ajettuna täynnä pelkoa. Lopulta mies ei kuitenkaan lyönyt tms. johon en tiedä miten ois koira suhtautunut. Koira on ollut enemmän mun koira mies ei juurikaan ole osallistunut eikä ollut paikalla. Miehen käskyjä ei väliin "kuule" ja kun minä sanon yleensä tottelee. Tämänkin takia koiran "puolueellisuus" ihmetytti mikäli oli sitä. Tilanteen jälkeen koira käyttäytyi myös oudosti. Se jäi sohvan eteen istumaan ja odotti et annan luvan tulla vaikka normaalisti saa soh alle tulla ilman lupiakin. Oli ylikorostuneen tottelevainen. Kun mies myöhemmin otti minuun kontaktia oli varautuneen näköinen, mutta näytti niinkuin olidi kohdistunut mieheen. Ilmaisin koiralle että kaikki on hyvin ja istuu johon yleensä sitten rauhottui. Oon jotenki tosi hämmentynyt tästä kiitos asiallisista kommenteista.

Huolestuttavaa on, etta ihmettelet koiran kaytosta seen sijaan, etta miettisit miksi olet parisuhteessa jossa joudut juosta pakoon ja toivoa koiran puolustavan sinua miestasi vastaan.

Hei en toivonut koiran puolustavan. Olisin toivonut että koira olisi pidetty koko tilanteesta kaukana. Lähtökohtaisesti pidän tietenkin puolustamista tosi paikan tullen hyvänä ominaisuutena koirassa, mutta tässä lähinnä harmitti et koira tuli mukana. Parisuhde asioihin en etsi neuvoja ja niinkuin sanottu mitään ei tapahtunut, mutta oli uhkaava tilanne ja säikähdin koska joskus jotain tapahtunut. Jos ei mitään tietoa ole koirien käyttäytymiseen liittyen nii antaa olla pliis..

ei kaikki rodut puolusta. onhan noit raislauksiakin ku koira istunu vieressä
Ei puolusta ei, mutta ihmettelen lähinnä käytöstä siinä suhteessa et haukku ja katto vaan mua. En tietenkään ois halunnutkaan et koira tossa tilanteessa ois käyny kehenkään kiinni.

Sitä kai yritän kysyä mitä koiran toiminta tilanteessa tarkoitti. Haukkuko kun näki et mulla on hätä ja säikähti vai tuliko miehen ikäänkuin mukana uhittelee?

Ei puolusta ei, mutta ihmettelen lähinnä käytöstä siinä suhteessa et haukku ja katto vaan mua. En tietenkään ois halunnutkaan et koira tossa tilanteessa ois käyny kehenkään kiinni.

Sitä kai yritän kysyä mitä koiran toiminta tilanteessa tarkoitti. Haukkuko kun näki et mulla on hätä ja säikähti vai tuliko miehen ikäänkuin mukana uhittelee?
Yritti viestittää haukkumalla sinulle, että ryhdistäydy hyvä ihminen.

Koira ei ymmärtänyt miksi te riitelette, eikä myöskään osannut ottaa asiaan kantaa.
On nyt hämmentynyt koko tilanteesta.
Minäkin olen

En ole ikinä ajatellut että koira/susi/laumassa joku tulisi väliin estämään kun emo kurittaa pentujaan tai johtaja alempiarvoistaan.
Ei koira voinut tietää että tappelette ja miksi..ei koirien maailmassa pahoinpidellä toista muuten vaan.
Ja miestä kohtaan osoitettu tottelemattomuus ei välttämättä ole tottelemattomuutta, vaan pelkoa tai uhmakkuutta lauman johtajaa kohtaan.

Itsellä entisestä suhteesta samantapainen kokemus, koira tosin oli pennusta asti ollut exmiehelläni.
Alkuun koira vain haukkui/näytti minulle hampaitaan, mies kehui tästä koiraa.
Riitojen pahentuessa ja miehen väkivaltaisuuden lisääntyessä myös koira kävi väkivaltaisemmaksi. Useita kertoja jouduin sairaalaan paikkauttamaan itseäni.

