Miksi kaksosraskaus muka on riski??

  • Viestiketjun aloittaja Yhden alkion siirto
  • Ensimmäinen viesti
Yhden alkion siirto
Itse en tiedä yhtään tapausta jossa olisi jotain tapahtunut, sen sijaan yksisikiöisissä raskauksissa on tullut vaikka mitä ongelmia!!

Taitaa ainoa syy olla miksi kaksosraskauksista varoitellaan, ja niitä ei suostuta esim. hoidoilla "tekemään" on terveydenhoidon resurssit... ei haluta odottajia ramppaamaan jatkuvasti kontrolleissa...
 
Ja monesti kaksoset syntyy keskosina, niinkuin mullakin. Lisäksi raskausmyrkytyksen vaara on suurempi. Kyllähän niissä yksisikiöisissäkin raskauksissa on ongelmia, muttei niin paljon kuin monikkoraskauksissa. Toki joillain monikkoraskauskin sujuu ilman suurempia ongelmia. Kyse on kuitenkin tilastoista ja tilastollisesti monikkoraskaus on riskiraskaus.
 
ap
...voihan se olla niinkin... ja voin uskoa, että kaksosraskaudessa odottaja panikoi ihan älyttömästi, kun "tavallisessakin" iskee paniikki... mutta silti vähän kirpaisee, kun kuulee että joku on saanut kerralla kaksi vauvaa, itse kun haluaisin suurperheen, ja tämä hoidot-raskaus-synnytys kuvio ei suju mitenkään helposti.

Mutta pitää olla tosi kiitollinen, että edes se yksisikiöinen raskaus alkaa :)
 
Minnamammma
Tottakai kaksoisraskaus on suurempi riski, siksihän sitä tarkemmin seurataan. Miksi ap tätä edes kyseenalaistaa? Ap on varmaan kuullut enemmän juttuja yksöisraskauksista kosa suurinosa raskauksista on kuitenkin yksöisraskauksia ja näin ollen kaksoisraskauksien otanta ei varmaan ole kovin kattava.

Kaksoisraskaudessa odottajan elimistö kuormittuu enemmän kuin yhden vauvan kanssa, ja vauvoilla on suurempi riski syntyä ennenaikaisena näin esimerkiksi.
 
Ymmärrän kyllä, että voi olla kade. Itse kyllä ajattelin pienten kaksosten vanhempa, että miten kukaan voi toivoa kaksosia. Oli niissä sellanen työmäärä :/ . Lisäksi vauvat sairasteli koko ajan. Johtui varmaan ennenaikaisuudesta ja sai muutenki olla sen keskosuuden kanssa tulleista oireista huolissaan.

Toivottavasti ap sulla pian tärppää, jos ei oo jo tärpännyt :heart: .
 
Lisäksi vielä voin sanoa, että ensimmäiset vuodet olivat kahden vauvan kanssa niin helvetillisiä,
että kahden vauvan saaminen ei ole millään lailla kadehdittavaa. Itse kadehdin niitä, jotka saavat vain yhden vauvan kerralla ja voivat nauttia ja antaa jakamattoman huomion vain tälle yhdelle. Mutta hengissä ollaan... ja nyt jo helpompaa elämää vietellään... =)
 
Mulle ei suostuttu yksityisklinikalla laittamaan kahta alkiota kerrallaan kohtuun ( eikä muillekaan siellä ). Kysyin miksi. Kynegologian ja lapsettomuushoidon erikoislääkäri sanoi että niissä on 40 vai 50 % riski sikiötä kohtaan ja selitti ongelmista. Eli n. puolet lapsista kärsii enemmän tai vähemmän. En muista mitä se kertoi tarkalleen. Tästä aikaa jo pari pari vuotta.

Noooh.. En sen sepustuksen jälkeen olisi kahta alkiota kohtuuni enää huolinutkaan. Sen luotettavampaa lääkärinlausuntoa kun ei enää voi saada.

