Miksi käytättäisin kestovaippoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osakestoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siksi että sen ihan oikeasti näkee roskiksen täysinäisyydessä (olettaen että asuu omakotitalossa) ja tokihan sen siellä sisäroskiksessakin näkee. Ja jos on tapa että ne kakkavaipat jää terassille tai ulko-ovelle pyörimään (ja viedään kun ohikuljetaa, muistetaan tai jaksetaan) niin kestojen myötä niitä ei ole enää siellä. Ja kauniit kuosit :wave:

Jos joutuu ostamaan vaipat (kestot/kertikset) niin kestovaipat tulevat halvemmaksi varsinkin jos niitä käyttää useammalla lapsella/myy/lahjoittaa kun ei enään itse tarvitse. Ja säästäähän se paljon luontoa.

Suora lainaus:
"Kestovaipat tulevat kertakäyttöisiä edullisemmiksi jo yhdellä lapsella. Lisäksi kestovaippoja suositaan esimerkiksi allergian vuoksi.

Kestovaippayhdistyksen mukaan kertakäyttövaipoista onkin tullut suurin yksittäinen kotitalouksien kaatopaikkajäte. Lapsi käyttää noin 5 000 kertakäyttövaippaa vaippakautensa eli noin 30 kuukauden aikana. Kertakäyttövaippojen maatuminen kaatopaikoilla vie useita satoja vuosia.

Kaatopaikoille päätyvät kertakäyttövaipat hajoavat hapettomissa oloissa ja tuottavat ympäristöön metaania. Metaani on toiseksi merkittävin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kaasu. Jäteongelman lisäksi kertakäyttövaippojen valmistaminen kuluttaa enemmän luonnonvaroja kuin kestotuote."

http://radiosuomi.yle.fi/node/3429

Mä kestoilen ensisijaisesti siksi että se on halvempaa. Myöskin luonnon säästö on ihan jees-juttu ja sekin on kivaa ettei paskavaipat haise roskiksessa (josta haju etenee koko kämppään kun roskiksen avaa).

Ja kestoja saa millä tahansa ihanalla kuosilla...se on plussaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
säästää rahaa.

meillä on kestoiltu noin 4 viikkoa ja yli 200 vaippaa mennyt (juuri korkattiin kolmas hoitoliinapakkaus, joten siksi helppo laskea). siitä voipi laskea sekä taloudsellisen puolen, että miettiä millaisen vuoren vaippoja saisi aikaan kaatopaikalle esim. vuodessa. tosin tuleehan kestoista pyykkikuluja, joten ihan ilmaista kyttö ei ole.

tuo roskiksen tosi hidas täyttyminen on kyllä yks niistä hyvistä syistä jonka konkreettissesti huomaa kun käyttää kestoja, ennen helpostikin piti tyhjätä kerran päivään nyt menee useampi päivä ennen kun pitää roskia viedä. meillä osa kestoillaan :D :D
ja ne pyykkikulut on kyllä aika minimaalista jos vaipat pyörii samassa muiden pyykkien kanssa.

Mua omatunto kolkuttaa aina, jos käytän ees ehen kertiksen, heti tulee mieleen se kauhea vaippavuori kaatopaikalla!
Kestot on halpoja (käytän lähinnä harsoja) ja must on kivaa laittaa niit narulle ja sieltä taitella käyttöön! =) Kuivuvat nopeasti ja ovat meidän pojan ihollekin parempia kun ne muoviset kertikset joista tulee vaippaihottumaa!

No mulle se on jo tapa.Oli jo tiedossa että käytän kestoja,kun esikoistani odotin.
Rahan haaskausta kertavaippojen käyttö.
Minä koen kestoilun vaivattomaksi.Kuitenkin pesukonetta käytetään jo muutenkin.Ei se paljoakaan lisää,jos kestot laittaa myös koneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mua omatunto kolkuttaa aina, jos käytän ees ehen kertiksen, heti tulee mieleen se kauhea vaippavuori kaatopaikalla!

Älä kärsi huonosta omastatunosta, jos joskus kertistelet!
Osakestoilukin on minusta ihan hyvä: vähentää kuitenkin kemikaalien määrää lapsen aralla alueella ja jätteen määrää kaatiksella.

