miksi kampaajat eivät kuuntele asiakasts?

• Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti
"Lilli"
tuli toisesta ketjusta mieleen, miksi kampaajat eivät kuuntele asiasta tai kuulevat mitä haluavat ? vaikka olisi kuva mukana, saa monesti lähteä itku kurkussa pois.
kerran oli ruskeassa tukkassa roosat raidat, vaaleita olin pyytänyt ja kerran taas sain afron vaikka pyysin pehmeitä laineita. kuusikymppinen äitini taas oli päättänyt tutun kampaajan (pieni paikka, 1 työntekijä) sijaan kokeilla suosittua trendikampaamoa ja joku pimu sitten pätkäisi äidin harmaan polkan poikatukaksi, joka pysty päältä ja värjäsi vielä violetiksi.. !!! vakuutti että niin se olisi nuorekas & tyylikäs & upea.. jep, naisella joka ei meikkaa ja menee tuulihousuissa joka paikkaan :headwall:

"vieras"
Juu, kerran olen nähnyt kun kampaaaja laittoi keski-ikäiselle miehelle vaaleita raitoja. Niistä tuli vaaleansiniset.

Kierrän kaukaa kaikki "avantgardet" ja muut salongit, joista ei varmaan pääse lähtemään ilman jotain futuristista epäsymmetristä pottatukkaa.

En aiokaan enää koskaan värjätä hiuksiani (koitan muutenkin vähentää kosmetiikan käyttöä) ja leikkautan vain latvat. Näinkin pienen operaation jälkeeni useimmat kampaajat kuitenkin hukkaavat jakauksen paikan ja föönaavat ja pörröttävät hiukset nolon näköisiksi.

"huh"
Just vasta kävin kampaajalla. Sanoi olleensa alalla pitkään. Ihmettelin, kun ei kysynyt edes, missä pidän jakaustani ja laittoi raidat vähän oudosti ja jakauksen toiselle puolelle kuin se oikeesti on. En edes tajunnut sanoa mitään... Käyn aika harvoin kampaajalla ja musta ois ihana, jos hiusten pesun yhteydessä ois sellainen päänahan hieronta, tällä kertaa ei mitään pesu, kuivaus ja se siitä. Ja hinta, melkein 200 e :O!!

"Outoa"
Jotenkin vaikee uskoa että joku polkkatukkainen lähtee kampaamostan poikatukassa, jota ei itse ole pyytäny. Eikös siinä kuitenkin koko ajan nää peilistä että missä mennään..

"huh"
[QUOTE="Outoa";27811996]Jotenkin vaikee uskoa että joku polkkatukkainen lähtee kampaamostan poikatukassa, jota ei itse ole pyytäny. Eikös siinä kuitenkin koko ajan nää peilistä että missä mennään..[/QUOTE]

Ei se musta outoa ole. Asiakas yleensä luottaa kampaajaan ja voi olla hyvinkin arka sanomaan "ammattilaiselle" mitään. On mullekin käynyt joskus että pitkäs hiukset pätkäistiin ja leikattiin aivan karsee malli. Mutta silloin olinkin nuorempi ja ujompi. Nyt tulis kyllä sanomista heti.

A. p
[QUOTE="Outoa";27811996]Jotenkin vaikee uskoa että joku polkkatukkainen lähtee kampaamostan poikatukassa, jota ei itse ole pyytäny. Eikös siinä kuitenkin koko ajan nää peilistä että missä mennään..[/QUOTE]

äitini on lähes sokea ottaessaan lasit pois. lisäksi äiti on n. 15v käynyt yhden naisen yrityksessä, jossa radikaaleinta on jakauksen paikan vaihtaminen..

"Tille"
Hyvälle kampaajalle jonotetaan ja pidetään kiinni kynsin ja hampain. Ne muut ovat niitä keskinkertaisia tuhertajia, jotka eivät osaa kunnolla työtään.

Mulla ei ole ollut koskaan vaikeuksia,koska kysyn ensin muilta suosituksia ja aloitan sillä, ettei tehdä mitään kokeiluja ennen kun perushommat sujuvat. Tykkään kasarityylistä ja se täytyy osata leikata oikein, eikä kopioida kuvista.