Iloitkaa te joilla syntyi terveet kaksoset tai kolmoset. Kamala ajatus jos esim. tulisi raskausajan diabetes ja odottaisi kahta rakasta :ashamed: ... Tai pelkästään ennenaikaisenakin syntyminen on jo riski ( ei tosiaankaan kaikki keskoset selviä loppuelämää ongelmitta ) . Kuten kaverini sanoi keskosestaan.. "Ei hänestä koskaan tule urheilijaa."
 
Sä et tosiaan AP taida ollenkaan tietää mistä puhut!!!!

Meillä ilman hoitoja alkunsa saaneet epäidenttiset kaksoset, ja rv26 jouduin yliopistosairaalaan pakkomakuuseen yli 2kk ajaksi kun uhkasivat jo siinä vaiheessa syntyä. Osastolla oli aika monta kaksosia odottavaa, kenellä minkäkinlaista ongelmaa. Useimmiten on uhkaava keskosuuden riski, eli kaksoset syntyvät normaaliraskauksiin verrattuna etuajassa.

Eli kyllähän tuo nyt on tavalliseen yksisikiöiseen raskauteen verrattuna riskiraskaus. Synnytyksetkin toisinaan menevät niin että A-vauva syntyy alateiste ja B joudutaan leikkaamaan hätäsektiolla kun sydänäänet yllättäen heikkenevät. Synnytyskin on siten riskisynnytys.
 
Niin kun tässä on jo monet sanoneet, yksösraskauksia on niiiiiin paljon enemmän kuin kaksosraskauksia, joten varmasti siksi olet kuullutkin enemmän normiraskauksien ongelmista.

Kuitenkin faktaa on että kaksoisraskauksissa riskejä on huomattavasti enemmän ja siksi niitä ei varmasti tarkoituksella haluta tehdä. Itse kahden erityislapsen (ihan yksösraskauksia kyllä molemmat) äitinä olen tavavannut paljon muita erityislasten vanhempia ja paljon on joukossa näitä joiden kaksosista toisella tai molemmilla on jotain ongelmia. Ja siis paljon suhteessa siihen kuinka vähän kaksosraskauksia kuitenkin on. Toki tunnen heitäkin joilla kaikki on mennyt ok (usein tietty raskaus vaativampi ja esim. ennenaikaisen synnytyksen riski olemassa, mutta loppupelissä siis syntynyt kaksi tervettä lasta sopivilla viikoilla).
 
Miksiköhän kaksosten synnytyksessäkin oli kaksi synnytyslääkäriä, kaksi kätilöä, kaksi "lasten hoitajaa" (kätilöitä varamaan?) ja vielä harjoittelijat päälle jos kyseessä on ihan normi juttu. Ykköstä tehdessä sai olla ihan rauhassa, ei ollut mokomaa ryntäystä saliin! :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yhden alkion siirto:
Itse en tiedä yhtään tapausta jossa olisi jotain tapahtunut, sen sijaan yksisikiöisissä raskauksissa on tullut vaikka mitä ongelmia!!

Taitaa ainoa syy olla miksi kaksosraskauksista varoitellaan, ja niitä ei suostuta esim. hoidoilla "tekemään" on terveydenhoidon resurssit... ei haluta odottajia ramppaamaan jatkuvasti kontrolleissa...
Ai kuinka niin? Tosi usein siirretään kaksi alkiota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miksiköhän kaksosten synnytyksessäkin oli kaksi synnytyslääkäriä, kaksi kätilöä, kaksi "lasten hoitajaa" (kätilöitä varamaan?) ja vielä harjoittelijat päälle jos kyseessä on ihan normi juttu. Ykköstä tehdessä sai olla ihan rauhassa, ei ollut mokomaa ryntäystä saliin! :LOL:
mulla sinne änlkes vielä joku opiskelijajoukko....vissiin pahimmillaan siel huoneessa oli 20henkilöä :ashamed:
 
on
Tiedän useita kesken päätyneitä kaksosraskauksia, toisen sikiön menehtymisiä ja kuolemia. Riskit on vähäisemmät jos on omat istukat ja kaikki ns. omaa. Siltikin riskejä on paljon.
 

Yhteistyössä