Miksi karkit on kielletty eväinä päiväkodin retkillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en keksi mitään syitä miksi sinne pitäisi laittaa. Kaikista selkeintähän on, että kenelläkään mussukalla ei ole siellä karkkia mukana. Ei edes sillä sun herrantertulla. Karkki on epäterveellistä eikä lapset käsitykseni mukaan osaa sitä edes pk:n retkillä kaivata (en ainakaan muista itse kouluaikoinani koulussa himoinneeni karkkia tai että olisin kokenut että sitä pitäisi syödä koulussa/retkillä, vaikka vapaa-ajallani söin paljonkin). Karkkia voi syödä sitten kotona, jos sitä lapsilleen haluaa antaa.

Mun mielestä tuo on ihan hyvä kielto, että ei saa ottaa karkkia mukaan retkelle, mun tyttö käy päiväkerhoa ja sinnekään ei saa ottaa mitään makeita keksejä karkkeja tms. Tyttö silti aina innoissaan haluaa ottaa mukaan esim voileivän ja hedelmän, on se ihan eri syödä ne eväät sitten kerhossa kun kotona, maistuu paremmin kerhossa vaikka tyttö ei kotona juuri koskaan leipää syö väliapalaksi mutta kerhoon haluaa ottaa. Ei ne karkit ja keksi ole mielestäni terveellistä välipalaa, jokainen antakoon sitten erikseen kotona sellaisia jos haluaa...

Vitsit mikä keskustelu! Ap ihan urvelo, syöttäisi niitä karkkeja himassaan, mikä pakko joka retkellä on ahtaa karkkia välipalana. Lapset eivät tarvitse kasvuun ja kehitykseen sokeria, piste!

Päiväkodin työntekijänä kannatan Karkkikieltoa. Siksi, että päiväkoti kannustaa terveellisiin elämäntapoihin ja ruokailuun, ja karkista ei ole mitään hyötyä ravitsemuksellisesti eikä terveydellisesti kenellekään, etenkään kasvavalle lapselle. Se on myös kannanotto alati ylipainoistuvassa maailmassa.

Perheet voivat syöttää karkkia lapsille kotona.

[QUOTE="aapee";24543799]On tainnut aihe lipsahtaa vähän ohi suurimmalta osalta. Tämä kuvan poika ei näytä olevan retkellä vai harrastaako monikin teistä tällaista retkeilyä?

Kyse ei siis ole karkin jokapäiväisestä mässytyksestä, vaan kerran kuussa tapahtuvasta parin karkin syömisestä. Ihme hysteriaa parin karkin takia.

Meillä on huolehdittu aina lasten suun terveydestä hyvin. 'Hammasbakteeri'tartuntaa ei ole, joten reikiintymistä ei tarvitse pelätä. Karkkipäivä on kerran viikossa. Jos sen lisäksi kerran kuussa saa pari namia ruoan päälle, niin se en terveyttä hetkauta suuntaan tai toiseen.[/QUOTE]

Niin teillä. Hyvä niin. Jos kaikki toimisivat noin, niin ei olisi mitään ongelmaa kenelläkään. Mutta tiedätkö, joku vanhempi (monikin) pakkaa lapselleen mukaan "pieniksi eväiksi" karkkipussin, 15 keksiä, mehua, viinirypäleitä, pullan, enkä nyt liioittele. Koska näitä on nykyään monia, Karkkikielto on yksi viesti terveellisen ravinnon puolesta.

Yhteistyössä