Aina pitää neuvotella hinnasta, jos menee pieleen. Kampaajalta ei lähdetä itkua tuhertaen pois ja harmitella kotona, vaan palataan vaikka ekan kotipesun jälkeen asiaan jos huomaa virheitä. Normaaliin palveluun kuuluu osata selittää virheet ja korjata ne. Jos ei ala tapahtumaan mitään jutellaan kuluttaja-asiamiehen avustuksella. Mutta jos antaa vapaat kädet ottaa asiakas riskin tloppuuloksistakin. Siinähän ei silloin sovita mitään erityisesti ja kampaaja tekee parhaansa. Aina eivät näkemykset mene yksiin ja sellaisesta en valittaisi.

kuurot tyhmät kampaajat
Samaa mietin vaikka harvoin olen joutunut kampaamojen palveluita käyttämään. Sen täytyy olla silkkaa tyhmyyttä, ammattitaidottomuutta ja välinpitämättömyyttä jos ei kuuntele asiakkaan toiveita.
Kyllä sitä tuntuu kaikenlaisia tuhertajia olevan kampaajina.
Minäkin kerran meni pitkää tukkaani leikkaamaan vieraaseen kampaamoon, muutenkin oli vaikea tietää mihin menisi vieraalla paikkakunnalla ja inhoan kampaamoita muutenkin. Luulisi olevan tarpeeksi helppo kun pyysin että lyhentää jonkin verran ja PYÖRISTÄÄ latvoja.
No eikä mitä. Leikkas aivan tasasuorat latvat, vaikka olin pyytänyt kerrostusta ja sitä että sivut vähän pyöristyy. Inhoan nimenomaan tikkusuoraa leikkausta. Ihan kuin kampaaja olisi siis tahalleen tehnyt juuri päinvastoin! Uskomatonta idiotismia!

sd
Mä käyn vain laadukkaissa kampaamoissa, mitkä ovat maineeltaan hyviä. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia saada toiveitani toteutettua. Saatika, että värjäykset tai leikkaus olisi epäonnistunut. Kannattaa siis panostaa hyviin kampaamoihin, jos haluaa onnistuneen lopputuloksen! Mutta jos hakee vain halpaa paikkaa, johon pääsee nopeasti, niin silloin ottaa ihan tietoisen riskin. Fakta kun on, että niitä kampaajiakin on sekä hyviä että (tosi) huonoja. Et voi yleistää, että kampaajat eivät kuuntelisi asiakastaan. Ennemminkin niin, että surkeat kampaajat eivät kuuntele asiakastaan.

Mullakin lähinnä huonoja kokemuksia kampaamoreissuilta. Mulla on aina ollut pitkät ruskeat hiukset. Aina välillä olen kyllästynyt ja halunnut kokeilla jotain uutta, mut aina joutunut pettymään. Etenkin iän myötä ja synnytyksen jälkeen hiukset ohentuneet melko paljon, siis laatu ihan normaali mutta niitä ei ole enää niin paljoa kuin joskus 20v. Sen takia tulee pidettyä hiuksia lähes aina kiinni. Maksaa kyllä ihan rutosti joku uuden tyylin suunnittelu ja toteutus. Ja sit jos ei tykkääkään ni :mad:.

Minä olen vakuuttunut siitä, että joillain kampaajilla on yhteinen missio saada suomalaisnaisista lyhythiuksisia. Ei nimittäin voi mennä niin, että kahden kuukauden välein pitäisi lyhentää 10cm kerralla, jos asiakas nimenomaan sanoo että kasvattaa hiuksia, ja jos asiakkaalla on hyväkuntoiset hiukset :rolleyes:

Miten minusta ennen kampaajalta lähti aina kiharretuissa hiuksissa, tai pienessä keveyssä kampauksessa, päänahka hierottuna ja kahvit juotuna? (No löysin paikan jossa edelleen on näin, mutta moni tuttu puhuu toista). Ja hinnat sen kuin nousee.

m.h
Mä löysin vihdoinkin vakikampaamon :) Tarjotaan kahvit ja toiveita kuunnellaan, saan päähieronnan ja kiharretun tukan loppuun.
Ainoa mikä joskus harmittaa muissakin kampaamoissa, on se että ei tunnu että olisi tehty ns. koko rahan edestä. Mutta siinä on kai omaakin vikaa kun en pyydä hirveän radikaaleja muutoksia.
Sen voin sanoa, etten enää mene harjoittelijan tai vastavalmistuneen tuoliin. Ikinä en saa sitä mitä haen, vaikka ei ole edes vaiekasta toimenpiteestä kysymys.

Leikkaa itse
Leikatkaa hyvät ihmiset itse tukkanne. Netissä löytyy hyviä ohjevideoita, ja leikkaaminen on oikeasti HELPPOA! Ikinä en ole kampaajalta yhtä hyvää tulosta saanut kuin itse tekemällä, ja lisäksi on HALPAA ja vielä nopeaakin :). Itsellä nyt siis kerroksittain leikatut eteen lyhenevät reilu hartiamittaiset hiukset. Ja latvatkin pysyy hyvänä kun niitä ei pilata jollain hiton vuolennalla. Ainakin tällaiseen pidempään tukkaan suosittelen erittäin lämpimästi!