Joten jos koira tulevissa riidoissa vielä käyttäytyy sinua kohtaan uhkaavasti, ei se todennäköisesti siitä tule paremmaksi ainakaan muuttumaan. Ole varovainen :'(

Hei en toivonut koiran puolustavan. Olisin toivonut että koira olisi pidetty koko tilanteesta kaukana. Lähtökohtaisesti pidän tietenkin puolustamista tosi paikan tullen hyvänä ominaisuutena koirassa, mutta tässä lähinnä harmitti et koira tuli mukana. Parisuhde asioihin en etsi neuvoja ja niinkuin sanottu mitään ei tapahtunut, mutta oli uhkaava tilanne ja säikähdin koska joskus jotain tapahtunut. Jos ei mitään tietoa ole koirien käyttäytymiseen liittyen nii antaa olla pliis..

Kyllä tapahtui, kiellät itseltäsi, että tapahtui. Ota ero välittömästi, miehesi on hullu.

Itsellä entisestä suhteesta samantapainen kokemus, koira tosin oli pennusta asti ollut exmiehelläni.
Alkuun koira vain haukkui/näytti minulle hampaitaan, mies kehui tästä koiraa.
Riitojen pahentuessa ja miehen väkivaltaisuuden lisääntyessä myös koira kävi väkivaltaisemmaksi. Useita kertoja jouduin sairaalaan paikkauttamaan itseäni.

Joten jos koira tulevissa riidoissa vielä käyttäytyy sinua kohtaan uhkaavasti, ei se todennäköisesti siitä tule paremmaksi ainakaan muuttumaan. Ole varovainen :'(
Eihän tuo ollut uhkaavaa haukkumista, vaan se hätääntyi tilanteesta.

• Tykkää
Reactions: Elena777

Sina nimenomaan viestisi olit otsikoinut "miksi koira ei puolusta omistajaa". Ja edelleenkin ihmettelen miksi olet parisuhteessa, jossa joudut juosta pakoon ja piilottelemaan huonekalujen takana, toivoen koiran puolustavan sinua?

Koira ei jälkeen päin tiennyt oliko sinut ajettu pois laumasta vai ei. Ei tiennyt saako sun kanssa henggaa vai ei.

Mutta niin. Silti erotkaa. Sekopää tuo teidän suhde. Hullusti siinä käy

Eihän tuo ollut uhkaavaa haukkumista, vaan se hätääntyi tilanteesta.

Joo saatoin itse tulkita sen jotenkin uhkaavaksi, muttei koira näyttänyt hampaitaan eikä murissut ainoastaan haukkui. Tilanteen jälkeen ollut tosi valppaana jos joku miespuolinen vaikkapa halannut. Jotenkin yli kohtelias myös odottaa et mä istun ensin tuoleille ja jää katsoo et annan luvan ennen ku tulee perässä.

"Sina nimenomaan viestisi olit otsikoinut "miksi koira ei puolusta omistajaa". Ja edelleenkin ihmettelen miksi olet parisuhteessa, jossa joudut juosta pakoon ja piilottelemaan huonekalujen takana, toivoen koiran puolustavan sinua?"

Otsikon laitoin houkuttelemaan koirista ja niiden reagoinnista tietäviä ihmisiä, mutta missään kohtaa en ole ilmaissut että haluaisin koiran puolustavan minua mieheltäni päinvastoin. Jos kyselen koirien puolustuskäyttäytymisestä niin sehän tarkoittaa että toivoin puolistuskäyttäytymistä kotonani perheenjäsenten kesken? Jos taloomme yrittäisi vaikka murtovarkaita toivoisin koiran pelottavan varkaan jo äänellään ettei terassia pitemmälle tuliskaa. Se et säikähin ei tarkoita että oon joku hakattu rassukka tai tarvisin parisuhde opastusta. Mielenkiintoista vain oppia miten nuo nelijalkaiset ystävämne oikein toimivat ja miksi.

No mua nyt ei kiinnosta mistä sinä olet huolissasi. Miksi edes kommentoit jos et aiheeseen mitään osaa sanoa?
Kai sä ymmärrät mikä tässä asiassa on ihmisten mielestä se suurempi huolenaihe? Sun miehesi oli sua kohtaan väkivaltainen, henkisesti ja melkein fyysisestikin..jostain syystä sua vaivaa enemmän koiran käytös...ja kyllä, se on outoa.

Mun mielestä sun koiras käyttäytyi hyvin tyypillisesti niinkuin käyttäytyy eläin joka hämmentyy tuollaisessa tilanteessa missä 2 ihmistä laumasta riitelee keskenään, jotka ovat koiran yläpuolella arvojärjestyksessä.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Yhteistyössä