Mä en keksi syytä, että miksi en käyttäisi tai miksi siirtyisin täyskertistelemään :)

Mutta jos ystävää yrittää "käännyttää", niin kannattaa muistaa että pisimmälle kantaa ne teot, jotka tekee omasta tahdostaan. Vaikka mulla olis 15 syytä kestojen käytölle, niin muiden pitää löytää omat syynsä.

Mä siirryin osakestoiluun vasta kuopuksen ollessa reilu 1v. Syynä ihan selvästi raha. On ne ihania muutenkin. Mä ostin lähes kaikki käytettyinä, niin ei tullut kovin kalliiksi aloittaa ja pikku hiljaa täydensin varastoa. Harmittaa, etten aikasemmin alottanut.
Onhan se kiva myös ajatella, että meiltä ei enää tule isoa vaippakasaa kaatopaikalle. Pyykkiä pesen kuitenkin usein, joten ehkä 1 koneellinen/viikko tuli nyt lisää kestoilun myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja MAR-I:
tuo roskiksen tosi hidas täyttyminen on kyllä yks niistä hyvistä syistä jonka konkreettissesti huomaa kun käyttää kestoja, ennen helpostikin piti tyhjätä kerran päivään nyt menee useampi päivä ennen kun pitää roskia viedä. meillä osa kestoillaan :D :D
ja ne pyykkikulut on kyllä aika minimaalista jos vaipat pyörii samassa muiden pyykkien kanssa.

Noita pyykkikuluja en lähtisi vähättelemään, koska onhan vaikka viikon vaippamäärä jo melkoinen kasa, joka ei peseydy siinä sivussa. Vuosikulutuksesta puhumattakaan... Silti luotan niihin viisaampien tekemiin laskelmiin kestoilun ekologisuudesta ja nautin lapseni hyvästä ihosta ja vähäisestä altistumisesta kemikaaleille.

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Mulla suurin esto kestoissa on se jumalaton pyykkivuori. Miten ihmeessä nekin vielä ehtii?

Ei se oikeastaan vie kovin paljon aikaa. Eli kipataan vaipat koneeseen, kone pesee ne itsekseen. Aikaa menee siihen koneeseen laittamiseen ja sitten kuivumaan laittamiseen, joko narulle tai kuivausrumpuun. Meillä niitä ei ainakaan mitenkään viikkailla, eli laitetaan vaan niille varattuun paikkaan. Ajallisesti se ei vie kovin paljon, pari minuuttia kun laittaa ne koneeseen ja koneen päälle, 5-10 minuuttia kun ripustaa ne ja toiset 5 minsaa kun vie ne paikoilleen. Jos on rumpu, niin ei tarvi edes ripustella. Vaippoja meillä pestään ehkä 1-3 kertaa viikossa, nykyisin lähinnä tuo 1 kertaa.

Mulla suurin esto kestoissa on se jumalaton pyykkivuori. Miten ihmeessä nekin vielä ehtii?

tossapa nuo menee. meil muutenki niukasti pestää.eli yksi jugurtti yms tahra joka bambuluudulla lähtee pois ei mene pesuun päälli paita.Tpaidat erikseen.alusvaatteet tietenki.

jokatoinen päivä menee vaipat koneeseen tulee puol konetta. kuivu nuo taskut sukkatelineessä imuineen.

Mulla suurin esto kestoissa on se jumalaton pyykkivuori. Miten ihmeessä nekin vielä ehtii?[/quote

minusta pyykkäyksessä suurin työ on viikaamisessa ja kestoja ei tarvitse viikata (jollei käytä harsoja - taitella ). meillä on sellainen iso pyykkikori tuolla terassilla jossa on sellainen iso kankainen pyykkipussi, sinne ku nakkaa vaipat ja työntää koneeseen ja siitä kuivumaan, niin ei siinä oo kovin suuri vaiva..

Alussa tuntuu, että pyykkiä tulee paljon. Kun vaippapyykin pesu rutinoituu, homma sujuu ilman suuria ponistuksia. Vaipathan voi pestä muun pyykin seassa. Jos kone on kunnossa, eikä sitä tungeta liian täyteen, pyykit puhdistuvat varmasti.

Yhteistyössä