"sini"
Minä olen myös monesti miettinyt onko suomenkieleni niin huonoa, että lopputulos on jotain ihan muuta kun on sovittu.
Hääkampauksen takia olen joutunut vaihtamaan kampaamoa. Muuten olen aina antanut asioiden olla vaikka lopputulos ei ole ollut mieluinen. Onneksi ne hiukset kasvaa ja usein pieleen menneen värin voi kojata.
Mutta on ollut myös kampaajia jotka ovat erittäin iloisesti yllättäneet ammattitaidolla :)

Etsin pitkään uudella paikkakunnalla omaa vakiokampaajaa, kävin vaikka millaisella. Pahin oli eräässä paikassa se, että kerroin olevani tuore äiti ja kampaajani uteli synnytyksen kuluista, sairaalamaksuihin. Kova oli tämä täti puhumaan ja rentoutusta kaipasin, lopputulos oli no mummomainen.

Kolmas yritys oli sitten hieman nuorempi, joka teki työtä käskettyä, mutta ei ymmärtänyt että haluan käyttää vaha-kampaus-hiuskiinne-menetelmää siihen aikaan ja lyttäs mun päälaen kihartimellä solmuun, etutukka ja sivut oli kuin kattila olis päässä ollut, itku tuli vasta kotona.

Nyt luottokampaaja on samassa kylässä ja voin sanoa, että kerrankin ymmärtää sen mitä asiakas todella haluaa, kuuntelee ja mietitään yhdessä erilaisia vaihtoehtoja sekä antaa myös vinkkejä uutuuksista. Lopputulos on aina täydellinen ja sellainen kuin nuorella tuleekin olla eikä pottakampausta kiharretuilla päälakisöheröilla. :D

Tässä ketjussa on paljon niitä syitä miksi en enää mene kampaajalle. Joka kerta kun olen kampaajalla käynyt (useita eri paikkoja, joukossa myös hyvin suosittuja) leikataan tukkasta vähintään 15cm vaikka olen sanonut monta kertaa että max.5cm saa ottaa (pitkästä tukasta on leikkausvaiheessa hankala arvioida paljonko kampaaja on ottamassa) ja väri on aina huonommin tehty mitä itse saan kotona laitettua. Eli ihan turhaan menee rahaa, kun kampaajalle eksyy.
Olen monesti miettinyt että onko kampaajat usein ihan täysiä idiootteja vai vain tyhmiä kun ne ei tajua mitä niille puhuu. En kyllä sinänsä ihmettele kun katselin sitä porukkaa mitkä oli hakemassa parturi-kampaaja linjalle amikseen...

"Eee"
Veikkaan, että yksi ongelma on siinä, että suomalaiset on niin huonoja valittamaan ja sanomaan suoraan mielipidettä. Jos vaan maksaa kiltisti ja lähtee itkua tuhertaen kotiin, niin ei se kampaaja ymmärrä, mitä teki väärin eikä siten saa edes mahdollisuutta oppia virheestään.

Itse käyn vain vakituisella kampaajallani, johon luotan 100%. Joskus nuorempana olen kokeillut kaikenlaisia kampaajia ja oppinut siitä ihan riittävästi, miten kannattaa toimia.

"marra"
Leikatkaa hyvät ihmiset itse tukkanne. Netissä löytyy hyviä ohjevideoita, ja leikkaaminen on oikeasti HELPPOA! Ikinä en ole kampaajalta yhtä hyvää tulosta saanut kuin itse tekemällä, ja lisäksi on HALPAA ja vielä nopeaakin :). Itsellä nyt siis kerroksittain leikatut eteen lyhenevät reilu hartiamittaiset hiukset. Ja latvatkin pysyy hyvänä kun niitä ei pilata jollain hiton vuolennalla. Ainakin tällaiseen pidempään tukkaan suosittelen erittäin lämpimästi!
ja LINKKIÄ niihin videoihin,kiitos

Aika hurjilta ja kärjistetyiltä, nuo mokat kampaamoissa kuulostavat, mutta toki joku voi olla niinkin tolvana kampaaja että antaa asiakkaan lähteä ovesta kamalalla tukalla. Itse olen kampaaja ja ei mitään tuollaista ole ikinä sattunut ja jos sattuisi niin virhe tottakai korjataan veloituksetta!!! Asiakas pitää arvioida kokonaisuutena ja ymmärtää ettei kaikki sovi kaikille... Sen kyllä olen huomannut että jotkut asiakkaat luulevat, että myös naama muuttuu tuodun kuvan kaltaiseksi... Ikävä kyllä vaikka miten leikkaisi frendien Rachel hiukset, ei se naama siitä vaihdu. Tottakai hyvä kampaaja osaa ehdottaa asiakkaalle ja asiakkaan kasvonmuodolle sopivaa mallia. Liikaa ei mielestäni saa asiakkaalta kysellä, koska kampaaja on ammattilainen ja pitää tietää mitä tekee!

"ttt"
En ole itse kampaaja, mutta olen varma, että vika on joskus asiakkaassakin.

Asiakas tulee kuvan kanssa kampaamoon pyytämään väriä ja leikkausta mallin mukaan. Kampaaja näkee heti, ettei asiakkaan liukkaasta lasimaisesta ohuesta tukasta saa kuvan mukaista. Asiakkaan tukkaa ei voi sanoa ohkaiseksi, kun se loukkaa, joten kampaaja korrektisti sanoo "tää ei kyl oo suomalaiselle tukalle paras vaihtoehto" mutta asiakas on päättänyt haluta Jennifer Lopezin kutrit. "Tästä ei välttämättä sitten tule ihan kuvan mukaista kun hiuslaatusi ei ole paras mahdollinen tähän leikkaukseen" kampaaja varmistaa.

Vaihtoehdot
1) Kampaaja ei tee kuvan mukaista tukkaa ja on huono eikä osaa palvella asiakasta
2) kampaaja yrittää tehdä kuvanmukaisen ja on huono kun ei näytä yhtään samalta

Yleensä vielä se tukka on itse saksittu miten sattuu tai poltettu pilalle kotivärillä ja lämpösuojan unohtamisella tai sitten "ois kiva saada jotain erilaista mut yhtään ei saa leikata pituudesta ja värjätä ei". Maksaahan tämä ei saisi mielellään mitään.

Tähän vielä päälle suomalainen luonteenlaatu, jossa mitään ei kuunnella kun on jotain päätetty, ei sanota keskenkaiken tai edes ihmetellä ääneen ja lopulta ei edes sanota, jos lopputulos ei tyydytä. Korkeintaan netissä ja kavereille haukutaan.

Vaikuttaa ne kemiatkin ja jotkut on vaan juonoja kampaajia, mutta asiakkaankin pitää kuunnella, luottaa ja kysyä.

• Tykkää
Reactions: niukinnaukin
"vieras"
Mulla ei ole koskaan ollut huonoa kokemusta kampaajasta, aika hassua että joillekin ei sitten muita satukaan! Parturi-kampaaja-linja on yksi niistä vaikeimmista päästä joten ei sinne ihan tollot pääse.

säpäle harmaana
[QUOTE="ttt";27812924]En ole itse kampaaja, mutta olen varma, että vika on joskus asiakkaassakin.

Asiakas tulee kuvan kanssa kampaamoon pyytämään väriä ja leikkausta mallin mukaan. Kampaaja näkee heti, ettei asiakkaan liukkaasta lasimaisesta ohuesta tukasta saa kuvan mukaista. Asiakkaan tukkaa ei voi sanoa ohkaiseksi, kun se loukkaa, joten kampaaja korrektisti sanoo "tää ei kyl oo suomalaiselle tukalle paras vaihtoehto" mutta asiakas on päättänyt haluta Jennifer Lopezin kutrit. "Tästä ei välttämättä sitten tule ihan kuvan mukaista kun hiuslaatusi ei ole paras mahdollinen tähän leikkaukseen" kampaaja varmistaa.

Vaihtoehdot
1) Kampaaja ei tee kuvan mukaista tukkaa ja on huono eikä osaa palvella asiakasta
2) kampaaja yrittää tehdä kuvanmukaisen ja on huono kun ei näytä yhtään samalta

Yleensä vielä se tukka on itse saksittu miten sattuu tai poltettu pilalle kotivärillä ja lämpösuojan unohtamisella tai sitten "ois kiva saada jotain erilaista mut yhtään ei saa leikata pituudesta ja värjätä ei". Maksaahan tämä ei saisi mielellään mitään.

Tähän vielä päälle suomalainen luonteenlaatu, jossa mitään ei kuunnella kun on jotain päätetty, ei sanota keskenkaiken tai edes ihmetellä ääneen ja lopulta ei edes sanota, jos lopputulos ei tyydytä. Korkeintaan netissä ja kavereille haukutaan.

Vaikuttaa ne kemiatkin ja jotkut on vaan juonoja kampaajia, mutta asiakkaankin pitää kuunnella, luottaa ja kysyä.[/QUOTE]

En ole kampaaja minäkään, joten kysyisinkin vaikuttaako hiuslaatu tosiaan leikattavaan malliin? Toki ymmärrän, että tikkusuorassa tukassa malli ei näytä samanlaiselta, kuin lainehtivissa hiuksissa, mutta eikö se malli ole kuitenkin mahdollista leikata.

Yhteistyössä